Holdet M2023 Ma/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Dorthe Margrethe Jørgensen, Sofie Rahbek
Hold M2023 Ma/p (M1p Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Procent og rentesregning
Titel 2 Geometri og trigonometri
Titel 3 Funktioner
Titel 4 Deskriptiv statistik
Titel 5 Vektorer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Procent og rentesregning

Det forventes at eleven kan lægge en procent og trække en procent fra et tal.
Kapitalfremskrivningsformlen er introduceret.
Geogebra og Wordmat er anvendt til løsning af opgaver.

Arbejdsmetoder:
- Klasseundervisning
- Spil
- Projektarbejde
- Skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Renteformlen aflevering 22-11-2023
Renteformlen aflevering 30-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Geometri og trigonometri

Det forventes at eleven kan:
- regne på ligedannede trekanter
- kender enhedscirklen
- regne med formler i retvinklede trekanter
- anvende wordmat og geogebra til løsning af opgaver
- bestemme areal at plane figurer
- bestemme volumen og overfladeareal af rumlige figurer

Supplerende:
- Konstruktion af vilkårlige trekanter i geogebra
- Linjer i trekanter

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning
- Geometriske undersøgelser og konstruktioner med geogebra
- Projektarbejde
- Anvendelse af fagprogrammer
- Skriftligt arbejde

Litteratur:

Trekanter:
Ensvinklede trekanter: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/ensvinklede-trekanter
Pythagoras sætning: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/retvinklede-trekanter
Cosinus og Sinus i enhedscirklen: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/cosinus-og-sinus
cos, sin og tan i retvinklede trekanter: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/cosinus-sinus-og-tangens-i-retvinklede-trekanter

Rumgeometri:
Prisme: https://matbhtx.systime.dk/?id=218
Cylinder: https://matbhtx.systime.dk/?id=216
Kugle: https://matbhtx.systime.dk/?id=215
Kegle: https://matbhtx.systime.dk/?id=208
Keglestub: https://matbhtx.systime.dk/?id=199
Pyramide: https://matbhtx.systime.dk/?id=202
Pyramidestub: https://matbhtx.systime.dk/?id=194

Supplerende materiale: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/geometri/volumen-og-overfladeareal
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver med trekanter i geogebra 06-12-2023
Opgaver med trekanter i geogebra 06-12-2023
Aflevering om retvinklet trekanter 15-01-2024
Aflevering om retvinklet trekanter 17-01-2024
Projekt krop 31-01-2024
Projekt krop 02-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Funktioner

Det forventes at eleven kan:
- redegøre for at a og b i eksponentielle udviklinger
- redegøre for og udregne fordoblings- og halveringskonstanten
- redegøre for a og b i potensfunktioner
- beskrive vækstegenskaber i lineær-, eksponentiel- og potensfunktioner
- anvende regression til bestemmelse af funktionsforskrifter (lineær, eksponentiel og potens)
- skifte mellem repræsentationer
- anvende matematiske modeller til at beskrive sammenhænge
- opstille funktioner

Eleven har kendskab til:
- variable og funktionsbegrebet
- definitionsmængde og værdimængde
- monotoniforhold

Arbejdsmetoder:
- Klasseundervisning
- Abacus
- Projektarbejde
- Anvendelse af fagprogrammer
- Skriftligt arbejde
- Faglig læsning

Litteratur:
Sammenhænge og variable: https://matbhtx.systime.dk/?id=1319 og  https://matbhtx.systime.dk/?id=1377
Funktionsbegrebet: https://matbhtx.systime.dk/?id=1376   
Definitionsmængde og værdimængde: https://matbhtx.systime.dk/?id=1374  
Monotoniforhold: Monotoniforhold.docx
Lineær funktion: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/lineaere-funktioner og https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/find-a-og-b-lineaer
Renteformlen: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/renteformlen
Eksponentiel udvikling: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/eksponentiel-udvikling
Fordoblings- og halveringskonstant (i eksponentielle udviklinger): https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/fordoblings-og-halveringskonstant
Potensfunktioner: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/potensfunktioner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv fredag d. 7/3 (Opgave med potensfunk.) 08-03-2024
Afleveringsopgave om eksponentielle funktioner 11-03-2024
Afleveringsopgave om eksponentielle funktioner 15-03-2024
Projekt om funktioner 03-04-2024
Projekt om funktioner 12-04-2024
Opgave om regression 19-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Deskriptiv statistik

Projektarbejde i grupper, hvor gruppen selv udvælger data, som analyseres.
Eleven kan efter endt forløb anvende følgende begreber:
Minimum, maksimum, middelværdi, median, kvartiler, spredning.
Hyppighedstabel, Frekvenstabel, Histogram, Sumkurve.

Projektet fremlægges mundtligt i grupper

Litteratur:

Mat B HTX Systime (ibog)
https://matbhtx.systime.dk/

Kap. 7.1 Ikke-grupperede observationer
Kap. 7.2 Grupperede observationer

Mat B kapitel 7: Deskriptiv statistik
Mat B kapitel 7: Ikke-grupperede observationer
Mat B kapitel 7: Grupperede observationer
Mat B kapitel 7: Kapiteloversigt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Vektorer

Det forventes at eleven kan:
- repræsentere vektorer geometrisk og analytisk
- repræsentere vektorer kartesisk og polært
- beregne længde af vektorer
- bestemme sum og differens
- forlænge og forkorte vektoerer
- bestemme komposanter
- beregne skalarprodukt
- beregne vinkel mellem vektorer
- beskrive stedvektor og enhedsvektor

Arbejdsmetoder:
- Klasseundervisning
- Projektarbejde
- Anvendelse af fagprogrammer
- Skriftligt arbejde
- Faglig læsning

Litteratur:
Bindesbøll Nørregaard, H., & Gregersen, P. (2023). Kernestof Mat2, htx, 24-37

Supplerende: https://matbhtx.systime.dk/?id=38
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer