Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Dorthe Margrethe Jørgensen, Søren Blok Hestbæk
|
Hold
|
M2023 Ma/j (M1j Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Procent og rentesregning
Det forventes at eleven kan lægge en procent og trække en procent fra et tal.
Kapitalfremskrivningsformlen er introduceret.
Geogebra og Wordmat er anvendt til løsning af opgaver.
Arbejdsmetoder:
- Klasseundervisning
- Spil
- Projektarbejde
- Skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Renteformlen aflevering
|
22-11-2023
|
Renteformlen aflevering
|
30-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
Projektarbejde i grupper, hvor gruppen selv udvælger data, som analyseres.
Eleven kan efter endt forløb anvende følgende begreber:
Minimum, maksimum, middelværdi, median, kvartiler, spredning.
Hyppighedstabel, Frekvenstabel, Histogram, Sumkurve.
Projektet fremlægges mundtligt i grupper
Litteratur:
Mat B HTX Systime (ibog)
https://matbhtx.systime.dk/
Kap. 7.1 Ikke-grupperede observationer
Kap. 7.2 Grupperede observationer
Mat B kapitel 7: Deskriptiv statistik
Mat B kapitel 7: Ikke-grupperede observationer
Mat B kapitel 7: Grupperede observationer
Mat B kapitel 7: Kapiteloversigt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer
Det forventes at eleven kan:
- repræsentere vektorer geometrisk og analytisk
- repræsentere vektorer kartesisk og polært
- beregne længde af vektorer
- bestemme sum og differens
- forlænge og forkorte vektoerer
- bestemme komposanter
- beregne skalarprodukt
- beregne vinkel mellem vektorer
- beskrive stedvektor og enhedsvektor
Arbejdsmetoder:
- Klasseundervisning
- Projektarbejde
- Anvendelse af fagprogrammer
- Skriftligt arbejde
- Faglig læsning
Litteratur:
Bindesbøll Nørregaard, H., & Gregersen, P. (2023). Kernestof Mat2, htx, 24-37
Supplerende: https://matbhtx.systime.dk/?id=38
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729065273",
"T": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729065273",
"H": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729065273"
}