Holdet M2023 Ke/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Martin Velgaard, Stine Vangsgaard Torbensen
Hold M2023 Ke/p (M1p Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kemiske bindinger
Titel 2 Kvantitativ kemi - mængdeberegning
Titel 3 Carbonhydrider
Titel 4 Rød Sodavand
Titel 5 Reaktionshastighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kemiske bindinger

Repetition af forskellige typer af stof; metaller, ionforbindelser og molekyler samt kemiske bindiger; ionbindinger og kovalente bindinger, elektronegativitet, polaritet og blandbarhed (inkl. TLC analyse på farvetuscher).  

Kernestof: Isis Kemi C kapitel 1 + 2

Eksperimentelt arbejde;
Reaktionen mellem dibrom og kobber
Blandbarhed og polaritet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reaktionen mellem dibrom og kobber 21-11-2023
Polaritet og blandbarhed 19-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kvantitativ kemi - mængdeberegning

Forløbet omhandler mængdeberegning på reaktioner med faste stoffer og opløsninger.

Kernestof: kap. 3 Isis Kemi C og udvalgte sider i kap. 4 Basiskemi C

Eksperimentelt:
Natriumhydrogencarbonat i Treo (vejeanalyse)
Kemiske hævemidler
Titrering af brød med fajans metoden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Carbonhydrider

Introduktion til Organisk Kemi med carbonhydrider

- Navngivning, opbygning, fysiske egenskaber
- Kemiske egenskaber: Forbrænding, substitutionsreaktion og additionsreaktion (undersøges eksperimentelt og afrapporteres i en video)
- Plastik; monomere og polymere og polymerisation.

Kernestof kap. 6 afsnit 6.1-6.6 i Isis Kemi C (suppleret med tilsvarende pensum i basiskemi C.  

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mættet/umættet forbindelser 21-03-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Rød Sodavand

Tematisk forløb om rød sodavand, hvor indholdet af surhedsregulerende middel (citronsyre) og farvestof (carminsyre) bestemmes eksperimentelt via en potentiometisk titrering og spektrofotometri.

Kernestof og litteratur:
syre-basereaktioner (Isis Kemi C afsnit 4.1,  4.6)
pH og vands ionprodukt (Isis Kemi C, afsnit 4.2, 4.4 og 4.5)
Syre-base-titrering (Isis Kemi C afsnit 4.7)
Spektrofotometri (Isis Kemi B afsnit 7.2)

Forløbsplan:
1) Introduktion; Syre-base-reaktioner
2) pH-begrebet + Øveforsøg: Kolorimetrisk titrering af citronsyre (0,005 M) for at finde ca. ækvivalenspunktet.
3) Spektrofotometri
Studiedag:
Forsøg 1: Potentiometrisk titrering af rød sodavand
Forsøg 2: Spektrofotometrisk bestemmelse af det røde farvestof carminsyre i rød sodavand

Der laves en samlet rapport over de to forsøg med følgende struktur:
1) Introduktion med formål
2) Teori
2a) Teoriafsnit om syrer, baser, pH og titrering.
2b) Forsøg Potentiometrisk titrering til bestemmelse af citronsyre-indholdet
- Fremgangsmåde, resultat, databehandling og diskussion
3a) Teoriafsnit om spektrofotometri
3b) Spektrofotometrisk bestemmelse af farvestofindholdet
- Fremgangsmåde, resultat, databehandling og diskussion
4) Konklusion
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rød Sodavand 05-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Reaktionshastighed

Miniforløb om reaktionshastighed

Reaktionshastighed på et kvalitativt grundlag, herunder katalyse.


Pensum:
Udvalgte kap. 1 i Basiskemi B

Eksperimentelt: Planlæg-selv forsøg til undersøgelse af de faktorer, der påvirker reaktionshastigheden (overfladeareal, koncentration, temperatur og katalyse).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reaktionshastighed 22-05-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer