Holdet co_2p KS/Hi (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution 2024/25 - NEG
Fag og niveau K og S faggrup. B
Lærer(e) Mette Møller Olsen, Søren Pfeffer
Hold co_2024 KSHi/p (co_1p KS/Hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opdagelserne
Titel 2 Vikingetid - samtid og erindring.
Titel 3 NSDAPs vej til magten og Holocaust
Titel 4 KS: Kulturmøder. Danmark efter 1945.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opdagelserne

I forløbet arbejdede vi med baggrunden for opdagelserne, hvor man fra europæisk side ønskede at finde en hurtigere søvej til Indien, fordi man skulle betale muslimske mellemmænd, når man fragtede varer over land til Europa. Man genopdager i renæssancen elementer fra antikken (de gamle grækere og romere): Kort, matematik, navigation - får bl.a. styr på breddegrader.
Columbus var den første i 1492 til at tage rejsen - og til forskel fra vikingerne, hvis de kom derover, så har vi ikke skriftlige vidnesbyrd - men det har vi til Columbus´ rejser.

Kulturmødet mellem indianerne (aztekere, mayaer, inkaer) og spanierne. Spaniernes fremfærd, hvordan vi agerede da vi indtog land. Oprettelsen af encomiendaer og indianerne der blev brugt som slaver. Dominikanermunken Las Casas fungerede som indianernes talsmand, også under retssagen i Valladolid, som skulle fastsætte indianernes rettigheder fremadrettet - det gjorde at vi så mere bredt på menneskerettigheder, som egentlig først for alvor vinder frem i nyere tid i 1700-tallets oplysningstid. Dog var humanismen, en retning i middelalderen allerede vundet frem på europæisk grund forinden.
Vi har også set på opdagelserne ud fra et mere nutidigt syn - fra bl.a. Ib Michael, hvor synet er meget negativt.
Magtfordelingen blev ændret med disse opdagelser - fra at Europa i slutningen af 1400-tallet var presset af muslimer, især osmannerne.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vikingetid - samtid og erindring.

Forløbet omhandler vikingetidens periodisering og kendetegn: samfundets opbygning, skibsteknologier, handel, landbrug og erobringer - samt hvordan vikingerne blev fremstillet i samtidige kilder af både angelsaksere samt arabere. Endvidere arbejdes der med et fokus på Jellingstenens betydning og hvorfor Harald satte denne sten, samt hvordan vikingetiden både påvirker os i dag og hvordan vikingetiden bruges. Forløbet afsluttedes med Historieopgave i 1HF.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 NSDAPs vej til magten og Holocaust

I forløbet arbejdes der med NSDAPs vej til magten i 1920'ernes og 1930'ernes Tyskland. Der arbejdes med vejen til Holocaust gennem Stantons 10 stadier, som kobles til udviklingen i det nazistiske Tyskland. I forløbet inddrages der også andre folkedrab, definitioner på folkedrab samt oprettelsen af FN og Menneskerettighederne. Forløbet afrundes med hvordan man i Tyskland har erindret og arbejder med erindringen om egen fortid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 KS: Kulturmøder. Danmark efter 1945.

Forløbet er et fællesfagligt forløb i KS-gruppen. I historiefaget arbejdes der med et fokus på indvandringen til Danmark efter 1945, samt de kulturmøder og konflikter dette har medført. Vi ser på hvordan synet på indvandring har udviklet sig og her særligt Fremskridtspartiets opståen, samt hvordan Socialdemokratiet har rykket sin indvandrerpolitik.
Vi arbejder i forløbet med begreber som kultur, kulturmøder, integration og integrationsmodeller / integrationscirkler, samt Danmarks udvikling fra homogent samfund til heterogent samfund. Forløbet afsluttes med synopsis skrivning samt årsprøve i KS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer