Holdet co_2q KS/Hi (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution 2024/25 - NEG
Fag og niveau K og S faggrup. B
Lærer(e) Burkhard Sievers
Hold co_2024 KSHi/q (co_1q KS/Hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til faget historie
Titel 2 Opdagelsen af Amerika
Titel 3 Danmark fra vikingetid til 1800-tallet
Titel 4 Borgerretsbevægelsen i USA
Titel 5 Globalisering og kulturmøder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til faget historie

En lille introduktion om faget historie som del af KS.
Historie handler om mennesker i tid og rum. Mennesker er historieskabt og historieskabende.
Lidt om kilder og objektivitet.
Øvelser og dilemmaer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Opdagelsen af Amerika

I det første halvår undervises der kun i historie i KS-faget. Første fagfaglige forløb handler om opdagelsesrejser omkring 1500 som led i tre forløb om kulturmøder på forskellige historiske tidspunkter.
Forløbet fokuserer på de europæiske forudsætninger for Portugals og Spaniens opdagelsesrejser, på kulturmødet og dets konsekvenser i Amerika og på opdagelsesrejsernes store betydning for Europas dominans, både politisk og økonomisk.
Spaniernes erobring af Aztekerriget skal blandt andet belyse den indianske kultur og årsagerne til, at Aztekerriget bukkede under i mødet med Cortez’ soldater.
Forløbet slutter af med retssagen fra Valladolid, hvor spørgsmålet, om indianerne er rigtige mennesker, blev debatteret i en retssal.
Der bruges forskellige materialer fra flere grundbøger, som også indeholder skriftlige kilder, dog kun fra europæernes side. Da forløbet er fagets første, vil der også indgå introducerende undervisning, hvor kildebegrebet og kildesituationen vil indgå som del af undervisningen.
Historiebrug vil blandt andet blive diskuteret ved hjælp af debatten om statuer til ære for Columbus.

I forlængelse af forløbet om kulturmøder i 1500-tallet ligger et forløb om kapløbet om Afrika. I tiden op til 1. verdenskrig deler de europæiske stormagter Afrikas kontinent imellem sig og koloniserer de afrikanske riger og deres befolkning. Igen vil der være fokus på de europæiske motiver og handlinger, men via en perspektivering til afkoloniseringstiden kommer der også fokus på Afrikas reaktion. Vi vil blandt andet diskutere landenavne som Kenya og Zimbabwe.
Der arbejdes med et kompendium, ligesom i første forløb, der er sammensat af grundbogsstof, kilder, billedmateriale og statistik for at kunne arbejde analogt i en større del af undervisningstiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmark fra vikingetid til 1800-tallet


Som forberedelse til historieopgaven med aflevering den 9.12. arbejder vi med udvalgte perioder i Danmarks historie fra vikingetiden, middelalderen, reformation, enevælde og 1800-tallet, hvor fokus er  afskaffelsen af enevælde og de slesvigske krige.
Vi arbejder også med Danmark under besættelsen, hvor modstandskampen er emnet for selve historieopgaven
Grundbogen Danmark i verden bliver suppleret med relevant materiale især i forbindelse med historieopgaven. Her bruger vi fortrinsvis danmarkshistorien. dk og nationalmuseets hjemmeside natmus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Borgerretsbevægelsen i USA

Forløbet lægger fokus på afviklingen af det raceopdelte samfund i USA's sydstater fra ca. midten af 1950-erne til midten af 1960-erne.
Med udgangspunkt i Rosa Parks civile ulydighed arbejder vi med modstandsformer og strategier med særlig fokus på ikke voldelige aktionsformer, som især er forbundet med navnet Martin Luther King.
Der arbejdes med faktalink og yderligere kildemateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Globalisering og kulturmøder

Dette forløb er det første fællesfaglige forløb i KS-fagene, hvor vi tager udgangspunkt i KS-bogen.
I historie arbejder vi med kulturmøder gennem tiden, hvor også korstogsalderen bliver behandlet, i og med at faget religion har fokus på Islam.
Vi repeterer fra vores første forløb om Amerikas opdagelse, der var vores første eksempel på kulturmøder, men også globalisering, hvor Amerika blev integreret af et Europa, der opnåede verdensherredømme.
Hovedfokus ved forløbet ligger på perioden efter 2. verdenskrig med stikordene amerikanisering og indvandring i Danmark.
Danmarks integration i de vestlige militære og økonomiske alliancer bliver behandlet som udgangspunkt for en økonomisk vækstperiode, der dannede grundlag for den moderne velfærdsstat.
Indvandringens historie og de politiske kontroverser omkring dette emne vil afslutte forløber, der udover KS-bogen bliver suppleret med yderligere kildemateriale og dagsaktuelle informationer om udlændingepolitik.
Der er desuden planlagt en lille empirisk undersøgelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer