Holdet ab_H3 2301 EUXT DA A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution 2024/25 - NEG
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anna Kristiansen, Heidi Thaysen Højberg, Laura Sofie Holmegaard
Hold ab_H3 2301 EUXT DA A (ab_H2 2301 EUXT DA A, ab_H3 2301 EUXT DA A)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Teknologiens Tekster
Titel 2 Slægt og ære
Titel 3 Litteraturhistorie og Kanon 1. del
Titel 4 Litteraturhistorie og Kanon 2. del

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Teknologiens Tekster

I forløbet Teknologiens tekster har fokus været på, hvordan teknologi fremstilles, diskuteres og problematiseres i forskellige teksttyper – både fiktive og ikke-fiktive.
Eleverne har skulle opnå en forståelse for teknologisk dannelse og kunne analysere og perspektivere tekster i forhold til teknologiske, etiske og samfundsmæssige problemstillinger.

Undervejs i forløbet har eleverne:
Analyseret og fortolket tekster med fokus på teknologiens rolle i samfundet.
Perspektiveret tekster ud fra kulturelle, idéhistoriske og teknologiske sammenhænge.
Udviklet skriftlig og mundtlig formidling med fokus på argumentation og refleksion.
Anvendt faglige begreber og analysemodeller, herunder til science fiction.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale om livet i nutidens samfund 22-02-2024
Digt om velfærdssamfundet 29-02-2024
Individuel læserbrev om Kunstig intelligens 19-03-2024
Teknologidigt 21-03-2024
Eksamenssæt August 2023 24-03-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Slægt og ære

I forløbet Slægt og ære har eleverne undersøgt, hvordan individets identitet og handlemuligheder formes af familiære og kulturelle normer. Gennem læsning og analyse af både klassiske og moderne tekster har eleverne arbejdet med temaer som æresbegrebet, familiens betydning, generationskonflikter og sociale forventninger.

Formålet har været at give eleverne indsigt i, hvordan slægt og ære har spillet – og stadig spiller – en rolle i menneskers liv og samfund.

Eleverne har undervejs i forløbet analyseret og fortolket litterære og ikke-litterære tekster med fokus på relationer, normer og værdier, og de har perspektiveret teksterne til historiske, kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.

3. værklæsning: Komedien Erasmus Montanus (1723) af Ludvig Holberg

4. værklæsning: Filmen Arven (2003) af Per Fly
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Litteraturhistorie og Kanon 1. del

Formålet med forløbet har været at give eleverne en grundlæggende forståelse for dansk litteraturhistorie og dens udvikling fra oplysningstiden til det moderne gennembrud og frem til i dag. Eleverne har arbejdet med centrale perioder, strømninger og forfatterskaber, herunder udvalgte kanonforfattere, og de har opnået indsigt i, hvordan litteraturen afspejler og påvirker samfundsmæssige og kulturelle forhold.

Forløbet har forhåbentlig styrket elevernes evne til at analysere og fortolke litterære tekster i en historisk og kulturel kontekst og udviklet deres forståelse for litteraturens rolle i samfundet.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fra digt til nyhedsartikel 30-04-2024
Eksamenssæt Maj 2022 09-05-2024
PP om en kanonforfatter 14-05-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Litteraturhistorie og Kanon 2. del

Som det var tilfældet med forløbet Litteraturhistorie og Kanon 1. del har formålet i 2. del af forløbet også været, at eleverne skulle;

Analysere og fortolke litterære tekster med fokus på form, indhold og kontekst.
Perspektivere tekster i forhold til litteraturhistoriske perioder og samfundsforhold.
Anvende faglige begreber og metoder til analyse og diskussion.
Opnå kendskab til centrale kanonforfattere og deres betydning.

Desuden har klassen undervejs i forløbet haft to værklæsninger, hvor den ene værklæsning var eksperimenterende og anderledes for eleverne, da de skulle gå i dybden med en kendt dansk kunstners musikalbum, som de har arbejdet med på forskellige og kreative måder. Her har fokus især været på sproget.

5. værklæsning: Musikalbummet "Un hommage" (2024) af Andreas Odbjerg.

6. værklæsning: Novellesamlingen "Dromedaren -syv noveller om en fest" (2022) af forskellige forfattere.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Beskrivelse af maleri fra DMG fra SMUK 12-01-2025
Sædelighedsfejden Skriveøvelse 17-01-2025
Reportage DMG 31-01-2025
Køn i litteraturen 02-02-2025
Terminsprøve 06-02-2025
Læserbrev Barndom eller Kunstsen at... 18-02-2025
PP til oplæg af Odbjerg sangtekst 04-03-2025
Anmeldelse af Un hommage 17-03-2025
Eksamensopgave December 2024 19-03-2025
PP om oplæg Dromedaren 28-04-2025
Rejsen til druk 29-04-2025
Eksamenssæt HTX 14-05-2025
Omfang Estimeret: 62,00 moduler
Dækker over: 72 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer