Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution 2024/25 - Vejen Gymnasium og HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Katrine Thorkilsen, Mette Vestergaard Krogstrup, Stine Land Daugaard
Hold 2024 ks/r (1r ks-Hi, 1r ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden og national identitet (historie)
Titel 2 Imperialisme og afkolonisering 1 (historie)
Titel 3 Dansk politik 1
Titel 4 Besættelsestiden i Danmark (historie)
Titel 5 Imperialisme og afkolonisering 2 (historie)
Titel 6 Kulturmødet (historie)
Titel 7 Kulturmødet (samfundsfag)
Titel 8 Demokratiets udvikling (historie)
Titel 9 Dansk politik 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden og national identitet (historie)

Introduktion til historisk metode i historie

Vi har arbejdet med følgende problemstillinger:

Hvilke motiver lå til grund for at Harald Blåtand lod sig døbe og overgik til Kristendommen?
Hvad kan Trelleborgene og andre byggerier fortælle om Harald Blåtands kongemagt?
Hvordan var samfundet opbygget i vikingetiden?
Hvad var forudsætningerne og motiverne for vikingetogterne?
Hvordan bliver vikingerne fremstillet i de samtidige kilder?
Hvorfor blev Vikingetiden genopfundet i 1800-tallet?
Hvordan er vikingetiden blevet brugt i eftertiden?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Imperialisme og afkolonisering 1 (historie)

Imperialisme og afkolonisering 1 og 2 opgives samlet til eksamen.

Fokuspunkter:
Hvad var forudsætningerne for imperialismen?
Hvilke motiver lå til grund for imperialismen?
Hvad er Berlinkonferencen?
Hvorfor fik kong Leopold frataget sig fristaten Congo?
Hvordan forløb afkoloniseringen?
Hvorfor har det været svært at skabe en fælles national identitet i de tidligere kolonier?
I hvilken grad skyldes udfordringer i de tidligere kolonier i dag arven efter imperialismen?
Hvad kendetegner dansk kolonipolitik i Grønland?
Skal Danmark sige undskyld til de grønlandske kvinder der fik oplagt spiral?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Besættelsestiden i Danmark (historie)

Historieopgaven:

Problemformulering: Hvordan bør den danske befolkning forholde sig til den tyske besættelse og hvorledes er samarbejdspolitikken blevet brugt og misbrugt i eftertiden?

Opgaven skal indeholde:
En redegørelse for den danske samarbejdspolitik under besættelsen.

En sammenlignende kildekritisk analyse af statsminister Vilhelm Buhls (bilag 1) og John Christmas-Møllers (bilag 2) sabotagetaler fra september 1942, med særligt fokus på deres syn på samarbejdspolitikken og argumenterne for og imod sabotage mod tyskerne.

En diskussion af eftertidens brug og misbrug af samarbejdspolitikken med udgangspunkt i bilag 3 og 4.

Flerfagligt forløb med dansk.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer