Holdet 3a daA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jane Nørgaard Jacobsen, Julie Morgenstjerne Nielsen
Hold 2022 daA/a (1a daA, 2a daA, 2a daA skr, 3a daA, 3a daA skr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Litterær metode og analyse
Titel 2 Det moderne gennembrud DHO
Titel 3 Alle tiders mord
Titel 4 Autenticitet og fiktionalitet i selvfremstillinger
Titel 5 Modernismen - med et lille sideblik til realismen
Titel 6 Forbudt litteratur
Titel 7 Taler
Titel 8 FF6: Mod bedre tider?
Titel 9 Kortfilm
Titel 10 Novellen
Titel 11 Skriftlighedsforløb: Den reflekterende artikel
Titel 12 Romantikken
Titel 13 Gys - krimi del 2
Titel 14 Klimakrisen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Litterær metode og analyse

Litterær metode og analyse

I dette forløb afprøver eleverne forskellige analysemetoder: biografisk læsning, nykritisk læsning, strukturalistisk narratologi og ideologikritik læsning. Metoderne demonstreres og afprøves gennem læsninger af primært de danske kanonforfattere. Der vil også være forskellige litteraturhistoriske nedslag.


Forløbet er afholdt af en anden underviser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kortfilm 23-11-2022
Manuskript 23-11-2022
Analyse af eventyr 13-12-2022
De røde Sko 27-01-2023
Genaflevering 27-02-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Alle tiders mord

Forløb om mord i litteraturhistorien, herunder krimiens genretræk, krimigenren historiske udvikling m.m.
Forløbet rummer bl.a. en kreativ remediering af "Ebbe Skammelsen".

Værklæsning: St. St. Blicher: Præsten i Vejlbye (1829)
Værklæsning: Selvvalgt krimi

Særlig fokus på de 7 dødssynder.
Film: Se7en


Forløbet er afholdt af anden lærer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kreativ opgave 29-08-2023
Personkarakteristik af Sherlock Holmes 20-09-2023
Krimi 24-10-2023
HÅB 24-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Autenticitet og fiktionalitet i selvfremstillinger

Fokus på autofiktion og dobbeltkontrakt

Tekster:
- Klovn: Nina, kære Nina
- Knausgård: uddrag af min kamp 1, 5 og 6 + ude af verden
- Leonora Christina Skov: Den, der lever stille (uddrag)
- Værklæsning: Caspar Eric's digtsamling "Nye balancer" (2023)


I forløbet har vi haft meget fokus på parateksten, og i særdeleshed sociale medier.

Vi har arbejdet med performativ biografisme og etik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Caspar Eric 08-04-2024
Autofiktion/selvfremstilling 23-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Modernismen - med et lille sideblik til realismen

Forløbet tager afsæt i 1900-tallets litteratur med overvejende fokus på modernismen.
Vi læser derudover en enkelt realisme-tekst.

Tidlig modernisme og ekspressionisme
- Johannes V. Jensen: På Memphis Station
- Tom Kristensen: Nat i Berlin 1921

Modernismen i 60-70-80'erne:
- Klaus Rifbjerg: Livet på badeværelset
- Peter Seeberg: Patienten
- Per Højholt: Tumlingen
- Michael Strunge: Natmaskinen
- Vita Andersen: Fredag, lørdag, søndag

Eleverne er blevet introduceret til 'tidlig modernisme', 'ekspressionisme', '60'er-modernisme/konfrontationsmodernisme', 'formel modernisme' og '80'er-lyrik/storbymodernisme'.

Vi har arbejdet med analyse og fortolkning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv et digt 29-05-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forbudt litteratur

Gennem censur har man ofte forsøgt at styre eller bremse politiske udsagn, bekæmpe en religiøs gruppe, undertrykke enkelte personers synspunkter eller – ikke mindst – forhindre litterære værker i at udkomme. At forfattere har været underlagt censur har historisk set næsten altid været et vilkår: Stater har haft et skarpt blik på skønlitteraturen i forsøget på at stoppe værker eller tekster, der ikke harmonerede med den gældende orden eller ikke kunne accepteres af kongen eller andre myndigheder.
Forbudt litteratur handler om, hvordan censur under forskellige historiske perioder i Danmark har været forvaltet, og hvordan litteraturen til alle tider har udfordret etablerede normer og grænsesætninger, selv i et liberalt demokrati.
(fra bogen "Forbudt litteratur").

Bogen "Forbudt litteratur" har været omdrejningspunktet i dette forløb om censur og forbudte tekster.

Vi startede med nutiden: Facebook og online-censur. Hvem bestemmer egentlig, hvad vi ser på nettet?

Derefter tog vi et spring tilbage til oplysningstiden.
Vi har læst Ludvig Holbergs epistel 395, læst og udarbejdet smædevers, samt set og analyseret "En kongelig affære".

Derudover har vi læst uddrag af Herman Bangs "Håbløse slægter" og et par digte af Broby-Johansen med særlig fokus på sædeligheden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
En Kongelig Affære 29-08-2024
Censur og ytringsfrihed 03-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Taler

Vi har i dette forløb haft særlig fokus på retorik og taler.
Forløbet blev afsluttet med en taledyst for alle skolens 3G klasser (med sejr til 3a - selvfølgelig).

Gennem forløbet har eleverne udarbejdet - og afholdt - mange små taler for hinanden. Vi har i den forbindelse arbejdet med positiv feedback.

Eleverne har styrket deres mundtlige formidlingsevner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale 11-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Novellen

Forløb om novellen som genre med særlig fokus på den moderne novelle, herunder minimalisme, isbjergteknikken og tomme pladser.

Vi har læst og analyseret følgende tekster:
- Simon Fruelund: Flod
- Helle Helle: En stol for lidt
- Thomas Korsgård: I bor da meget pænt
- Helle Helle: Søndag 15:10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skriftlighedsforløb: Den reflekterende artikel

Skriftlighedsforløb med fokus på den reflekterende artikel.
3 almindelige dansklektioner + en skriftlighedstime med læsevejleder tilknyttet.

Eleverne har arbejde med den reflekterende artikel følgende problemformulering:
"Skriv en reflekterende artikel, hvor du undersøger kunst og litteratur, der udfordrer grænser.

I din artikel skal du inddrage Frihed er det bedste guld (tekst 5a) samt enten maleriet Thérèse Dreaming (tekst 5b) eller BORDELPIGE DRÆBER UFØDT (tekst 5c).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:
- At reflektere over kunst og litteratur, der udfordrer og har udfordret grænser. Inddrag et eller flere synspunkter fra Frihed er det bedste guld (tekst 5a). Du kan fx komme ind på kunstens rolle i samfundet og for den enkelte, ytringsfrihed, etik, normer, censur og selvcensur.
- At inddrage enten maleriet af Thérèse Dreaming (tekst 5b) eller BORDELPIGE DRÆBER UFØDT (tekst 5c) som eksempel på, hvordan kunst eller litteratur kan udfordre grænser.
- At skrive dialogisk og reflekterende med en personlig stemme, der forholder sig til både emnet og til din egen tanke- og skriveproces."


Vi har bl.a. arbejdet med:
- små skriveøvelser
- hurtigskrivning (f.eks. 3 minutter til at beskrive en citron)
- at skrive eksempler frem
- elevfeedback
- indledninger
- gode eksempler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel: Grænser 24-02-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Romantikken

Kort forløb om romantikken. Dels repetition af anden lærers undervisning i perioden og dels nye vinkler og tekster.

Eleverne er blevet præsenteret for:
- Universalromantikken (illustreret med slutningen af H.C. Andersens "Klokken")
- Nyplatonismen (Staffeldt: Indvielsen)
- Biedermeier (illustreret med Martinus Rørbye: Kirurgen Chr. Fenger med hustru og datter (1829)
- Romantismen (Emil Aarestrup: Paa Sneen)

Det største fokus har dog været på nationalromantikken og særligt nationalsange.
- N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
- Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
- Ulige numre: Frit land (2015)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Gys - krimi del 2

Gys og gru - krimiforløb del 2

I denne forløb har eleverne læst American Psycho af Bret Easton Ellis som værk.

Vi har blandt andet arbejdet med den postmoderne gyser, seriemorderen som monster og torture porn.

Derudover har eleverne arbejdet sproglig med et givent kapitel i bogen. Eleverne har fremlagt deres analysearbejde på klassen.

Vi har som afslutning set filmatiseringen og snakket om forskelle fra bog til film med fokus på det væmmelse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
American Psycho 28-03-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Klimakrisen

Tematisk forløb om klimakrisen, og hvordan denne skildres i taler, litteratur, kortfilm og kampagner.

Forløbets omdrejningspunkt var "Verdensmålseventdagen" på KG i slutningen af april.

Taler:
Karl Ove Knausgård

Litteratur:
Theis Ørntoft
Jens Blenstrup

Kortfilm:
Klimakrigeren
Referencer til Penthouse (fra tidligere forløb)

Kampagne:
Polen smelter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer