Kolding Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Kolding Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 3c daA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Kolding Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Julie Morgenstjerne Nielsen, Melanie Westergaard Astrup, Rune Staun Søndergaard
Hold
2022 daA/c (
1c daA
,
2c daA
,
2c daA skr
,
3c daA
,
3c daA skr
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Krimi
Titel 2
Forløb 2: Det Moderne Gennembrud
Titel 3
Forløb 3: Debatskabende tekster
Titel 4
Forløb 4: Skål!
Titel 5
Forløb 5: Fortællingens magt
Titel 6
Forløb 6: Journalistik
Titel 7
Forløb 7: Hævn
Titel 8
Forløb 8: Retorik og taledyst
Titel 9
Forløb 9: (U)lighed?
Titel 10
Forløb 10: Danskhed - litteratur og debat
Titel 11
Forløb 11: Modernisme
Titel 12
Forløb 12: Krig!
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Krimi
Vi bruger
ordnet.dk
i timerne og
filmcentralen.dk
, deres oversigt over filmisk virkemidler
I dette forløb ser vi nærmere på krimien som genre og dens forskellige undergenrer: den klassiske krimi, den hårdkogte krimi, femikrimien, politikrimien og den psykologiske krimi.
Vi arbejder både med noveller, tekstuddrag og film/filmklip.
I tilknytning til forløbet læser hver elev en selvvalgt kriminalroman med tilhørende skriftlig opgave (værklæsning 1: roman)
Derudover arbejder vi med:
- Rejseholdet, DR, episode 27
- Steen Steensen Blicher: Præsten i Vejlbye (Værklæsning 2 + podcast)
- Jo Nesbø: Uddrag af Panserhjerte
- Jo Nesbø: Uddrag af Snemanden (fokus på personkarakteristik)
- Film: Snemanden
- Podcast: Mørkeland, episode 9 (fra ca. 36:30 og frem)
Eleverne laver desuden en podcastproduktion (True Crime) af selvvalgt krimi-sag.
Indhold
Kernestof:
Powerpoint om krimigenren 1c.pptx
De 10 bud 1.C.docx
Læs:Kriminalromanens 10 bud.pdf
Krimiforfattere - lidt inspiration (1).docx
Link til krimi-valg:
Opgave (laves i timen):
Læs: Genremarkører og genreforventninger.pdf
Deadline til valg af krimi: Krimier 1.c
Bonanza | Rejseholdet | Rejseholdet, 27:30.
Arbejdsark til Rejseholdet (ikke lektier)
Krimiens 10 bud - Rejseholdet.docx
I skal hjemmefra undersøge TV-serien Rejseholdet. Hvad handler den om, og hvad er der specielt ved den?
Klassikere Genfortalt: Præsten i Vejlbye Podcast
Læsevejledning til læsning af Præsten i Vejlbye. Denne gudie skal du bruge når du får læsetid i timen.
Præsten i Vejlbye af Steen Steensen Blicher (uddrag).docx
Tag høretelefoner med, så du kan lytte til en del af en podcast.
Husk at udfylde arket med din krimi: Krimier 1.c
I skal have læst hele novellen til i dag.
Jo Nesbø: Panserhjerte (uddrag)
Krimi - kreativ skrivning Nesbø opgaver og grupper.docx
Læs: Snemanden side 15-17 (1).pdf
Snemanden karakterisik af Harry Hole.docx
Arbejdsark til Snemanden. Laves i timen
I skal være færdige med at læse jeres selvvalgte krimi :)
Læs jeres noter fra Snemanden inden timen.
HUSK JERES KRIMIBOG!
Opgave: Produktion af krimipodcast i grupper 1c.docx
OBS: Jeres opgave om krimien skal afleveres i aften.
Lektien til i dag er at undersøge genren true crime. Hvad går den ud på, og hvorfor tror I, at den er så populær i disse år?
Grupper: Grupper til podcastproduktion.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Krimiaflevering
23-01-2023
Podcastproduktion
10-02-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Det Moderne Gennembrud
Tværfagligt forløb med historie. Omdrejningspunktet for forløbet har været det moderne gennembrud.
Forløbet har haft en væsentlig skriftlig dimension som optakt til DHO'en.
Herunder henvisninger og citatteknik.
Forløbet har haft fokus på kvinder, industrialisering og fattigdom/social ulighed.
Kernestof:
- Georg Brandes: uddrag af indledningsforelæsning
- Holger Drachmann: Engelske socialister
- Henrik Pontoppidan: Vandreren
- J.P. Jacobsen: To verdener
- Herman Bang: Foran Alteret
- Amalie Skram: Forrådt (uddrag) og Constance Ring (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Læs: Da Danmark blev moderne.docx
Arbejdsspørgsmål til 1800tallet på vrangen.docx
arb.spg. til Brandes indledningstale.docx
At sætte problemer under debat lektion 2.pptx
Læs: Brandes intro og forelæsning.docx
Engelske socialister mere hjælp.docx
Engelske socialister lidt hjælp.docx
Læs: engelske socialister.pdf
https://docs.google.com/document/d/1h5T8W35Do5md33Uh3uakjkKqTEUE_STntXx1OAb5GQc/edit?usp=sharing
Laves i timen: Vandreren - Arbejdsspørgsmål.docx
Læs: Pontoppidan Vandreren.docx
DMG retningerne og forfatterne.docx
To Verdener af J P Jacobsen – Arbejdsspørgsmål.docx
Læs: To Verdener af J P Jacobsen tekst.docx
Sædelighedsfejden.pdf
Foran Alteret - lidt hjælp.docx Foran Alteret - mere hjælp.docx
Sædelighedsfejden og Herman Bang.pptx
FORAN ALTERET Bang.pdf
Amalie Skram Forraadt.pdf
Uddrag af Forrådt af Amalie Skram arbejdsark.docx
Amalie Skram - Constance Ring uddrag.docx
Skram, Constance Ring.pdf
Pontoppidan, Henrik, Bonde-Idyl (1883), Fra Landbybilleder (1).pdf
Pontopidan, Henrik, Naadsensbrød (1887), Fra Fra Hytterne.pdf
Læs: Metoder i dansk.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Vandreren. En epilog.
07-04-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Titel 3
Forløb 3: Debatskabende tekster
Eleverne må have adgang til
ordnet.dk
,
ordbogen.dk
og
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Et introducerende forløb i 2g efter lærerskifte, hvor vi undersøger forskellige former for tekster, der kan skabe debat. Forløbet er firdelt: 1) dokumentarfilm, 2) lyrik, 3) (presse)fotos og 4) retorik og argumentation, hvor eleverne i hver del tilegner sig centrale danskfaglige færdigheder, der skal bruges i de kommende forløb. Debatskabende noveller skydes til senere, ligesom der henvises til 1g-forløb om det moderne gennembrud.
I forløbet repeteres den analyserende artikel som genre, ligesom eleverne introduceres til den debatterende artikel.
Materiale:
Teoretiske tekster:
• DOX, kapitel 1-3 om dokumentargenren med fokus på de tre genrer: autoritativ, observerende og deltagende dokumentar
• De retoriske appelformer (uddrag af Textur, kapitel 6)
• Oversigt over argumenttyper og argumentkneb
•
gymdansk.dk
om Ciceros pentagram og argumentationsanalyse
• Model: Den retoriske diamant
Lyriske tekster:
• Yahya Hassan: "BARNDOM"
• Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022 - nyeste tid)
Medietekster:
• "Er du mors lille dreng - 10 år efter" (uddrag)
• Lars Engels: "Pigen der troede hun kunne flyve" (uddrag)
• Micheal Moore: "Bowling for Columbine" (uddrag)
• DR: "Svømmestjerner - under overfladen" (uddrag)
• DR: "GIna Jacqueline - en sugardaters fortælling" (afsnit 1)
• "AFR" (uddrag)
• "United 93" (uddrag)
• Vilde vidunderlige Danmark (uddrag)
• Årets pressefoto 2021
• Årets pressefoto 2015
• Årets nyhedsfoto 2015
• Anonym: "Fjern ukrudt" (læserbrev)
• Amalie Have: "Jeg har hørt Michael Jackson for sidste gang" (debatindlæg)
• Facebook-opslag af Per Fløng
• Facebook-opslag af Christina Rosendahl
Faglige begreber:
• Dokumentartyper: Autoritativ, observerende og deltagende dokumentar
• Iscenesættelse og fremstilling
• Autenticitetsmarkører
• Filmiske virkemidler
• Etik i dokumentarfilm
• Sproglige virkemidler
• Strofer og vers
• Kommunikationssituation (det retoriske pentagram og den retoriske diamant)
• Toulmins argumentmodel: Påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rygdækning og styrkemarkør
• Argumenttyper og argumentkneb
• Topik (forskellige topoi)
• De retoriske appelformer (patos, logos og etos, herunder etosdyderne: kompetence, viden, godt omdømme, engagement og åbenhed/velvilje over for publikum)
Skriftlige opgaver:
• Stil 1: Analyserende artikel: Fremstillinger af helte, skurke og ofre i dokumentarfilm
• Timeøvelse 1: Hvilken rolle spiller fotografier i offentlige debatter?
• Stil 2: Debatterende artikel: Iscenesættelse og dramatisering i dokumentarer
Indhold
Kernestof:
Kære alle. Jeg glæder mig til at møde jer og komme i gang. Vi begynder med et forløb om debatskabende tekster med fokus på dokumentarfilm, men vi vil også trække tråde til jeres forløb om Det moderne gennembrud osv. Lektien til i morgen lyder således
Program
Faglige begreber:
DOX forløb i medier.pdf
Gode råd til tekstundersøgelser
Lektie: Læs s. 16-22 (til afsnittet om "Etik og manipulation i dokumentar") i DOX. Fokuspunkter til lektien: Autenticitetsmarkører.
Program:
"Pigen der troede hun kunne flyve"
"Bowling for Columbine"
Læs s. 22-26 i DOX.
Citat 1:
Fremstillingen af skurke, helte og ofre i dokumentarfilm
Skitse til proces:
Lektie: Genlæs opgaveformulering og gense "Svømmestjerner - under overfladen" (se vores lektion den 30. august 2023)
Undgå:
Skrivningens tre faser:
Vurderingskriterier:
Læs s. 33-35 om den observerende dokumentartype.
Dagens citat:
DOX forløb i medier kapitel 3.pdf
Læs s. 40-44 i DOX om den deltagende dokumentar
Opsamlingsopgave: s. 50 i DOX. Lav et tilsvarende skema og udfyld det.
Glenn Bech Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.docx
Jeg er desværre blevet syg, så timen er virtuel. I kan kontakte mig på lectio, som jeg tjekker løbende. I skal arbejde på jeres stil 1: Analyserende artikel 1: Dokumentar. Skriv hvis I har spørgsmål.
Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (se sidste lektion)
Øvelse til argumentation:
Øvelse 5: Læserbrev
www.gymdansk.dk
Læs om Ciceros pentagram her:https://www.gymdansk.dk/ciceros-pentagram.html
Den retoriske diamant
Argumenttyper og argumentkneb ny 2021.docx
AppelformerDe tre appelformer: logos, patos og etos Som tidligere nævnt er de tre retoriske appelformer, etos, logos og patos, ikke i synlige i den retoriske diamant, fordi de går på tværs af de forskellige elementer. Som vi også har nævnt tidligere,
Evaluering fra sidst:
Skriveøvelse:
I timen vil vi afslutte vores forløb om debatskabende tekster med fokus på debatindlæg. Tjek gerne undervisningsbeskrivelsen for forløb 1 og skriv spørgsmål ned.
Amalie Have Jeg har hørt Michael Jackson for sidste gang.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel 1: Dokumentar
01-10-2023
Timeopgave 1
23-10-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4: Skål!
Kort forløb om "Skål", både dokumentar og digtsamling, i anledning af fællesarrangement på KG med netop instruktør til dokumentaren og forfatter til digtsamlingen.
Materialer:
Cecilie Debell: "Skål" (2021) (portrætdokumentar) (værklæsning 3)
Dania Tausen: "Skål" (2021) (uddrag af digte, nyeste tid)
Indhold
Kernestof:
Danskfagligt forarbejde til fællesarrangement den 14.11.
Program
Eksempel på debatterende artikel om nedsættende ord.docx
Digte:
Digt 1: AvensisGruppe 1 Mille Foder SørensenLouise Bager UlstrupSanjin JefticGruppe 2 Salma Mohamed AbdulahiEmmeli Lyck Petersen Digt 2: VandskadeGruppe 3 Aya Mohammed CherimMarie Masini JensenGruppe 4 Nathali Lund NielsenNatalia Barbara Jablonska Di
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 5: Fortællingens magt
Forløb, hvor vi undersøger fortællinger i forskellige genrer. Undervejs slår vi ned på forskellige litteraturhistoriske perioder: Middelalder, Romantik, Det moderne gennembrud og realisme i nyere tid.
Forløbet indeholder derudover:
1) Opvisningstimer til åbent hus, hvor eleverne undervises, imens gæster kigger på og stiller spørgsmål (2 lektioner)
2) Projekt, hvor eleverne skal undervise en 9. klasse i dansk (4 lektioner)
3) Præsentation af den reflekterende artikel (3 lektioner)
Materialer:
• Barbara Kjær-Hansen m.fl. "Litteraturhistoiren på langs og på tværs"
• Nik og Jay: "Novembervej" (rap, musikvideo)
• Ikea: "Lamp" (2002) og "Lamp" (2018) (storytelling i reklamer)
• Anonym: "Nøkkens svig" (episk digt, folkevise) (udateret)
• Anonym: "Rødhætte" (folkeeventyr) (udateret)
• B. S. Ingemann: "Glasskabet" (klassisk fortælling)
• Th. Gyldembourg: "Den lille Karen" (klassisk fortælling)
• Herman Bang: "En miniature" (impressionistisk novelle)
• Raymond Carver: "Populær mekanik" (1984) (moderne novelle)
• Erwin Neutzsky-Wulff: "Isaz" (2012) (novelle)
• Bjørn Isak: "Rav" (2018) (moderne novelle)
• Thomas Korsgaard: "Lasagne" (2019) (moderne novelle)
• Lotte Kirkeby "Myggestik" (2016) (moderne novelle)
• Aakeson, Kim F. og Jensen, Sanne Munk: "Au pair" (romananalyse, værkanalyse 4, nyeste tid) (2022)
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Program
Indledning:Riddere, der er parate til at drage i krig. Gøglere, der underholder på markedspladsen. Kutteklædte munke, der sidder i klosteret og skriver bøger med fjerpen. Det er nok det, de fleste forestiller sig, når de tænker på middelalderen. Midd
Læs i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" følgende afsnit fra kapitel 1: Indledning + Middelalderens samfund + middelalderens litteratur + folkeviser (I kan også finde teksten på sidste modul)
Stil retur
Folkeviser:
Afsnit om folkeeventyr fra "LItteraturen på langs og på tværs"Folkeeventyr er som folkeviserne mundtligt overleverede tekster. Mens ridderviser, trylleviser og historiske viser har deres liv i adelsdamers poesibøger, lever skæmteviserne og folkeevent
Vi begynder alle i M2.
I timen deler vi klassen op:
"Man parterer da kvinder"
Egne argumenter:
Klassisk plotstruktur (a la berettermodellen):
Lektie: Lav spørgsmålene til "Den lille Karen" fra sidste time.
csm_502_Gengre_114d89679e.png
"Den lille Karen"
Træk ved "En miniature"
2c: Hav jeres danskfaglige bøger med. Læs s. 90-101 i "Litteraturhistorien på langs og på tværs".Lektion 1:Vi skal lave en række småøvelser med afsæt i de novelleanalytiske begreber fra fortællingsforløbet + planlæg undervisning til folkeskolen Time
2d. I skal medbringe Økonomiens kernestof + Sådan skriver du i Samfundsfag. Læs derfor s. 48-55 i Økonomiens kernestof.
Planlægning af undervisning af Lyshøjskolen 1
Udkast til besøg af Lyshøjskolen version 2.docx
Den lille rødhætte (Perrault, 1697).pdf
Modul 1: kl. 9.00-9.35: Præsentation af jer, rundvisning på KG, samtale om at gå i gymnasiet og introduktion til dagens øvelser
Kære alle
Personkarakteristik: 1. Vigtigt - inden du begynder Personer i historier er forskellige. Når man skal lave en karakteristik, er det vigtigt at du udvælger, hvad der er relevant at nævne om netop den person i netop den fortælling, som du arbejder med.
Tag bogen "Eksamensgenrerne dansk stx"med, da vi skal arbejde med den sidste genre: den reflekterende artikel.
Pointer fra timen:
Freja Jørgensen
Noter til teksten:
Mød op i m6
Læs videre i "Au pair"
Perspektivering i danskfaget - hvad hvordan og hvorfor.pdf
Læs hjemmefra "Rav": Tekst_1_Bjorn_Isak_rav-7459.pdf
Læs "Lasagne": 193729_tekst_1_2 (1).pdf
Damir holder oplæg
Læs "Au pair" færdig til den 15.5
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 6: Journalistik
Kort forløb med fokus på journalistik i forskellige genrer, både skriftligt og i tv. Eleverne lærer at koble formmæssige og indholdsmæssige træk i teksten til valget af vinkel.
Faglige begreber:
- Journalistiske genrer, bl.a. opinions- og informationsgenrer
- Avisernes forskellige målgrupper
- Nyhedskriterierne (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt + eksklusivitet og nærhed)
- Vinkling
- Speak, sync og dækbilleder
- Kildetyper (erfaringskilde, partskilde, ekspertkilde)
Konstruktive nyheder
- Fake news
- Den nøgne journalist over for den påklædte journalist
- Reportage
- Evidentia (virkeliggørelse)
Tekster:
- Eksempler på overskrifter og vinkling
- Selvvalgte artikler fra dagens nyhedssider
- TV-avisen fra 30.4.2024
- Lea Korsgaardss video: "Den, der råber lyver"
- Reportage: "En nat i kulden med de hjemløse"
Indhold
Kernestof:
Program
Nyt forløb: Journalistiske tekster
Læs hjemmefra:
Videnskabsmanden og den lille dreng
Øvelse: Nyhedsartikel om nutidig bandemord
Se denne video:Tv-nyheden (færdig).mp4 Skriv noter undervejs.
Tv-nyheden
Hav læst "Au pair" færdig.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 7: Hævn
Et danskfagligt forløb om hævn. Som en del af forløbet læser vi "Ravnkel Frøjsgodes saga" som værk.
Materialer:
Morten NIelsen: "Skæbne" (digt)
Ukendt: "Ravnkel Frøjsgodes saga" (saga, værklæsning 5)
Fenar Ahmad: "Underverden" (spillefilm) (2017)
Læringsvideo om sagaen som genre:
https://www.youtube.com/watch?v=tGWU53yWVfU
Lærerhandout om sagagenren
Barbara Kjær-Hansen m.fl. "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (kapitel 1: Middelalderen)
Indhold
Kernestof:
Vi begynder et nyt forløb om hævn. Vi begynder med et digt, og så hopper vi til en af Nordens største bidrag til verdenslitteraturen, nemlig en sagalæsning. Lektie: Overvej hjemmefra bøger, film og tv-serier, der handler om hævn.
Program
Lektie til næste time
Læs kapitel 1-5 i "Ravnkel Frøjsgodes saga": Ravnkel Frøjsgodes saga tekst.pdf
Fremstillingsformer
“Ravnkel Frøjsgodes Saga” indeholder mange klassiske sagatræk såsom at starte med en slægtshistorie og en præsentation af de centrale personer. Den fortæller hvordan Ravnkel og hans familie flyttede rundt på Island og hvordan Ravnkel senere selv blev
Skriveøvelse i hånden. Tag kuglepen/blyant med. Som sagt vil jeres årskarakter skriftlig afhænge af en række tests. Afleveringerne er træning til eksamenen og testene.
I timen læses resten af "Ravnkel Frøjsgodes saga". Hvis I allerede har læst den, kan I skrive stil
Ravnkel Frøjsgodes saga tekst.pdf
Riddere, der er parate til at drage i krig. Gøglere, der underholder på markedspladsen. Kutteklædte munke, der sidder i klosteret og skriver bøger med fjerpen. Det er nok det, de fleste forestiller sig, når de tænker på middelalderen. Middelalderen f
Vi ser resten af Underverden. Bagefter tager I et foto af jeres noter og uploader til mig.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb 8: Retorik og taledyst
Danskfagligt forløb om retorik, der leder frem til en talerdyst på gymnasiet, hvor 3g-klasserne dyster mod hinanden.
Materialer:
Pernille Skippers 1. maj-tale 2017
Faglige begreber:
Kommunikationsmodel (afsender, modtager, emne, omstændigheder og sprog)
Appelformer (etos, logos, patos), herunder også etosdyder
Argumentation (påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, gendrivelser og rygdækning)
Argumenttyper
Indhold
Kernestof:
Venstrefløj:
Program
Argumentation
Etosdyderne
De retoriske appelformer
Emne:
Klassen inddeles, og I skriver tale til taledyst.
Afsnit fra fredag:
Lektie: Lav videre på jeres tale. I får 45 min. af denne time, og så skal vi holde den på klassen.
Vi hører talerne for alkoholforbud og vælger gruppe. Dernæst forbedres talerne i to større grupper, så debatgrupperne kan smadre den anden klasse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb 9: (U)lighed?
Danskfagligt forløb om lighed og ulighed i Danmark. Forløbet leder frem til FF-forløb med historie, hvor vi er på ekskursion til Svendborg Museum og deres workshop/udstilling: "Skjulte Danmarkshistorier"
Dagsekskursion til Svendborg Museum:
https://svendborgmuseum.dk/oplev-museet/undervisning/udskoling/skjultedanmarkshistorier/
Materialer:
Martin A. Nexø: "Lønningsdag (en idyl)" (1900)
Jeppe Aakjær: "Tyende-Sang"
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jeppe-aakjaer-tyende-sang-1907
) (1907) (lyrik)
Afskys musikalske version af "Tyende-Sang" (2020)
Morten Pape: "Planen" (uddrag) (2015)
Suspekt: "Proletar" (2007) + musikvideo
Johannes V. Jensen: "Arbejderen" (reportage)
Karen Blixen: "Ringen" (novelle) (1950)
Medietekster:
Sundhedsstyrelsen: "Om ulighed i sundhed" (https://www.sst.dk/da/Fagperson/Ulighed-i-sundhed/Om-ulighed-i-sundhed) (kampagne) (2019)
DR: Prinsesser fra Blokken (2016) "
https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336
(observerende/portrætdokumentar)
DR: "Historien om de fattige", afsnit 4 (2015):
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-de-fattige_-1974_2010_235543
Indhold
Kernestof:
Program
Lektie. Hav jeres oplæg fra onsdagstimen klar.
Stil 2: 2024
RSS har kage med.
Læs "Lønningsdag (en idyl)", se sidste lektion.
Kære alle. Timen bliver desværre virtuel, da jeg skal på hospitalet. Jeg tjekker jeres produkter i morgen aften kl. 22 - så I skal bare lave dem inden det. I skal besvare spørgsmålene til "Planen" og lægge svarene i "Elevfeedback". Bagefter skal I se
Perspektivering i danskfaget - hvad hvordan og hvorfor.pdf
Skjulte Danmarkshistorier
Betaling til Svendborg tur.docx
I fremlægger jeres FF-oplæg om uligheder.
Planlægning af undervisning af Brændkjær skole d. 2. december 2024.
Suk - jeg fik ikke trykket gem på kortfilmen i lectio, før jeg tog hjem fra KG. Nu er klokken for mange. Vi begynder timen med at se den, og så får vi styr på undervisningen af Brændkjær. Det skal nok gå ...
9.00-9.15: Fælles velkomst og opstart i Rotunden
Elevtrivselsmåling og undervisningsmiljøvurdering
Minlæring
Læs Johannes V. Jensens "Arbejderen" + besvar spørgsmål.
Arbejderen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb 10: Danskhed - litteratur og debat
Et forløb om danskhed gennem tiden.
Materialer:
Lyriske tekster:
- Adam Oehlenschlâger: "Der er et yndigt land"
- Grundtvig: "Folkeligheden"
- H. C. Andersen: "Fædretlandet" (1840) (nationalromantik)
- H. C. Andersen: "Skyggen" (romantisme)
Medietekster:
- Mellemfolkeligt Samvirke: "Vores Danmark" (kampagne, billede)
- DF: Vores Danmark (kampagne, billede)
- DF: "Det kæmper DF for"/"Vi elsker Danmark" (kampagne, medietekst)
- Gorilla Media: #Jegerdansk: Kampage + forslag til vedtagelse i Folketinget, 7. februar
- Uddrag af "Debatten", debat mellem Jens Ph. Yazdani og Martin Henriksen
- Læringsvideo om romantik:
https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&t=41s
Argumenterende skriftlige tekster:
- Ludvig Holbergs epistel 119: (https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-holb11val-shoot-workid60549) + moderniseret version
- "Kashif Ahmad: "Der er 5,6 millioner måder at være dansk på" (skriftlig interview-artikel)
- Søren Krarup: "Hvad er at være dansk?" (uddrag)
Taler:
- Hans Hedtoft:
https://www.dansketaler.dk/tale/hans-hedtofts-tale-om-de-danske-modstandsfolk
- Frederik Vad:
https://www.dansketaler.dk/tale/frederik-vads-tale-i-folketinget-om-udlaendingestramninger
Indhold
Kernestof:
Timen er todelt: Introduktion til nyt forløb om danskhed og skrivemodul
Definition:
Program
Diskursanalysens redskaber
Øvelse1: Medbetydning og flydende betegnere i udtalelse
Dominerende diskurser og moddiskurser
Digitale tekster til prøveterminsprøve
Tekst 1 Ponylove_1-4612.mp4 (Dokumentarklip til opgave 1)
Tekst_4c_Bogtrailer_til_SULT-4614.mp4
Tekst 5c Gittes monolog om frihed-4379.mp3 (Tekst til opgave 5)
Repetition af diskursanalyse:
Læs s. 67-76 i "Litteraturhistoiren på langs og på tværs" om romantik. I kan skimme siderne om universalromantik og fokuserer på indledning og nationalromantik.
Opgave:
Pointesætning
DF's valgvideo "Jeg elsker Danmark" indskriver sig I en tydeligt os-dem-diskurs. Dette kan ses I de mange modsætninger, som videoen præsentere. Dem tydeligste af dem alle, er farvefilteret, som bliver lagt på videoen, da Kristian Thulesen Dahl kommer
Indledning
Debattens konsekvenser
Afsnit
Øvelse:
Kontrasttekst til romantiske tekster fra samme periode: romantisme: H.C. Andersen: "Skyggen"
Afsnit om romantisme fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
H.C. Andersen: Skyggen: https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/skyggen
Taleanalyse (repetition)
Vi fortsætter med H.C. Andersen og hans romantistiske side.
Den retoriske diamant:
Genre:
Afsnit om romantisme
H.C. Andersen Skyggen.docx
Kære alle. Lidt uventet bliver jeg nødt til at få min søn forbi lægen i morgen tidlig. Timen bliver derfor virtuel. Vi gør det på denne måde:
Hav jeres computer med, og hav jeres ExamCookie klar.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb 11: Modernisme
Forløb om modernisme i forskellige former. Vi begynder med malerier i 1880erne og hopper derefter frem til ekspressionisme i 1920'erne. I forløbet læser vi også kanonforfatterne Martin A. Hansen, Klaus Rifbjerg og Peter Seeberg. Vi slutter i 1980'erne med Michael Strunge.
Materialer:
- Kapitel om 1900-tallets stilretninger (uddrag fra kapitel 7 i "Litteraturhistorien på langs og på tværs")
- Otto Gelsted: "Reklameskibet" (1923) (digt)
- Tom Kristensen: "Nat i Berlin" (1921)
- Rudolf Broby-Johansen: "BLOD" (1922) (værklæsning 6, lyrik)
- Friedrich Nietzsche: "Det gale menneske" (uddrag fra "Det muntre videnskab" (1882)
- Pär Lagerkvist: "Ångest, ångest är min arvedel" (1916)
- Klaus Rifbjerg: "Terminologi" (1960)
- Michael Strunge. "Nat i Electri-City" (1979)
- Dan Turéll: "Storby-Blues" (1977)
- Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
- Peter Seeberg: "Biografi af en snegl" (2000)
- Anonym: "Løven og musen" (fabel) (udateret)
- Anonym: "Den barmhjertige samaritaner" (lignelse fra Bibelen)
Uden for tema:
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (1879) (uddrag) med fokus på samtaleanalyse
- Edvard Munch: "Skriget" (1893) (maleri)
- Harald Slott-Møller: "Georg Brandes på Københavns Universitets talerstol" (1889) (realistisk maleri)
Indhold
Kernestof:
Vi begynder forløb om modernisme.
Program:
I får jeres stil retur. I timen vil vi tjekke jeres viden om ekspressionisme, og så vil vi lave en oplæsning af "Blod". Hvis man ikke kan lide at læse højt, så hop ind på Elevfeedback og skriv, så hopper jeg over jer i timen.
Program
Lektie: Se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g
Afsnit
Hav jeres afsnit om "Blod" med. Tre afsnit om genre, form og sprog, koblet til tema. Læg op i "Elevfeedback".
Gruppe
Michael Strunge: NAT I ELECTRI-CITY 1979
Dan Turell.docx
Oplæg om Dan Turell og Michael Strunge
Læs "Agerhønen" til næste timen: https://case.campusvejle.dk/Dansk/Yallahrup%20Faergeby/sch_media/tekst3.pdf
Martin A. Hansens Agerhønen
Læs Martin A. Hansens "Agerhønen" til næste
Biografi af en snegl: Peter Seeberg - Biografi af en snegl (2000).pdf
Fabel:
Find på mulige emner, som vi kan arbejde med i et repetitionsforløb. Der er nævnes klima (nedstemt) og kriminalitetsfremstillinger (som flere lød positivt indstillet overfor)
Kommunikationsanalyse og sproghandlinger.docx
Jeg erklærer hermed broen for åbnet. (4) (erklærer)Du er tosset. (1) (mener)Jeg kysser dig. (3) (meddeler)Vi ses i eftermiddag. (3) (meddeler)Du skal stoppe den musik omgående. (2) (forlanger)Jorden er flad som en pandekage. (3) (fastslår)Det er en f
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb 12: Krig!
Repetitionsforløb om forskellige fremstillinger af krig med fokus på forskellige danskfaglige analysemetoder. Forløbet er inspireret af Louise klinke Øhrstrøms "Krig - et danskfagligt forløb", supplereret med alternative tekster.
Forløbet slutter af med eksamensvideo fra "Det grønne bord".
Materialer:
Analysemodel til krigstekster fra"Louise klinke Øhrstrøms "Krig - et danskfagligt forløb", s. 9
Familienetværket: Den Gule Sløjfe
Haldan Rasmussen: "Definitioner" (1963-64) (lyrik)
Lars Husum: "Jeg er en hær" (2010) (romanuddrag)
Jan Grarup: "Hvor jernkorsene gror" (2019) (selvbiografi, uddrag)
Debatterende tekster:
Mette Thiesen: Tale ved demonstration efter Ruslands invasion af Ukraine (https://www.dansketaler.dk/tale/mette-thiesens-tale-ved-demonstrationen-efter-ruslands-invasion-af-ukraine)
Bjarne Pedersen: "Jeg bliver dybt fortvivlet, hver gang nogen taler, som om krigen startede 24. februar 2022) (https://nordjyske.dk/nyheder/laeserbrev/jeg-bliver-dybt-fortvivlet-hver-gang-nogen-taler-som-om-krigen-startede-24-februar-2022/4806041)
Visuelle tekster:
Simone Aaberg Kærn: "Statsministerportræt af Anders Fogh Rasmussen" (2010) (maleri)
Pablo Picasso: "Guernica" (1937) (maleri)
Medietekster:
Janus Metz: "Armadillo" (2010) (dokumentar) (værkanalyse)
Johan Oettinger: "Seven minutes in the Warsaw ghetto" (kortfilm) (2012)
Louise Jappe og Louise Kjeldsen: "De sårede" (2010) (uddrag af dokumentarfilm) - oplæg til prøveeksamen og Det grønne bord
Boris Benjamin Bertram: "Krigsfotografen" (portrætdokumentar) (2019) - oplæg til analyserende artikel
Halfdan Pisket: "Dansker" (2016) (uddrag af grafisk roman)
Indhold
Kernestof:
Vi begynder repetitionsforløb om krig. Vi begynder med dokumentar, så læs jeres noter om dokumentarfilmsanalyse.
Program.
Læs som lektie disse to artikler:
Trin 1: Undersøg "Armadillo" som en dokumentarfilm: I kan også løbe analysemodel til dokumentarfilm igennem: Analysemodeller til dansk.docx
Opgave 1:
Opgave 2: Titel: Valgvideoer Opgaveformulering Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger, hvordan politikere kan fremstille sig selv og deres politik i valgvideoer.I din artikel skal du analysere, fortolke og vurdere Ansvarlighed handler om d
Reflekterende Artikel - Eksistens og mening i det senmoderne samfund.pdf
Afsnit
Program
Tænk over jeres liv som lektie. Vi læser romanuddraget på klassen.
Skrivemodul og karaktersamtaler
Spørgeskema
Lav en retorisk analyse og vurdering af dette læserbrev. Du vælger selv analytiske fokuspunkter.
Bemærk, at de af jer, der ikke har afleveret jeres sidste stil, skal skrive den i timen.
Lektie: Læs Dansk-1-2020-Medier-og-sprog.pdf. Overvej, hvordan I vil besvare opgaven. Vi så de første 4 minutter af "De sårede" i sidste lektion. De ligger på Filmcentralen.
3c tekster.docx
Den gode tekstundersøgelse:
Perspektivering i dansk.pdf
Det grønne bord i dansk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184798098", "T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184798098", "H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184798098" }