Holdet 3c daA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Julie Morgenstjerne Nielsen, Melanie Westergaard Astrup, Rune Staun Søndergaard
Hold 2022 daA/c (1c daA, 2c daA, 2c daA skr, 3c daA, 3c daA skr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Krimi
Titel 2 Forløb 2: Det Moderne Gennembrud
Titel 3 Forløb 3: Debatskabende tekster
Titel 4 Forløb 4: Skål!
Titel 5 Forløb 5: Fortællingens magt
Titel 6 Forløb 6: Journalistik
Titel 7 Forløb 7: Hævn
Titel 8 Forløb 8: Retorik og taledyst
Titel 9 Forløb 9: (U)lighed?
Titel 10 Forløb 10: Danskhed - litteratur og debat
Titel 11 Forløb 11: Modernisme
Titel 12 Forløb 12: Krig!

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Krimi

Vi bruger ordnet.dk i timerne og  filmcentralen.dk, deres oversigt over filmisk virkemidler

I dette forløb ser vi nærmere på krimien som genre og dens forskellige undergenrer: den klassiske krimi, den hårdkogte krimi, femikrimien, politikrimien og den psykologiske krimi.

Vi arbejder både med noveller, tekstuddrag og film/filmklip.

I tilknytning til forløbet læser hver elev  en selvvalgt kriminalroman med tilhørende skriftlig opgave (værklæsning 1: roman)

Derudover arbejder vi med:
- Rejseholdet, DR, episode 27
- Steen Steensen Blicher: Præsten i Vejlbye (Værklæsning 2 + podcast)
- Jo Nesbø: Uddrag af Panserhjerte
- Jo Nesbø: Uddrag af Snemanden (fokus på personkarakteristik)
- Film: Snemanden
- Podcast: Mørkeland, episode 9 (fra ca. 36:30 og frem)

Eleverne laver desuden en podcastproduktion (True Crime) af selvvalgt krimi-sag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Krimiaflevering 23-01-2023
Podcastproduktion 10-02-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Det Moderne Gennembrud

Tværfagligt forløb med historie. Omdrejningspunktet for forløbet har været det moderne gennembrud.

Forløbet har haft en væsentlig skriftlig dimension som optakt til DHO'en.
Herunder henvisninger og citatteknik.

Forløbet har haft fokus på kvinder, industrialisering og fattigdom/social ulighed.

Kernestof:
- Georg Brandes: uddrag af indledningsforelæsning
- Holger Drachmann: Engelske socialister
- Henrik Pontoppidan: Vandreren
- J.P. Jacobsen: To verdener
- Herman Bang: Foran Alteret
- Amalie Skram: Forrådt (uddrag) og Constance Ring (uddrag)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandreren. En epilog. 07-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 3 Forløb 3: Debatskabende tekster

Eleverne må have adgang til ordnet.dk, ordbogen.dk og https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Et introducerende forløb i 2g efter lærerskifte, hvor vi undersøger forskellige former for tekster, der kan skabe debat. Forløbet er firdelt: 1) dokumentarfilm, 2) lyrik, 3) (presse)fotos og 4) retorik og argumentation, hvor eleverne i hver del tilegner sig centrale danskfaglige færdigheder, der skal bruges i de kommende forløb. Debatskabende noveller skydes til senere, ligesom der henvises til 1g-forløb om det moderne gennembrud.

I forløbet repeteres den analyserende artikel som genre, ligesom eleverne introduceres til den debatterende artikel.

Materiale:

Teoretiske tekster:
• DOX, kapitel 1-3 om dokumentargenren med fokus på de tre genrer: autoritativ, observerende og deltagende dokumentar
• De retoriske appelformer (uddrag af Textur, kapitel 6)
• Oversigt over argumenttyper og argumentkneb
gymdansk.dk om Ciceros pentagram og argumentationsanalyse
• Model: Den retoriske diamant


Lyriske tekster:
• Yahya Hassan: "BARNDOM"
• Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022 - nyeste tid)

Medietekster:
• "Er du mors lille dreng - 10 år efter" (uddrag)
• Lars Engels: "Pigen der troede hun kunne flyve" (uddrag)
• Micheal Moore: "Bowling for Columbine" (uddrag)
• DR: "Svømmestjerner - under overfladen" (uddrag)
• DR: "GIna Jacqueline - en sugardaters fortælling" (afsnit 1)
• "AFR" (uddrag)
• "United 93" (uddrag)
• Vilde vidunderlige Danmark (uddrag)

• Årets pressefoto 2021
• Årets pressefoto 2015
• Årets nyhedsfoto 2015

• Anonym: "Fjern ukrudt" (læserbrev)
• Amalie Have: "Jeg har hørt Michael Jackson for sidste gang" (debatindlæg)
• Facebook-opslag af Per Fløng
• Facebook-opslag af Christina Rosendahl

Faglige begreber:
• Dokumentartyper: Autoritativ, observerende og deltagende dokumentar
• Iscenesættelse og fremstilling
• Autenticitetsmarkører
• Filmiske virkemidler
• Etik i dokumentarfilm

• Sproglige virkemidler
• Strofer og vers

• Kommunikationssituation (det retoriske pentagram og den retoriske diamant)
• Toulmins argumentmodel: Påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rygdækning og styrkemarkør
• Argumenttyper og argumentkneb
• Topik (forskellige topoi)
• De retoriske appelformer (patos, logos og etos, herunder etosdyderne: kompetence, viden, godt omdømme, engagement og åbenhed/velvilje over for publikum)

Skriftlige opgaver:
• Stil 1: Analyserende artikel: Fremstillinger af helte, skurke og ofre i dokumentarfilm
• Timeøvelse 1: Hvilken rolle spiller fotografier i offentlige debatter?
• Stil 2: Debatterende artikel:  Iscenesættelse og dramatisering i dokumentarer



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 1: Dokumentar 01-10-2023
Timeopgave 1 23-10-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Skål!

Kort forløb om "Skål", både dokumentar og digtsamling, i anledning af fællesarrangement på KG med netop instruktør til dokumentaren og forfatter til digtsamlingen.

Materialer:
Cecilie Debell: "Skål" (2021) (portrætdokumentar) (værklæsning 3)
Dania Tausen: "Skål" (2021) (uddrag af digte, nyeste tid)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Fortællingens magt

Forløb, hvor vi undersøger fortællinger i forskellige genrer. Undervejs slår vi ned på forskellige litteraturhistoriske perioder: Middelalder, Romantik, Det moderne gennembrud og realisme i nyere tid.

Forløbet indeholder derudover:
1) Opvisningstimer til åbent hus, hvor eleverne undervises, imens gæster kigger på og stiller spørgsmål (2 lektioner)
2) Projekt, hvor eleverne skal undervise en 9. klasse i dansk (4 lektioner)
3) Præsentation af den reflekterende artikel (3 lektioner)

Materialer:
• Barbara Kjær-Hansen m.fl. "Litteraturhistoiren på langs og på tværs"

• Nik og Jay: "Novembervej" (rap, musikvideo)
• Ikea: "Lamp" (2002) og "Lamp" (2018) (storytelling i reklamer)
• Anonym: "Nøkkens svig" (episk digt, folkevise) (udateret)
• Anonym: "Rødhætte" (folkeeventyr) (udateret)
• B. S. Ingemann: "Glasskabet" (klassisk fortælling)
• Th. Gyldembourg: "Den lille Karen" (klassisk fortælling)
• Herman Bang: "En miniature" (impressionistisk novelle)
• Raymond Carver: "Populær mekanik" (1984) (moderne novelle)

• Erwin Neutzsky-Wulff: "Isaz" (2012) (novelle)
• Bjørn Isak: "Rav" (2018) (moderne novelle)
• Thomas Korsgaard: "Lasagne" (2019) (moderne novelle)
• Lotte Kirkeby "Myggestik" (2016) (moderne novelle)

• Aakeson, Kim F. og Jensen, Sanne Munk: "Au pair" (romananalyse, værkanalyse 4, nyeste tid) (2022)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Journalistik

Kort forløb med fokus på journalistik i forskellige genrer, både skriftligt og i tv. Eleverne lærer at koble formmæssige og indholdsmæssige træk i teksten til valget af vinkel.

Faglige begreber:
- Journalistiske genrer, bl.a. opinions- og informationsgenrer
- Avisernes forskellige målgrupper
- Nyhedskriterierne (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt + eksklusivitet og nærhed)
- Vinkling
- Speak, sync og dækbilleder
- Kildetyper (erfaringskilde, partskilde, ekspertkilde)
Konstruktive nyheder
- Fake news
- Den nøgne journalist over for den påklædte journalist
- Reportage
- Evidentia (virkeliggørelse)


Tekster:
- Eksempler på overskrifter og vinkling
- Selvvalgte artikler fra dagens nyhedssider
- TV-avisen fra 30.4.2024
- Lea Korsgaardss video: "Den, der råber lyver"
- Reportage: "En nat i kulden med de hjemløse"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Hævn

Et danskfagligt forløb om hævn. Som en del af forløbet læser vi "Ravnkel Frøjsgodes saga" som værk.

Materialer:
Morten NIelsen: "Skæbne" (digt)
Ukendt: "Ravnkel Frøjsgodes saga" (saga, værklæsning 5)
Fenar Ahmad: "Underverden" (spillefilm) (2017)

Læringsvideo om sagaen som genre: https://www.youtube.com/watch?v=tGWU53yWVfU
Lærerhandout om sagagenren
Barbara Kjær-Hansen m.fl. "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (kapitel 1: Middelalderen)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8: Retorik og taledyst

Danskfagligt forløb om retorik, der leder frem til en talerdyst på gymnasiet, hvor 3g-klasserne dyster mod hinanden.

Materialer:
Pernille Skippers 1. maj-tale 2017

Faglige begreber:
Kommunikationsmodel (afsender, modtager, emne, omstændigheder og sprog)
Appelformer (etos, logos, patos), herunder også etosdyder
Argumentation (påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, gendrivelser og rygdækning)
Argumenttyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 9: (U)lighed?

Danskfagligt forløb om lighed og ulighed i Danmark. Forløbet leder frem til FF-forløb med historie, hvor vi er på ekskursion til Svendborg Museum og deres workshop/udstilling: "Skjulte Danmarkshistorier"

Dagsekskursion til Svendborg Museum:
https://svendborgmuseum.dk/oplev-museet/undervisning/udskoling/skjultedanmarkshistorier/

Materialer:

Martin A. Nexø: "Lønningsdag (en idyl)" (1900)
Jeppe Aakjær: "Tyende-Sang" https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jeppe-aakjaer-tyende-sang-1907) (1907) (lyrik)
Afskys musikalske version af "Tyende-Sang" (2020)
Morten Pape: "Planen" (uddrag) (2015)
Suspekt: "Proletar" (2007) + musikvideo
Johannes V. Jensen: "Arbejderen" (reportage)
Karen Blixen: "Ringen" (novelle) (1950)

Medietekster:
Sundhedsstyrelsen: "Om ulighed i sundhed" (https://www.sst.dk/da/Fagperson/Ulighed-i-sundhed/Om-ulighed-i-sundhed) (kampagne) (2019)
DR: Prinsesser fra Blokken (2016) " https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336 (observerende/portrætdokumentar)
DR: "Historien om de fattige", afsnit 4 (2015): https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-de-fattige_-1974_2010_235543
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 10: Danskhed - litteratur og debat

Et forløb om danskhed gennem tiden.

Materialer:

Lyriske tekster:
- Adam Oehlenschlâger: "Der er et yndigt land"
- Grundtvig: "Folkeligheden"
- H. C. Andersen: "Fædretlandet" (1840) (nationalromantik)
- H. C. Andersen: "Skyggen" (romantisme)

Medietekster:
- Mellemfolkeligt Samvirke: "Vores Danmark" (kampagne, billede)
- DF: Vores Danmark (kampagne, billede)
- DF: "Det kæmper DF for"/"Vi elsker Danmark" (kampagne, medietekst)
- Gorilla Media: #Jegerdansk: Kampage + forslag til vedtagelse i Folketinget, 7. februar
- Uddrag af "Debatten", debat mellem Jens Ph. Yazdani og Martin Henriksen
- Læringsvideo om romantik: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&t=41s

Argumenterende skriftlige tekster:
- Ludvig Holbergs epistel 119: (https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-holb11val-shoot-workid60549) + moderniseret version
- "Kashif Ahmad: "Der er 5,6 millioner måder at være dansk på" (skriftlig interview-artikel)
- Søren Krarup: "Hvad er at være dansk?" (uddrag)

Taler:
- Hans Hedtoft: https://www.dansketaler.dk/tale/hans-hedtofts-tale-om-de-danske-modstandsfolk
- Frederik Vad: https://www.dansketaler.dk/tale/frederik-vads-tale-i-folketinget-om-udlaendingestramninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 11: Modernisme

Forløb om modernisme i forskellige former. Vi begynder med malerier i 1880erne og hopper derefter frem til ekspressionisme i 1920'erne. I forløbet læser vi også kanonforfatterne Martin A. Hansen, Klaus Rifbjerg og Peter Seeberg. Vi slutter i 1980'erne med Michael Strunge.

Materialer:
- Kapitel om 1900-tallets stilretninger (uddrag fra kapitel 7 i "Litteraturhistorien på langs og på tværs")
- Otto Gelsted: "Reklameskibet" (1923) (digt)
- Tom Kristensen: "Nat i Berlin" (1921)
- Rudolf Broby-Johansen: "BLOD" (1922) (værklæsning 6, lyrik)
- Friedrich Nietzsche: "Det gale menneske" (uddrag fra "Det muntre videnskab" (1882)
- Pär Lagerkvist: "Ångest, ångest är min arvedel" (1916)
- Klaus Rifbjerg: "Terminologi" (1960)
- Michael Strunge. "Nat i Electri-City" (1979)
- Dan Turéll: "Storby-Blues" (1977)
- Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
- Peter Seeberg: "Biografi af en snegl" (2000)
- Anonym: "Løven og musen" (fabel) (udateret)
- Anonym: "Den barmhjertige samaritaner" (lignelse fra Bibelen)

Uden for tema:
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (1879) (uddrag) med fokus på samtaleanalyse

- Edvard Munch: "Skriget" (1893) (maleri)
- Harald Slott-Møller: "Georg Brandes på Københavns Universitets talerstol" (1889) (realistisk maleri)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 12: Krig!

Repetitionsforløb om forskellige fremstillinger af krig med fokus på forskellige danskfaglige analysemetoder. Forløbet er inspireret af Louise klinke Øhrstrøms "Krig - et danskfagligt forløb", supplereret med alternative tekster.
Forløbet slutter af med eksamensvideo fra "Det grønne bord".

Materialer:

Analysemodel til krigstekster fra"Louise klinke Øhrstrøms "Krig - et danskfagligt forløb", s. 9

Familienetværket: Den Gule Sløjfe

Haldan Rasmussen: "Definitioner" (1963-64) (lyrik)
Lars Husum: "Jeg er en hær" (2010) (romanuddrag)
Jan Grarup: "Hvor jernkorsene gror" (2019) (selvbiografi, uddrag)

Debatterende tekster:
Mette Thiesen: Tale ved demonstration efter Ruslands invasion af Ukraine (https://www.dansketaler.dk/tale/mette-thiesens-tale-ved-demonstrationen-efter-ruslands-invasion-af-ukraine)

Bjarne Pedersen: "Jeg bliver dybt fortvivlet, hver gang nogen taler, som om krigen startede 24. februar 2022) (https://nordjyske.dk/nyheder/laeserbrev/jeg-bliver-dybt-fortvivlet-hver-gang-nogen-taler-som-om-krigen-startede-24-februar-2022/4806041)



Visuelle tekster:
Simone Aaberg Kærn: "Statsministerportræt af Anders Fogh Rasmussen" (2010) (maleri)
Pablo Picasso: "Guernica" (1937) (maleri)

Medietekster:
Janus Metz: "Armadillo" (2010) (dokumentar) (værkanalyse)
Johan Oettinger: "Seven minutes in the Warsaw ghetto" (kortfilm) (2012)
Louise Jappe og Louise Kjeldsen: "De sårede" (2010) (uddrag af dokumentarfilm) - oplæg til prøveeksamen og Det grønne bord
Boris Benjamin Bertram: "Krigsfotografen" (portrætdokumentar) (2019) - oplæg til analyserende artikel

Halfdan Pisket: "Dansker" (2016) (uddrag af grafisk roman)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer