Holdet 3d daA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martin Krag Rasmussen
Hold 2022 daA/d (1d daA, 2d daA, 2d daA skr, 3d daA, 3d daA skr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Alle tiders mord
Titel 2 Det moderne gennembrud (DHO)
Titel 3 1800-tallet i overblik
Titel 4 Druk og hor
Titel 5 Død-sygt: Et tematisk forløb om sygdom og død
Titel 6 Krig, kriser og konflikter
Titel 7 Den store taledyst
Titel 8 Utopier og dystopier
Titel 9 Tendenser i nyere tid
Titel 10 Fake news og sociale medier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Alle tiders mord

Forløb om mord i litteraturhistorien, herunder krimiens genretræk, krimigenren historiske udvikling m.m. Forløbet rummer en kreativ remediering af "Ebbe Skammelsen", en egen produktion af krimipodcast i stil med "Mørkeland" og et selvlæst romankrimiværk (både skriftligt produkt og mundtlig gruppefremlæggelse)

Tekstmateriale:
Ebbe skammelsøn
St. St. Blicher: "Præsten i Vejlby" (novelleværklæsning)
”Store tanker & trange tider (3): en fortælling om GuldalderDanmark 1830-1840”https://ucl.mitcfu.dk/TV0000008100 (19.35-27.05)
Arthur Conan Doyle: "Sherlock Holmes: Et studie i rødt"
Paul McGuigan:  "Sherlock: A Study in Pink" (Season 1, Episode 1)
Podcastepsiode 193 fra "Mørkeland" om  mysteriet om Heidi fra Kolding, som starter fra 12:50 - https://kortlink.dk/spotify/2mcer
Raymond Chandler: af "Den lange søvn" (kap. 1+2)
Jo Nesbø: "Panserhjerte" (udddrag af to mordscener)
Se7en - Neo-filmnoir + Uddrag fra "Levende billeder" om noir-filmens genretræk
Selvlæst kriminalroman - https://kortlink.dk/2mceu

Samlet omfang: ca. 350 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kreativ omskrivning af folkevise 07-12-2022
Podcastproduktion 13-01-2023
Fremlæggelse af selvlæst krimiværk (PP) 27-01-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Det moderne gennembrud (DHO)

DHO-forløb om det moderne gennembrud med en skriftlig dimension. Danskdelen af DMG har et tematisk fokus på køn og kvindekamp.

Tekniske mål:
Fællesfagligt (skal køre videre til SRP):
• Afsnitsopbygning med emnesætninger. Mål 3-4 sammenhængende afsnit.
• Formalia: Herunder citatteknik og noter. Mål: Følge en skabelon.
• Skriv konkret og korrekt: Sætningsafgrænsning (punktum), nogenlunde sikker kommatering, præcise tekstinterne henvisninger (anaforisk reference, fx. hvilket, den, det, han, hun) og teksteksterne henvisninger.
Særligt dansk:
• Fagets identitet og metode (metode-trekanten)
• Skrive en perspektivering til perioden
• Skrive analyserende og fortolkende med citat. Billede og tekst.

Samlet omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 27-03-2023
Valg af emne til DHO 12-04-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 1800-tallet i overblik

Et forløb om 1800-tallet fra den national- og universalromantikken hos Oehlenschläger over Biedermeier-idealismen hos Thomasine Gyllembourg til supplerende nedslag i det moderne gennembrud i forlængelse af sidste års DHO-forløb.

Materialer:
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" + Podcastepisoden af Third Ear med titlen "Guldhornene - En kriminal-tragedie fra den midtjyske underverden" [ulr=]https://thirdear.dk/guldhornene/[/url] (værk 3)
Martinus Rørbyes "Udsigt fra kunstnerens vindue". Kreative parafraseringer i moderne nytolkninger
Thomasine Gyllembourgs biedermeier-romantiske novelle "Den lille Karen" (1830)
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (værk eller uddrag?)
Johannes V. Jensen
Martin Andersen Nexø

Samlet omfang: ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Druk og hor

Forløb med fokkus på temaerne druk, rus, forførelse og forfald i et kortere (litteratur)historisk perspektiv fra Pontoppidan og JVJ til Tausen og Vinterberg.
Medier: lyrik, romanuddrag, noveller, dokumentar og spillefilm
Fagligt fokus på analyse af diverse genrer samt den litterære artikel som særligt skriftligt fokuspunkt.
Faglige mål: Styrke elevernes analysekompetencer, både mundtligt og skriftligt. Dokumentarmedieværket, "Skål" (2021) indgik i forbindelse med et besøg af forfatteren og dokumentaristen d. 14.11.2023 samt et efterfølgende brobygningsbesøg.

Kernetekster:
- Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
- Johannes V. Jensen: "Cecil"
- Klaus Rifbjerg: digtene "Værtshus" og "Tømmermænd"
- Dania O. Tausen: Dokumentarfilmværk "Skål" (2021)
- Dania O. Tausen: "Skål" (titeldigt, 2021)
- Vigsø – ”Tosomhed”
- Tessa – ”Ghetto Fabulous”
- Suspekt – ”Kinky Fætter”
- L.O.C. – ”Undskyld”
- TopGunn – ”21”
- Thomas Vinterberg: "Druk" (spillefilm)

Supplerende materialer:

- Rappens historie
- Rap historie: Dens baggrund og fremtid | Superprof (kort historie)
-  Analyse rap-tekster (simpel model)
-  Model til analyse af hiphop.docx (Martins avancerede model med begrebsforklaringer, genrebeskrivelser m.m.)
- https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog

Samlet omfang: ca. 300 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 11-12-2023
Lyshøjskolen 06-02-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Død-sygt: Et tematisk forløb om sygdom og død

Et tematisk forløb om sygdom og død på tværs af genrer. I forløbet stiftede eleverne bekendt med hovedbegreberne realisme og modernisme via arbejdet med konkrete eksempler, autofiktionen som en genrehybrid mellem fakta og fiktion/offentlig og privat (person). Christel Wiinblads "Min lillebror" blev læst som lyrikværk (værk).

Kernestof:

Anders Walter: "Helium" (kortfilm) - https://ucl.mitcfu.dk/TV0000028735

Martin Andersen Nexø - En Henrettelse! (1921) (det folkelige gennembrud/realisme - Nexø som Pontoppidans samfundskritiske arvtager)

Tom Kristensen - Henrettelsen (1922) tidligt modernistisk digt)

Martin A. Hansen - Agerhønen (1947) - modernismens 1. fase - Heretica-modernisme. Religiøs eksistentialisme (Kierkegaard)

Klaus Rifbjerg - Frække Jensen (1964): Modernismens anden fase - Konfrontationsmodernisme (den psykisk traumatiserede fortæller og det tabubelagte overgrebstema)

Peter Seeberg - Patienten (1962). Absurd eksistentialisme (modernisme)

Dokumentaren: "Verdens første cyborg" https://ucl.mitcfu.dk/TV0000121685

Christel Wiinblad: "Min lillebror" (2011). Værklæsning 7 - Lyrik. Performativ biografisme/autofiktion.

Supplerende materialer:

Richard Raskin - Oversigt over kortfilmens syv dynamiske parametre

Klip fra Danske digtere (1): 1900-1918 https://ucl.mitcfu.dk/TV0000006877

Klip fra Danske digtere (2): 1918-1930 (om Tom Kristensen, Bønnelycke og Broby-Johansen https://ucl.mitcfu.dk/TV0000006958

Klip fra Danske digtere (4): 1945-1960 (om Martin A. Hansen) https://ucl.mitcfu.dk/TV0000006980

Klip fra Danske digtere (5): 1960-1975 (Rifbjerg og Ditlevsen) https://ucl.mitcfu.dk/TV0000006820

Modernismens tre faser (lærerark)

Den 11. time afsnit 49, Digteren Christel Wiinblad - https://youtu.be/CsWqpQVn0cA (03.10-29.05)

Performativ biografisme (lærerark)

"Når hovedstolen vælter" (pptx - læreruddrag)

Artiklen "Broderen satte selv det sidste punktum" + essayet "Min lillebror" af Christel Wiinblad (Politiken, tirsdag 7. april, 2009)

Lærermaterialer om den analyserende og debatterende artikel


Samlet omfang: ca. 185 sider


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Døden i ltteraturen og til debat 10-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Krig, kriser og konflikter

Et forløb om krig, kriser og konflikter, hvor eleverne arbejder med retorik og argumentation i taler (appelformer, argumenttyper, argumentkneb, sproglige virkemidler), nyhedsartikler, nyhedsformidling og reportagegenren (avisgenrer, vinkling, nyhedskriterier, reportagegenretræk m.m.) samt dokumentarfilm, herunder autenticitetsmarkører og fortælleformer.

Tekstmaterialer fremgår af kernestof og supplerende, men tæller desuden uddrag om dokumentariske fortælleformer fra "Fat om dokumentaren" . Dokumentarfilmen "Armadillo" fungerer heri som værklæsning (Dokumentarfilm). Som led i forløbet indgik et oplæg af Kasper Kloch i Barcelona om konflikten mellem Catalonien og den spanske nationalstat.

Samlet omfang: ca. 175 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Armadillo - Samlede noter 05-09-2024
AA eller DA 03-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Den store taledyst

Kore mundtlig forløb, hvor elever fik to moduler til at forberede og fremlægge taler ud fra to debatemne. Forløbet blev afsluttet med en taledyst for hele årgangen.

Omfang: ca. 20 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Utopier og dystopier

Et samfundstematisk forløb om utopier og dystopier i bred forstand, hvor klassen undersøger forskellige udtryk for kunstneriske visioner over et længere historisk forløb fra Grundtvigs "De levendes land" til nyere tid, Colling Nielsen. Det gennemgående begrebspar i forløbet er utopi versus dystopi, som klassen arbejder med i genrerne prosa, lyrik og kortfilm. Vi sluttede af med at arbejde med kortfilmen "Penthouse", som ledte op til en brobygningsdag.
Som et særligt skriftligt fokus arbejdede klassen i forløbet intensivt med den reflekterende artikel.

Kernestof:

- Thomas More - Utopia, ca. 1516 (uddrag om samvær)

- Ludvig Holberg - Niels Klims underjordiske rejser: I KONGERIGET KOKLEKU (1741, uddrag)

- N.F.S. Grundtvig: "De levendes land" (1824)

- Kaspar Colling Nielsen: "Den danske borgerkrig 2018-24 - Den vrede bonde" (2013)

- Kortfolmen "Penthouse" (Norsk, 2021, værk)

Supplerende materialer:
- ”1800 tallet på vrangen (2):  Gud, konge og politistat (1814-1830)” https://ucl.mitcfu.dk/TV0000009712 (Klip om Grundtvig)

- Utopia by Sir Thomas More | Summary & Analysis https://youtu.be/2au0B5j6ji8

- Kort klip fra "Date mig nøgen: Catrine fra Padborg" (sæson 3, episode 1), https://play.tv2.dk/serie/date-mig-noegen/3/catrine-fra-padborg-368beebd-fb4f-47e3-8eed-334e19899d3d (perspektiv til Moore)

- Videnskab.dk klip: "5 ting du skal vide om: Ludvig Holberg", https://youtu.be/L38oioiiRbc

- Nørrebro Teater: "BAGOM DEN DANSKE BORGERKRIG 2018-24: Interview med forfatter Kaspar Colling Nielsen" https://youtu.be/IBUEVAH6Ku8

- Månedens forfatter: Kaspar Colling Nielsen om romanen ”Den danske borgerkrig 2018-24” https://www.podbean.com/ew/pb-zgugi-fb7c4e (02.00-18.30)

- https://filmfestival.dk/vegard-dahle-line-klungseth-johansen-penthouse-2011/

- Ordbog over det danske Sprog https://ordnet.dk/ods

- Den Danske Ordbog https://ordnet.dk/ddo

Samlet omfang: ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Brandkjær 02-12-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Tendenser i nyere tid

Forløb med fokus på tendenser i nyere tids litteratur:
- Autofiktion og identitet
- Klasser og socialrealisme
- Udkantsdanmark
- Køn og seksualitet
- Integration
- m.m.

I forløbet indgik en værklæsning af Helle Helles roman "Rødby-Puttgarden". Desuden rummede forløbet et ekstra fokus på de skriftlige eksamensgenrer, idet forløbet strakte sig over to terminsprøver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer