Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Joan Rugberg Holmegaard, Lise Hedelund Danielsen
|
Hold
|
2022 hiA/a (1a hiA, 2a hiA, 3a hiA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1.Danmark fra vikingetid til nationalstat
Forløbet er et todelt kronologisk overbliksforløb der introducerer eleverne til træning i historisk metode, samt arbejde med overbliksdannelse og periodisering.
Emnet opgives til eksamen sammen med forløb 2 "Dannmark fra 1870-1915".
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-historiefaglige teorier og metoder
1) Første tematiske forløb omhandler Vikingetiden (samfundets opbygning, religionsskiftet og erobringstogterne i England) og fokuserer særligt på introduktionen til de metodiske begreber; identifikation, levn, beretning og erindringshistorie.
Anvendt materiale (50 ns):
- Artikler om Vikingetiden fra www.danmarkshistorien.dk:
*Vikingetiden, ca.800-1050
*Vikingerne i England, 793-1066
*Erobringstogter til England, 991-1016
*Knud den Store, ca.995-1035
*Slaget ved Stamford Bridge 1066
-Vikingetiden afsnit 3 Historien om Danmark DR1 (2017)
-Vinkler på Vikingetiden Nationalmuseet (2013), s.95-111
Kildetekster fra www.danmarkshistorien.dk
-Angel-saksiske Krønike (uddrag 994 og 1001-1003)
-John af Wallingfords Krønike
-William af Malmesburys Krønike
-Ibn Fadlands rejsebeskrivelse
-Knud den Stores brev (1027)
2) Overbliksforløb der dækker: Middelalderen, reformationen, renæssancen, enevælden, oplysningstiden og nationalstaten.
Anvendt materiale: (ca.40ns)
-Enevælde og oplysningstid afsnit 7 Historien om Danmark DR1 (2017)
-Lars Peter Visti Hansen m.fl.: Overblik - Danmarkshistorien i korte træk. Gyldendal (2010), s. 31-55; og 79-89
-Maren Spliids afsnit 4 Liv i Renæssancen DR2 (2009)
-Tidlig middelalder afsnit 4 Historien om Danmark DR1 (2017)
Kildetekster:
-Martin Luthers 95 teser (1517) uddrag
-Grundloven 1849 og 1866 uddrag fra Magtens billeder (Jesper Bek 2000)
-Kilde 23: Eksempler på troskabseder og Kilde15: Pavebrev til Kong Menved fra Vores Verdenshistorie (Peter Frederiksen 2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
2.Danmark fra 1870-1915 (DHO)
Forløbet beskæftiger sig med tiden omkring industrialisering/det moderne gennembrud, og er det tværfaglige kronologiforløb i dansk og historie forud for DHO. I forløbet arbejder eleverne med følgende underemner; Industrialisering, andelsbevægelsen, arbejderbevægelsen, forfatningskampen, fattighjælp, kvindernes sociale og politiske forhold (sædelighedsfejden og stemmeret).
Emnet opgives til eksamen sammen med forløb 1 "Danmark fra vikingetid til nationalstat".
I forbindelse med DHO-forløbet er der ligeledes eksternt samarbejde inkl. besøg ud af huset med både Kolding Bibliotek, der introducerer eleverne til informationssøgning, og Kolding Stadsarkiv, der har tilrettelagt et lokalhistorisk undervisningsforløb om industrialiseringen, hvor eleverne først undersøger spor af fortiden i bybilledet og dernæst arbejder med arkivalier samt arkivets hjemmeside for at finde information om de tildelte lokationer.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-politiske og sociale revolutioner
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-historiefaglige teorier og metoder
Anvendt materiale: ca.50ns
-Demokrati i Danmark Danskernes Akademi DR2 (2012) uddrag om Forfatningskampen
-Denise Lindegaard Nielsen og Elisabeth Lollike Ørsted: Kampe for ligestilling Columbus (2021), s.56-70.
-Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880 afsnit 2 Ludere, lommetyve og lirekassemænd DRKultur (2015)
-Grundlovsspillet fra Historielab https://historielab.dk/til-undervisningen/spil/rollespil-tilundervisningen/grundlovspillet/
-Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie Columbus (2021), s.159-170 og 173-176.
-Lars Peter Visti Hansen m.fl.: Overblik - Danmarkshistorien i korte træk. Gyldendal (2010), s.93-94.
Kildetekster:
-Christian Christensen om børnearbejde på tobaksfabrik i 1890'erne uddrag https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-christensen-om-boernearbejde-paa-tobaksfabrik-i-1890erne
-Det Forenede Venstre og Folketingets krav om parlamentarisme, marts 1873 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/det-forenede-venstre-og-folketingets-krav-om-parlamentarisme-1873
-En ufaglært kvindes erindringer Grundbog til Danmarkshistorien (Peter Frederiksen 2006)
-Kilde 49: Andelskontrakt, Kilde 50: Målet er fuldt, Kilde 51: Politiets bekendtgørelse og Kilde 51: Politispion om Pios tale til arbejderne fra Vores Danmarkshistorie (Peter Frederiksen 2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information - DHO
- Skrive - DHO
- Formidling - DHO
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
3.Antikken
Et forløb hvor vi først ser nærmere på den græske bystat samt styreformerne i antikken, med særligt fokus på det athenske demokrati. Dernæst arbejder vi med romerriget med fokus på styreformer, ekspansion samt kort perspektiv på slaveri (særligt i republikkens tid og overgangen til kejserdømme). Vi ser nærmere på Pompeji inden vi drøfter hvad der ledte til romerrigets fald.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Anvendt materiale: ca. 45ns
-Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie Columbus (2019), s.24-42;52-53;57-66;68-76 og 81-84.
-Peter Nicholsen: Ancient Rome Collection - Pompeii BBC (2003).
Kildetekster:
-Kilde 4: Perikles' gravtale, kilde 5: Athenernes statsforfatning og kilde 14: To romerske forfattere om slaven i det romerske landbrug fra Vores Verdenshistorie (Peter Frederiksen 2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
4.Kulturmøder
Forløbet fokuserer på kulturmøde og kultursammenstød igennem tiden; et kort blik på korstogstanken, opdagelserne i 1400-tallet, den spanske kolonisering af Sydamerika, slavehandlen, den britiske imperialisme, samt Danmarks kolonitid. Derudover arbejder eleverne også med afkoloniseringens faser.
I begyndelsen af forløbet har eleverne været på ekskursion til København, hvor de selv har afviklet en byvandring i kolonitidens spor, samt deltaget i et undervisningsforløb på Nationalmuseet kaldet "Stemmer fra kolonierne" omkring Dansk-Vestindien. På ekskursionen har eleverne ligeledes lavet en komparativ museumsanalyse af Arbejdermuseet og Statens Museum for Kunst med fokus på formidlingsprincipper.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-globalisering
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder
Materiale anvendt: ca.85ns
- Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 2, 2020, s.19-34;36-39;53-60;166-168;171-183;194-200.
- Flemming Kiilsgaard Madsen og Henrik Skovgaard Nielsen: Opdagelserne - kulturmøder eller kultursammenstød? Gyldendal, 2004 (1999), s.37-39
- Lars Peter Visti Hansen: Korstogene. Systime, 2004, s.7-14
- Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, 2008, s.183-187
- Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie, 2021, s.57-59
- Winnie Færk: Undskyld? Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid, 2016, s.77-86
-Danmark i Troperne 6 (3:56-7:50)
-Slavenation Danmark (3), DRKultur, 2017
-Danmarks sorte samvittighed (3), Dk4, 2017
-Viften, 2023 (film)
-C.A.Lorentzen: Dannebrog falder ned fra himlen, 1809
-Saxo: Afgudsstatuen omstyrtes i Arkona, o.1200
-Pizarros sekretær om Cajamarca 1532
-Columbus' logbog 1492
-Columbus om mødet med "de vilde" 1492
-Columbus om mødet med det fremmede 1493
-De spanske krav til den indianske befolkning 1513
-Salmonsens Leksikon 1890: Afrika
-Francis Galton 1879: Lad kineserne få Afrika
-Cecil Rhodes om den engelske race 1870
-Samuel Huntington: Civilisationernes sammenstød 1993
-Line Rønn Tofte: Mette Frederiksen underskylder til grønlandske børn DR 2022, https://www.dr.dk/nyheder/seneste/mette-frederiksen-undskylder-til-groenlandske-boern-jeres-familie-jeres-sprog-og
-Helene Thiesen: For flid og god opførsel, https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/undskyld/kapitel-4-erindringer/afsnit-414
-Juliane Henningsen: §20-spørgsmål om grønlandske børns deltagelse i ”Eksperimentet” i 1950’erne, 2009, https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/undskyld/kapitel-4-erindringer/afsnit-414
-Lars Løkke Rasmussen: Svar på spørgsmål nr. S 2770 stillet af Juliane Henningsen, 2009, https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/undskyld/kapitel-4-erindringer/afsnit-414
-Det Konservative Folkeparti: Vi skylder grønlandske familier en undersøgelse, 2009, https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/undskyld/kapitel-4-erindringer/afsnit-414
-Crashcourse: Decolonization: Crash Course European History #43 2022, https://www.youtube.com/watch?v=FlMKqRCNX9c
-Nationalmuseet: Europa koloniserer verden 2018, https://www.youtube.com/watch?v=IjPS2c_4bBk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
5.Oplysningstid og revolutioner
Forløbet ser nærmere på oplysningsfilosoffernes tanker om optimal styreform og menneskerettigheder. Vi beskæftiger os med de store revolutioner i perioden og snakker om typer af revolutioner (social, politisk og national); den amerikanske revolution, den franske revolution, og den industrielle revolution i England.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-politiske og sociale revolutioner
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-historiefaglige teorier og metoder
Anvendt materiale: ca.45 ns
- Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 2 (2020): 65;67-70;72-78;84-97
- Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 (2008): 192-199; 205
-Uddrag af Bill of Rights 1689
-John Locke: Two Treatises on Government 1690
-Thomas Hobbes: Leviathan 1651
-Charles Montesquieu: Om Lovenes Ånd 1748
-Jean Jacques Rousseau: Contrat Social 1762
-Francois de Voltaire: Candide 1759
-Jacques Bossuet: Gud skaber konger 1709
-Bekendtgørelse om afskaffelsen af religionsfriheden
-Louis de Rouroys: Kongens brevspioner 1740
-Uddrag af Menneskerettighedserklæringen 1789
-Marie-Olympe de Gouges: Erlæring om kvindens og borgerindens rettigheder 1791
-Mary Wollstonecraft om kvinders rettigheder 1792
-Rousseau om kvinden 1762
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
6.Verdenskrigene I
Kronologisk forløb om ideologiernes kamp i det 20.århundrede. Forløbet dækker 1.Verdenskrig, mellemkrigstiden med særligt fokus på Tyskland og nazisternes vej til magten, samt 2.Verdenskrig.
Forløbet afvikles i to dele, da der skal afvikles et fællesfagligt forløb i uge 46, men opgives som et samlet eksamensforløb.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-Holocaust og andre folkedrab
Anvendt materiale: ca. 115s
-Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3 (2021): s.16-28; 32-56; 62-102 (71 s)
-Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie (2022): s.181-192; 198-216 (29 s)
-Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914 (2006): s.50-51 (2s)
-Martin Cannon m.fl., 20th Century World History (2009): s.20-22 (3s)
-BBC, The cause of World War One! Origins: rap battle (2014) https://www.youtube.com/watch?v=kCEUZ4rFiac
-DRKultur, Hitlers vej til magten afsnit 1+2 (2014)
Kilder:
-A.J.P. Taylor, The First World War (1963) uddrag fra Verden efter 1914 af Carl-Johan Bryld
-Helmuth von Moltke, om nødvendigheden af en præventiv krig (1913) fra Verden efter 1914 af Carl-Johan Bryld
-Bethmann-Hollweg, Tyske krigsmål (1914) fra Verden efter 1914 af Carl-Johan Bryld
-Woodrow Wilson, Wilsons fredsmål (1918) uddrag fra Vores Verdenshistorie 3
-Georges Clemenceau, Regnskabet gøres op (1919) uddrag fra Vores Verdenshistorie 3
-Leder i "Social-Demokraten" 29.marts 1920 (1920) fra Vores Danmarkshistorie
-Erklæring fra De Konservatives Rigsdagsgruppe, 30.marts 1920 (1920) fra Vores Danmarkshistorie
-Anna Kovaleva: Arbejde handler om ære (1930erne) fra Vores Verdenshistorie 3
-Rigsborgerloven (1935) fra Vores Verdenshistorie 3
-Loven om beskyttelse af det tyske blod og den tyske ære (1935) fra Vores Verdenshistorie 3
-Reinhard Appel, Min tid i Hitler-Jugend (1990erne) fra Vores Verdenshistorie 3
-Charles Eaton,Det er fuldkommen absurd, uddrag af tale (1935) fra Vores Verdenshistorie 3
-Henry Hatfield, Made in Moscow debatindlæg (1933) fra Vores Verdenshistorie 3
-Morten Nielsen, Skæbne digt (1943) fra Vores Danmarkshistorie
-Jack Westergård, Den konservative vej? uddrag af tale (1933) fra Vores Danmarkshistorie
-Malene Djursaa, DNSAP, bind 2, figur 9 og 11 (1981) fra Vores Danmarkshistorie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
7. FF6: Forsorg og velfærdstaten
Forløbet opgives til eksamen sammen med forløb 10 "Danmark: 1940-i dag".
Kort fællesfagligt forløb mellem dansk og historie (afvikles i uge 46) med fokus på dansk historie og litteratur omkring 1960erne. Dansk arbejder med modernismen i den danske litteratur og i historie arbejder vi med udviklingen af velfærdsstaten fra natvægterstaten til velfærdsstatens guldalder. Vi undersøger kort hvilke muligheder for forsørgelse der var forud for socialreformen i 1932, hvilke ændringer socialreformen medførte og hvorledes velfærdsstaten blev udbygget i 1950erne og 1960erne, samt kritikken af velfærdsstaten og det senere pres på velfærdsstaten.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-globalisering
Anvendt materiale: ca. 28s
-Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie (2022), s.242-253 (12s)
-Ebbe Kühle, Danmark Historie Samfund - Hovedfaser i Danmarkshistorien (1995), s.79-82 (4s)
-DR2, Danskernes akademi, Velfærdsstaten (2010)
-Maria Madsen, m.fl., KS-bogen (2015), s.189-191(3 s)
Kilder:
-Steinckes syn på forsørgelseslovgivning (1915) fra Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærdsstat
-Jens Otto Krag: Den danske velfærdsstat og dens kritikere (1956)
-Læserbrev fra Illustreret Familie-Journal, "Den der hjælper sig selv..." (1954) fra Vores Danmarkshistorie
-Reklame for Ribe Jernstøberi (1961) fra Vores Danmarkshistorie
-Læserbrev fra Tidens Kvinder, "Fjernsynet og familien" (1958) fra Vores Danmarkshistorie
-Hans Jørgen Lembourn, Den vanskelige balance (1960) uddrag fra Vores Danmarkshistorie
-Karina Pedersen, Min mor og velfærdsstaten (2008) fra 180Grader.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
8.Verdenskrigene II
Anden del af det kronologiske forløb der belyser de to verdenskrige samt mellemkrigstiden. De to dele opgives som et samlet forløb til eksamen. I denne del af forløbet er fokus på årsagerne til og konsekvenserne af 2.verdenskrig, med særligt fokus på holocaust.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-Holocaust og andre folkedrab
Anvendt materiale: ca. 23s
-Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3 (2021): s.108-127 (20s)
-Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914 (2006) Kildetekster s.141-143
-Matthias Bjørnlund, Gregory Stanton: Folkedrab som stadier (2024) https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
-Peter Vogelsang & Brian B. M. Larsen, Holocaust tidslinje (2002)http://www.holocaust-uddannelse.dk/tidslinjer.asp
Kilder:
-Heinrich Kittel og Hans Felbert, "Kvinder, børn, alle?" (1944) fra Vores Verdenshistorie 3
-Heinrich Gley, Mit virke i Belzec (1961) fra Vores Verdenshistorie 3
-Siri Aronson og Morten Brask, Jøden og Arieren (1997)
-Dansk Selskab for Fri Historisk Forskning, Når I besøger Auschwitz (2004) https://folkedrab.dk/temaer/holocaust-benaegtelse/hvem-benaegter-holocaust/danske-benaegtere/dansk-selskab-fri-historisk-forskning
-Margaret Freyer, Beretning fra Dresden (1945) fra Verden efter 1914
-Winston Churchill, Churchills erindringer (1954) fra Verden efter 1914
-Winston Churchill, Besked til luftmarskal Arthur Harris 28.marts 1945(1945) fra Verden efter 1914
-Arthur Harris, Bomber Offensive (1947) fra Verden efter 1914
-Robert Saundby, Beretning (u.å.) fra Verden efter 1914
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
9.Den kolde krig
I forløbet arbejder vi med centrale begivenheder under den kolde krig, 1945-1989. I forløbet fokuserer vi først på USAs rolle og skiftende udenrigspolitik, herunder Trumandoktrinen, Containmentpolitikken, massiv gengældelses-politikken, Korea-krigen, Vietnam-krigen, og våbenkapløbet. Vi opnår kendskab til tendenser i det amerikanske samfund efter 2.VK; borgerrettighedsbevægelsen, kommunistforskrækkelsen, forbrugerkulturen, forstadskulturen, og ungdomskulturen. Dernæst arbejder eleverne med udviklingen af det europæiske fællesskab (EU) og til sidst fokuserer vi på udviklingen i DDR i samme periode.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-globalisering
Anvendt materiale: ca.70s
-Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3 (2021): s.127-135; 136-144; 180-200 og 205-230 (63s)
-Folketinget, De danske forbehold, https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/de-danske-forbehold#007F0C3D0F5749338F30CAAFCDEFF482
-Danmarkshistorien.dk, Folkebevægelsen mod EU, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/folkebevaegelsen-mod-eu/
-DR, Murens fald: Berlinmuren falder efter et pressemøde https://www.dr.dk/skole/historie/udskoling/murens-fald
-DR2, Den Kolde Krig: Status 1989-1991 (afsnit 24) (2006)
-TED-Ed, What is McCarthyism? And how did it happen? - Ellen Schrecker(2017) https://www.youtube.com/watch?v=N35IugBYH04&t=3s
Kilder:
-Winston Churchill, Jerntæppet i Europa (1946) fra Vores Verdenshistorie 3
-Joseph McCarthy, McCarthys tale i Wheeling (1950) fra Vores Verdenshistorie 3
-George Miller, Homoseksuelle i det amerikanske udenrigsministerium (1950) fra Vores Verdenshistorie 3
-Harry S. Truman, Truman-doktrinen (1947) fra Bryld og Haue, Kilder til Den Nye Verden, 1997, s. 18-21
-John Foster Dulles, Massiv gengældelse (1954) fra J. Bender og H. K. Gade, Stormagtspolitikken, 1983
-US Civil Defense Film, Duck and Cover: Bert the Turtle (1951) https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60&t=2s
-Genesis, Land of Confusion (1986) [url] [/url]
-Margaret Thatcher, Tale på Europa-kollegiet i Brügge (1988) uddrag fra Vores Verdenshistorie 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
10.Danmark 1914-i dag
Kronologisk forløb med fokus på Danmarks udvikling ift. både udenrigspolitik, indenrigspolitik (herunder socialpolitik) og samfundsændringer i perioden fra 1914 til i dag. Dette forløb opgives sammen med forløb 7 (fokus på socialpolitikken - fra fattighjælp til velfærdsstatens guldalder og senere pres på velfærdsstaten)
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-Holocaust og andre folkedrab
-globalisering
Anvendt materiale: ca.72s
-Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie (2022), s.217-232; 237-241; 254-285 (49 s)
-Aarhus Universitet Dilemmaspillet 9.april https://www.9april1940.dk/
-Jeanet Rostgård Hansen, Helvedes forgaard: Gestapo på Staldgården (2013)
-DR1, Velfærd og kold krig afsnit 10, Historien om Danmark (2017)
Kilder:
-Vilhelm Buhl, Buhls sabotagetale (1942) fra Vores Danmarkshistorie
-Christmas Møller, Christmas Møllers sabotagetale (1942) fra Vores Danmarkshistorie
-DIIS, Hanna Skop: Alene på flugt (2013) https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/film-om-flugten-til-sverige/alene-paa-flugt
-Hans Hedtoft, Om den danske underskrivelse af Atlantpagten (1949) https://www.his2rie.dk/kildetekster/danmark-under-den-kolde-krig/kildetekst-10/
-Harry Haue m.fl., Velfærdsdrømmen - parcelhuset fra Det moderne Danmark (1995)
-Kritik af familien (1979) fra Familieliv i Danmark (1999)
-BZ. Stik til systemet (1982) fra Danmark i opbrud (1999)
-Sune Riishede, Leg med en ny livsform (1970 fra Når lyset bryder frem (1994)
-Lisbeth Dehn Holgersen, Den dag vi gik på Strøget med balloner i brystholderen (1985) https://www.kvinfo.dk/kilde.php?kilde=385
-Gasolin', Rabalderstræde (1978) https://www.youtube.com/watch?v=iwMEILToxwo
-Bjarne Corydon, Konkurrencestat er ny velfærdsstat (2013) fra Politiken
-Nanna Schelde, Konkurrencestaten skaber usympatiske mennesker fra Kristeligt Dagblad https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/velkommen-til-danmark
-Per Madsen, Per Madsen om indvandrerne i Ishøj (1976) uddrag af artikel fra Ber
lingske Tidende
-Pia Kjærsgaard, Hvad gjorde du, da Danmark blev ødelagt? (1999) fra Vores Danmarkshistorie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
11.Folkerepublikken Kina efter 1949
Forløbet ser nærmere Kinas udvikling i tiden fra 1949-1989 med særligt fokus på Maos Kina, således altså udviklingen af det kommunistiske Kina; herunder Det Store Spring Fremad og Kulturrevolutionen. Derudover inddrages også erindringspolitik og historiebrug i forløbet.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-politiske og sociale revolutioner
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-historiebrug og -formidling
Anvendt materiale: i alt ca.35 s
-Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3 (2021), s.237-250
-DR2, Mao - et kinesisk eventyr afsnit 1+3 (2007)
-Jens-Peter Fage Madsen, Kina på tærskelen til det 21.århundrede (2000), s.46-50
-The Great Sparrow campaign documentary (uddrag) https://www.youtube.com/watch?v=ehqmmIef6_w
-Rana Mitter, Den ukendte historie om Maos Store Sult fra Information (2012)https://www.information.dk/moti/2012/12/ukendte-historie-maos-store-sult
-Mette Holm, Kina - fra kejserdømme til kapitalisme (2001), s.81-83
Kilder:
-Folkerepublikken Kinas grundlæggelse (1954) fra Vores Verdenshistorie 3
-Direktiv for Folkekommunen (1958) fra Helmer Jørgensen, Det ny Kina : Kina efter 1949 (1989), s. 54-56
-Propagandaplakat fra 1958
-Hungersnød i Hunan 1960-61 fra Helmer Jørgensen, Det ny Kina : Kina efter 1949 (1989), s. 57
-Hungersnød fra his2rie.dk https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-29/
-Raymond Lotta, Set the record straight (2016) uddrag fra tale, http://www.thisiscommunism.org/ThisIsCommunism/ChinasGreatLeapForward.html
-De 23 forbud (1966) fra Vores Verdenshistorie 3
-Rødgardist under kulturrevolutionen (u.å) fra Vores Verdenshistorie 3
-Hjemmeside om Lei Feng https://www.chinadaily.com.cn/video/focus/leifeng_2012.html
-Dommen over Firebanden (1981) fra Kina på tærskelen til det 21.århundrede
-Deng Xiaoping, Socialismens mål (1982) uddrag fra Vores Verdenshistorie 3
-Jian Zemin, Kinas socialistiske modernisering (1997) fra Vores Verdenshistorie 3
-Studenternes åbne erklæring (1989) fra Vores Verdenshistorie 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Internet - Kildekritisk tilgang til hjemmesider
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
12.Globalisering efter 1989
Kort kronologiforløb i slutningen af 3.g hvor eleverne dels arbejder med den globaliserede verden efter 1989, og og dels arbejder med periodiseringsprincipper og begreberne brud, kontinuitet, idet de diskuterer hvordan lærerplanen i historie STX A har ændret sig fra 2013 til 2022. Forløbet vil blive opgivet sammen med forløbet Den kolde krig til eksamen.
Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-Holocaust og andre folkedrab
-globalisering
-historiefaglige teorier og metoder
Anvendt materiale: ca.25 s
-Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3 (2021): s.258-274
-Kasper Thomsen, Historiefaglig arbejdsbog (2020) e-bog: afsnittet om periodisering
-Prøvesættet fra STX Historie A (2019) fra Ved det grønne bord
Kilder:
-Læreplan STX historie A 2013
-Læreplan STX historie A 2017
-Læreplan STX historie A 2022
TILLADTE LINKS TIL EN EVENTUEL MUNDTLIG EKSAMEN:
Ordbøger over moderne sprog
https://ordnet.dk/ddo/forside
https://www.ordbogen.com/da/
https://sproget.dk/
Historisk ordbog (1700-1950)
https://ordnet.dk/ods
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184803414",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184803414",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184803414"
}