Kolding Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Kolding Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 3b hiA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Kolding Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Birgitte Nielsen
Hold
2022 hiA/b (
1b hiA
,
2b hiA
,
3b hiA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetid.
Titel 2
Middelalder.
Titel 3
Industrialisering og demokrati.
Titel 4
Slavenation Danmark.
Titel 5
Imperialisme. Indien.
Titel 6
Irans historie.
Titel 7
Menneskerettigheder i historisk perspektiv.
Titel 8
Velfærdsstaten i Danamrk.
Titel 9
Indvandring til Danmark.
Titel 10
Romerriget - Republikkens fald
Titel 11
Den kolde krig og livet i Øst.
Titel 12
En verden i opbrud. kronologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetid.
Introduktion til historie og historisk metode.
Kildelæsning
Brug af historien.
Erindringshistorie.
Indhold
Kernestof:
introduktion_til_historie (1) (2).pdf
Klassespejl for 1b nov. 22 (NY).docx
1.Ibn Fadlan om vikingernes skikke ca. 922.docx
Episode #01 - Odin
1.Ibn Fadlan om vikingernes skikke ca. 922 (6).docx
Odin-figuren fra Lejre, ca. 950
~ K-F-K-B Historisk analyse
Miniforedrag - Danmarks oprindelse
Vikingetiden, ca. 800-1050
0 Minikompendium Vikingetid (1).pdf
3.Historisk metode del 1 - identifikation (1).docx
3.Øvelse, Vikingetidens samfund og byer (1).docx
Den angelsaksiske Krønike 980-1066
Erobringstogter til England 991-1016
John af Wallingfords Krønike, ca. 1220
6.Vinkler_paa_vikingetiden_Vikingeantologi_undervisning.pdf
ikingerne i England, 793-1066
Knud den Store, ca. 995-1035
Slaget ved Stamford Bridge 1066
Analyseskema KFKB og Kildekritik (1).docx
Farvel til vikingetiden
Rasmussen - Higher Ground | Dansk Melodi Grand Prix 2018 | DR1
Eksempler på brug af historien.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Middelalder.
Indhold
Kernestof:
Middelalder s 45-52.pdf
Middelalder 53-58.pdf
Kongemagten s 59-66.pdf
Hildegard von Bingen - Voices of Angels - Voices of Ascension
Folket i middelalderen s67-73.pdf
Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie; sider: 74-79, 89-93, 98-105
Vores danmarkshistorie side 81-88
Spørgsmål til Rosens navn.pdf
Se "Rosens navn"
ROSENS NAVN flere spørgsmål.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Industrialisering og demokrati.
Besøg på arkivet i Kolding.
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie; sider: 138-145, 159-167
2.Skriv en kausal redegørelse for industrialiseringen i Danmark.docx
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Slavenation Danmark.
Museumsbesøg.
Museumsanalyse
Indhold
Kernestof:
Har du også glemt.docx
CFU-login
Da der var vilde mennesker i Zoo.docx
Museumsanalyse.pdf
Europa og de andre 97ff.pdf
Merkantilisme og trekantshandel.pdf
Koloniseringen s 16-31.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Imperialisme. Indien.
Indhold
Kernestof:
Imperialisme s 164-176.pdf
Indien Imperiets juvel side 184-209.pdf
Modi er i gang med at skrive århundreders muslimsk indflydelse ud af Indiens historiebøger
Højrenationalistiske hinduer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Irans historie.
Indhold
Kernestof:
Iran historie, samfund, religion uddrag fra ibog.docx
DEN HVIDE REVOLUTION.pdf
Protesterne i Iran er kulminationen på 170 års kamp: »Hvis kvinderne i Iran taber, taber kvinder i hele verden«
Protesterne i Iran er kulminationen på 170 års kamp.docx
Overblik: Forstå, hvorfor Iran ofte spiller en rolle i de militære konfrontationer i Mellemøsten
Hvad vil Iran opnå med krigen i Gaza, Jyllands-Posten 28.01.24.docx
Iran i mellemøsten.docx
Iran som flygtningeproducent.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Menneskerettigheder i historisk perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Side 7-20.pdf
Model for behandling af billeder.pdf
side 21-33.pdf
Repetition af menneskerettighederne.docx
Side 34-45.pdf
46-53.pdf
Side 74-88.pdf
Side 89-95.pdf
Genstart | Fanget i Gaza | DR LYD
DRTV - Horisont: Massakren på musikfestivalen
Den Internationale Domstol: Israel skal forhindre folkedrab i Gaza
Beskyt civile i Gaza og Israel
Kan FN-resolution om våbenhvile stoppe krigen i Gaza?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Velfærdsstaten i Danamrk.
Indhold
Kernestof:
Fra fattiggård til frit valg
Hvad skal jeg gøre. Eksamen i historie (2) (3) (2).docx
Historie-A-2020-Bilag (5).pdf
Kanslergadeforliget 1933
Optakten til Kanslergadeforliget i januar 1933
Augusta Erichsens beretning om Kanslergadeforliget
DRTV - Historien om Danmark: Velfærd og kold krig
Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie; sider: 236-251, 254-276
Gallup: Om familieliv, opdragelse og kønsroller
"Ti bud for kvinder", i Kvinden og Samfundet maj 1974
Kapitalen i det 21. århundrede
Danmark i 1980.docx
DRTV - Indvandringens historie: Gæsterne der blev
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Indvandring til Danmark.
Indhold
Kernestof:
Fra huguenotter til afghanere kap 9.pdf
Per Madsen Kilde.pdf
Kilder Indvandring 3.pdf
Fra huguenotter til afghanere kap11.pdf
Fra Huguenotter til Afghanere kap 12.pdf
Definitioner.pdf
Helte og skurke.docx
Oversigt - indvandring.docx
Integrationen er en overset succes.docx
Indvandrerliv.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Romerriget - Republikkens fald
Fokus for dette forløb er republikkens fald og spørgsmålet om, hvorvidt Gaius Iulius Caesar er årsag eller anledning til dette. Vi kiggede på det romerske samfunds struktur og udfordringer henimod borgerkrigen mellem Caesar og Pompejus eksemplificeret gennem Gracchernes reformforslag, deres efterfølgende endeligt og borgerkrigen mellem Marius og Sulla. Derfra flyttede fokus sig til eftertidens vurdering af Caesar som enten statsmand eller kupmager og vi læste hans egen version i "Bellum Civile" og hans modpart Ciceros verbale angreb på ham i dennes "Breve".
Fag-fagligt har der særligt været fokus på spørgsmålet om struktur-aktør; altså om republikkens fald skyldtes sociale spændinger eller Caesars person var selve årsagen.
(4 af modulerne dækker over fællesfagligt forløb i oldtidskundskab og historie om antik historieskrivning - fortrinsvis Thukydid)
Indhold
Kernestof:
Jeg skal nok introducere og informere grundigt om, hvad FF6 lige går ud på :-)
FF6 - 2024.docx
Platontekst-apologien.doc Afsnit
Og så blev det historie! :-D
I bedes til dagens modul læse de første 8 sider af "Fra Graccherne til Caesar" (ligger i mappen her på Lectio - under 3b hist.), og så prøver vi at strukturere tingene fra seneste modul yderligere...
I læser resten af dokumentet "Fra Graccherne til Caesar" til dagens modul :-)
Hver gruppe har til dagens modul styr på sin romerske personlighed, således at I kan sætte ham i kontekst og prøve at analysere, hvordan netop han passer ind i stormændenes indbyrdes konkurrence, hvordan han "spiller spillet", om man vil...
I læser til dagens modul af dokumentet "Cicero" ss. 100-103 øverst, hvor det først brev stopper. Analysen laver vi på klassen i dagens modul, men overvej på forhånd ophavssituation og sæt brevet i kontekst med de ting, vi har talt om på klassen indti
I har til dagens modul analyseret jeres halvdels brev af Cicero (hhv. fra 21/1 - 49 og 22/1 - 49), så I er i stand til at gennemgå jeres analyse for en anden fra klassen.
Vi samler op på brevet fra 22/1 - 49, og så får I den måske sidste kilde til Republikkens fald - en kilde af selveste Caesar!
Bellum Civile.pdf
I har til dagens modul læst og analyseret kilden "Bellum Civile", så alle har fundet en række nedslag i teksten, hvor I helt konkret kan vise en analyse på baggrund af jeres viden om antikkens romerske republik på Caesars tid.
Vi gør arbejdet med Bellum Civile-kilden færdigt - så find nedslag, hvis I ikke har nogle i resten af teksten -, og lukker reelt Rom-forløbet i dagens modul...:´(
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den kolde krig og livet i Øst.
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 3; sider: 126-138, 204-231
Den kolde krig Notater.docx
Berlins deling.docx
Tysklands deling.docx
Afsnit
Hvorfor fylder USA så meget i vores hverdag og vil det også gælde i fremtiden.docx
Opgaver.docx
Jeg savner muren.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
En verden i opbrud. kronologi
Indhold
Kernestof:
Fremtiden for Det Arabiske Forår | Vinder af Historiekonkurrencen 12/13
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 3; sider: 254-274, 280-282
Periodisering fra Introduktion til historie.pdf
Kronologiforløb.pptx
Historie-A-2020-Bilag.pdf
Hvad skal jeg gøre. Eksamen i historie (2) (3).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184807121", "T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184807121", "H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184807121" }