Kolding Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Kolding Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 3c hiA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Kolding Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Lise Hedelund Danielsen
Hold
2022 hiA/c (
1c hiA
,
2c hiA
,
3c hiA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1 Vikingetiden - metodeforløb
Titel 2
Forløb 2 Europæisk middelalder, reformation og ren
Titel 3
Forløb 3 DHO om det moderne gennembrud og industri
Titel 4
Forløb 4 Demokrati og styreformer i det antikke Gr
Titel 5
Forløb 5 Folkedrab med særligt fokus på Rwanda
Titel 6
Forløb 6: Konflikter i Mellemøsten
Titel 7
Forløb 7 USA's identitet
Titel 8
Forløb 8: Ruslands historie - fra Tsar til Putin
Titel 9
Forløb 9 Et lige land?
Titel 10
Forløb 10 Det britiske imperium og afkolonisering
Titel 11
Forløb 11: Kronologi og opsamling
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1 Vikingetiden - metodeforløb
Forløbet introducerer til forskellige metoder og gennemgår kort vikingetiden i Danmark. I forlængelse hertil perspektiveres til den europæiske middelalder.
Forløbet berører følgende kernestofområder:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiefaglige teorier og metoder.
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier :-)
Vikingetiden, ca. 800-1050
2.Digital dannelse.docx
Lektie til lektion 2 Vikingetiden.docx
Vikingerne i England, 793-1066
Lektie til lektion 3 Vikingetidens samfund og bebyggelser.docx
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
3. Historisk metode, identifikation 2.docx
3.Øvelse, Vikingetidens samfund og byer.docx
Erobringstogter til England 991-1016
4.Introduktion til frembringelse og beretning, Jellingesten.docx
4.Danemordet 1002.docx
Samme lektie som onsdag d. 7.12
KG historie kildekritik
Slaget ved Stamford Bridge i 1066
Knud den Store, ca. 995-1035
6.Vinkler_paa_vikingetiden_Vikingeantologi_undervisning.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2 Europæisk middelalder, reformation og ren
Forløbet omhandler den europæiske middelalder, reformation og renæssance. Der er nedslag omkring korstog og pest, men mest centralt er kirkens rolle i Middelalderen.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier :-)
CFU-login
Lektion 2 Tidlige middelalder.docx
Vores verdenshistorie s. 122-151, Middelalder.pdf
Læsefokus (besvares hjemme mens I læser og uploades under elevfeedback før lektionen):
Opsamling på perioden, Middelalder.docx
Oplæg om renæssancen.docx
Renæssancen 1 fra vores verdenshistorie 1.docx
Vores verdenshistorie 1 s. 220-245.pdf
Besvar arbejdsarket om filmen så godt I kan og upload under elevfeedback før lektionen: ROSENS NAVN.docx
Reformationen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3 DHO om det moderne gennembrud og industri
Forløbet lægger op til Dansk-historie opgaven i 1g. Emnet for opgaven er Det moderne gennembrud og den danske industrialisering i samme periode.
Forløbet strækker sig fra ca. 1814-1915 og centrale nedslag er: nationalisme, demokrati, de slesvigske krige, industrialisering, andelsbevægelse, arbejderbevægelse, sædelighedsfejden og kvinders forhold/rettigheder.
Indhold
Kernestof:
Fra enevældig helstat til nationalstat, 1814-1914
Frederiksen, Vores Danmarkshistorie; sider: 138-145, 150-156, 159-170, 172-177
Redegørelser fra sidst skal uploades under elevfeedback før lektionen (så langt I er kommet)
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Arbejdsspørgsmål fra sidst skal besvares op uploades under elevfeedback før lektionen:
Arbejdsark til Industrialisering.docx
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Rababerdrenge mod panserbasser, 1880-1900
DRTV - Dengang vi var bønder
Læsefokus (besvares hjemme) - upload før lektionen.
Læsefokus (besvares hjemme mens I læser - upload under elevfeedback)
+ problemformuleringer til DHO
Familieliv i borgerskabet og arbejderklassen.docx
Kilde God tone i alle livsforhold OCR.pdf
Kampe for ligestilling s. 49-70.pdf
DRTV - Fra stemmeret til statsminister
Formalia DHO.docx
+ formalia til DHO
Nutidens sædelige lighedskrav.docx
Læsefokus - besvares hjemme og uploades under elevfeedback før lektionen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4 Demokrati og styreformer i det antikke Gr
Forløbet omhandler primært antikken og dens styreformer og statsformer.
Kernestofområder der berøres:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- (demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv)
Indhold
Kernestof:
Lektion 1 Antikkens Grækenland.docx
Antikkens Grækenland fra Vores Verdenshistorie 1 s. 22-49.pdf
Kilde: Herodot: Forfatningsdebatten mellem de tre persiske stormænd
Arbejdsspørgsmål - besvares hjemme og uploades under elevfeedback før lektionen:
Lektion 3 Det græske demokrati.docx
CFU-login
Dokumentar: Antikkens verden (3): De gamle grækere, DR 2013
Nedskriv fem pointer fra dagens lektie og upload under elevfeedback før lektionen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 5 Folkedrab med særligt fokus på Rwanda
Forløbet fokuserer indledningsvist kort på holocaust og folkedrabets forskellige aktører. Herefter introduceres definition af begrebet folkedrab og forskellige teorier der kan bruges som forklaring på folkedrab. Herefter fokuseres der mere grundigt på folkedrabet i Rwanda i 1994.
Kernestofområder der berøres:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Timestreams | genocidewatch
Lektion 2 hvorfor opstår folkedrab.docx
Hvad er folkedrab?
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Hvad betyder Holocaust i dag?
Frederiksen, Det Tredje rige s. 75-79, 109-111 faser i jødeforfølgelsen.pdf
Attentat, hadekampagne og massakrer
Film i historie fra Rwandabogen.pdf
Tekst 6: Belgisk rapport om tutsier og hutuer (1925)
Tekst 7: Dansk rejsebog om etniske grupper i Rwanda (1957)
Severin, Folkedrabet i Rwanda s. 39-63.pdf
Husk at færdiggøre arbejdet med filmen og opstille en problemstilling som filmen kan besvare. Skal uploades under elevfeedback før lektionen.
Tekst 9: Præsident Kayibanda om hutuer og tutsier (1959)
Hutu 10 Commandments — No Greater Love
Du skal i begyndelsen af timen udføre elevtrivselsmålingen, der varer ca. 20 min. via dette link: https://gym-trivsel.dk/elevtrivsel/login
Udsendelse: Rikke og folkemordet, DR 2013
Stanton: Folkedrab som stadier
At leve sammen igen
He Murdered Her Children, Now He’s Her Neighbor (HBO)
Rwanda: Freedom in the World 2023 Country Report | Freedom House
Projekt ny nation: ”I dag er vi alle Rwandere”
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 6: Konflikter i Mellemøsten
Indledningsvist fokuseres der på Israel-Palæstina konflikten. Vi starter med det britiske dobbeltspil omkring 1. verdenskrig, Statens Israels oprettelse i 1948, kort om krigene mellem 1949-1995 og herefter fokus på konflikten i dag - herunder Hamas og antisemitisme.
Herefter fokuseres der på Iran - revolutionen i 1979, den teokratiske stat, kvinderettigheder og Iran i dag.
Kernestof der berøres:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Bakspejl | Uafhængigheden/katastrofen 1948 2:2 | DR LYD
Kilder til staten Israels oprettelse.pdf
Kilder:
Bakspejl | Uafhængigheden/katastrofen 1948 1:2 | DR LYD
Hør episoden hjemme og nedskriv væsentlige årsager der fører frem mod den Israelske stats oprettelse i 1948. Upload jeres noter under elevfeedback før lektionen.
Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3; sider: 162-166
Præsentation af kilder fra 5.1
Dokumentar: Det forjættede land (2): Fra krig til krig (DR K 2018): CFU-login
Verden efter 1914 2. udg. s. 325-331 om Israel, Palæstina 1949-1995.pdf
DRTV - Explainer: Hvem er Hamas?
Doctrine of Hamas
Israel-Palæstina-konflikten – forstå, hvorfor de slås
Iran historie, samfund, religion uddrag fra ibog.docx
Hvad vil Iran opnå med krigen i Gaza, Jyllands-Posten 28.01.24.docx
Skriv ca. 5 linjer om Irans rolle i Mellemøsten på baggrund af artiklen og upload under elevfeedback før lektionen.
Irans islamiske grundlov 1979.docx
Iran er først islamisk og dernæst republikansk
Hvilket samfund vil man gerne skabe med den islamiske grundlov i Iran? Inddrag konkrete eksempler og skriv ca. 10 linjer. Upload under elevfeedback før lektionen: Irans islamiske grundlov 1979.docx
DRTV - Iran i hjertet: En ung kvinde dør
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 7 USA's identitet
Forløbet tager udgangspunkt i koloniseringen af Amerika med fokus på Spanien og Columbus. Herefter fokuseres der på England og Frankrig i Nordamerika, puritanerne og skabelsen af den amerikanske identitet frem mod uafhængigheden og forfatningen. Herunder fokuseres der ligeledes på oplysningsidealerne og revolutionen i Amerika.
Kernestofområder der berøres:
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Politiske ideologier (liberalismen)
Indhold
Kernestof:
Vores verdenshistorie 2; sider: 32-38, 84-92, 233-252
Vi ser de første 10-12 minutter af udsendelsen "History of the world - the Age of Plunder", BBC 2012
USA's historie (1)
USA's tilblivelse afsnit 1.2-1.5 (uddrag).docx
Kilder anvendt i lektionen - hhv. kilde 1.1, 1.8 og 1.9 fra USA's tilblivelse:
2c HiA arbejdsark om puritanerne.docx
Hvis du var fraværende d. 10.4: Læs de to kildetekster og besvar de to spørgsmål (under punkt 5).
DRTV - Rejsen til Amerika - de danske udvandrere
2c HiA Manifest Destiny og Frontiertesen.docx
Læsefokus (besvares hjemme og uploades under elevfeedback før lektionen)
Alle skal uploade deres arbejde fra d. 8.5 under elevfeedback (uanset om I har arbejdet sammen med nogen eller ej)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb 8: Ruslands historie - fra Tsar til Putin
Forløbet fokuserer indledningsvist på revolutionens udbrud og årsagerne hertil. Herefter er der fokus på revolutionen, stalinismen, Gulag, kollektivisering, 2. verdenskrig og til sidst den kolde krig og ideologiernes kamp her.
Kernestof der berøres er således:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Vores verdenshistorie 2; sider: 110-115, 117-122, 124-125
Lektion 2 Den russiske revolution.docx
Kilde: Lenins aprilteser, 1917
DRTV - Rusland i krig: Sovjetunionen
Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3; sider: 62-73, 127-138
Det russiske regime bruger propaganda til at forme sine borgere. Det gjorde de sovjetiske ledere også
Propaganda under Stalin
Den sorte jord
Tvangskollektivisering og af-kulakisering
Tag noter til hvordan tvangskollektiviseringen blev gennemført og upload under elevfeedback før lektionen.
Hungersnøden i 1932-1933
Vi ser Den sorte jord færdig. Vi har set 1 time og 9 minutter. De der var fraværende i går mandag, kan med fordel se frem til 1.09 på Filmstriben.
gareth jones diary.htm
Gareth Jones - The first western journalist to describe the Soviet Ukrainian famine — the Holodomor — as a man-made famine - HREC Education
En beretning om kollektivisering.docx
Gulag kilde: Den tidligere sovjetiske embedsmand Victor Kravchenko om Gulag
Hvad er Gulag?
Læsefokus - besvares hjemme mens I læser og uploades under elevfeedback før lektionen.
Bryld Den Russiske Revolution og Sovjetunionen s. 143-152.pdf
Den kolde krig.docx
DRTV - Rusland i krig: Den Russiske Føderation
Supermagten Sovjet og Sovjets sammenbrud.docx
Læsefokus - besvar hjemme og upload under elevfeedback før lektionen:
Sidste lektion Jeltsin og Putin (2).docx
DRTV - Horisont: Putins indoktrinering af Rusland
Historiker: Ny bog om Putins misbrug af historien er det uhyggeligste, jeg har læst i år
Historiebrug og historiebevidsthed.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb 9 Et lige land?
Fattigdom, velfærd og fattigdomssyn i Danmark i gennem de sidste 150 år. FF6 i samarbejde med dansk indgår som en del af forløbet.
Herudover er der som en del af forløbet besøg på Kolding Stadsarkiv med fokus på problemstillinger og fremstillingen af besættelsen på Museum Staldgården, samt besøg og undervisning på Danmarks forsorgsmuseum.
Slutteligt fokuseres der også på det moderne Danmark efter 1945 - velfærdsstatens udvikling, ungdomsoprør, kvinder mm.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Med ondt skal ondt fordrives, 1800- 1840
Lektion 2 Velfærdsstatens rødder.docx
Uddrag fra Danmarks historie i et globalt perspektiv om fattige i 1800tallet.pdf
Fremlæggelsesgrupper:
Steincke En demokratisk forsørgelseslovgivning, 1915.docx
Fra fattighjælp til velfærdsstat, fra i-bogen til Fokus 2.docx
Besøg på fattiganstalter 1887, 2. udgave.pdf
I den bedste mening - Gutterne fra Livø (2:5)
HØR: K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934
De uønskede, introduktion.pdf
Hvad er racehygiejne + kildetekster.pdf
Skjulte Danmarkshistorier
Betaling til Svendborg tur.docx
Frederiksen, Vores Danmarkshistorie; sider: 237-252, 254-275, 289
FF6 Dansk og historie 2024.docx
Husk at betale 70 kr. for Svendborg: Betaling til Svendborg tur.docx
3c HiA Efterkrigstiden.docx
DRTV - Historien om Danmark: Velfærd og kold krig
Økonomisk boom og velfærdsstat.pptx
Vejen Frem 1961 (uddrag).docx
Kulturelle strømninger - oplæg.docx
Upload jeres analyser af "Vejen Frem" fra sidst under elevfeedback
DRTV - Historien om de fattige: 1974-2010
Velfærdsstaten i krise.pptx
Ustyrlig - mitCFU.dk
Der er 6 elever, der ikke har besvaret elevtrivselsmålingen - venligst besvar:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb 10 Det britiske imperium og afkolonisering
Fokus på det britiske imperium og den britiske selvforståelse. Herefter fokus på imperialisme, afkolonisering og globaliseringsbølgerne. Den røde tråd i gennem forløbet er især Storbritannien og deres selvopfattelse som stormagt fra 1800-1945. Forløbet strækker sig dog yderligere frem mod i dag og fokuserer generelt på globalisering og afkolonisering.
Kernestofområder der berøres:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- globalisering
Indhold
Kernestof:
Vores verdenshistorie 2; sider: 164-191, 194-201
Lektion 2 Pax Britannica.pptx
Storbritannien i farver (2:3) CFU-login
Timen er aflyst, men I skal stadig til eksamensintro kl. 10:35!
Vi samler op på virtuel undervisning fra d. 28.1 - medbring jeres noter
Dokumentar: Storbritannien i farver (2): Imperiet, DR2 2020
Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3; sider: 148-157, 167-174
Besvar følgende mens I læser (upload under elevfeedback før lektionen):
DRTV - Imperiets jernnæve - Briterne i Kenya
Redegør kort for afkolonisering af Afrika (ca. 1/2 side). Upload under elevfeedback før lektionen
Introduktion: Er nutidens globalisering ny? | Globalisering 1850-1914 – da verden blev mindre
Globaliseringsbølger.docx
Hvis I endnu ikke er i gang med at opstille og besvare problemstillinger (timen mandag) er det en virkelig god idé at arbejde på det hjemme inden timen.
Globaliseringsbølger.pptx
Gør jeres problemstillinger + besvarelser færdige til timen. Alle skal fremlægge i grupper.
image.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb 11: Kronologi og opsamling
Indhold
Kernestof:
I skal arbejde videre med jeres fremlæggelser til på tirsdag. Husk at medbringer bøger og noter.
Emne/forløbGruppeTema 1+2: Vikingetid + middelalder, reformation og renæssanceSalma, Natalia, HanifaTema 3: DHO om det moderne gennembrud og industriMille, Caroline, EmmeliTema 5: Folkedrab med fokus på RwandaMarie, Louise, Julia, NathaliTema 6: Konf
Fremlæggelsesrækkefølge:
DRTV - Victoria & Abdul
Eksamen i historie 2025.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184808347", "T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184808347", "H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184808347" }