Holdet 3d hiA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Allan Sortkær Pedersen
Hold 2022 hiA/d (1d hiA, 2d hiA, 3d hiA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid
Titel 2 Middelalder, død og mentalitetshistorie
Titel 3 Danmark i 1800-tallet, DHO
Titel 4 Første verdenskrig
Titel 5 Det britiske imperium
Titel 6 Israel og Palæstina
Titel 7 Flugten til Amerika
Titel 8 Det antikke samfund, Thukydids fælde
Titel 9 Nazisme
Titel 10 Grønland mellem selstændighed og sikkerhed
Titel 11 DK, Demokrati, kvinder, unge og velfærdsstat
Titel 12 Rusland efter 1985

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetid

Med udgangspunkt i eksempler fra Vikingetiden introduceres der til historisk metode: Identifikation, levn, beretning og erindringshistorie.

Det historiske indhold i forløbet behandler rigsdannelsen i Danmark, samfund, religions-skiftet, og slutter med erobringen af England.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Middelalder, død og mentalitetshistorie

Forløbet følger Danmarkshistorien fra Vikingetiden og frem mod Demokratiets indførelse i 1849.

Hovedvægten har været på pestens følger, dels materielt dels mentalitetshistorisk som man kan aflæse i forandrede motiver for kalkmalerierne.

Videre behandles centrale nedslag i perioden. Kalmarunionen og det Stocholmske blodbad, Reformation, 30-års krigen og heksejagten samt enevældens indførelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmark i 1800-tallet, DHO

Forløbet behandler i første del, hvordan først bønder får en øget magtposition i samfundet som følge af landboreformer og andelsbevægelse, hvilket i sidste ende fører til politisk repræsentation, og med systemskiftet bliver regeringsbærende.
Industrialisering og arbejderklassen behandles ligeledes.
Dernæst behandler vi tiden op til kvinderne får stemmeret i 1915.
En del af dansk-historieforløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Første verdenskrig

Forløbet beskriver krigsudbruddet og diskuterer årsagerne til krig.
Videre er skyttegravskrigen behandlet via øjenvidner, statistik og kort.

Andet del af forløbet behandlede fredsslutningen, og en af konsekvenserne af krigen i form af granatchok. Sidst har vi set på erindringssteder og eleverne har bygget deres eget.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det britiske imperium

Det Britiske Imperium
Med udgangspunkt i opdagelserne og koloniseringen undersøges årsagerne til og udbygningen af Det Britiske Imperium.
Tidsmæssigt starter forløbet i 1600-tallet, videre behandles koloniseringen af Indien, industrialiseringen og imperialismens storhedstid i starten af 1900-tallet.
Den anden af forløbet behandler dels Englands økonomiske svækkelse som følge af Anden Verdenskrig, diskussionerne om hvad man skal gøre med imperiet  og dels Indiens vej til selvstændighed, som en politisk kamp i Indien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Israel og Palæstina

Forløbet starter med oprettelsen af staten Israel i 1948 og slutter med reaktionerne efter Osloaftalerne i 1993.

I løbet af forløbet er både israelsk politik blevet beskrevet, såvel som de grupper som PLO, PLFP og Hamas, der på forskellig vis har kæmpet for et Palæstina. Videre er Israels krige med de arabiske naboer behandlet, såvel som konfliktens placering i den kolde krig.
Vigtige årstal: 1948, 1956, 1967, 1973, murens fald og 1993.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Flugten til Amerika

I forløbet har vi behandlet danske udvandrere til Amerika i perioden 1850-1930.
Vi har set på push og pull-faktorer, og set på, hvordan det gik de danske udvandrere.
Videre har eleverne arbejdet med i grupper at præsentere et udvandrerliv, gennem breve, udvandrerprotokoller, og hvad de ellers kunne finde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det antikke samfund, Thukydids fælde

Hvad er demokrati? Demokratiets fødsel i Grækenland undersøges med udgangspunkt i forholdet mellem statsformer og styreformer. Videre er styreformen i Athen og Sparta blevet sammenlignet, som optakt den polynesiske krig. Kernen i forløbet har været Thukydids fælde og det pres en krig kan sætte på et demokrati. Undervejs er der blevet perspektiveret til Trump som populist og rivaliseringen mellem USA og Kina.


Kerneord: Polis, direkte demokrati, folkeforsamling, folkedomstol, prytaniet (500 mands-rådet), styreformernes kredsløb m.m.
Den pelopynesiske krig, Thukydids fælde, populisme.

Kernepersoner: Alkibiades, Thukydid, Perikles og Kleon
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nazisme

Forløbet starter med fokus krisen i 1930erne - Fascismen og Nazismens fremkomst.
Hovedfokus på Det tredje rige: Fredsslutningen efter 1. Verdenskrig og årsagerne til Nazismens fremvækst. Dolkestødslegenden.  Focuspunkter: Hitlers vej til magten, magtovertagelsen og Tysklands ændring til en totalitær stat, Ensretningen af det tyske samfund. Jødeforfølgelserne og holocaust. Hitlers udenrigspolitik og vejen til krigen. afslutningen af 2. verdenskrig og oprettelsen af FN og folkedrabskonventionen.

Kernestof:
- Ideologiernes kamp
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Grønland mellem selstændighed og sikkerhed

Forløbet behandler forhold med Danmark og Grønland med hovedvægten på tiden fra forstanderskaberne i 1800-tallet til i dag.
Forløbet haft to spor. Dels et spor, der behandler grønlændernes ønske om en større grad af selvstyre og i fremtiden evt. selvstændighed. Dels et spor, der placerer historien om Grønland i en sikkerhedspolitisk ramme, der især er betinget af øens nærhed til USA. Dels under Anden Verdenskrig, Den Kolde krig og i dag.

Forløbet var en del af et tværfagligt forløb sammen med samfundsfag. Produktet var en problemformulering ala SRP.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 DK, Demokrati, kvinder, unge og velfærdsstat

Forløbet behandler i første del, hvordan først bønder får en øget magtposition i samfundet som følge af landboreformer og andelsbevægelse, hvilket i sidste ende fører til politisk repræsentation, og med systemskiftet bliver regeringsbærende. Dernæst behandler vi tiden op til kvinderne får stemmeret i 1915.

Anden del af forløbet handler dels om Velfærdstatens udvikling fra sociallovene i 1870er til og velfærdsstaten i efterkrigstiden. Dels om ungdomskultur, arbejdende kvinder, og anden kultur fra perioden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Rusland efter 1985

De første fire lektioner blev brugt til repetition (private årsager).

Forløbet starter med at beskrive Sovjetunionens sammenbrud og afslutningen på den kolde krig. I løbet af forløbet har vi undersøgt den kaotiske overgang fra planøkonomi og til markedsøkonomi under Jeltsin.
Videre har vi behandlet Putins "to" fortællinger, den ene vendt mod en genetablering af orden i Rusland, og den anden mod en undenrigs-politisk genrejsning. Vi har kort set på, hvilke krige det har ført til, og hvordan det har forværret forholdet til vesten.
Sidst har vi behandlet Putins historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer