Holdet 3d enAs (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Amalie Due Bak, Mads Knudsen
Hold 2022 enA/d (1d enAs, 2d enAs, 2d enAs skr, 3d enAs, 3d enAs skr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The American Dream - EKSAMEN
Titel 2 Fantasy
Titel 3 English across the globe
Titel 4 Activism - Fighting for a better world
Titel 5 Dystopia (+ værk 1) - EKSAMEN
Titel 6 SRO (FF4)
Titel 7 South Africa - EKSAMEN
Titel 8 Being British
Titel 9 Rhetoric/American Elections
Titel 10 Postmodernism
Titel 11 Nature & Civilization (+ værk 2)
Titel 12 The Pains of Love - EKSAMEN
Titel 13 Humor - EKSAMEN
Titel 14 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The American Dream - EKSAMEN

I dette forløb kigger vi på idéen om den amerikanske drøm. Vi dykker ned i USA's historie for at undersøge, hvad drømmen udspringer af, og hvilke tanker og værdier, der ligger bag den. Vi ser på eksempler på den amerikanske drøm (Schwarzenegger, Chris Gardner), men også på kritik af den (King, "Teenagers Are Losing Confidence ...")

Grammatik vi gennemgår i forløbet: Passiv, bestemt og ubestemt artikel.

Normalsider læst i forløbet: ca. 50 ns.

Baggrundsteksten til forløbet er taget fra American Ways: An Introduction to American Culture (4th edition, 2014)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fantasy

I dette forløb om fantasy kigger vi på, hvad fantasy-genren kan, og hvorfor den er blevet så populær. I første del af forløbet stifter eleverne bekendtskab med forskellige typer af fantasy-settings samt den typiske fantasy-helt og hans/hendes rejse. Vi arbejder desuden med begrebet allegori.

Senere ser vi på de mørkere dele af fantasy (Troll Bridge, Game of Thrones) med særligt fokus på brud med genrekonventioner.

Grammatik gennemgået i forløbet: Relative pronominer, do-omskrivningen, adjektiver, adjektiver vs. adverbier.

Normalsider læst i forløbet: ca. 60 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 English across the globe

I dette forløb skal eleverne opnå viden om engelsk om et globalt sprog. Hvorfor er engelsk blevet så udbredt? Hvilken rolle spiller engelsk i en global verden? Hvad er konsekvenserne – positive såvel som negative – ved at have engelsk som et lingua franca? Eleverne skal desuden reflektere over forholdet mellem sprog og identitet samt forholde sig til sproglige fordomme.

Normalsider læst i forløbet: ca. 40 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Activism - Fighting for a better world

I dette forløb kigger vi på aktivister, og hvordan de arbejder på at gøre en forskel i verden. Vi genopfrisker retoriske analyseredskaber og har primært fokus på non-fiction. Afslutningsvis holder eleverne et lille oplæg for hinanden om en aktivist efter eget valg.

Normalsider læst i forløbet: ca. 20 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dystopia (+ værk 1) - EKSAMEN

Dette forløb handler om dystopier i litteraturen. Hvad kendetegner et dystopisk samfund? Hvad er karakteristisk for protagonisten, der opholder sig i det? Og sidst – men ikke mindst – hvad er formålet med dystopiske fortællinger? Disse spørgsmål udforsker vi gennem læsning af dystopiske tekster (roman, romanuddrag, film samt afsnit af en TV-serie).

Normalsider: ca. 200 ns. (værklæsning)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SRO (FF4)

Engelsk/samfundsfag.

Emne 1: Den amerikanske drøm
Emne 2: Raceulighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 South Africa - EKSAMEN

I lærerplanen for engelsk står der, at I som elever skal opnå kendskab til "historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner [end Storbritannien og USA]". Vi kører derfor et forløb om Sydafrika med fokus på apartheid. Vi udforsker livet under apartheid gennem både fiction og non-fiction texts for at få en forståelse for den institutionaliserede racisme i det sydafrikanske samfund. Afslutningsvis kigger vi på forholdene i Sydafrika efter apartheid.

Normalsider læst i forløbet: ca. 30 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Being British

I dette forløb om The United Kingdom beskæftiger vi os med centrale aspekter ved Storbritannien. Efter et kort kig på landets historie stiller vi skarpt på aspekter som klasseperspektivet, devolution, the North/South-divide. Vi går herefter særligt i dybden med Storbritannien som et multikulturelt samfund og fokuserer på, hvad det vil sige at befinde sig mellem to kulturer samt hvilke holdninger der er til multikulturalisme.

Klassens kompendium består af en introduktion til Storbritannien fra antologien What's Up, Britain? samt et kapitel - "Multicultural Britain - a complex issue" - fra antologien Being British.

Normalsider læst i forløbet: ca. 40 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Rhetoric/American Elections

Why does Donald Trump convince so many(?) Americans? How does Kamala Harris appeal to voters?
This sequence looks at the art of persuasion, or rhetoric, and at the end of it, it may be possible to make a qualified guess as to who may win the upcoming election of Nov. 5th.
At the same time as studying their use of rhetorical features, we analyze the rhetoric of American presidents through time: Abraham Lincoln's Gettysburg address, Franklin D. Roosevelt's Fireside chats and *A date, which will live in Infamy', John F. Kennedy's first televized debate and his speech on the Cuba crisis, Ggeorge W. Nush's reactions to 9/11 and his way of using mass media, Barack Obama's oratory flair, while we make cross-overs to the actual acmpaigns for Presidency in 2024.
Doing so, we study:
- rhetorical theory and media analysis
- how rhetorical choices differ through time and circumstances
- the influence of the media: radio, TV and mass media
- pivotal moments in American history
- legendary rhetorical texts and their effects
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lincoln Gettysbrug address 30-08-2024
Comparison Kennedy-Nixon and Trump-Harris debate 29-09-2024
Obamania 12-10-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Postmodernism

Vi kører et forløb om strømningen postmodernisme. Teksterne i forløbet har fokus på individet i det postmoderne samfund - ofte som isoleret, fremmedgjort, psykisk udfordret eller midt i en identitetskrise. Eleverne skal opnå forståelse for de væsentligste træk ved postmoderne litteratur - denne forståelse styrkes ved inddragelse af det mediemæssige perspektiv (film + afsnit af tv-serie).

Kernestof:
- "Post-Modernism - late 20th century till today" (pp. 79-85) in Gitte Vest Barkholt & Jørgen Døssing Jepsen: A Short History of Literature in English. Systime, 2011.
- "Happy Endings" (1983) by Margaret Atwood. In Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold & Hanne Ohland-Andersen: Wider Contexts - Basisbog til engelsk A. Gyldendal, 2012. 1. udgave, 4. oplag, 2014.
- "KID" by Simon Armitage. In Kid (poetry collection, Faber & Faber, 1992).
- "The Red Line" (1993) by Charles Higson. In René Bühlmann: Now & Zen - postmodern stories from London, Systime, 2009.
- "Recitatif" (1983) by Toni Morrison. In Nina Baym, Jerome Klinkowitz, Patricia B. Wallace: The Norton anthology of American literature. Volume E, Literature since 1945. 2007.
- The Affair, episode 1, dir. Mark Mylod, Showtime, 2014.
- Fight Club, dir. David Fincher. 1999.

Normalsider læst i forløbet: ca. 30 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Nature & Civilization (+ værk 2)

Vi kører et forløb om temaet Natur og civilisation. Teksterne i forløbet har fokus på forholdet mellem mennesket og naturen – ofte som en kamp mellem civilisationens normer og naturens kræfter, men også som en refleksion over menneskets indre natur og spørgsmålet om arv og miljø. Eleverne skal opnå forståelse for centrale temaer vedrørende værdisæt, moral og identitet – denne forståelse styrkes ved inddragelse af et visuelt og mediemæssigt perspektiv (maleri + dokumentar).

Normalsider læst i forløbet: ca. 300 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 The Pains of Love - EKSAMEN

Kærlighed gør ondt. Dette udsagn kredser vores forløb, The Pains of Love, om. Vi reflekterer indledningsvist over, hvad der gør ulykkelige kærlighedshistorier så fascinerende, og læser om Robert Sternbergs triangular theory of love. Herefter dykker vi ned i klassikeren Romeo and Juliet og en af Shakespeares sonetter. I vores arbejde med teksterne i forløbet fokuserer vi på, hvad der kan gøre kærlighed umulig og adskille det forelskede par: klasseskel, slægtens misbilligelse og endda døden. Vi perspektiverer afslutningsvis til en moderne historie om star-crossed lovers: Brokeback Mountain.

Normalsider læst i forløbet: ca. 30 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Humor - EKSAMEN

Omdrejningspunktet i dette forløb er humor, og hvorfor mennesker griner. Til at belyse dette analyseres fiktions og nonfiktionstekster baseret på tre overordnede teorier om latter. Derudover analyseres hvilke humoristiske begreber der medvirker til at gøre tekster sjove, og vi diskuterer, hvad man som afsender opnår ved at bruge humor.

Kernestof:
- "Toolbox for Analysing Humorous Texts", fra Clausen & Kaalund: Serious Business (Systime, 2011), pp. 8-25.
- Simon Rich. "Unprotected". Short story. The New Yorker. 2012.
- Colin Cohen. "No Death Penalty, No Easter Bunny". Article. 2003. Clausen & Kaalund: Serious Business (Systime, 2011), pp. 68-71.
- Bibi’s Dog Is Dead. Short film, YouTube (Kermani, 2024)
- Jonathan Swift. "A Modest Proposal". 1729. Clausen & Kaalund: Serious Business (Systime, 2011), pp. 60-65.
- Monty Python. "Army Protection Racket". Sketch from "Full Frontal Nudity," (Monty Python's Flying Circus, 1x08). 1969.
- e.e. cummings: nobody loses all the time. 1926. Poem.
- Shakespeare, Sonnet 130 ("My mistress' eyes are nothing like the sun"). 1609.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Tilladte hjælpemidler

I må benytte jer af følgende hjemmesider til årsprøver, terminsprøver og eksamen:
- https://www.ordbogen.com/
- https://www.merriam-webster.com/  - America's most trusted online dictionary for English word definitions, meanings, and pronunciation.
- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- https://dictionary.cambridge.org/
- https://www.minlaering.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer