Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jens Raaberg Gade
|
Hold
|
2022 idC/a (1a idC, 2a idC, 3a idC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01 - (Rulle)Floorball (Genre = Klassisk & Moderne)
I dette forløb har eleverne arbejdet med rulleskøjteteknik rettet mod rullehockey. Fokus har primært været på det rulleskøjte tekniske som efterfølgende er blevet implementeret i rullehockey med lidt slagteknik og spil.
Fokus har været på:
• Start og brems (plov, T-brems, halvmåne og power stop)
• Kør baglæns – en fod ad gangen, begge fødder parallelt og ”citron” forlæns samt baglæns
• Balance på rulleskøjter
• Ballhandling – kontrol med bolden, aflevering og lop
• Svingteknik – slalom med parallelle fødder, padle turn, kryds over og drag-spin
• Slagteknik – slæbeskud, trækskud, slagskud
Teori:
• DK skaterhistorie
• Kropskultur & -idealer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
02 - Grundtræning (Genre = Klassisk & Moderne)
Genre: Klassisk & Moderne
I det gennemførte forløb er der arbejdet med flere forskellige områder inden for grundtræning, herunder forskellige typer af især an- samt aerobt træning. De fleste lektioner har haft afsæt i øvelser som i høj grad kan udøves uden så meget udstyr (cirkeltræning, crossfit, intervalløb, kick- og boksetræning) og dermed muligt selv at kunne lave der hjemme. For at kunne vurdere elevernes aktuelle grundtrænings nievau er de endvidere blevet testet på følgende områder:
a) Biptest – aerob effekt
b) Agility T-test – adræthed
c) Anaerob rowing - anaerob effekt
d) Pushup test – dynamisk styrke-udholdenheds test for overkroppen
e) Longjump test – eksplosiv styrke/anaerob power
f) Ab curl test – dynamisk udholdhedstest for mavemusklerne
g) Sit and Reach test – smidigheds/bevægeligheds test for kroppen bagside
h) Wall sit test – isometrisk styrke-udholdenhedstest for underkroppen
Fokuspunkter:
• Intervaltræning (Kort Vs. Lang)
• Kontinuerligt med varierende arbejde undervejs
• Teknik Vs. Høj intensitet
• Udvikling af fysisk kapacitet inden for især aerob effekt og muskeludholdenhed
Teori inddragelse:
• Typer af grundtræning
• Grundlæggende træningslære
• Introduktion til test
• Konditionstræning + kondital + puls
• Kontinuerlig Vs. Interval træning
Forløbet er afsluttet med et modul hvor eleverne skel skal udvikle et træningsprogram som afleveres som drejebog på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
03 - Kreativ bevægelse (Genre = Rytme)
I dette forløb har klassen fået kendskab til Rudolf Labans BESS-koncept, hvilket bruges som basalt analyseredskab af forskellige sekvenser. Der har igennem øvelser været fokus på forskellige måder at bruge rytmen, udforskning af hvilke bevægelser som den enkelte og andre kan finde på og på den måde finde nye bevægelsesmønstre. Ud fra simple øvelser er der blevet bygget op imod klassen selv i grupper skal udvikle deres egen lille koreografi som slutprodukt på forløbet.
Primære fokuspunkter:
• Anvendelse af rytme
• Indgå i og udvikle/skabe koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
04 - Softball (Genre = Bold)
I dette forløb har klassen indledningsvist arbejdet isoleret med forskellige elementer i henholdsvis kasteteknik i forhold til både over- samt underhåndskast, slagteknik, kommunikation og baserunning mm. Efter dette er det igennem spilnære øvelser arbejdet hen mod det færdige spil både i hold og fælles.
I teori har der været fokuseret på hvordan idrætten samt motion kan være organiseret i DK og hvilke barrierer som kan være for deltagelse.
Fokuspunkter:
• Teknisk – kaste, slå, løbe
• Spilforståelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
05 - Gymnastik historie & Opvarmning(Genre= Rytme)
Indledningsvis testes opvarmningens præstationsfremmende effekt og efterfølgende ligeledes fokus på den skadesforebyggende effekt. Da det klassiske opvarmningsprogram i stort omfang har sin oprindelse i den gymnastikkens verden, har klassen indledningsvist fået en teoretisk introduktion til hvordan og hvorfor denne har forandret sig fra 1800-tallet frem til den form som vi bedre kender i dag. Efterfølgende har klassen i grupper arbejdet med at udvikle sekvenser som er repræsentative for forskellige perioder – i denne sammenhæng er der udvalgt 3 perioder som klassen arbejder med (1860-70’erne og 1920-30’erne for henholdsvis drenge og piger og moderne med blandet kønssammensætning).
Efter denne praktisk-historiske start udarbejder eleverne efterfølgende i grupper egne klassiske opvarmningsprogrammer som afprøves på klassen med efterfølgende kort evaluering.
Teori:
• Kropskulturens/gymnastikkens udvikling i DK
• Samspil mellem musik og bevægelse
Fokuspunkter:
• Sammensætning af opvarmningsprogram samt anvendelse af rytme
• Organisering samt kommunikation ved afvikling
• Udførsel af øvelser og har det reelt haft en opvarmende effekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
07 - Basketball (Genre = Bold)
Fælles forløb:
Basketforløbet kobles op på temaet STREETBASKET IN THA HOOD – organiseret idræt kontra uorganiseret idræt. I selve undervisningen har vi dog fortsat fokus på konkrete færdigheder inden for basketball. Øvelserne trænes såvel i mindre grupper, individuelt og i det færdige spil. Følgende færdigheder er i fokus:
Fokuspunkter:
Ballhandling/boldkontrol:
* Dribling både med venstre og højre hånd, bag om ryggen, cross over, mellem ben osv.
Lay – up:
Fra begge sider af kurv samt overhånd og underhånd – ramme pladen i øverste hjørne af firkant (eller direkte i kurv), sætte af på korrekt ben
Skud:
* Korrekt afvikling: støtte/styrehånd på siden af bold, albue under bold, underskru i bold (håndled), kigge op i hånd efter skudafvikling, starte bevægelse/forspænding i knæene
Afleveringsformer:
* Brystaflevering, studsaflevering, over-hovedet aflevering, bag-om-ryggen aflevering
Benarbejde:
* Pivotering: til begge sider, fremad/baglæns og med begge ben – herunder crossover og jab step – herunder også triple-threat position, samt jump stop og et-to stop (Eurostep)
Finte:
• Catch and shoot, In and out, Crossover, Scissors attack,
Positioner:
* Point guard – shooting guard – forwards (small og power) – center post
Regler:
* Kendskab til basisregler: Ingen kontakt, 1 skridt (Eurostep), cylinder.
* Herunder også kendskab til banens udformning (eksempelvis sidelinien), og reglerne omkring straffe (se yderligere regler i pdf)
Taktik:
* Back door, V-cut, Give-and-go
OBS: fra 16/03 til 30/3 har forløbet kun været virtuelt som følge af Coronavirussen - her har eleverne fagligt arbejdet ud fra video og praktisk lavet fysisk træning hver for sig eller sammen med andre fra klassen virtuelt. Senere har klassen delvist kunne deltage fysisk på skolen - ud fra aktivitetsoversigten fremgår hvilke timer det drejer sig om.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
06 - Pickleball (Genre = Klassisk & Moderne)
Klassen har arbejdet med følgende områder arbejdes der med følgende fokuspunkter i dette forløb:
Spil/regler:
• Baneudformning og fokus på betydning af kitchen
• Serveregler ved single + double
• Double bounce regel
• Tælling af point og servenummer
Teknik:
• Boldkontrol – tag farten ud af bolden, kontroller retning, hold bolden under kontrol ved ”dribling” på bad ved forhånd, baghånd, skiftevis, jorden rundt mm.
• Wall-drills: Stå ca. 2 m fra væggen og ram samme sted på væggen med for-, baghånd, skiftevis/8-tal, speedup-reset.
• Serv – ramme servefeltet med forskellige typer af serv: A) med høj bue, B) lob-serv med lang bue, C) flad power serv og D) vinkel serv efter de forreste hjørner ved kitchen.
Slagteknik:
A) Dropshot: stå ved baglinje og ram kitchen på modstanders banehalvdel
B) Dink: Spil bolden kontrolleret rundt i kitchen mod korte slag og lav fx DDP eller DDS – mulighed for at vise ATP eller ERNIE.
C) Lop: Slå bolden over modstander som står fremme ved kitchen og gerne over modstander baghåndsside (=> ikke så ”farligt”)
D) Speed-volley: Hold bolden i luften mens der spilles hen over kitchen
E) Drive: Stå fremme på banen og spil den mod baglijen så modstander presses tilbage eller skal tage farten ud af bolden
F) Smash: Stå fremme på banen og slå hårdt ned på modstanders side
G) Flugtning: Står ved kitchen og laver split skridt + frem på modsatte ben at slagarm
Spil:
Slagsekvenser:
A) Serv, Lang, drop, dink, dink, lob, lang osv.
B) Serv, lang, lang, drop, kitchen kamp
B) Serv, lang, drop, kitchen kamp
C) Serv, lang, lang, frit spil UDEN kitchen
Single:
A) Serve-taktik: ”Stand mindle, serve big”, ”Return deep”, ”Control the net”, spil dropshot I modtsanders baghånd
Double:
A) Serve-taktik: ”Serve and stay, return and run”, 3 slag behøves IKKE altid være et drive, ”Hold the line”, dink til baghåndside på modstander, husk ”shadowing” af makker
Teori:
* Hvad er pickleball (spil regler mm)
* Udbredelse af spillet og hvordan det kan passes ind i den danske organisering af idræt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
08 - Træningsprojekt (Genre = Klassisk)
Med afsæt i introduktion til træningsprojekt (struktur, træningsfysiologi osv.) skulle eleverne selv udarbejde en træningsplan for hvad og hvordan den enkelte vil forbedre deres præ-interventions fysiologiske tilstand over en periode på ca. 8-10 uger. Eleverne har selv kunne vælge mellem 3 forskellige områder – nemlig kondition, muskeludholdenhed og maksimal styrke. På baggrund af deres valg har de selvstændigt skulle planlægge såvel testform som træningstype, -mængde samt –intensitet i forhold til deres mål. Efter endt post-test udarbejdes der individuelt en træningsrapport med fokus på deres forudgående overvejelser, selve afviklingen og ikke mindst en dokumentation af deres resultater.
Projektet fortsættes og afsluttes i 3g
Teori:
• Træningsfysiologi ud fra valgt emne (primært Idræt C eller kilder man selv finder)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt - Video: Starttest
|
29-08-2024
|
Træningsprojekt
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
09 -Volleyball (Genre = bold)
Fokus på basal slagteknik (finger samt baggerslag), angreb (smash samt opspil), forsvar mm i forhold til grundelementer inden for volleyball.
Teori:
• Springtræning – Plyometrisk træning
Fokuspunkter:
* Teknik
* Spilforståelse
* Kommunikation
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt - Video: Starttest
|
29-08-2024
|
Træningsprojekt - Video: Sluttest
|
10-10-2024
|
Drejebog - Volleyball
|
07-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
10 - Par- og kredsdans (Genre = Rytme)
Kredsdans:
Forud for den årlige Gallafest her eleverne indledningsvist modtaget undervisning i de 5 ture i Lanciers med speak, hvor der primært har været fokus bevægelsesmønstre, rytme og samspil/-arbejde med makker og kvadrille. Forløbet afsluttes med en test i de enkelte kvadriller UDEN speak.
Pardans:
Her har eleverne prøvet kræfter med de to latinamerikanske danse salsa og cha-cha-cha, hvor eleverne har fået flere grundtrin/sekvenser men også selv har haft mulighed for at udviklere på introducerede trin eller selv finde på nye mm.
Fokuspunkter:
• Bevægelse til rytme og udtryk i forhold til dansens genre
• Indlæring af koreografi
Teori
• Historien om Lanciers (artikel)
• Om salsa og cha-cha-cha (”Dans22”)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Salsa-video
|
06-12-2024
|
Cha-cha-cha video
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
11 - Kropsbehændighed (Genre = Klassisk & Moderne)
I dette forløb har klassen indledningsvist arbejdet med mere basale områder inden for kropsbehændighed som fx fra ”rulle til salto”, hvor der er god differentierings muligheder mm. Senere i forløbet kom flere sammensatte bevægelser i parkpur-delen, hvor der er blevet introduceret til flere forskellige spring/moves som eleverne selv har kunne arbejde videre med og inddrage i deres slutprodukt efter eget ønske og færdighedsniveau. Forløbet afsluttes med en video hvor eleverne i eksamensgrupper udarbejder en video med diverse moves enten ude og/eller inde.
Følgende er blevet introduceret i parkourdelen:
Vaults/moves:
• Lazy Vault
• Speed vault
• Reverse vault
• Monkey Vault
• Dash Vault
• Gate vault
• Gap jump and roll
• Tic Tac
• The underbar
• Palm spin
Bonus: Wall spin (halv/hel), King kong/King Vault
Note: det forventes IKKE at eleverne kan alle men har selv været med til at udvælge og forbedre deres færdigheder på flere områder.
Andet:
• Kravle-
• Rullefald
• Præcisionshop - Cat leab
Teori:
• Hvad er Parkour og oprindelse?
• Øger udstrækning præstationsevnen?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
12 - Opsamling
Tiden bruges på at reperete udvalgte områder reperete faglige færdigheder inden for de udvalgte færdighedsområder og grupper udarbejder/arbejder videre med drejebøger.
Fokus på:
* Hvordan fungere eksamen?
* Hvad skal der være i min drejebog?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184904014",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184904014",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184904014"
}