Titel
5
|
Opvarmningsprogram
FORMÅL
Faglige mål:
- at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram
- at vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
- at beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
- at opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
Formålet med forløbet i rytmisk opvarmning til musik og gymnastik gennem tiden er, at blive i stand til at planlægge og udføre
et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Der er arbejdet med en praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Desuden er der gennemgået teori om opvarmningens effekt på kroppen og præstationsevnen.
Desuden har vi gennemgået gymnastikken historie op gennem tiden, med særlige nedslag: Tysk gymnastik, svensk gymnastik, 60'erne Niels Buch grundsving, 90'ernes aerobicbølge, frem til i dag repræsenteret ved DGI's Verdenshold (NDPT) og moderne gymnastik.
Strukturen for opvarmningsprogram der er arbejdet med:
1) Gang med øvelser, inspireret af svensk gymnastik (lav intensitet)
2) Ledopvarmning/Sving inspireret af 60'ernes mandegymnastik (fokus på fejesving, komme ud i bevægelserne, sving og vrid for bevægelse af de store led+rygsøjle i tre planer)
3) Pulsen op med aerobic fra 90'erne
4) Styrke for de største muskelgrupper - inspireret af tysk gymnastik med brug af redskaber i gymnastiksalen (fx tove, spring over buk, balance, ribber)
5) Moderne gymnastik sekvens - gerne hvor pulsen stiger
KOMPETENCER/HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Forevisningskvalitet: at kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
TEORETISK FOKUS:
- Formålet med opvarmning: nerve-muskel samspil, ledvæske, kredsløbet sættes i gang, iltforsyning til musker for at danne energi, yderstillinger, præstationsevne
- ilttransportkæden (iltens vej fra luften, via lunger, til blodet, hjertet pumper blodet rundt i kredsløbet, med blodet rundt til musklerne via kappillærer. I musklen kan ilten bruges til energiproduktion.
- Musikteori: Tælle musikken i 16 taktslag for at finde hastigheden - og hvilken opvarmningssekvens, som musikken kan passe til + notering af musik i taktslag.
- Gymnastik gennem tiden: Særlige fokusområder for bevægelserne, som er typiske for
1) Tysk gymnastik (frie bevægelser, redskabsgymnastik, fx ribber, tove, spring over buk etc)
2) Svensk Gymnastik/Ling gymnastikken (kommandoer, anatomisk korrekte øvelser, fokus på sundhed og at 'rette kroppene ud')
3) 60'ernes Niels Buch gymnastik (grundsving, dynamiske bevægelser, klavermusik)
4) 90'ernes aerobic (energiske bevægelser, fokus på sundhed og kondition, målrettet og med koreografi)
5) I dag - repræsenteret ved DGI's Verdenshold (ekspressive bevægelser, alle bevægelsesgenrer gennem historien kan ses, indmarch, spring, koreografier, moderne dansestilarter og meget mere)
|