Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jesper Seemann Serritzlew, Louise Holst-Salomonsen, Martin Vang Lystbæk
|
Hold
|
2022 idC/d (1d idC, 2d idC, 3d idC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Street håndbold
I dette forløb har vi i de første moduler startet ud med basale færdigheder, og gradvist har vi bygget flere komplekse og mere spillignende øvelser på.
vi har øvet:
- forskellige kast 2 og 2 (overhånd, underhånd, hop, i løb mm.)
-forskellige småspil (Barcalona-øvelse, scoring på baglinje, partibold mm.)
-gennembrud, angreb og forsvar.
-forskellige skudøvelser. - især med fokus på løbe og hop skud.
- stempelbevægelser
-3 fods finte.
-kryds løb. især centerkryds.
-angreb i overtalssituationer.
For det meste spillede vi kampe med små hold (4mod4) på tværs af hallen. En enkelt gang spillede vi dog kamp på stor bane.
Forløbets sidste modul skulle have været en turnering, men da hallen var optaget havde vi teori i stedet.
teori til modulet: teampsykologi, boldspilsfamilierne, drejebog.
for detaljeret gennemgang af øvelser i de forskellige moduler henvises til modul 7. (se vedhæftede dokument).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundtræning
i dette grundtræningsforløb bliver eleverne introduceret til forskellige måder at træne på.
konditionstræning (kontinuert, interval og fartleg) , muskeludholdenhedstræning (cirkeltræning) samt træning af muskelstyrke i vores fitnessrum. Derudover stiftede eleverne bekendtskab med boksetræning. og vi skal teste deres kondition vha bib-test.
grundet aflysninger havde vi kun et modul med kondtionstræning. Her lavede vi gamle lege (primært fangelege - intervalløb) og løb en tur i skoven (kontinuert træning).
teori:
Idræt C Teori i praksis: side 96-103
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
opvarmningsprogram
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at blive i stand til at planlægge og udføre
et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt
bagefter. Der er arbejdet med en praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Desuden er der gennemgået teori om opvarmningens effekt på kroppen og præstationsevnen.
Vi har arbejdet med musikforståelse og optælling af musikken (beats/minute) ift. at finde en passende musik til delelemener af et opvarmningsprogram. Desuden har vi kort berørt notering af musik i intro, vers, omkvæd, mellemspil, outro, så musikkens struktur kan lægge op til øvelsernes skiften.
Strukturen for opvarmningsprogram der er arbejdet med:
1) Kom-i-gang aktivitet (lav intensitet)
2) Ledopvarmning (sving og vrid for bevægelse af de store led+rygsøjle i tre planer)
3) Styrke for de største muskelgrupper
4) Pulsen op
5) Ultra kort udstrækning (formål er at få led i yderstillinger)
Forløbet har indbefattet eksempler på opvarmningsprogrammer til musik og udarbejdelse af opvarmningsprogrammer i grupper. Afslutningsvist har grupperne instrueret i deres opvarmningsprogrammer og har fået feedback fra de øvrige grupper.
KOMPETENCER/HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Forevisningskvalitet: at kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
TEORETISK FOKUS:
- Formålet med opvarmning: nerve-muskel samspil, ledvæske, kredsløbet sættes i gang, iltforsyning til musker for at danne energi, yderstillinger, præstationsevne
- ilttransportkæden (iltens vej fra luften, via lunger, til blodet, hjertet pumper blodet rundt i kredsløbet, med blodet rundt til musklerne via kappillærer. I musklen kan ilten bruges til energiproduktion.
- Musikteori: Tælle musikken i 16 taktslag for at finde hastigheden - og hvilken opvarmningssekvens, som musikken kan passe til + notering af musik i taktslag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bevægelse til musik: Hip Hop
● At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
● At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
● At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
● At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
● At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
● At eleverne lærer at samarbejde om at lave koreografisk materiale.
Fokuspunkter:
● Historisk baggrund (teori)
● Genrekendskab
● Musikforståelse
● Indøvning af autentisk bevægeudtryk
● Udførsel
● Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet:
- Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
- Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
-I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball
FORMÅL
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende forståelse i centrale dele af basketball.
Forløbet har lagt vægt på de tekniske elementer i spillet som aflevering, modtagning, driblinger, skud, lay-up og løbemønstre. Der er desuden arbejdet med taktik/spilforståelse, for at skabe en forståelse af placering på banen i angreb og forsvar, løb uden bold, løb med bold og kommunikation på holdet. Disse elementer er trænet via forskellige øvelser med afleverings - og løbemønstre og udviklet til mere kamp relaterede spiløvelser og almindelig kamp 5 mod 5. Afslutningvist i forløbet er der arbejdet med at udforme en drejebog og afprøve øvelserne i praksis.
Basale regler i basketball er udvalgt og gennemgået. Teoretisk har vi haft fokus på streetsport som mulig aktivitet til integration og fællesskab.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- At kende til og beherske afleveringer: brystaflevering, studsaflevering, over hovedet
- At kunne modtagning af afleveringer: vær klar med hænderne ved bryst
- At kunne drible med højre og venstre hånd - og rimeligt beherske at kigge op samtidig med
- At have kendskab til og rimeligt kunne demonstrere et Lay-up: fokus på skridt og håndledsafvikling (have styr på bolden med modsatte hånd)
- At have kendskab og på rimelig vis kunne beherske forskellige bevægelsesmuligheder på banen: Jump-stop, jump-stop-skud, give-and-go, V-cut, backdoor cut, jab step
- At kende til og på rimelig vis beherske fast-break
- At kende til forsvarsbevægelse (følge bolden med krop og arme), og forskellige typer forsvarstaktik (personligt eller zone forsvar)
- Taktik/spilforståelse: at løbe i de frie rum i forskellige løbemønstre (forståelse af cuts)
- Indgå i kampsituationer, hvor bolden modtages og spilles videre
TEORETISK FOKUS:
Basale regler i basketball:
- skridt regel (1 skridt med bold i hånden) dobbeltdribling
- Sekundregler er introduceret men ikke strengt overholdt i kamp, for at holde flow i spillet: 24 sek. regel for scoringsforsøg, 5-sekundsfrlst tor en tæt opdækket spiller, 3-sekundsfrist for angrebsspillere i modspillernes felt, når det angribende hold har bolden.
- Idrættens organisering: Organiseret, uorganiseret, selv-organiseret og kommerciel idræt
- Artikel: Streetsport som som mulig aktivitet til integration og fællesskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt del 1 (fortsættes i 3.g)
Træningsprojektet
Afvikling af træningsprojekt:
Individuelt træningsforløb.
Eleverne designer selv træningsprojektet baseret på konditionstræning.
Med baggrund i en personlig målsætning, arbejdskravsanalyse samt testning planlægger eleverne egen træning samt gennemfører denne i praksis. Efter træningsplanen er gennemført foretages samme test igen, der udarbejdes og afleveres en rapport samt udføres en fælles, overordnet evaluering over forløbet.
Undervejs føres træningsdagbog. Det er et krav, at der udover deltagelse i idrætsundervisningen trænes 2x yderligere pr. uge.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojektet del 2 (del 1 var i 2.g)
Træningsprojektet
Afvikling af træningsprojekt:
Individuelt træningsforløb.
Eleverne designer selv træningsprojektet baseret på konditionstræning.
Med baggrund i en personlig målsætning, arbejdskravsanalyse samt testning planlægger eleverne egen træning samt gennemfører denne i praksis. Efter træningsplanen er gennemført foretages samme test igen, der udarbejdes og afleveres en rapport samt udføres en fælles, overordnet evaluering over forløbet.
Undervejs føres træningsdagbog. Det er et krav, at der udover deltagelse i idrætsundervisningen trænes 2x yderligere pr. uge.
Eleverne har downloadet appen STRAVA, der benyttes til samtlige træninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Rulleskøjter/Rulleskøjtehockey
deltage aktivt i rulleskøjtehockey.
Indhold:
Sikkerhedsinstruks (hjelm og håndled)
Montering/justering af skøjter og tilvænning.
Udgangsstilling (let bøjet knæ- og hofteled, vægten forover) og V-position.
Afsæt, glidefase og simpel bremsning (plovbremse og T-bremse).
Simpel drejning H og V samt 8-talskørsel
Udvidet bremsning (halvmåne bremse).
Slalomkørsel forlæns
"Slalom-sving" H/V
Boldbehandling med stav (se op, én hånd på stav, bold i kontrol) - forskellige øvelser.
Træk-skud og modtagning (tiltet stavhoved)
Forskellige spiløvelser - fokus på sammenspil, at gøre sig spilbar samt udnytte hele banen
Kommunikation - verbalt og non-verbalt.
Færdigt spil på 2 mål (stor/lille bane (3 mod 3 og 7 mod 7), udgangspkt. i floorball-regler, opstilling og ansvarsområder på banen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Les lanciers/cha cha cha
Dans Les lanciers og cha cha cha
Les lanciers. Tur 1-5 a la Kolding Gymnasiums variation.
Cha cha cha med forskellige variationer.
Indhold Les Lanciers
- træning af basistrin og delelementer (chassé-trin forlæns/baglæns, dansefatning, baglæns dansefatning, chassé til side med "kryds foran" og omtrædningstrin (pas de basque).
- systematisk gennemgang af de 5 ture - først uden og siden med musik (med instruktion)
- fokus på elegance og værdighed (rank holdning)
- fokus på små trin og musikkens takt
- indblik i dansens historie
Indhold cha-cha-cha:
- træning af grundtrin (1,2, cha,cha,cha - frem på V(1), tilbageførelse af vægten på H (2), V ben føres til V (cha), H ben føres ind/benene samles (cha), sideskridt med V ben (cha).
- træning af variationerne: Åbne op udad, åbne op indad, dame/damen og herren drejer rundt, damen under venstre arm, 1/4-drejning, damen/herren/damen og herren går rundt.
- indøvning af sekvenser
- musik med varierende tempo (evnen til at ramme/finde ind i takten, 1,2,3 og 4 eller 1,2,cha-cha-cha)
- fokus på små trin, flot holdning og løse hofter.
- dansens fire grundelementer: Rammen (stil og rytme) og kernen (føring og bevægelsesmuligheder) - balancen mellem fastlåsthed og den frie dans.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184909454",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184909454",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52184909454"
}