Holdet 3a biAs (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Jens Raaberg Gade
Hold 2022 biA/a (1a biAs, 2a biAs, 2a biAs skr, 3a biAs, 3a biAs skr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 - Grundlæggende Økologi
Titel 2 02 - Kroppen som motor
Titel 3 03 - Evolution & Arv
Titel 4 04 - SRO-forløb: Ølbrygning
Titel 5 05 - Økotoksologi & Kredsløb
Titel 6 06 - Mikroorganismer, immunforsvar og sygdom
Titel 7 07 - Brændstof til kroppen
Titel 8 08 - Sexologi
Titel 9 09 - Repetition & Eksamensforbedredelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 - Grundlæggende Økologi

Grundlæggende økologi:
Med udgangspunkt i flere forskellige punkter inden for grundlæggende økologi har klassen set nærmere på hvordan energi kommer ind i økosystemet og videre igennem fødekæden mm. Vi har overfladisk set nærmere på hhv. fotosyntese og respiration som senere vil blive gennemgået mere i dybden. Forløbet har til hensigt at give eleverne en bred fundering for det videre arbejde.


Øvelser:
• Fotosyntese og respiration
• Flyde blade (& planteceller)
• Bruttoprimærproduktion hos en vandplante
• Sekundærproduktion hos melbillelarver
• Populationsbestemmelse i papir øvelse og hos løbebille i naturen
• Rov-byttedyr sammenhæng (simulering)
• Undersøgelse af jordbunds fauna (uddrivelse fra jord)
• Springlag
• Makroindeks og undersøgelse af sø samt å (Ekskursion)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
01 - Fotosyntese & Respiration 04-12-2022
02 - Melbillelarver 18-12-2022
Haj-video opgave 21-01-2023
03 - Springlag 29-01-2023
04 - Skriftlige eksamensbesvarelser 06-02-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 02 - Kroppen som motor

I dette forløb har vi set nærmere på hvordan kroppen fordøjer mad og hvad disse nedbrydningsprodukter kan bruges til i kroppen.  Der er set nærmere på hvordan glukoseniveau i kroppen bliver reguleret og hvordan ilttransporterende organer arbejder sammen for at forsyne de arbejdende muskler med ilt til energiproduktion (kun overfladisk her – kommer mere i dybden senere). Afslutningsvis er der set nærmere på den arbejdende krop og hvordan denne er og kan optimeres.


Øvelser:
• Fødeindtags indvirkning på blodglukose niveau
• Nedbrydning af stivelse med amylase
• MET-øvelse - hvor meget energi har man brug for ved en given aktivitet?
• Dissektion af svinehjerte – hvordan ser hjertet ud?
• Åndedrætssystemet
• Undersøgelse af pulsen – hvad har indvirkning på pulsen?
• Konditest – 2-punktstesten
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel opgave 29-03-2023
Skr-eksamensopgave 26-04-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 03 - Evolution & Arv

Med afsæt i livets og menneskets udvikling set nærmere på mekanismen bag evolution samt hvordan den genetiske arv videregives samt anvendes i kroppen. Afslutningsvis har klassen også set på moderne bioinformatik, populationsgenetik samt genteknologi.

Øvelser som er lavet:
• Survival af the fittest – hvilken farve giver størst sandsynlighed for overlevelse i forhold til baggrundsfarven?
• Ægyptisk origamifulg – undersøgelse af hvordan tilfældigheder påvirker udviklingen af arter?
• Slægtskab og stamtræer – hvordan kan man undersøge slægtskab samt lave stamtræer ud fra dette?
• Slægtskabsanalyse – undersøgelse af slægtskab vha. inddragelse af MEGA.
• Byg din egen DNA-model – hvordan ser DNA ud på et molekylært niveau?
• Isolering af DNA – hvordan får man DNA ud fra celler?
• Centrale DNA-dogme – hvad kan DNA bruges til?
• Mitose og meiose – simulering af hvordan disse to processer fungerer.
• Nedarvning af egenskaber – hvilke egenskaber har jeg til fældes med fx min familie?
• Blodtypebestemmelse – eksempel på arv af gener.
• I Gregor Mendels fodspor – en undersøgelse af forskellige typer af udspaltning.
• Hardy Weinberg – en simulering af populationers udvikling og hvordan dette har betydning for HW- ligevægt.
• Elektroforese med frugtfarver – simulering af hvordan man fx retsmedicinsk kan bruge metoden til at sammenholde DNA fundet på gerningsstedet med mistænkte personer.
• Gensplejsning (papir øvelse) – introduktion til hvordan man grundlæggende laver gensplejsning og anvender mikroorganismer til fx produktion af insulin.
• Transformation (pGLO) – overførsel af GFP til E. Coli.
• Papir simulering af CRISPR, fremtidens gen-værktøj?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
07 - Slægtskab 15-10-2023
08 - "Liljekonvallens udbredelse" 12-11-2023
Bio OL - resultater 12-11-2023
Prøve - DNA & Proteinsyntese 03-03-2024
10 - I Gregor Mendels fodspor 12-04-2024
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 04 - SRO-forløb: Ølbrygning

Mikroorganismer og enzymer i fødevareproduktion:
I dette forløb har elever opnået indsigt i tilgængeligheden af mikroorganismer omkring os og hvordan det kan have både positiv og negativ indvirkning på såvel vores sundhed som fødevare. Eksperimentelt er det undersøgt hvordan E. Coli bakteriers vækst kan hæmmes med forskellige almindelige naturprodukter og dernæst hvor stor en dosis som reelt skal anvendes til at begrænse væksten. Et andet centralt område har været enzymer og hvordan disse kan påvirkes under forskellige forhold og ud fra undersøgelser finde frem til hvornår de arbejder bedst. Forløbet er afsluttet med et oplæg af en forsker fra DuPont som netop har speciale blandt andet inden for disse områder og dermed mulighed for at genfinde flere af de berørte områder i et mere virkelighedsnært perspektiv.
Undervisningen er forsøgt tilrettelagt så flere dele af forløbet skal afspejle simplificerede opgaver som vil kunne mødes i den virkelige verden. Det er meningen af den gennemførte undervisning skal kunne anvendes til udarbejdelse af den foreliggende SRO-opgave.

Øvelser:
• Detektion af bakterier omkring os
• Inhibering af E. Coli bakterier med fx hvidløg og ingefær (mm)
• Bestemmelse af antal mikroorganismer ud fra mikroskopi og tællekammer
• Optimering af vækstbetingelser for mikroorganisme
• Påvirkning af enzymet katalase (delvist lavet via streaming af underviser – fokus på enzym og substrat mængde)
• Ølbrygning (sammen med kemi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 05 - Økotoksologi & Kredsløb

I dette forløb har der fokus på forskellige typer af forurening og hvordan flere af disse kan påvirke økosystemer samt organismer på fx nervesystem eller reproduktionen. Desuden har der været fokus på klimaproblematikken og potentielle løsninger på begge områder.

NB:
* I dette forløb var klassen også på besøg på SDU og lave "Outbreak", som er en øvelse hvor man skal finde frem til hvilken virus som slår borgere ihjel i Odense (viden brugt forløb 06)
* Ekskursion til Skibelund naturskole, hvor der blev lavet undersøgelser af tilstanden af vandmiljø og indsamlet prøver til undersøggelse af eDNA

Forsøg:
• Hormoner i dagligdagen (find hormon forstyrrende stoffer i personlige plejeprodukter)
• Påvirkning af dafniers hjerterytme med forskellige stoffer
• Forsøg med påvirkning af enzymaktiviteten
• Hvordan alkohol påvirker cellemembranen
• Bestemmelse af LC50
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
12 - Plan plastik 19-08-2024
14 - Projekt forurening 28-08-2024
13 - Skr-BioA opgave 06-09-2024
Skr-Eksamensopgave 12-09-2024
Mat-opgave 13-09-2024
15 - Kemi & Hjerte rytme hos dafnier 27-09-2024
17 - Ekskursions rapport 11-10-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 06 - Mikroorganismer, immunforsvar og sygdom

I dette forløb har der være fokus på celler og mikroorganismers opbygning samt hvordan de vokser og potentielt kan udvikle resistens. Dernæst har der været fokus på immunforsvarets opbygning samt funktion i forhold til forskellige typer af modstandere som fx virus.

Øvelser:
• Osmose i kartofler - Betydning af salt/osmotiske stoffer transport af vand over cellemembranen
• Diffusion – En undersøgelse af cellestørrelsens betydning for hvor effektivt den vil kunne mættes med fx ilt.
• ELISA test for kyssesyge – en metode til undersøgelse af om man fx er smittet med kyssesyge.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
16 - Outbreak (SDU) 20-09-2024
Resultater Bio OL 07-11-2024
18 - Cellemembraner, osmose og diffussion 08-11-2024
19 - Immunforsvar, Vaccination & ELISA 13-12-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 07 - Brændstof til kroppen

I dette forløb er der blevet set nærmere på hvordan kulhydrater dannes og dernæst mere i dybden hvordan makronæringsstofferne omsættes og bruges i kroppen.


Øvelser:
• På visning af kulhydrat – Identificering af forskellige typer kulhydrat
• Proteiners opbygning – En undersøgelse af proteiner i 3d
• Påvisning af protein og undersøgelse af hvad der kan påvirke deres stabilitet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
20 - Forberedelse til skr-time 21-01-2025
21 - Dannelse af kulhydrater 24-01-2025
22 - Terminsprøve 29-01-2025
3a biAs skr. prøve 07-02-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 08 - Sexologi

I dette forløbs ses der indledningsvis på kønsorganernes opbygning samt funktion og den hormonelle regulering af det reproduktive system. Yderligere ses nærmere på produktion af kønsceller og forsterudvikling. Afslutningsvis behandles prævention samt kønssygdomme og diskuteres virkelighedsnære problemstillinger inden for området.


Øvelser:
• Smittespredningsforsøg -  fx udbredelse af klamydia
• Kondomer & Kønssygdomme – en undersøgelse af hvordan kondomer beskytter mod kønssygdomme
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3a biAs skr. prøve#2 06-03-2025
22 - Rejseplanen (udvidet) 21-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 09 - Repetition & Eksamensforbedredelse

I dette forløb er det meningen at eleverne selv skal være med til at bestemme hvad der samles op på og kommer til at stå for flere oplæg mm som gradvist vil afspejle den potentielle mundtlige eksamen. Eleverne skal altså i denne del potentielt bruge dele fra alle år med biologi A og for afprøvet deres evner i forhold til fremlæggelse af fagligt indhold og artikler som kobles til figurer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
23 - Skriftlig eksamensopgave (hel) 28-03-2025
24 - Elevvalgt arvejde (5) 12-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer