Kolding Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Kolding Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 3a biAs (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Kolding Gymnasium
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Jens Raaberg Gade
Hold
2022 biA/a (
1a biAs
,
2a biAs
,
2a biAs skr
,
3a biAs
,
3a biAs skr
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
01 - Grundlæggende Økologi
Titel 2
02 - Kroppen som motor
Titel 3
03 - Evolution & Arv
Titel 4
04 - SRO-forløb: Ølbrygning
Titel 5
05 - Økotoksologi & Kredsløb
Titel 6
06 - Mikroorganismer, immunforsvar og sygdom
Titel 7
07 - Brændstof til kroppen
Titel 8
08 - Sexologi
Titel 9
09 - Repetition & Eksamensforbedredelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
01 - Grundlæggende Økologi
Grundlæggende økologi:
Med udgangspunkt i flere forskellige punkter inden for grundlæggende økologi har klassen set nærmere på hvordan energi kommer ind i økosystemet og videre igennem fødekæden mm. Vi har overfladisk set nærmere på hhv. fotosyntese og respiration som senere vil blive gennemgået mere i dybden. Forløbet har til hensigt at give eleverne en bred fundering for det videre arbejde.
Øvelser:
• Fotosyntese og respiration
• Flyde blade (& planteceller)
• Bruttoprimærproduktion hos en vandplante
• Sekundærproduktion hos melbillelarver
• Populationsbestemmelse i papir øvelse og hos løbebille i naturen
• Rov-byttedyr sammenhæng (simulering)
• Undersøgelse af jordbunds fauna (uddrivelse fra jord)
• Springlag
• Makroindeks og undersøgelse af sø samt å (Ekskursion)
Indhold
Kernestof:
Yubio-22; sider: 56-59, 1254-1288, 1291-1294, 1415-1423
PDF-bog
Supplerende stof:
Video - Økologi: Økosystemets opbygning (10:00)
Øvelsesvejledning - Fotosyntese og respiration
Opgave - Økosystemer
Øvelsesvejledning - Bestemmelse af BPP ved o2-metoden
Video - Økologi: Repetition af energi flow i økosystemer (3:40)
Øvelse - Økologisk effektivitet (melbillelarver) - v2.1
Web - Interaktiv forsøg: Forstå fotosyntese og respipration
Video - Økologi: Energipyramider (3:40)
Video - Økologi: Energiflow i økosystemet (7:45)
Arbejdsspørgsmål til Sharkwater
Video - Økologi: Overfiskeri og konsekvenser (4:20)
Opgave - Hajer
Øvelsesvejledning - Populationsbestemmelse
Video - Økologi: Populationsbestemmelse - Fangst-Genfangst metoden (Lincoln Index)(5:35)
Video - Kort introduktion til hvad et springlag er (her både fersk- og saltvand) (3:20)
Øvelsesvejledning - Springlag
Opgave - Springlag
Iltsvind i danske farvande Aug-Sept 2222 (AU)
Øvelsesvejledning - Simulering af rovdyr-byttedyr sammenhæng (Lotka-Volterra populationsmodel)
Arbejdsspørgsmål - Burma 2.pdf
Film info - Ekspedition Burma 2
Skriftlig eksamens opgavetræning
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
01 - Fotosyntese & Respiration
04-12-2022
02 - Melbillelarver
18-12-2022
Haj-video opgave
21-01-2023
03 - Springlag
29-01-2023
04 - Skriftlige eksamensbesvarelser
06-02-2023
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
02 - Kroppen som motor
I dette forløb har vi set nærmere på hvordan kroppen fordøjer mad og hvad disse nedbrydningsprodukter kan bruges til i kroppen. Der er set nærmere på hvordan glukoseniveau i kroppen bliver reguleret og hvordan ilttransporterende organer arbejder sammen for at forsyne de arbejdende muskler med ilt til energiproduktion (kun overfladisk her – kommer mere i dybden senere). Afslutningsvis er der set nærmere på den arbejdende krop og hvordan denne er og kan optimeres.
Øvelser:
• Fødeindtags indvirkning på blodglukose niveau
• Nedbrydning af stivelse med amylase
• MET-øvelse - hvor meget energi har man brug for ved en given aktivitet?
• Dissektion af svinehjerte – hvordan ser hjertet ud?
• Åndedrætssystemet
• Undersøgelse af pulsen – hvad har indvirkning på pulsen?
• Konditest – 2-punktstesten
Indhold
Kernestof:
Yubio-22; sider: 50-56, 92-104, 106-108, 112-120, 122-126, 159-169, 186-197, 204-211, 314-315, 318-327, 474-513, 769-774
PDF-bog
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål - Kost
Øvelsesvejledning - Kostannalyse
Sådan tyder du en varedeklaration
Hvad er energiprocent og anbefalinger
Yubio-22; sider: 169-174
PDF-bog
Web - Kost: De nationale kostanbefalinger
Arbejsspørgsmål - Hvad er værst - sukker eller fedt
Video - Kost: Hvorfor vil vores hjerne gerne spise noget bestemt? (3:30)
Animation - Kost: Fordøjelsessystemet (5:00)
Figur fordøjelsessystemet - Noter selv
Bonus - Tyndtarmen - Eksempel på stor overflade på lidt plads
Øvelsesvejledning - Kulhdrater & Blodsukker
Animation - Blodglukose regulering (4:30)
Figur 1 - Insulin og diabetes
Figur 2 - Regulering af blodsukker
Figur 3 - Insulin påvirkning af cellen
Øvelsesvejledning - Spytamylase
Eksempel resultat - Stivelse
Video - Oversægt: Udvikling og status i USA (1:20)
Figur - Overvægt
Opgave - Kost & Overvægt
Bonus - Hvorfor bliver vi for fede?
Ny MET (KISS metoden) - v2.0.pdf
Øvelsesvejledning - Dif og celle str
Animation - Fysiologi: Lungeventilation (1:40)
Animation - Lunger: Mekanisme for vejrtrækning (1:45)
Animation - Typer af transport over cellemembranen (3:30)
Figur - Transport over cellemembran
Øvelsesvejledning - Måling af hæmatokritværdi
Figur - Hæmetokrit
Øvelsesvejledning - Dissektion af svinehjerte
Video - Hjertet: Dissektion af svinehjerte (7:00)
Animation - Kredsløb: Hjertet i funktion (2:30)
Animation - Kredsløb: Venepumpen (0:30)
Øvelsesvejledning - Åndedrætssystemet
Animation - Lunger: Ventilation og begreber (5:00)
Normailværdier hos kvinder og mænd
Øvelsesvejledning - Puls og arbejde
Animation - Muskel: Aktivering af en muskel (4:30)
Figurer - Fra tanke til bevægelse
Øvelsesvejledning - To-punktstest
Video - Konditest: Eksempel på en direkte Vo2max test (2:50)
Øvelsesvejledning - 4 forskellige muskelforsøg
Arbejdsspørgsmål til filmen Mennesket den perfekte løber
Figur - Oversigt over de humane tilpasninger til løb
Video - Evolution & Fysiologi: Hvordan vi menes at have brugt løb som værktøj i jagten på byttedyr (7:00)
Video - Evolution & Fysiologi: Why chips don't play baseball (2:00)
Bonus - A - Vi er skabt til at løbe langt.pdf
Bonus - B - Vi er bygget til at kaste.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Virtuel opgave
29-03-2023
Skr-eksamensopgave
26-04-2023
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
03 - Evolution & Arv
Med afsæt i livets og menneskets udvikling set nærmere på mekanismen bag evolution samt hvordan den genetiske arv videregives samt anvendes i kroppen. Afslutningsvis har klassen også set på moderne bioinformatik, populationsgenetik samt genteknologi.
Øvelser som er lavet:
• Survival af the fittest – hvilken farve giver størst sandsynlighed for overlevelse i forhold til baggrundsfarven?
• Ægyptisk origamifulg – undersøgelse af hvordan tilfældigheder påvirker udviklingen af arter?
• Slægtskab og stamtræer – hvordan kan man undersøge slægtskab samt lave stamtræer ud fra dette?
• Slægtskabsanalyse – undersøgelse af slægtskab vha. inddragelse af MEGA.
• Byg din egen DNA-model – hvordan ser DNA ud på et molekylært niveau?
• Isolering af DNA – hvordan får man DNA ud fra celler?
• Centrale DNA-dogme – hvad kan DNA bruges til?
• Mitose og meiose – simulering af hvordan disse to processer fungerer.
• Nedarvning af egenskaber – hvilke egenskaber har jeg til fældes med fx min familie?
• Blodtypebestemmelse – eksempel på arv af gener.
• I Gregor Mendels fodspor – en undersøgelse af forskellige typer af udspaltning.
• Hardy Weinberg – en simulering af populationers udvikling og hvordan dette har betydning for HW- ligevægt.
• Elektroforese med frugtfarver – simulering af hvordan man fx retsmedicinsk kan bruge metoden til at sammenholde DNA fundet på gerningsstedet med mistænkte personer.
• Gensplejsning (papir øvelse) – introduktion til hvordan man grundlæggende laver gensplejsning og anvender mikroorganismer til fx produktion af insulin.
• Transformation (pGLO) – overførsel af GFP til E. Coli.
• Papir simulering af CRISPR, fremtidens gen-værktøj?
Indhold
Kernestof:
Yubio-22; sider: 862-880, 893-914, 918-953, 962-966, 974-984, 1045-1067, 1088-1107, 1125, 1132-1179, 1182-1189
PDF-bog
Supplerende stof:
Video: Miller-Urey's eksperiment - undersøgelse livets spontane oprindelse
Figur - Timeline: Livets oprindelse og udvikling
Video: Hvordan begyndte det første liv? (13½min)
Øvelsesvejledning - Ur-dyret.pdf
Artikler som bruges på timen:
Video: Opsummering på evolution
Video: Kort gennemgangs af centrale argumenter for og imod ID
Video: Eksempler på Uintelligent design
Øvelsesvejledning - Evolution
Video: Top 10 argumenter for og modargumenter for ID
Video: Top 11-20 argumenter for og modargumenter for ID
Video: Foredrag af Eske Willerslev - Hvor stammer vi fra? (42min)
173730_STX_Biologi_A_vejledende_opgavesaet_2_2019.zip
Web lab: Menneskedyret
Video - Menneskedyret introduktion (1½min)
Øvelsesvejledning - Survival of the fittest
Øvelsesvejledning - Ægyptisk origamifugl
Animation: DNA's struktur (6:00)
Tegning - DNA's struktur mm
Øvelsesvejledning - Slægtskab og stamtræer
Øvelsesvejledning - På genjagt i databaser (ny)
Video: Forskellen på pro- og eukaryoters produktion af protein (6:35)
Video - Genetik: Hvordan laver man en gel?
Animation - Gentek: Polymerase Chain Reaction (PCR) (1:30)
Animation - Genetik: Gelektroforese (1:00)
Uddrag fra eksamens opgaver.pdf
Animation - Gentek: Next Generation Sequencing (4:40)
Animantion - Gentek: Nanopore sequencing (1:40)
Animation - Gentek: Sanger sekventering af DNA (5:00)
Øvelsesvejledning - Slægtskabanalyse
Øvelsesvejledning - Centrale DNA dogme - Replikation & Proteinsyntese
Arbejdsark til øvelse om det centrale dogme
Spørgsmål til DNA mm
Animation - DNA replikation (3:30)
Animation - Celledeling: Cellecyklus - M-fase, Mitose (4:20)
Arbejdssark - Mitose + Meiose
Animation - Celledeling: Mitose (2:30)
Animation - Celledeling: Meiose/reduktionsdeling (5:00)
Animation - Celledeling: Forskellen på mitose & meiose (1:30)
Øvelsesvejledning - Mitose & Meiose
Animation - Proteinsyntese: Dannelse af proteiner (1:30)
Animation- Proteinsyntese: RNA splicing (1:30)
Animation - Proteinsyntese: Translation (mange detaljer) (5:40)
Animation - Dannelse af translations kompleks og translation (mere detaljeret) (3:50)
Interaktiv model - Prøv en simpel udgave af transkription og translation
Animation - RNAi regulering i cellen (4:00)
Animation - Genetik: Forstå arvegang ud fra G. Medels ærteplanter (3:00)
Opgave - Stamtræer
Figur 153 - Biologi til tiden
Figur 154 - Biologi til tiden
Øvelsesvejledning - Nedarvninger
Video - Genetik: Arv af gener (10:00)
Opgaver - nedarvning
Øvelsesvejledning - Blodtypebestemmelse
Opgaver - Blodtyper
Video - Genetik & Blodtyper: Kort omkring blodtyper (10:20)
Video - Introduktion til Chi-2 test (12min)
Øvelsesvejledning - I Gregor mendels fodspor
Opgaver - Genetiske sygdomme og stamtræer
Video - Genetik: Eksempel på nedarvning af en X-bundet recessive egenskab (5:00)
Video - Genetik: Eksempel på nedarvning af X-bundent dominant egenskab (4:10)
Video - Genetik: Eksempel på Y-bundet egenskab (2:50)
Video - Genetik: Hvad skal man gøre når man skal finde ud af arvegang? (3:00)
Øvelsesvejledning - Hardy Weinberg med M&Ms.
Spørgsmål til film om Epigenetik
Video: Introduktion til Epigenetik (4:00)
Vejledning - støbning af petriskåle til pGLO (NY)
Video - Eksempel på gensplejsnings mange anvendelsesmuligheder (3:40)
Animation - Gentek: cDNA - Lav DNA ud fra mRNA (Copy DNA-metoden) (5:00)
Øvelsesvejledning - Gensplejsningsopgave, klippe-klistre
Animation - Gensplejsning - Enkimplanter og genkanon (1:10)
Animation - Gensplejsning - Tokimplanter og Agrobacterium tumefaciens (3:15)
Animation - Gensplejsning: GMO godt eller skidt? (9:00)
Øvelsesvejledning - PGLO transformation
Figur - Plasmid - pGLO
Video - Transformation af bakterier med pGLO (instruktionsvideo)(7:00)
Opsamling pGLO
Animation - Gentek: Hvordan fungere CRISPR (4:00)
Animation - Gentek: Hvordan fungerer PAM (1:10)
Animation - Gentek: CRISPR-Cas9 mod Cystisk fibrose (3:00)
Arbejdsark - CRISPR (samlet)
Cystik Fibrose - BIF s. 97
Arbejdsspørgsmål til CRISPR - vi fikser dine gener.pdf
Øvelsesvejledning - Simulering af CRISPR v1
Opsamling på CRISPR
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
07 - Slægtskab
15-10-2023
08 - "Liljekonvallens udbredelse"
12-11-2023
Bio OL - resultater
12-11-2023
Prøve - DNA & Proteinsyntese
03-03-2024
10 - I Gregor Mendels fodspor
12-04-2024
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 55
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
04 - SRO-forløb: Ølbrygning
Mikroorganismer og enzymer i fødevareproduktion:
I dette forløb har elever opnået indsigt i tilgængeligheden af mikroorganismer omkring os og hvordan det kan have både positiv og negativ indvirkning på såvel vores sundhed som fødevare. Eksperimentelt er det undersøgt hvordan E. Coli bakteriers vækst kan hæmmes med forskellige almindelige naturprodukter og dernæst hvor stor en dosis som reelt skal anvendes til at begrænse væksten. Et andet centralt område har været enzymer og hvordan disse kan påvirkes under forskellige forhold og ud fra undersøgelser finde frem til hvornår de arbejder bedst. Forløbet er afsluttet med et oplæg af en forsker fra DuPont som netop har speciale blandt andet inden for disse områder og dermed mulighed for at genfinde flere af de berørte områder i et mere virkelighedsnært perspektiv.
Undervisningen er forsøgt tilrettelagt så flere dele af forløbet skal afspejle simplificerede opgaver som vil kunne mødes i den virkelige verden. Det er meningen af den gennemførte undervisning skal kunne anvendes til udarbejdelse af den foreliggende SRO-opgave.
Øvelser:
• Detektion af bakterier omkring os
• Inhibering af E. Coli bakterier med fx hvidløg og ingefær (mm)
• Bestemmelse af antal mikroorganismer ud fra mikroskopi og tællekammer
• Optimering af vækstbetingelser for mikroorganisme
• Påvirkning af enzymet katalase (delvist lavet via streaming af underviser – fokus på enzym og substrat mængde)
• Ølbrygning (sammen med kemi
Indhold
Kernestof:
Yubio-22; sider: 10-20, 31-40, 769-778, 795-806, 1221-1225
PDF-bog
Supplerende stof:
Animation - Mikrobiomet, et samspil med bakterier (7:30)
Video - Fecal Mikrobakterie Transplantation (FMT) (7:20)
Vejledning - Fremstilling af agarplader
Video - Mikroorganismer: Gram positive Vs. Gram negative (3:00)
Video - Labtech: Hvordan laver man petriskåle med agar? (1:00)
Øvelsesvejledning
Video - Mikrobiologi: Undersøg om der er bakterier på din mobiltelefon (3:20)
Animation - Mikroorganismer. Udvikling af penicillin og penicillin resistens (6:00)
Video - Mikroorganismer: Udvikling af penicillin resistens (2:00)
Øvelsesvejledning - Inhibering af bakteriel vækst
Video - Mikroorganismer: Tilgang til at arbejde med inhibering af bakterier (4:35)
Video - Mikroorganismer: Hvordan arbejder man sterilt (4:15)
Virtuel lab - Mikroorganismer: Bestem antal vha. tællekammer
Video - Mikroorganismer: Hvordan bruger man et tællekammer? (4:00)
Øvelsesvejledning - Gærcellersvækst
Animation - Mikroorganismer: Opbygningen af gær (se fra 0:46)
Video: Mikroorganismer: Hvad går gæring ud på (6:00)
Video - Metabolisme: Overblik over glykolysen (5:00)
Video - Mikroorganismer: Se gær arbejde under mikroskopet (4:00)
Øvelsesvejledning - Optimering af gæring
Video - Enzymer: Opsummering af enzymers funktioner mm (7:15)
Video - Enzymer: Kompetetativ inhibering af enzymaktivitet (6:30)
Uddrag fra eksamens opgaver.pdf
Øvelsesvejledning - Katalase
Video - Enzymer: Enzymgrupper (5:30)
Figur - Gruppering-af-enzymer
Yubio-22; sider: 778-782
PDF-bog
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
05 - Økotoksologi & Kredsløb
I dette forløb har der fokus på forskellige typer af forurening og hvordan flere af disse kan påvirke økosystemer samt organismer på fx nervesystem eller reproduktionen. Desuden har der været fokus på klimaproblematikken og potentielle løsninger på begge områder.
NB:
* I dette forløb var klassen også på besøg på SDU og lave "Outbreak", som er en øvelse hvor man skal finde frem til hvilken virus som slår borgere ihjel i Odense (viden brugt forløb 06)
* Ekskursion til Skibelund naturskole, hvor der blev lavet undersøgelser af tilstanden af vandmiljø og indsamlet prøver til undersøggelse af eDNA
Forsøg:
• Hormoner i dagligdagen (find hormon forstyrrende stoffer i personlige plejeprodukter)
• Påvirkning af dafniers hjerterytme med forskellige stoffer
• Forsøg med påvirkning af enzymaktiviteten
• Hvordan alkohol påvirker cellemembranen
• Bestemmelse af LC50
Indhold
Kernestof:
Yubio-22; sider: 331-338, 393-414, 451-463, 1343-1353, 1360-1362, 1492-1506, 1511-1519, 1523-1527, 1530-1536, 1544-1552, 1569-1573
PDF-bog
Fysiologibogen - Koffein og nervesystem (s. 55-57)
Film: Det store svinerige (57:00)
Supplerende stof:
Video - Et hav af plastik ENG (1:36:00)
Arbejdsspørgsmål til filmen Et hav af plastik
Opgave - Plan plastik
Rent Hav- udledning af spildevand – Google My Maps
Video - Økotoksikologi: Tidligere anvendelse af DDT (3:10)
Projekt forurening - Opgave beskrivelse
Fisk på p-piller
Spørgsmål til fisk på piller
Video - Økotoksilogi: Eksempel på tungmetallers effekt på fisk (4:30)
ideo - Hormonforstyrrende stoffers effekt (8:00)
Øvelsesvejlednig - LC50 og alkohol
Øvelsesvejledning - Hvordan påvirker alkohol vores celler
Øvelsesvejledning - Hormonforstyrrende stoffer
Tjek kemi i hjemmet
Animation - Nervesystem: Hvordan opstår Aktionspotentialet? (8:00)
Animation - Nervesystem: Hvilemembranspotentiale og Na/K-pumpen (7:30)
Arbejdsskema - Neuron og funktion
Bioinformatisk opgave
Outbreak Protokol (april 2024)
Øvelsesvejledning - Hjerterytmen hos dafnier
Figur - Dafniers anatomi
Arbejdsark: Opsamling effekt koffein
Video - Nervesystem: Hvordan virker koffein i kroppen? (3:15)
NITROGEN CYCLEAnimation - Introduktion til N-kredsløb (4:45)
Opgave - Kvælstofkredsløbet
Figur - Rensningsanlægget
Video - Hvordan virker et rensningsanlæg? (4:20)
Øve N-kredsløb
Arbejdsspørgsmål - det store svinerige
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
12 - Plan plastik
19-08-2024
14 - Projekt forurening
28-08-2024
13 - Skr-BioA opgave
06-09-2024
Skr-Eksamensopgave
12-09-2024
Mat-opgave
13-09-2024
15 - Kemi & Hjerte rytme hos dafnier
27-09-2024
17 - Ekskursions rapport
11-10-2024
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
06 - Mikroorganismer, immunforsvar og sygdom
I dette forløb har der være fokus på celler og mikroorganismers opbygning samt hvordan de vokser og potentielt kan udvikle resistens. Dernæst har der været fokus på immunforsvarets opbygning samt funktion i forhold til forskellige typer af modstandere som fx virus.
Øvelser:
• Osmose i kartofler - Betydning af salt/osmotiske stoffer transport af vand over cellemembranen
• Diffusion – En undersøgelse af cellestørrelsens betydning for hvor effektivt den vil kunne mættes med fx ilt.
• ELISA test for kyssesyge – en metode til undersøgelse af om man fx er smittet med kyssesyge.
Indhold
Kernestof:
Yubio-22; sider: 11-20, 45-66, 68-78, 258-302
PDF-bog
Supplerende stof:
ARBEJD~2.PDF
Animation - Virus: Retrovirus - HIV's livscyklus samt muligheder for bekæmpelse (5:00)
Video - BONUS - Virus: De 20 mest dødelige virusser (11:00)
Øvelsesvejledning Osmose i kartofler
Øvelsesvejledning - Dif og celle str v1.1.pdf
Video - Celletyper: Hvad er en Prokaryot celle? (2:50)
Video - Celletyper: Hvad er en Eukaryot celle? (7:20)
Video - Celletyper: Hvad er forskellen på Eukaryote og Prokaryote celler? (4:40)
Animation - Bakterier: Konjugation (2:00)
Video - Immunforsvaret: "Din indre læge" (22:40)
Video - Immunforsvar: Det uspecifikke immunforsvar (9:00)
Video - Immunforsvar:Det adaptive immunforsvar 1 (9:00)
Video - Immunforsvar:Det adaptive immunforsvar 2 (9:30)
Animation - Immunforsvar: Immunforsvaret i aktion (6:50)
Animation - Immunforsvar: Elisa-test (1:50)
Animation - Immunforsvar: Hvad sker der ved influenza - se til 3.40 (3:40)
Animation - Immunforsvar: Dræberceller nedbryder virusinficerede celler - se til 1.45 (1:45)
Animation - Virus: Mutationer hos influenza (2:00)
Web - Virtuelt lab 2 - Produktion af antigener
Øvelsesvejledning - Det Virtuelle Laboratorium 2 - Produktion af antistoffer.pdf
Figur - Produktion af antistof i dyr
Øvelsesvejledning - Indirekte Elisa-test.pdf
Video - Immunforsvar: Fremgangsmåde ELISA test (9:00)
Video - Immunforsvar: Hvordan virker ELISA testen? (1:50)
Animation - Immunforsvar: Allergiske reaktioner (se til 3:20)
Animation - Malarias livscyklus (4:00)
Video - Tidligere bekæmpelse malaria (16:00)
Video - Potentiel løsning på malaria (9:20)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
16 - Outbreak (SDU)
20-09-2024
Resultater Bio OL
07-11-2024
18 - Cellemembraner, osmose og diffussion
08-11-2024
19 - Immunforsvar, Vaccination & ELISA
13-12-2024
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
07 - Brændstof til kroppen
I dette forløb er der blevet set nærmere på hvordan kulhydrater dannes og dernæst mere i dybden hvordan makronæringsstofferne omsættes og bruges i kroppen.
Øvelser:
• På visning af kulhydrat – Identificering af forskellige typer kulhydrat
• Proteiners opbygning – En undersøgelse af proteiner i 3d
• Påvisning af protein og undersøgelse af hvad der kan påvirke deres stabilitet
Indhold
Kernestof:
Yubio-22; sider: 532-537, 714-726, 734-743, 750-764, 795-831, 841-852, 1074-1076
PDF-bog
Øvelsesvejledning - Æggehvide - påvisning og denaturering af protein.pdf
Supplerende stof:
Skr eksamensopgave - Malariabekæmpelse
Video - Monoklonal produktion af antistoffer (4:00)
Video - Kulhydrater: Opsummering af glukose struktur og ringdannelse (9:15)
Animation - Kulhydrater: Analyse med Benedikts reagens (4:00)
Video - Kort opsummering på syntese af di- og polysakkarider (5:30)
Video - Arv og genregulering af laktose intolerans (4:40)
Video - Opsummering af Iod-Iod-Kalium test til bestemmelse af stivelse (start 7.40)
Øvelsesvejledning - Påvisning af kulhydrater.pdf
Animation - Metabilisme: Overblik over glykolysen (5:00)
Video - Metabolisme: Oversigt over Krebs Cyklus (4:25)
Video - Metabolisme: Oversigt over elektrontransportkæden (7:40)
Video - Metabolisme: Opbygning og funktion af ATP-syntase (2:15)
Video - Opbygning af triglycerider (5:00)
Video - Metabolisme: Energi fra fedt 1 (transport til celler + optagelse i cytoplasma samt mitokondrier) (8:45)
Video - Metabolisme: Energi fra fedt 2 (forbrænding i mitokondrien) (9:00)
Video - Aminosyrer opbygning og funktion (5:00)
Video - Protein struktur (5:45)
Øvelsesvejledning - Proteinstruktur - pymol.pdf
Animation - Metabolisme: Nedbrydning af protein (2:50)
Video - Reaktion mellem aminosyrer og NaOH samt Kobber sulfat (3:30)
Figur - Reaktion mellem natriumhydroxid og aminosyrer
Figur - Reaktion mellem aminosyrer og cubbersulfat
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
20 - Forberedelse til skr-time
21-01-2025
21 - Dannelse af kulhydrater
24-01-2025
22 - Terminsprøve
29-01-2025
3a biAs skr. prøve
07-02-2025
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
08 - Sexologi
I dette forløbs ses der indledningsvis på kønsorganernes opbygning samt funktion og den hormonelle regulering af det reproduktive system. Yderligere ses nærmere på produktion af kønsceller og forsterudvikling. Afslutningsvis behandles prævention samt kønssygdomme og diskuteres virkelighedsnære problemstillinger inden for området.
Øvelser:
• Smittespredningsforsøg - fx udbredelse af klamydia
• Kondomer & Kønssygdomme – en undersøgelse af hvordan kondomer beskytter mod kønssygdomme
Indhold
Kernestof:
Yubio-22; sider: 342-361, 370-380, 987-1009
PDF-bog
Video - Sexologi: Hvornår vil nogen egentligt have te/sex? (2:50)
Øvelsesvejledning - Smittespredning
Øvelsesvejledning - Kondomer og kønssygdomme
Note: Der laves oplag fra sidste gang efter øvelsen hvis vi ikke er blevet helt færdig
Supplerende stof:
Animation - Sædcellens rejse, befrugtning og mitose (kort udgave) (5:40)
Video - Opbygning og funktion af det hanlige kønsorgan (10:45)
Video - Opbygning og funktion af det kvindelige kønsorgan (10:15)
Animation - Genetik: Hvad er SNPs? (1:50)
Animation - Genetik: Reperation af SNP mutation (1:00)
Animation - Genetik: Kromosommutationer - kort udgave (2:10)
Video - Genetik: Kromosommutationer - video med lidt flere forklaringer (8:25)
Animation - Genetik: Non disjunctions (kromosom antals fejl) (1:30)
Animation - Foster udvikling hos mennesker (6:35)
Video - Ultralydsscanning af gravid kvinde uge 5-9 (3:30)
Animation - Fødsel hos mennesker (2:50)
Artikel - Kolding indtager førsteplads Her får flest unge konstateret klamydia 2022
Video - Sexologi - Vejledning: Klamydia, smitte og handling (4:00)
Video - Sexologi: Overblik over de mest almindelige seksuelt overførte sygdomme (6:00)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3a biAs skr. prøve#2
06-03-2025
22 - Rejseplanen (udvidet)
21-03-2025
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
09 - Repetition & Eksamensforbedredelse
I dette forløb er det meningen at eleverne selv skal være med til at bestemme hvad der samles op på og kommer til at stå for flere oplæg mm som gradvist vil afspejle den potentielle mundtlige eksamen. Eleverne skal altså i denne del potentielt bruge dele fra alle år med biologi A og for afprøvet deres evner i forhold til fremlæggelse af fagligt indhold og artikler som kobles til figurer.
Indhold
Kernestof:
Yubio-22; sider: 948-956
PDF-bog
Supplerende stof:
Opgave 1 - UDEN bilag
02 - Opgave UDEN bilag
Skr-eksamens opgave A - Bionedbrydelig emballage
Skr-eksamens opgave B - Alger
Supplerende figur opgave 4.jpg
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
23 - Skriftlig eksamensopgave (hel)
28-03-2025
24 - Elevvalgt arvejde (5)
12-05-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52193394540", "T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52193394540", "H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52193394540" }