Kolding Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Kolding Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 3cspAs (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Kolding Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Pia Boe Runge
Hold
2022 spA/c (
1cspAs
,
2cspAs
,
2cspAs skr
,
3cspAs
,
3cspAs skr
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforløb I
Titel 2
Begynderforløb II
Titel 3
Encuentros I
Titel 4
Día de los muertos en México
Titel 5
Encuentros II
Titel 6
La Inmigración (tværfagligt forløb En A og TY B)
Titel 7
La familia
Titel 8
Facetas de Argentina
Titel 9
Elektroniske hjælpemidler til skr. årsprøve 2024
Titel 10
Facetas de Madrid
Titel 11
Viajar es vivir (EKS)
Titel 12
Las pandillas (EKS)
Titel 13
Cuba (EKS)
Titel 14
La Guerra Civil española y el tiempo después (EKS)
Titel 15
Repaso y preparación para los exámenes de español
Titel 16
Skriftlig eksamen: Tilladte hjælpemidler on-line
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforløb I
Der er i begynderforløbet arbejdet med begyndersystemet "Viva la vida" af Silvia Becerra Bascuñan m. fl. (LRU, 2017) Progressionen i undervisningen har fulgt bogens. Der er inddraget sangesange og videoklip fra Internettet (Youtube m. fl.).
Holdet har desuden set og arbejdet med filmen "María, llena de gracia eres"
(Colombia/EE.UU. 2004)
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos a la clase de español🤩
Medbring meget gerne høretelefoner
Silvia Becerra Bascuñan m. fl.: Viva la vida (LR); sider: 19-20, 26, 28, 42, 44-47, 59-60, 64, 80
Diálogo 5.mp3
Diálogo 6.mp3
Diálogo 7.mp3
María José.mp3
Los números 1 - 100
Bøjning af de possessive pronominer
Substantiver og artikler.docx
La familia
Medbring "Viva la vida", din gule mappe og høretelefoner!
Medbring høretelefoner, din bog og den gule mappe
El verbo SER (Practiquemos).pdf
Preguntas y respuestas
Husk at medbringe "Viva la vida", din gule mappe og høretelefoner!
Estar (Practiquemos).pdf
Una carta de terragona.mp3
Ser o estar.pdf
Tarragona.mp3
Los números de 1 á 100
EKSTRA SERVICE TIL JULIA: Husk din bog, den gule mappe og høretelefoner ;-)
Medbring "Viva la vida", din gule mappe og høretelefoner
Spørgeord
Minlæring
Regelmæssige verber.docx
Esta es mi familia (Lytteøvelse + opgaver).docx
Habla Miguel.mp3
La lengua habitual en Cataluña.mp3
Medbring din gule mappe med grammatikpapirer og høretelefoner
Til i dag skal du:
Repaso - SER, ESTAR, TENER og HAY.docx
Du skal selvfølgelig have din bog og den gule mappe med
El Camino de Santiago - første afsnit side 44.mp3
Diálogo (side 45).mp3
I dag får du brug for høretelefoner så medbring dem sammen med din bog og den gule mappe.
Lav opgaverne i dokumentet
Qué hora es.mp3
Medbring - som altid - din bog og din gule mappe
lydfiler_59.mp3
Medbring "Viva la vida", din gule mappe samt høretelefoner.
1c spAs - El día a día de una camarera.docx
Find ud af hvordan verbet IR bøjes i præsens og skriv det på dit lilla ark.
Los colores
1g spA1 - Un artista de la España joven (I).docx
Deberes para martes, el 7 de marzo de 2023 (Los adjetivos).docx
Sevilla.mp3
Ropa y colores (ejercicios).docx
La ropa
La feria de abril.mp3
1c spAs El ropero.docx
Mi ropa es para chicos.mp3
Ingen lektier - medbring “Viva la vida” og høretelefoner🙂
Timen starter kl. 10.00😌
VERBOS 1
Ingen lektier - men medbring "Viva la vida" og høretelefoner.
Clase virtual - Las tareas están en "elevfeedback"
Medbring din gule mappe og høretelefoner🙂
Las comidas en España (Viva la vida, pág. 80).docx
Medbring din gule mappe og høretelefoner
Dos tareas auditivas (Un año en España, pág. 76).docx
Pista 29 - En el restaurante.mp3
Ingen lektier - men medbring din gule mappe, Viva la vida og høretelefoner
Hoy vamos a ver una película: "María, llena eres de gracia".
1c spAs - María, llena eres de gracia (Tareas).docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 1: Me presento
28-11-2022
Una entrevista
08-12-2022
Entrega 2 - Un postal
23-01-2023
Entrega 3: Una camarera
10-03-2023
Entrega 4: Repaso
14-04-2023
Un diálogo en El Económico
24-04-2023
Entrega 5: Mi día a día
04-05-2023
Omfang
Estimeret: 41,00 moduler
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Begynderforløb II
Repetition og videre arbejde med "Viva la vida"
Indhold
Kernestof:
Jeg glæder mig til at se jer igen. Medbring spanskbogen "Viva la vida", den gule mappe med samt høretelefoner.
Færdiggør arket, du arbejdede med i timen. Medbring Viva la vida og høretelefoner😀
Deberes para lunes.docx
PERFEKTUM (intro).pptx
Medbring "Viva la vida"
Silvia Becerra Bascuñan m. fl.: Viva la vida (LR); sider: 90
Pronóstico del tiempo (fragmentos).mp3
El tiempo
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Encuentros I
I dette forløb tages udgangspunkt i e-bogen "Un mes en Malaga", som handler om ung, dansk piges møde med Spanien, spanierne og spansk kultur.
Fokuspunkter:
Familien
Stereotyper
Dagsrytmer (Spanien vs. Danmark)
Kernetekst:
Camilla Jürgensen og Lærke Marie Ryge: Un mes en Málaga" (Mit digitale Gymnasium)
Indhold
Kernestof:
Camilla Jügensen m. fl.: Un mes en Málaga; sider: 1-5, 7-8
IR
INTRO - IR a + infinitiv.pptx
Opgave 3: Fra præsens (nutid) til nær fremtid
La familia
El aspecto físico
Refleksive verber - bøjning
Medbring arket med "ESTAR + gerundium" (som vi arbejdede med torsdag)
I dag skal du lave en delprøve i spansktimen. Du kan forberede dig ved at:
Menings og ytringsverber.docx
I dag arbejder vi videre med den skriftlige aflevering
Se besked sendt til dig i Lectio den 5. oktober!
Perdiendo el norte
I dag samler vi bl. a. op på filmen "Perdiendo el norte" - øv derfor lige gloserne i quizletten igen.
MEDBRING "Viva la vida" - bogen skal videre til de nye spanskelever i 1g.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Día de los muertos en México
I dette forløb blev der arbejdet med "El día de los muertos" i México.
Kernetekst:
"Coco" (Disney, 2017)
Las aventuras de Tapón - El día de los muertos
In:
https://rockalingua.com/sites/default/files/w11_3_diademuertos.pdf
Día de muertos (kortfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=XlRzfL1BGbI
Supplerende:
Temaaften sammen med skolens øvrige 2g-hold, hvor der blev fremstillet pynt og opstillet et alter, som det er traditionen i México.
Indhold
Kernestof:
Tapón y sus amigos: El día de los muertos en México
Día de los muertos
Husk at medbringe noget du kan drikke, farveblyanter og tusser.
Tapón y sus amigos: El día de los muertos
Coco (STX)
Medbring arkene med "Día de los muertos"
Medbring "Spontant spansk" og dine papirer med "Día de los muertos"
Coco
Medbring det pink ark med personlige pronominer
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Encuentros II
Afslutning på forløbet med I-bogen "Encuentros"
Indhold
Kernestof:
Camilla Jügensen m. fl.: Un mes en Málaga; sider: 10
Personlige pronominer - Direkte objekt ved infinitiv.docx
Medbring høretelefoner
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La Inmigración (tværfagligt forløb En A og TY B)
Tværfagligt forløb med studieretningsfagene tysk B og Engelsk A. Forløbet er optakt til SRO, som skrives i begyndelsen af 2024 og som der aflægges mundtlig prøve i.
Det overordnede emne var: Immigration
Samarbejde med tysk:
Filmen "Perdiendo el norte" (Spanien, 2015)
Samarbejde med egelsk:
Tekster fra begyndersystemet "Viva la vida" (LRU):
USA - Hvilken baggrund har hispanics og hvor bor de?
Los hispanos en Estados Unidos
Hispano, Latino, chicano o americano?
La historia de Astrid
Spanglish
Tato Laviera: Discurso de mi gradúación
Fra: Aase Kledal m. fl.: Somos latino in the US (Systime, 2007)
¿Qué es el spanglish y cómo se habla? | BBC Mundo
På:
https://www.youtube.com/watch?v=NphJULxY5ng&t=10s
Wisin y Yandel: Estoy enamorado
På:
https://www.youtube.com/watch?v=whBcmlaSLJM
Indhold
Kernestof:
2c spAs - Hispanos en Estados Unidos (SRO-kompendium).pdf
Medbring det pink ark med personlige pronominer
Hispanos en Estados Unidos (kompendium); sider: 6-7, 10
Personlige pronominer (Arbejdsark fra Un mes en Málaga).docx
2c - Hispanos en Estados Unidos (Páginas 1-9).docx
Medbring spontant spansk
Cruzando el Río Bravo.docx
Medbring høretelefoner!
Husk lige tilmeldinger til studieturen.
Bliv i auditoriet - så kommer jeg og starter filmen, når Una har orienteret jer om SRO.
Vi ser resten af filmen "A better life" - vi mødes i auditoriet!
Tato Laviera - Discurso de mi graduación My graduation speech.docx
Medbring arbejdsarket "A Better Life", som du arbejdede med efter filmen torsdag.
Ingen lektier til i dag - men tjek lige, at du har styr på tallene 1-90 her: Los números 1 á 100
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La familia
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe dit pas!
Ingen lektier - men medbring "Mi querida familia" (hæftet du arbejdede med i sidste spansktime) samt høretelefoner
Mi querida familia (I):
Til i dag skal du lave opgaverne 1 og 2 nederst på side 12 i hæftet " Mi querida familia"
Du skal se fra 4:06 og resten af klippet
Til i dag skal du lave opgave 6 på side 15 i hæftet "Mi querida familia". Medbring meget gerne høretelefoner.
2c spAs - Mi querida familia II (Texto y tareas para los capítulos 4 - 6).docx
Til i dag skal du lave opgave 1 på side 4 i hæftet "Mi querida familia (II)"
Delprøve 1 - opgaven laves i timen. Hjælpemidler:
Tider mundtlig forsvar SRO 2c.xlsx
El cuerpo
Medbring hæftet "Mi querida familia II", din gule mappe og høretelefoner.
Du skal genopfriske perfektum og lave indsætningsøvelsen på side 8 i "Mi querida familia II" / verberne skal indsættes i perfektum (førnutid).
Medbring høretelefoner
"Mi querida familia (II)": Læs og forstå teksten i afsnittet "El comedor" på side 9 og skriv stikord spørgsmålene A og B nederst på siden.
Hvis du ikke blev færdig med Edpuzzlen på side 7 - skal du også færdiggøre denne. Link til Edpuzzle: Dvicio / Los cinco sentidos
mi querida familia 06
Mi querida familia_10.avi
2c spAs - Mi querida familia III (Texto y tareas para los capítulos 9 - 10).docx
Mi querida familia (III): Læs spørgsmålene på side 9 og find svarene i teksten på siderne 7-9 (Hvis du vil se videoklippet - ligger det nedenfor)
Mi querida familia 10
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Facetas de Argentina
I dette forløb arbejder vi med Argentina og forskillige aspekter i det argentisnke samfund herunder ungdoms- og fodboldkultur.
Kernetekster:
Mariángeles de Argentina
Fra: Ole Nikolaj Mikkelsen m. fl.: Identidad contrastada (Systime, 2013)
Fodbold er Gud / El Fútbol es Dios
Dokumentar af Ole Bendtzen:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/fodbold-er-gud
El fútbol es Dios (uddrag af dialoglisten til dokumentaren)
Fra: El deporte (Gyldendal, 2011)
La religión maradoniana
Fra: Kristina Pilmark m. fl.: El deporte (Gyldendal, 2011)
Supplerende:
Hasta que la muerte nos separe / Fra "Relatos Salvajes" (Argentina, 2014)
Street Food - Latinamerica / Afsnittet: Buenos Aires / Argentina (NETFLIX, 2023)
Indhold
Kernestof:
Du har ingen lektier for - i dag tager vi hul på ny grammatik de "rigtige" datider!
Medbring din gule mappe
Mariángeles de Argentina (Identidad contrastada).pdf
Vi arbejder videre med imperfektum - så medbring arket fra sidste spansktime.
Mariángeles de Argentina
Medbring arket med imperfektum, som du fik udleveret i sidste spansktime.
Til i dag er din opgave at finde ud af, hvordan følgende verber bøjes i PRÆTERITUM:
Du har ingen lektier for til i dag men medbring arbejdsarkene med præteritum, som du arbejdede med i sidste spansktime!
Gå ind i QUIZLET klassen og øv gloserne i “El fútbol es Dios”:
Los protagonistas - Fodbold er gud (PP).pptx
El fútbol es Dios (fra bogen Deporte).pdf Afsnit
Til i dag skal du færdiggøre din karakteristik af dokumentarens tre hovedpersoner: Hernán, La Tía og Pablo (brug evt. teksten og PP som ligger ovenfor).
Lo que me gusta de Buenos Aires.docx
Noelia .mp3 Sebastian.mp3
Afsnit
Relatos salvajes - La boda.docx
Jeg tager rundstykker, smør og Mormors brombærmarmelade med. Sørg selv for at medbringe noget at drikke😃
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 7 - Mariángeles (DP1)
25-04-2024
Entrega 8 - Mariángeles de Argentina (DP2)
17-05-2024
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Elektroniske hjælpemidler til skr. årsprøve 2024
Til den skriftlige årsprøve må følgende hjælpemidler benyttes:
Ordbogen.com
Min læring
Verbix / Conjugator
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Facetas de Madrid
I dette forløb har holdet beskæftiget sig med tekster og materiale, som relaterer til studieturen til Madrid i uge 37.
Velazquez: Las Meninas
Tekst, der omhandler kvindeorganisationen Mujeres Jóvenes Federación
Børnebogen: La niña que soño con la estrellas
Mi querida familia (videoen til kapitel 8 / Turister i Madrid)
Indhold
Kernestof:
Jeg glæder mig til at se jer igen😀 Medbring meget gerne din gule mappe samt høretelefoner🎧
HUSK DIT PAS - VIGTIGT!
Medbring arbejdsarket med sangen "Vagabundo" og det orange ark med datiderne.
Repaso - el preterito y el imperfecto.docx
Medbring det orange ark - med de to datider
Intro til brugen af to spanske datider - Præteritum eller imperfektum.docx
Delprøve 1 - Opgaven laves i timen (Tæller 1,5 elevtime)
Under prøven i dag må du benytte grammatik- og oversigtsark i den gule mappe. Desuden må du benytte en god, gammeldags ordbog - som jeg sørger, for er på jeres borde.
I har ingen lektier for - men må gerne medbringe grammatikpapirerne med datiderne og det orange ark.
Medbring det orange ark, øvelserne med præteritum og imperfektum samt sangteksten “Te imaginaba”.
Mujeres Jóvenes Federación.pdf
Medbring høretelefoner
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Viajar es vivir (EKS)
Hvorfor rejser vi? Forløbet har fokuseret på rejsen som fænomen, som kulturmøde og som dannelsesrejse.
KERNETEKSTER:
María José del Castillo Acosta: Un viaje por el mundo en un auto 1928
https://medialab.news/un-viaje-por-el-mundo-en-un-auto-1928/
"Bienvenidos a Edén" NETFLIX, 2022 (1 afsnit/sæson 1)
"Entrevista con Celia y Jonas, viajeros de Dinamarca"
In: Kristina Pilmarkm.fl.: ”MOSAICO MEXICANO” (Gyldendal, 2016)
Alba, 19 años: "“Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas”
In: Kasper Kloch m.fl.: España mañana (Columbus, 2022)
FILM: Diario de motocicleta (Walther Salles, 2004)
Supplerende:
Teksten fra DP1 "Los viajes de Patricia, Víctor y Claudia" (August/2022)
Viaje de ida y vuelta / Kortfilm
Fra:
https://www.youtube.com/watch?v=ugPJi8kMK8Q
MERA: Me voy de viaje solito (Canción)
Fra:
https://www.youtube.com/watch?v=aJY3NUHRHF4
Indhold
Kernestof:
Til i dag skal du finde det maleri, du valgte på El Prado og lægge det ind i et word dokument.
Medbring høretelefoner!
MOTIVOS para viajar.docx
Trae el compendio "Viajar es vivir"😀
Kompendium: Viajar es vivir
Trae el papel naranja con los pasados / El pretérito y el imperfecto
Intro til brugen af to spanske datider - Præteritum eller imperfektum.docx
3c - Cortometraje - Ida y vuelta (Clase virtual, viernes el 27. de septiembre de 2024).docx
Compendio: Viajar es vivir
Vocabulario para tu cuaderno - escribe y traduce las siguientes palabras del texto:
Idag skal du lave en DP1 - denne gang uden hjælpemidler!
Forberedelse:
Compendio: Viajar es vivir:
Vocabulario para tu cuaderno rojo - haz una lista y traduce las palabras al danés:
Viaja de ida y vuelta.pptx
Compendio/Pág. 11: Bienvenidos a Edén
Para hoy tienes que leer el texto sobre Alba en el compendio. Sólo tienes que leer la página 15 y 16/HASTA la línea 3 ... agradable", dice.
Vocabulario para tu cuaderno rojo:
Para hoy tienes que leer el resto del texto con Alba (La página 16 en el compendio).
Palabras para tu cuaderno rojo:
Diario de motocicleta
Trae el compendio "Viajar es vivir ", tus papeles de gramática y auriculares🎧
Para hoy tienes que ver un poco más de la película "Diario de motocicleta".
La vida de El Che Guevara.docx
Trae el compendio "Viajar es vivir" y tus papeles de gramática.
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 12
Las pandillas (EKS)
I forløbet er der arbejdet med de to store mellemamerikanske bander "Mara Salvatrucha" og "Barrio 18". Fokus har ligget på bandemedlemmernes liv før, i og efter banden.
Der er i forbindelse med forløbet lavet et mindre projekt i grupper (Sin nombre).
KERNETEKSTER:
Dokumentar: Entras si quieres, sales si puedes
Fra:
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs&ab_channel=Udenrigsministeriet
Film: Sin nombre (USA, 2009)
Artikel: Marcada por la vida: Historia de una pandillera de la '18'
Fra:http://www.soitu.es/soitu/2009/09/16/actualidad/1253084922_429147.html
Supplerende:
Teksten om Proyecto Golazo fra Pandilleros adolescentes (vejledende opgavesæt 1 til digital eksamen).
Fra morder til missionær (DR-dokumentar, 2018)
Indhold
Kernestof:
Hoy vamos a trabajar con nueva gramática: El subjuntivo /Konjunktiv. Trae tus papeles de gramática.
Escribe y traduce las siguentes palabras en tu cuaderno:
Trae tus papeles amarillos del subjuntivo/konjunktiv
Los deberes para viernes el 15 de noviembre.docx
Hoy también vamos a continuar con el subjuntivo - por eso, trae los papeles amarillos.
Para hoy tienes que hacer el ejercicio 1 en la página 8 del compendio "Las pandillas".
Trae el compendio y los papeles amarillos del subjuntivo
Vi arbejder med DP2 i denne time! Så medbring din gule mappe!
Documental
Para hoy tienes que leer el resto del texto sobre "Little One" / Las páginas 6/línea 41 - 7
Vamos a ver la peli “sin nombre”. La profe va a empezar la peli a las 8:05 EN PUNTO😀
Afsnit
Termina la tarea C y las primeras 5 frases en la tarea D en los papeles de gramática / Konjunktivarkene!
No tienes deberes para hoy pero trae los papeles de subjuntivo (los amarillos y los ejercicios), porfa!
Hoy vais a presentar vuestro tema del mini-proyecto.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Cuba (EKS)
Forløbet har fokuseret på den almindelige cubaners dagligdag på godt og ondt.
KERNETEKSTER:
Udvalgte tekster fra "Somos Cuba" i-bog af Ole Loumann:
Cuba - una isla en el Caribe
Wendy - La habanera
Me gusta vivir en Baracoa
Jorge - el Balsero
Film: Habana Blues (Spanien/Cuba 2005)
Supplerende:
Los rebeldes de la Calle G
På:
https://www.youtube.com/watch?v=nj46F9fkD_M
Jorge Martínez: el cubano que emigró a EE.UU. en una tabla de windsurf
På
https://www.youtube.com/watch?v=wiQRvb57gKw&t=94s
Indhold
Kernestof:
Hitverber
Medbring Spontant spansk
Delprøve 1 uden hjælpemidler
HITVERBER
Vamos a estar en Ø8
Cuba - una isla en el Caríbe.pdf
TORMENTA CEREBRAL - Cuba - una isla en el Caribe.docx
Compendio: Cuba
Anota y traduce las siguientes palabras en tu cuaderno:
Anota y traduce las siguentes palabras en tu cuaderno:
Compendio: Cuba Para hoy tienes que leer el resto del texto sobre "Wendy - la habanera" / pág. 7 á 8
Tienes que anotar y traducir las siguientes palabras en tu cuaderno:
Trae (= medbring) el papel naranja con pretérito e imperfecto
Tienes que anotar y traducir las siguientes palabras en tu cuaderno: (el) paisaje - (el) barrio - (el) vecino - ayudar - (el) bicitaxi - (el) tiempo libre - pescar - levantarse - (la) finca - (el) horario de trabajo - sentirse /ie/ agotado - estar ro
Trae tus papeles de gramática (los papeles coloridos).
Compendio: Cuba Para hoy tienes que leer el resto del texto sobre Jorge / las páginas 9 á 10.
No tienes deberes para hoy - pero trae el compendio "Cuba" y auriculares.
No tenéis deberes para hoy pero tenéis que traer "Spontant spansk".
No tienes debers para hoy pero trae tus el papel rojo con el futuro y auriculares. Hoy vamos a ver la primera parte de la pelí "Habana Blues".
Hoy vamos a ver la última parte de “Habana Blues”.
Afsnit
Hoy vais a trabajar en parejas con un tema que se relaciona con la peli que acabamos de ver:
I dag skal I fremlægge jeres pararbejde for mig. Husk at uploade PP inden timen starter!
Medbring det røde ark med futurum og Cuba-kompendiet
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrega 7 - Jóvenes contra el cambio climático (1)
10-01-2025
Entrega - Jóvenes contra el cambio climático (2)
24-01-2025
Terminsprøve - 3cspAs skr. prøve
03-02-2025
Habana Blues (PP til fremlæggelse)
03-03-2025
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 14
La Guerra Civil española y el tiempo después (EKS)
Forløbet har fokuseret på krigens følger for civilbefolkningen under og efter den Den spanske Borgerkrig
Kernetekster:
Jesús Nieto: La Guerra Civil Española
In: Birgit Tengberg: Galerías - 15 imágenes epañolas (Gads Forlag, 2002)
Eva Koch/Eva Rosenkilde: Villar - los hijos de Manuela (Gyldendal Uddanelse, 2007)
Der er læst følgende scener: 1, 7, 22, 41, 24, 26, 45-46, 51 og 53
Film: La voz dormida (Benito Zambrano, 2011)
Evacuaciones de niños durante la guerra (uddrag)
På: http://www.ugt.es/fflc/exposiciones/ninosguerra/ng_cap04.htm
Supplerende materiale:
Tekster fra en skolebog i Franco-tiden (kopi):
El dragón de las siete cabezas
El héroe y el dragón
Guernica/Gernika (Pablo Picasso, 1937)
Uddrag af Marianne Havsteen: Picasso (Gyldendal, 2005): "El "Guernica" y las guerras (s. 37-38)
PODCAST: The Children from Morelia
https://www.newyorker.com/podcast/the-new-yorker-radio-hour/the-children-of-morelia
La dictadura franquista- Los primeros años después de la Guerra Civil
In: Caprani, Helene: La Guerra Civil Española (Columbus, 2024)
Indhold
Kernestof:
Delprøve 1 - uden hjælpemidler
LA GUERRA CIVIL DE ESPAÑA - verdadero o falso.docx
Para hoy tienes que leer el pequeño texto "Isabelica sobre Manuela" en la página 4 de "Villar - los hijos de Manuela". Tienes que hacer los ejercicios C y D también.
Trae el papel rojo con "El futuro".
No tienes deberes pero trae "Villar - los hijos de Manuela" y el papel rojo con El futuro/El condicional.
Para hoy tienes que hacer las tareas en la página 8 en "Villar - los hijos de Manuela".
Konditionalis
Para hoy tienes que hacer las dos tareas en la página 11 de "Villar - los hijos de Manuela)
Para hoy tienes que leer la escena 45. Tienes que hacer los ejercicios A y B también.
Para hoy tienes que hacer la tarea "Verdadero o falso" en la página 15-16 en "Villar - los hijos de Manuela".
Para hoy tienes que hacer el ejercicio A en la página 18 de "Villar - los hijos de Manuela"
Evacuaciones de niños al extranjero durante la guerra.docx
Trae auriculares - es bastante importante hoy.
Para hoy tienes que leer el texto danés en la página 10 del compendio "Introducción - La Guerra Civil de España".
Para hoy tienes que estudiar el vocabulario en el QUIZLET: La voz dormida (¡Tienes que entrar en la clas para ver todas las palabras!)
Den sidste delprøve 1 (uden hjælpemidler)
Trae el libro: UNO, DOS, TRES - Eksamen på A- og B-NIVEAU.
Para hoy tienes que hacer las tareas 1 á 3 en las páginas 1 á en este documento: La voz dormida (Tareas para la película).docx
Una har kage med
Medbring opgavehæftet til “La voz dormida” samt “Uno, dos, tres - eksamen i spansk”.
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 15
Repaso y preparación para los exámenes de español
Indhold
Kernestof:
Para hoy tienes que hacer la Tarea 11 – Una presentación de “La voz dormida”en la página 8 de: La voz dormida (Tareas para la película).docx
Escoge una de las fotos en la PP Hablar de fotos y dibujos (2).pptx y prepara una presentación oral de la foto (1 á 2 minutos).
Trae tus papeles de gramática
Hoy vamos a ver un video que trata del examen oral. Tienes que estudiar este documento: Spansk-A-2020-Bilag-v2.pdf
No tienes deberes para hoy
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Skriftlig eksamen: Tilladte hjælpemidler on-line
I forbindelse med skriftlig eksamen må eleverne benytte:
Min læring:
https://www.minlaering.dk/
Ordbogen.com
:
https://www.ordbogen.com/da/
Verbix:
https://www.verbix.com/languages/spanish
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52194695363", "T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52194695363", "H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52194695363" }