Holdet 3cspAs (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Pia Boe Runge
Hold 2022 spA/c (1cspAs, 2cspAs, 2cspAs skr, 3cspAs, 3cspAs skr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb I
Titel 2 Begynderforløb II
Titel 3 Encuentros I
Titel 4 Día de los muertos en México
Titel 5 Encuentros II
Titel 6 La Inmigración (tværfagligt forløb En A og TY B)
Titel 7 La familia
Titel 8 Facetas de Argentina
Titel 9 Elektroniske hjælpemidler til skr. årsprøve 2024
Titel 10 Facetas de Madrid
Titel 11 Viajar es vivir (EKS)
Titel 12 Las pandillas (EKS)
Titel 13 Cuba (EKS)
Titel 14 La Guerra Civil española y el tiempo después (EKS)
Titel 15 Repaso y preparación para los exámenes de español
Titel 16 Skriftlig eksamen: Tilladte hjælpemidler on-line

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb I

Der er i begynderforløbet arbejdet med begyndersystemet "Viva la vida" af Silvia Becerra Bascuñan m. fl. (LRU, 2017) Progressionen i undervisningen har fulgt bogens.  Der er  inddraget sangesange og videoklip fra Internettet (Youtube m. fl.).

Holdet har desuden set og arbejdet med filmen "María, llena de gracia eres"
(Colombia/EE.UU. 2004)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 1: Me presento 28-11-2022
Una entrevista 08-12-2022
Entrega 2 - Un postal 23-01-2023
Entrega 3: Una camarera 10-03-2023
Entrega 4: Repaso 14-04-2023
Un diálogo en El Económico 24-04-2023
Entrega 5: Mi día a día 04-05-2023
Omfang Estimeret: 41,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Begynderforløb II

Repetition og videre arbejde med "Viva la vida"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Encuentros I

I dette forløb tages udgangspunkt i e-bogen "Un mes en Malaga", som handler om ung, dansk piges møde med Spanien, spanierne og spansk kultur.

Fokuspunkter:
Familien
Stereotyper
Dagsrytmer (Spanien vs. Danmark)


Kernetekst:

Camilla Jürgensen og Lærke Marie Ryge: Un mes en Málaga" (Mit digitale Gymnasium)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Día de los muertos en México

I dette forløb blev der arbejdet med "El día de los muertos" i México.

Kernetekst:

"Coco" (Disney, 2017)
Las aventuras de Tapón - El día de los muertos
In: https://rockalingua.com/sites/default/files/w11_3_diademuertos.pdf
Día de muertos (kortfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=XlRzfL1BGbI

Supplerende:

Temaaften sammen med skolens øvrige 2g-hold, hvor der blev fremstillet pynt og opstillet et alter, som det er traditionen i México.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Encuentros II

Afslutning på forløbet med I-bogen "Encuentros"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La Inmigración (tværfagligt forløb En A og TY B)

Tværfagligt forløb med studieretningsfagene tysk B og Engelsk A. Forløbet er optakt til SRO, som skrives  i begyndelsen af 2024 og som der aflægges mundtlig prøve i.

Det overordnede emne var: Immigration

Samarbejde med tysk:
Filmen "Perdiendo el norte" (Spanien, 2015)

Samarbejde med egelsk:
Tekster fra begyndersystemet "Viva la vida" (LRU):
USA - Hvilken baggrund har hispanics og hvor bor de?
Los hispanos en Estados Unidos
Hispano, Latino, chicano o americano?
La historia de Astrid
Spanglish

Tato Laviera: Discurso de mi gradúación
Fra: Aase Kledal m. fl.: Somos latino in the US (Systime, 2007)

¿Qué es el spanglish y cómo se habla? | BBC Mundo
På: https://www.youtube.com/watch?v=NphJULxY5ng&t=10s
Wisin y Yandel: Estoy enamorado
På: https://www.youtube.com/watch?v=whBcmlaSLJM






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La familia

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Facetas de Argentina

I dette forløb arbejder vi med Argentina og forskillige aspekter i det argentisnke samfund herunder ungdoms- og fodboldkultur.

Kernetekster:
Mariángeles de Argentina
Fra: Ole Nikolaj Mikkelsen m. fl.: Identidad contrastada (Systime, 2013)
Fodbold er Gud / El Fútbol es Dios
Dokumentar af Ole Bendtzen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/fodbold-er-gud
El fútbol es Dios (uddrag af dialoglisten til dokumentaren)
Fra: El deporte (Gyldendal, 2011)
La religión maradoniana
Fra: Kristina Pilmark m. fl.: El deporte (Gyldendal, 2011)

Supplerende:
Hasta que la muerte nos separe / Fra "Relatos Salvajes" (Argentina, 2014)
Street Food - Latinamerica / Afsnittet: Buenos Aires / Argentina (NETFLIX, 2023)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 7 - Mariángeles (DP1) 25-04-2024
Entrega 8 - Mariángeles de Argentina (DP2) 17-05-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Elektroniske hjælpemidler til skr. årsprøve 2024

Til den skriftlige årsprøve må følgende hjælpemidler benyttes:

Ordbogen.com
Min læring
Verbix / Conjugator

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Viajar es vivir (EKS)

Hvorfor rejser vi? Forløbet har fokuseret på rejsen som fænomen, som kulturmøde og som dannelsesrejse.

KERNETEKSTER:


María José del Castillo Acosta: Un viaje por el mundo en un auto 1928
https://medialab.news/un-viaje-por-el-mundo-en-un-auto-1928/

"Bienvenidos a Edén" NETFLIX, 2022 (1 afsnit/sæson 1)

"Entrevista con Celia y Jonas, viajeros de Dinamarca"
In: Kristina Pilmarkm.fl.: ”MOSAICO MEXICANO” (Gyldendal, 2016)

Alba, 19 años: "“Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas”
In: Kasper Kloch m.fl.: España mañana (Columbus, 2022)

FILM: Diario de motocicleta (Walther Salles, 2004)


Supplerende:
Teksten fra DP1 "Los viajes de Patricia, Víctor y Claudia" (August/2022)
Viaje de ida y vuelta / Kortfilm
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=ugPJi8kMK8Q
MERA: Me voy de viaje solito (Canción)
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=aJY3NUHRHF4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Las pandillas (EKS)

I forløbet er der arbejdet med de to store mellemamerikanske bander "Mara Salvatrucha" og "Barrio 18". Fokus har ligget på bandemedlemmernes liv før, i og efter banden.
Der er i forbindelse med forløbet lavet et mindre projekt i grupper (Sin nombre).

KERNETEKSTER:

Dokumentar: Entras si quieres, sales si puedes
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs&ab_channel=Udenrigsministeriet

Film: Sin nombre (USA, 2009)

Artikel: Marcada por la vida: Historia de una pandillera de la '18'
Fra:http://www.soitu.es/soitu/2009/09/16/actualidad/1253084922_429147.html

Supplerende:

Teksten om Proyecto Golazo fra Pandilleros adolescentes (vejledende opgavesæt 1 til digital eksamen).

Fra morder til missionær (DR-dokumentar, 2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Cuba (EKS)

Forløbet har fokuseret på den almindelige cubaners dagligdag på godt og ondt.

KERNETEKSTER:

Udvalgte tekster fra "Somos Cuba" i-bog af Ole Loumann:

Cuba - una isla en el Caribe
Wendy - La habanera
Me gusta vivir en Baracoa
Jorge - el Balsero

Film: Habana Blues (Spanien/Cuba 2005)

Supplerende:
Los rebeldes de la Calle G
På: https://www.youtube.com/watch?v=nj46F9fkD_M
Jorge Martínez: el cubano que emigró a EE.UU. en una tabla de windsurf
https://www.youtube.com/watch?v=wiQRvb57gKw&t=94s





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 7 - Jóvenes contra el cambio climático (1) 10-01-2025
Entrega - Jóvenes contra el cambio climático (2) 24-01-2025
Terminsprøve - 3cspAs skr. prøve 03-02-2025
Habana Blues (PP til fremlæggelse) 03-03-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 La Guerra Civil española y el tiempo después (EKS)

Forløbet har fokuseret på krigens følger for civilbefolkningen under og efter den Den spanske Borgerkrig

Kernetekster:

Jesús Nieto: La Guerra Civil Española
In: Birgit Tengberg: Galerías - 15 imágenes epañolas (Gads Forlag, 2002)

Eva Koch/Eva Rosenkilde: Villar - los hijos de Manuela (Gyldendal Uddanelse, 2007)
Der er læst følgende scener: 1, 7, 22, 41, 24, 26, 45-46, 51 og 53

Film: La voz dormida (Benito Zambrano, 2011)

Evacuaciones de niños durante la guerra (uddrag)
På: http://www.ugt.es/fflc/exposiciones/ninosguerra/ng_cap04.htm

Supplerende materiale:

Tekster fra en skolebog i Franco-tiden (kopi):
El dragón de las siete cabezas
El héroe y el dragón

Guernica/Gernika (Pablo Picasso, 1937)

Uddrag af Marianne Havsteen: Picasso (Gyldendal, 2005): "El "Guernica" y las guerras (s. 37-38)

PODCAST: The Children from Morelia
https://www.newyorker.com/podcast/the-new-yorker-radio-hour/the-children-of-morelia

La dictadura franquista- Los primeros años después de la Guerra Civil
In: Caprani, Helene: La Guerra Civil Española (Columbus, 2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 16 Skriftlig eksamen: Tilladte hjælpemidler on-line

I forbindelse med skriftlig eksamen må eleverne benytte:

Min læring: https://www.minlaering.dk/

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/

Verbix: https://www.verbix.com/languages/spanish
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer