Holdet 2a enB (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Gitte Lindhardt Kluge
Hold 2023 enB/a (1a enB, 1a enB skr, 2a enB, 2a enB skr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The US - land of opportunities & obstacles (Exam)
Titel 2 Fantasy (Exam)
Titel 3 Young and Strong Voices
Titel 4 How to Make and Break an Identity (+ novel) (Exam)
Titel 5 South Africa - during and after Apartheid (Exam)
Titel 6 Crime (Exam)
Titel 7 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The US - land of opportunities & obstacles (Exam)

Forløbet skal give eleverne et basalt kendskab til USAs historie, idealer og værdier. Vi udforsker udviklingen af "the American Dream" i lyset af racerelationer. Genremæssigt dækker forløbet over fakta-tekster, taler, poesi, noveller og mediestof.

Kernestof: (Primært fra: Worlds of English, eds. Finderup & Fog, systime 2010)
Emma Lazarus, The New Colossus, 1883 (poem)
Edward N. Kerney, The Frontier Heritage, 1984 (non-fiction)
Tom McAfee, This Is My Livingroom, 1966 (short story)
Langston Hughes, One Friday Morning, 1941 (short story)
Barack Obama, A More Perfect Union, 2008 (speech)

Supplerende:
American icons and values
The Jim Crow Laws (the Internet)
The Help/Niceville (film from 2011)
The Ferguson and  Eric Garner incidents (2014) (Student research on the Internet)
Events that helped shape America (students' choices)

I alt ca. 45 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fantasy (Exam)

Introduktion til Fantasy med fokus på genren, dens karakteristika og subgenrer. Forskellige tekstuddrag fra Finderup & Fogs "Worlds of Fantasy" samt filmatiseringer/klip af klassiske fantasy-fortællinger danner baggrund for dette emne.

Kernestof:
Grim brothers; Little Red Riding Hood (1812)
Traditional Cinderella and Garner's Politically Correct Cinderella (1981)
C.S. Lewis, Lucy Looks into a Wardrobe (uddrag fra The Lion, the Witch and the Wardrobe) (1950)
J.K. Rowling, Harry Potter and the Philosopher's Stone ch. 3+4 (2003)
Afsluttende film, der knytter alle genrerne sammen: Coraline, 2009 (animationsfilm over Neil Gaimans roman)

Supplerende materiale:
Teori. Entering Worlds of Fantasy - What is fantasy
Roald Dahl, Little Red Riding Hood (cartoon 1982)
Tinderella (short animation - a modern version of the traditional Cinderella)

I alt ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Young and Strong Voices

I dette forløb beskæftiger vi os med forskellige former for aktivisme og har fokus på unge aktivister inden for forskellige områder. Der bliver primært arbejdet med non-fiktion, så vi træner de retoriske analyseredskaber, og forløbet rundes af med elevernes egne taler om et selvvalgt emne eller sag.

Kernestof:
Eleanor Brooks, "What is Activism: Definition, Types, Roles, Examples, Importance", Aug. 15, 2023
Emma Watson, HeForShe-speech at the UN,  Sep. 20, 2014
Ijeoma Oluo, "Colin Kaepernick’s national anthem protest is fundamentally American” , The Guardian, Aug. 29, 2016
Greta Thunberg & George Monbiot, "This Is Not a Drill", video, 2019
"Son of the South", film directed by Barry Alexander Brown, 2020

Supplerende:
Taylor Swift, "Only the Young", song 2020 (from "Miss Americana")
Madison Feller, "These Teen Black Lives Matter Activists Are Writing The Future", ELLE, July 20, 2020

I alt ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 How to Make and Break an Identity (+ novel) (Exam)

Med "Montana 1948" som udgangs- og omdrejningspunkt undersøger vi, hvordan identitet formes af social baggrund, etnicitet, køn m.m. - og fokus er på at læse et længere værk samt træne miljø- og personkarakteristik.

Kernestof:
Simon Armitage, It ain't what you do, it's what it does to you, 1963 (poem)
Larry Watson, Montana 1948, 1993 (novel)
W.H. Auden, Unknown Citizen, 1940 (poem)
Leslie Silko, Tony's Story, 1975 (short story)


Supplerende:
Montana + The Sioux Indians (background info - student presentation)
V for Vendetta, 2006 (film)


I alt ca. 170 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 South Africa - during and after Apartheid (Exam)

I dette forløb belyses forholdene for sorte og hvide i Sydafrika - både under og efter apartheid. Såvel fakta- som fiktionstekster inddrages og intro til lingua franca. Desuden besøg af sydafrikansk gæstelærer, Carl Davis, der vil fortælle om sin opvækst i SA.

Kernestof:
Background info on SA (Major historical events pp. 15, 16, 20 and 48-50, in From Dompas to Democracy)
Richard Rive, The Bench, 1963. (short story)
Nadine Gordimer, Country Lovers, 1975. (short story)
Nelson Mandela’s Inaugural Address, 1994. (non-fiction/speech)
Goodbye Bafana (film 2007)
David Evans, Dead Man's Shoes, 1998 (short story from The Big Picture, eds. L. Lundsgaard & S. Madsen, systime 2001)
Jeff Cangialosi, The State of the Rainbow Nation (blog, 2012)


Supplerende:
Eddie Grant, Gimme Hope Joanna, 1980s (song)
Lingua franca intro + Why English became the international language
Carl Davis - presentation on growing up in SA (guest lecturer)


I alt ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Crime (Exam)

Gennem eksempler både på "True Crime" og "Crime in Fiction" undersøger vi forskellige mordsager, inkluderer Lars Svendsens "Four Types of Evil", forsøger at tegne en profil af (serie)mordere med fokus på "nature vs. nurture-debatten" samt undersøger, hvorfor krimigenren er så populær i dag. Såvel nyere som ældre tekster bringes i spil, og der arbejdes analytisk med både fiktion, non-fiktion, dokumentarer og lyrik.

Kernestof:
Edgar Allan Poe, The Tell-Tale-Heart, 1843 (short story)
David Blair, Breivik: I would have done it again, The Telegraph, 17 April 2012 (non-fiction)
Lars Svendsen, The Four Types of Evil (definitions)
Mr. Charles Dickens and the Execution of the Mannings, Dickens' letter to The Times Nov. 13, 1849 (non-fiction)
Inside the Criminal Mind, Netflix documentary (I forbryderens sind - seriemordere)
Stephen King, The Man Who Loved Flowers, 1977 (short story)



Supplerende:
Scotland Yard's Greatest Investigations; Jack the Ripper (History Channel 1996) Docu.
Ray Persuad, Bad vibes from the screen, April 1994 (non-fiction)
Lindsey Plercy, A&S Psychology Researcher Unravels Serial Killer Ted Bundy's Mental Health, blog 2019 (non-fiction)
Rachel Chang, How Ted Bundy Helped Catch the Green River Killer, Feb. 2020 (non-fiction)

I alt ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler  2a enB                            

Klassen har arbejdet med og må medbringe:

Engelsk startgrammatik (lilla bog ell. kompendium), eds. Bergstein et al., systime 2010
English Grammar Guide, eds. Poul Bruun & Lisbeth Veirup, systime, 2007
Skriftlig eksamen i engelsk – STX og HF (lyseblå), eds. Christensen og Tornøe, Gyldendal 2019
Egne noter (herunder OneNote – en fordel at have downloadet det væsentligste- og samarbejdsrummet skal være slået fra.)

Derudover har de i undervisningen og til skr. opgaver brugt:

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
. Abc.ordbogen: https://abc.ordbogen.com/
• Synonymordbog: https://www.merriam-webster.com/thesaurus
  Words synonymfunktion må også benyttes: marker ordet, højreklik og vælg ”synonymer”
• Sproglinks (grammatikbog som PDF – her kan man klikke sig ind på emnet fra forsiden) www.sproglinks.dk/grammatik_engelsk.doc
• Oversigt over ordklasser (grønt ark) – ligger i lectio-mappen, så download den hjemmefra.
• Oversigt over danske/latinske betegnelser (i kopi): file:///C:/Users/KOGY-gitt3688/Downloads/grammatiktermer_-_latin-dansk_7459.pdf


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer