Holdet 2c enB (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Barbara Bilbrough Illum, Kristine Ellen Renner Johansen
Hold 2023 enB/c (1c enB, 1c enB skr, 2c enB, 2c enB skr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grammatik
Titel 2 Global English - Eksamen
Titel 3 Fantasy
Titel 4 Values and dreams - eksamen
Titel 5 Identity  issues eksamen
Titel 6 Hillbilly Elegy (værk) - eksamen
Titel 7 Social media - eksamen
Titel 8 Glipses of modern life - eksamen
Titel 9 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grammatik

Oversigt over det grammatik vi har gennemgået og øvet.

Hertil er primært MitLæring + egne øvelser og forklaringer brugt.

Ordklasser
Ordstilling og basal sætningsanalyse
Artikler
Substantiver; flertalsdannelse, tællelighed, kollektiver
Genitiv
Verber (vi skal arbejde med de forskellige tider; præsens, perfektum, pluskvamperpektum, præteritum, udvidet tid + regelmæssige vs uregelmsæssige verber, aktiv vs passiv, modalverber, do-omskriving)
Kongruens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Global English - Eksamen

I dette forløb skal eleverne opnå viden om engelsk om et globalt sprog. Hvorfor er engelsk blevet så udbredt? Hvilken rolle spiller engelsk i en global verden? Hvad er konsekvenserne – positive såvel som negative – ved at have engelsk som et lingua franca? Eleverne skal desuden reflektere over forholdet mellem sprog og identitet samt forholde sig til sproglige fordomme.

Kernestof der berøres i forløbet:
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd, idiomer
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Det engelske sprog anvendt som lingua franca
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Tekstanalytiske begreber og metoder
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Historiske og kulturelle forhold i andre engelsksprogede regioner

Kernestof:
- “Both Not Half: How language shapes identity | Jassa Ahluwalia | TEDxChandigarh": https://www.youtube.com/watch?v=SP0bAQ8J6C0
- "Why English" From: Finderup. Anne Mette & Fog, Agnete: Worlds of English. Systime, 2010.
- "American English" From: Finderup. Anne Mette & Fog, Agnete: Worlds of English. Systime, 2010.
- "English as a global language" David Crystal. From: Crystal, David: English as a global language. Cambridge University Press, 2003.
- "Will English Always Be the Global Language?" David Crystal. https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc
"Being Multilingual"  http://ilanguages.org/bilingual.php
"Code-switching" https://owlcation.com/humanities/Code-Switching-Definition-Types-and-Examples-of-Code-Switching
- "Multilingual Identity" by Minfong Ho
- "Dear Danes: Please stop swearing in English (or at least where English speakers can hear it)" Kay Xander Mellish, 2018
- Language, Xiaolu Guo, 2017, pp 1-5 + 23-29 + 38-46
- "What does your accent sy about you?", Melissa Hogenboom, 2018, BBC https://www.bbc.com/future/article/20180307-what-does-your-accent-say-about-you
- "Native English speakers are the world’s worst communicators", Lennox Morrison, 2016 BBC

Supplerende stof:
- American vs British English: https://www.youtube.com/watch?v=Uh3_yMLEW1A
- Interviews with Xiaolu Guo: https://www.youtube.com/watch?v=MOzigblC1mk + https://www.youtube.com/watch?v=BX-dJezcYvo

omfang ca 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fantasy

I dette forløb har vi arbejdet med fantasy-genren.
Vi har undersøgt hvilke træk, der karakteriserer fantasy og hvilke under-genrer der findes.

Vi har arbejdet med forskellige tekster og analyseret dem ud fra disse træk.

Vi har også arbejdet med sprog og fiktionsanalyse i bredere perspektiv.

Kernestof fra læreplanen der berøres i dette forløb:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster

Kernestof:
About the genre:
- Worlds of Fantasy: Entering Worlds of Fantasy. "What is fantasy?" pp. 8-12, Anne Mette Finderup, Agnete Fog, Systime, 2005
- The Hero's Journey
- Gritty Fantasy

Fiction:
- Stardust (movie), Matthew Vaughn, 2007
- Lucy Looks Into a Wardrobe, excerpt from C.S. Lewis The Lion, The Witch and the Wardrobe, 1950 (excerpt published in Worlds of Fantasy, Anne Mette Finderup, Agnete Fog, Systime, 2005 pp. 24-31)
- Harry Potter and the Philosopher's Stone (movie), Chris Columbus, 2001
- Game of Thrones, season 1, episode 1 "Winter Is Coming" (tv-series), Tim Van Patten, 2011
- Troll Bridge, Neil Gaiman, 1993
- The Bridge of Khazad-Dum, excerpt from J. R. R. Tolkien The Lord of the Rings (ch. 17) 1954 (excerpt published in  Worlds of Fantasy, Anne Mette Finderup, Agnete Fog, Systime, 2005 , pp 38-50)

Supplerende stof:
- Game of Thrones: Fantasy as a Force of Nature and God of the Gaps,
Gil Kidron, Jul 8, 2015, Huffington Post (contributor platform) https://www.huffpost.com/entry/game-of-thrones-fantasy-a_b_7744746
- The Bridge of Khazad-Dum, excerpt from J. R. R. Tolkien The Lord of the Rings (ch. 17) 1954. Dramatized audiobook: https://archive.org/details/the-fellowship-of-the-ring_soundscape-by-phil-dragash/17+-+The+Bridge+of+Khazad-Dum.mp3

Omfang ca 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Values and dreams - eksamen


I dette forløb undersøger vi, hvordan værdier og drømme kan præge en kultur, individer og en nation.  Der lægges særlig vægt på The American Dream.

Headmaster Speech Dead Poet Society (The four pillars)
https://youtu.be/SDHvqRYf-9g?si=4y_rFptO12xqX2ol

Fairy tale: Tom Thumb (first English fairy tale)

Kermit: It is not easy being green (poem)

Arnold Schwarzenegger: motivational speech
https://youtu.be/1bumPyvzCyo?si=M6D6jEqL7bYyyC7h

Arnold Schwarzenegger: life story
https://youtu.be/AKABGTAe_fQ?si=bfX6RtgIUZPvl6aB

Lady Gaga: Oscar award speech
&quot%3BShallow&quot%3B from &quot%3BA Star Is Born&quot%3B wins Best Original Song | Lady Gaga | 91st Oscars (2019)

Donald Trump: National Convention Speech, 2020

George Saunders: The Simplica Girls Diaries (intro, sept 5th, sept 6th, sept 26th) – critical approach to the American Dream







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Identity issues eksamen

I dette forløb undersøger vi identitet fra forskellige perspektiver: politisk identitet, personlig identitet, religiøs identitet og kulturel identitet. Under forløbet kommer vi omkring forskellige teksttyper: nyhedsartikler, opinionsartikler, human interest artikler, short story.
1. A divided nation

Adrienne Bitar (opinion article): No, immigrants aren’t eating dogs and cats – but Trump’s claim is part of an ugly history of myths about immigrant foodways
Published: September 24, 2024 2.31pm CEST, in The conversation, Academic rigour, journalistic flair.

Newsarticle.:https://www.latimes.com/politics/story/2024-06-03/elon-musk-immigration (excerpts)

Newsarticle: Giggling Elon Musk revisits ‘joke’ about Kamala Harris assassination
https://www.theguardian.com/us-news/2024/oct/08/musk-harris-tucker-carlson-assassination (excerp)

Video (Human interest): How American politics are tearing families apart (News Agent)  https://youtu.be/ON3jNi5-ZFs?si=65_ACQjJL0lztdC5

Human interest article: Family Ties. Political Devision, in : New York Times, Nov. 5 2022

Essay:  Caroline Rose Giuliani: Trump Took Dad from me. Please Don't Let him Take Our Country too, sept. 30 2024

2. Identity crises
Raymond Carver: Neighbors

3. Catholics vs. Protestants (Northeren Ireland)
Short story: That Summer



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hillbilly Elegy (værk) - eksamen

Vi arbejder med Hillbilly elegy i forlængelse af forløbet om Identity issues. Vi undersøger, hvordan J.D. Vance fremstiller den familie og kultur, han voksede op. I forbindelse hermed undersøger vi også karakteristiske træk ved en memoir (for definition se præsentation 4/12)

J.D.Vance: Hillbilly Elegy, 2016
Film: Hillbilly Elegy (Netflix)
Bill Gate's reviews "Hillbilly Elegy"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Social media - eksamen

I dette forløb har vi fokus på, hvilke problemstillinger, der knytter sig til social media.

1. Cancel culture and self-policing (den samme tragiske begivenhed fremstillet i tre forskellige genrer):

BBC News article: Student suicide prompts 'cancel culture' warning
https://www.bbc.com/news/articles/cdd0gyjlqyvo

Opinion article:  Celia Walden: Alexander Rogers wasn’t just ‘cancelled’ – he was bullied to death, Nov. 11, 2024, The Telegraph
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/11/11/alexander-rogers-student-bullied-to-death-oxford/

Human interest article:
FREDERICK ATTENBOROUGH: “I lived in fear of being cancelled as an Oxbridge student. We all did”, Nov. 10, 2024
https://freespeechunion.org/i-lived-in-fear-of-being-cancelled-as-an-oxbridge-student-we-all-did/

2. Hvordan sociale medier påvirker individet og sociale fællesskaber

Social media identity versus real life identity
Essay: HALEY NAHMAN: #114 not at fashion week, sept 18, 2022
HTTPS://HALEYNAHMAN.SUBSTACK.COM/P/114-NOT-AT-FASHION-WEEK

Speech: Prince William’s speech on social media, nov. 15, 2018  (bullying and responsibility)
https://www.townandcountrymag.com/society/tradition/a25129232/prince-william-social-media-bbc-speech-full-transcript/


Opinion: Marilyn Campbell: Social Media bans won’t work – there are better ways to keep kids safe.
https://www.nature.com/articles/d41586-025-00051-0


Opinion: Nicole Russell: I banned TikTok and other social media for my kids. And I don't regret it. | Opinion, US Today.
https://eu.usatoday.com/story/opinion/columnist/2025/01/27/social-media-ban-tiktok-youtube-parenting/77752110007/

Apology argument: Nikke Glaser's Instagram post to Taylor Swift (2020)
Video: Nikki Glaser Addresses Taylor Swift Controversy & Past Struggles With Eating Disorders
https://youtu.be/esw8J9geGh0?si=oMb0PO4LEYIr-4jX




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Glipses of modern life - eksamen

I dette forløb ser vi på fremtrædende tendenser i nutidens kultur, herunder kønsproblematikker, sociale medier og familie-relationer. Vi slutter af med talen "Inch by Inch" for at vise dynamikken ml. individ og fællesskab.

Sara: Novic: Things unspoken (novelle)
David Michlem: Boys and girls (novelle)
Johann Hari: Stolen Focus. Why You can't pay Attention (Memoir/biography)
Glennon Doyle: Untamed ((Memoir/biography)

Motivational speech: "Inch by Inch" (from the film "Any Given Sunday", starring Al Pacino)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hjælpemidler til eksamen

Grammatik:
MinLæring

Ordbøger:
Alle ordbøger efter eget valg (engelsk - engelsk, dansk-engelsk, engelsk-dansk, synonymordbog)

Husk at downloade materiale fra Lectio. Ingen adgang, hverken til den skiftlige eller mundtlige eksamen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer