Kolding Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Kolding Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q daA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Kolding Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Marianne Overbeck Thuesen
Hold
2023 daA/q (
1q daA
,
2q daA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til tekstlæsning
Titel 2
Saga og vikingetiden - Værklæsning
Titel 3
Krimi - Værklæsning
Titel 4
Humor
Titel 5
Retorik
Titel 6
Noveller (del 1) - Værklæsning
Titel 7
Noveller (del 2)
Titel 8
Nyhedsformidling
Titel 9
Dokumentar - Værklæsning
Titel 10
"Blod" - Værklæsning
Titel 11
Kanon: Kaos, krig og kapitulation
Titel 12
De seneste 5 år: "Meter i sekundet" - Værklæsning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til tekstlæsning
En kort introduktion til forskellige teksttyper og analyser af disse.
Ligeledes en kort introduktion til den debatterende artikel.
Bla. H.C. Andersen:"Klokken"
Indhold
Kernestof:
Inden timen i dag skal I have læst novellen "Den Blomstrende Have" Naja Marie Aidt - Den blomstrende have (1993).pdf
Inden timen i dag skal I have læst "Den Blomstrende Have".
Den blomstrende have af Naja Marie Aidt sp..docx
Forberede rap til introaften. I har alle læst novellen "Sæbebobler" inden timen.
I har alle læst Brødrene Grimms version af "Rødhætte" og skrevet ned Hvem; Hvad; Hvor og Hvorfor.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatindlæg
11-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Saga og vikingetiden - Værklæsning
Vi ser "Vikings" 1. afsnit som introduktion til den historiske periode. Vi læser "Ravnkel Frøjsgodes Saga" som det første værk. Vi arbejder med folkevisen "Elverskud" og remediering af "Ebbe Skammelsøn" til en nyhedsartikel.
Indhold
Kernestof:
I har alle læst Brødrene Grimms version af "Rødhætte" og skrevet ned Hvem; Hvad; Hvor og Hvorfor.
I har læst de første 5 sider af "Ravnkel Frøjsgodes Saga". I har den printet, og den ligger også elektronisk i holdmappen.
I har læst side 6-7 derhjemme og svaret på spørgsmålene til s. 4-7, undtagen spørgsmål 5.
I har alle læst siderne 40-45 i Litteraturens Veje og taget noget om sagaernes struktur, deres sprog og deres fortælleteknik. Læg disse noter i elevfeedback for denne time.
I har alle læst resten af sagaen og er i gang med/færdige med at lave de 3 kategorier af arbejdsspørgsmål.
Vi arbejder med jeres aflevering, hvor I skal omskrive "Ebbe Skammelsøn" til en nyhedsartikel. I har alle læst tegneserieudgaven af "Ebbe Skammelsøn".
Titel
Vi fortsætter med omskrivningen.
"Elverskud"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Krimi - Værklæsning
Vi læser en selvvalgt krimi som 2. værk. Vi arbejder med "Sherlock - et studie i Pink" tv udgaven. Vi arbejder med true crime, med særligt fokus på Elisabeth Wæver sagen og dækningen af den i forskellige medier, bl.a. "Rejseholdet". Vi arbejder med "Mørkeland" og podcast som medie, og eleverne producerer en podcast om deres selvvalgte værk.
Indhold
Kernestof:
Vi spiller jeres kahoots som afslutning på forløbet, så sørg for at alle grupper har afleveret til mig.
I skal alle have tænkt på at vælge en krimi I skal læse som værk. Hvis I ikke selv kan finde en, har vi mange på skolen. Inden timen har I alle læst den vedhæftede tekst. Leif Davidsen - Brodden.pdf
Vi snakker om "Brodden" og jeres analyse af den fra mandag. Krimilæsning i 1Q
I har alle læst "Mordene i Rue Morgue" del 2 (som jo faktisk er del 1....)
Læs "Krimimani" inden timen. Den ligger i krimi mappen i dokumenter.
Bogklub - vi læser.
Lås teksten op.docx
Afsnit
Vi ser resten af “Sherlock”
Bogklub - vi læser i krimiværket.
I har læst uddraget af "Et studie i rødt" inden timen.
De 7 Drab - Wæver sagen.
I har læst nyhedsartiklerne om Wæver sagen inden timen og analyseret værdiladningen i artiklerne. Vi lytter til "Mørkeland".
Hvad er en podcast?
I har alle læst "Hvad er podcast" inden timen. I skal nu tænke tilbage på "Mørkeland" og deres præsentation af Wæver sagen. Analysér deres fremstilling udfra de ting artiklen nævner: lyd, stemmer, baggrund, struktur etc. Når I har gjort det, så disku
Erwin Neutzsky-Wulff Respit (1).pdf
Jeres krimi skal være læst færdig. Hvad er en podcast?
Audacity ® | Free, open source, cross-platform audio software for multi-track recording and editing.
Spotify for Podcasters
I må gerne sidde andre steder end på skolen. I melder ind i teams hvor I er og hvad I laver når timen starter.
Join conversation
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Kahoot om vikingetid
06-10-2023
Omskrivning af folkevise
09-10-2023
Podcast
11-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Humor
Vi arbejder med humor og de sproglige virkemidler. Vi arbejder bl.a. med satire, parodi og skriftlig aflevering om hvad man må lave sjov med.
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Humor. I har alle læst den vedhæftede fil inden timen. Derfor griner vi Illustreret Videnskab.docx
"Tæt på sandheden"
I har læst "Derfor griner vi" fra Illustreret Videnskab og er klar til at diskutere pointerne.
I skal alle medbringe et billeder som I har taget i den virkelige verden af noget som er sjovt. I skal forklare hvorfor det er sjovt, og hvilke virkemidler der bliver brugt.
Læs uddraget af "Gud taler ud" og find sproglige virkemidler i teksten.
Find sproglige virkemidler i uddraget af "Fælder". Derefter arbejder I på den sidste skriftlige aflevering om humor.
Join conversation
I fortsætter og afslutter jeres skriftlige aflevering om humor.
Sproglige virkemidler i "Fælder"
Billedsprog
Sidste time i grundforløbsklassen. I har lavet opgaverne om "Fugle" og Nik & Jay færdig.
Admiralens Vise.docx
Popmusikerens Vise.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Humor
18-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Retorik
Vi arbejder med retoriske virkemidler og analyser af brugen af disse i forskellige sammenhænge. Eleverne skriver selv taler i grupper og fremfører for klassen.
Indhold
Kernestof:
Tænk over noget godt (god film/bog/koncert/andet) som I vil fortælle om.
I er klar til at holde jeres tale i et minut, hvor I bruger så mange sproglige virkemidler som muligt.
I har alle læst dokumentet "Argumentation 2", som vi begyndte på i timen tirsdag.
I har fundet eksempler på Pathos, Logos og Ethos i Obamas tale, samt eksempler på billedsprog, modsætninger og gentagelser.
Timen med 1q fredag.docx
Læs H.M. Dronningens nytårstale 2023
Læs H.M. Dronningens nytårstale 2023 og lav en analyse hvor du kommer ind på følgende: Pathos, logos og ethos; det retoriske pentagram; billedsprog; gentagelser; modsætninger; opbygning.
Vi fortsætter med analysen af Hitlers tale.
Virtuel time. Vi fortsætter med argumentation. I skal læse resten af powerpointen og det dokument om Toulmins model jeg har lagt her: påstand, belæg, hjemmel.pptx argumentationens elementer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Noveller (del 1) - Værklæsning
Vi arbejder med novellen som teksttype og læser Helle Helle "Rester som det 3. værk. Forløber fortsætter efter sommerferien i 2.HF.
Indhold
Kernestof:
novelle.pdf
I har hjemme lavet en personkarakteristik af Richard i novellen "Fasaner".
Novellen mind map.pdf
Vi diskuterer "Fasaner" og tager fat i den næste novelle.
Vi arbejder med "På et tidspunkt i foråret"
Vi arbejder med "En stol for lidt"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Noveller (del 2)
Vi fortsætter med læsingen af Helle Helle "Rester".
Indhold
Kernestof:
I har alle læst "Køreplaner" og lavet en litterær analyse af novellen.
I har alle læst artiklen af Johannes Fibiger om Helle Helles novellesamling "Rester". I har skrevet ned hvad der er biografisk i hendes tekster og hvordan hun strukturerer (sammensætter) sine tekster.Johannes Fibiger - Mail fra Helle Helle vedrøreren
"Rester" - I har alle læst novellen og besvaret spørgsmålene på arbejdsarket.
"Film", "Mobil" - I har alle læst begge noveller.
I har alle læst interviewet fra ALT. Den ligger i mappen "Noveller".
Helle Helle: "Jeg husker min mand på, at han skal rose mig og sige, at jeg er smuk"
I grupper forbereder I 30 minutters undervisning.
Hjem - Mere end 111 variationer til undervisningen
Grupperne underviser. Vi har alle læst de sidste 3 noveller inden timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nyhedsformidling
Vi arbejder med nyhedsformidling i aviser, netaviser og nyhedsudsendelser.
Vi tager udgangspunkt i de 5 nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt.
Indhold
Kernestof:
I har alle læst reportagen "Som om solen kom for tæt på".
Matrix-gruppearbejde, Som om solen kom for tæt på.docx
Fake news
Kan du spotte de falske nyheder?
I har læst resten af artiklen om fake news.
I har læst alle nyhedsartiklerne som I fik i torsdags og er klar til at fortælle mig hvorfor I tror de er rigtige nyheder eller fake news.
I fortsætter i grupperne med at analysere de forskellige mediers vinkling af samme nyhed. Husk at dele jeres arbejde i grupperne.
Intro til Eksistenskonferencen 19/11.
Titel
Opgave 2: De første nyheder om krigen i medierne
- Hvad er det mest ansvarlige, du har oplevet et andet menneske gøre?
Vi arbejder med jeres næste skriftlige aflevering i timen.
Vi fortsætter med jeres skriftlige aflevering, som skal afleveres når timen er slut.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 2
28-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Dokumentar - Værklæsning
Vi arbejder med dokumentaren "Ekstra Bladet - Udenfor citat" (2014) som værk. Vi arbejder med de forskellige grundtyper af dokumentar: Klassisk, observerende, personlig, poetisk, og blandingsgenrer: dokudrama og dramadoku og fordele og ulemper ved disse.
Indhold
Kernestof:
Elevtrivselsmåling og undervisningsmiljøvurdering
Vi laver pakkeleg, så husk en pakke til 10-20 kroner. Vi snakker om dokumentarfilmen om Ekstra Bladet, så sørg for at have mange noter.
Der er 7 elever, som ikke har besvaret elevtrivselsmålingen:
Nyt emne: Digtsamlingen "Blod" af Rudolf Broby Johansen.
I har læst resten af siderne i "Litteraturhistorien på langs" inden timen. Timen er virtuel pga vejret. I skal læse de vedhæftede tekster og tage noter til dem.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
"Blod" - Værklæsning
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Digtsamlingen "Blod" af Rudolf Broby Johansen.
I har læst resten af siderne i "Litteraturhistorien på langs" inden timen. Timen er virtuel pga vejret. I skal læse de vedhæftede tekster og tage noter til dem.
Husk jeres røde mappe.
I har alle læst "Stridsmænd for det vi elsker" og analysen af digtet inden timen.
I forbereder jeres præsentation af digtene. Sørg for at komme ind på følgende: Farver, former, lyde, situation/handling, ordvalg, sproglige virkemidler, perspektivering. I skal lave et power point som resten af klassen kan få til repetitionslæsning.
I fremlægger jeres digt analyse.
Vi hører de sidste præsentationer.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 3 - prøveterminsprøve
17-01-2025
Terminsprøve
07-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kanon: Kaos, krig og kapitulation
Under fællesoverskriften "Kaos, krig og kapitulation" læser vi adskillige kanonforfattere:
St. st. Blicher: Præludium
Grundtvig: At sige verden ret farvel
Herman Bang: Branden
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Johs. V. Jensen: På Memphis Station
Martin A. Hansen: Stikkeren
Klaus Rifbjerg: De skød en stikker
Tom Kristensen: Angst
Peter Seeberg: Spionen
Karen Blixen: Kitosh' historie
Tidligere har vi arbejdet med "Ringen" af Karen Blixen og set filmen "Mit Afrika".
I forløbet har vi beskæftiget os med en overordnet gennemgang af litteraturhistoriens perioder og karakteristika.
Indhold
Kernestof:
De sidste præsentationer. Nyt emne.
DANSK A HF - det skal du nå.docx
I har researchet St. St. Blicher inden timen.
I har alle læst "Naadsensbrød" inden timen.
I har læst "Lønningsdag" af Martin Andersen Nexø inden timen.
"Paa Memphis Station"
analyse på Memphis station.docx
I har alle læst Martin A. Hansen "Stikkeren" inden timen.
I har læst "De skød en stikker" i Kanon del 2.
Norsk og svensk.
Ordforklaringer
Tekst - Angst af Tom Kristensen - Rødder
Det er Knud som er død
I har alle læst om Peter Seeberg inden timen.
Peter Seeberg: "Spionen".
Vi ser film.
Vi ser resten af filmen.
I har alle læst "Kitosh' historie". Kitosh' historie.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2q daA skr. prøve#2
06-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
De seneste 5 år: "Meter i sekundet" - Værklæsning
Indhold
Kernestof:
Afsnit
I har alle læst HELE romanen "Meter i sekundet" inden timen.
Arbejdsspørgsmål til Meter i sekundet.docx
I har svaret på alle spørgsmål til romanen og vi gennemgår dem i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58687423409", "T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58687423409", "H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58687423409" }