Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Joan Rugberg Holmegaard
|
Hold
|
2023 enB/h3 (1h enB/3, 2h enB/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing up
Fælles opstartsforløb for alle 3 HF klasser på årgangen (dette hold bestod oprindeligt kun af elever fra r-klassen) forud for niveaudeling og dermed oprettelse af blandede hold.
Eleverne introduceres til forskellige undergenrer inden for fiktion (short story, poetry, short film, film) og for non-fiktion i form af en artikel. Fokus i forløbet har været at give eleverne en indføring i tekstanalyse idet vi har arbejdet med summary, characterisation, setting, POV og filmiske virkemidler.
Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Anvendt materiale: ca.25 ns
-Ken Elkes, David's Haircut , (u.å)
-Richard Brautigan, Greyhound Tragedy , (1976)
-John Cheever, Reunion, (1962)
-Daniel Ransom, Rendezvous, (1985)
-Alison Fell, The Shining Mountain, (1992)
-Mark Waters, Mean Girls, (2004)
-Philip Larkin, This be the verse, (1971)
-The Economist, Teenagers are better behaved and less hedonistic nowadays, (2018) https://www.economist.com/international/2018/01/10/teenagers-are-better-behaved-and-less-hedonistic-nowadays
-Tyler Reeves, When I Grow Up, (2019) https://www.youtube.com/watch?v=dh3jIrD8C24
-Nancy Kress, To Cuddle Amy, (2000)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Disney Villains' songs
I forlængelse af opstartsforløbet om growing up arbejder vi i dette korte forløb med fokus på Disney villains. Eleverne analyserer 5 udvalgte sange - herunder hvilke ligheder og forskelle der er på Disney skurke og hvad der kendetegner skurke.
Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Anvendt materiale: ca. 5 s
- Lady and the Tramp, The Siamese Cat Song , (1955) https://www.youtube.com/watch?v=rlQYqQs0R3w
- The Lion King, Be Prepared , (1994) https://www.youtube.com/watch?v=08-uyfp2iPM
- The Hunchback of Notre Dame, Hellfire, (1996) https://www.youtube.com/watch?v=U3NoDEu7kpg
- The Princess and the Frog, Friends on the Other Side, (2009) https://www.youtube.com/watch?v=yZAY-78zhmw
- Tangled, Mother Knows Best (2010) https://www.youtube.com/watch?v=-7jWt3JvJto
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Fairy tales
Hvad er det egentlig der kendetegner et klassisk eventyr og hvilke elementer genbruges i moderne fortolkninger? Disse spørgsmål prøver vi at besvare i dette forløb hvor fokus er på introduktion til litterær analyse samt forskellige analysemodeller for eventyr; hjem-ud-hjem modellen og aktant modellen. Fokus er særligt på Little Red Riding Hood, men vi kigger også på moderne udgaver af Cinderella og Sleeping Beauty.
Kernestof:
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Anvendt materiale: ca.35s
- BedtimeStory: Donkeyskin (2014) https://www.youtube.com/watch?v=aeXzYswik_Q
- Charles Perrault: Little Red Riding Hood (1697), fra Old-Time Stories, http://www.gutenberg.org/ebooks/31431
- Brothers Grimm: Little Red-Cap, fra Grimm’s Fairy Stories, www.gutenberg.org/ebooks/11027
- Roald Dahl: Little Red Riding Hood and the Wolf (1982)
- Adam Horowitz and Edward Kitsis: Red-handed, S01E15 fra tv-serien Once Upon A Time (2012)
- Traditional version of Cinderella, fra bogen Passwords (2005)
- Dropout: Tinderella: A Modern Fairy Tale (2014), https://www.youtube.com/watch?v=bLoRPielarA
- Robert Stromberg: Maleficent (2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Truly Sorry
Forløbet er baseret på et forløb i antologien "Narrating Truth" (2023) af Katrine Brøndsted og Mathias Larsen. Eleverne arbejder med forskelligartet materiale; youtube videoer, podcast og opslag fra sociale medier. Formålet med forløbet er at undersøge hvilke undskyldnings strategier der bruges og style of writing, samt diskutere om afsenderen lykkes med sin strategi og hvorvidt undskyldningerne er eksempler på apology (oprigtig undskyldning) eller apologia (image repair). Som en del af forløbet af eleverne arbejdet med selvvalgte youtube undskyldningsvideoer som de har analyseret og præsenteret efterfølgende. I forlængelse deraf har eleverne også udviklet deres egne undskyldningsvideoer.
Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Anvendt materiale: ca.20s
- Teori om undskyldningsstrategier og analysemodel fra Narrating Truth (2023), s.104-108; 274-275.
- Joe Posner og Ezra Klein: Apologies S03E08 fra dokumentar-serien Explained (2021)
- Guardian News: Watch the uncensored moment Will Smith smacks Chris Rock on stage at the Oscars, drops F-bomb (2022), https://www.youtube.com/watch?v=myjEoDypUD8
- Will Smith: It's been a minute... (2022), https://www.youtube.com/watch?v=jXrxDKwlA_s&t=1s
- Dan Harmon: Don’t Let Him Wipe or Flush -uddrag fra podcasten Harmontown (2018), https://www.harmontown.com/2018/01/episode-dont-let-him-wipe-or-flush/
- ABC News: Logan Paul interview: YouTube star speaks out after controversial video (2018), https://www.youtube.com/watch?v=-yx0bTPVob0
- Logan Paul: So Sorry. (2018), https://www.youtube.com/watch?v=QwZT7T-TXT0
- NBC News: Danny Masterson sentenced to 30 years to life in prison (2023), https://www.nbcnews.com/news/us-news/danny-masterson-sentenced-30-years-life-prison-rcna102463
- ABC 7 Chicago: Ashton Kutcher and Mila Kunis apologize for 'pain' their letters on behalf of Danny Masterson caused (2023), https://www.youtube.com/watch?v=R_hmXAAlto8
-Kevin Spacey: Kevin Spacey's tweet in response to accusations of sexual assault (2017)
-Nikki Glaser: Nikki Glaser's instagram post to Taylor Swift (2020)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Social media and identity - EKSAMEN
Formålet med forløbet er at undersøge identitetsdannelse (negotiating identity) og online behaviour på de sociale medier – med særligt fokus på selviscenesættelse. Her arbejdes med Goffmanns teori om frontstage og backstage. I forløbet belyses positive og negative aspekter ved brugen af sociale medier, og i den forbindelse inddrages begrebet catfishing.
Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Anvendt materiale: ca. 60s
- Nev Schulman, Catfish (2010)
- Matthew Frost, Aspirational (2014), https://vimeo.com/106807552
- Shaun Higton, What’s on your mind? (2014), [url]https://www.youtube.com/watch?
v=QxVZYiJKl1Y[/url]
- David Fincher, The Social Network (2010)
- Radhika Sanghani, The 6 Facebook status updates that can actually change your mood The Telegraph (2014) https://www.telegraph.co.uk/women/womens-life/10694970/The-6-Facebook-status-updates-that-can-actually-change-your-mood.html
- Jeff Orlowski-Yang, The Social Dilemma (2020)
- Anucyia Victor, What a scam! Student boasts to friends about trekking through Asia [I]The Daily Mail[/i] (2014) https://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-2749306/What-scam-Student-boasts-friends-trekking-Asia-visiting-stunning-beaches-tasting-local-cuisine-meeting-Buddhist-monks-using-FAKE-photos-taken-home-town.html
- Karen Goldberg Goff, Social networking benefits validated The Washington Times (2009), https://www.washingtontimes.com/news/2009/jan/28/social-networking-benefits-validated/
- Charlie Brooker, Nosedive S03E01, fra tv-serien Black Mirror (2016)
-France 24 English, China ranks 'good' and 'bad' citizens with 'social credit' system (2019), https://www.youtube.com/watch?v=NXyzpMDtpSE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
American identity - EKSAMEN
Kort forløb med fokus på forskellige aspekter af den amerikanske identitet hvor der arbejdes både med amerikansk historie, kultur og samfund. Forløbet sætter fokus på de amerikanske værdier, den amerikanske drøm og immigration og raceulighed i USA. Igennem forløbet veksles også mellem non-fiction og fiction.
Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Anvendt materiale: ca. 20s
-Edward N. Kearny m.fl.: Traditional American values and beliefs (1997), s.28-34.
-A.J.Merrick: The History of the America in 25 minutes (2019) 0:00-11:39 https://www.youtube.com/watch?v=k3HUPHMYEJw&t=1s
-Blake Laitner: The American Dream (2015), https://www.youtube.com/watch?v=CJz23anC0JA
-Langston Hughes: I, too, sing America (1945)
-Billie Holiday: Strange fruit (1939)
-Larissa Martinez: Valedictorian speech (2016) https://www.youtube.com/watch?v=k2rNCD2e1P8
-Studs Terkel: Call me Arnold (1980)
-Arnold Schwarzenegger: 35 Years as a Citizen, 50 Years in America: https://www.youtube.com/watch?v=vUYDTgc8G9U
-Vox: The racist history of US immigration policy (2016), https://www.youtube.com/watch?v=6yiQAmgI5s4
-Vox: The law that broke US immigration (2021), https://www.youtube.com/watch?v=iKHl__BEsD0&t=2s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Multicultural Britain - EKSAMEN
Kort forløb med fokus på multikulturalisme i Storbritannien. Eleverne opnår kendskab til vigtige aspekter af Storbritanniens kultur og historie samt undersøger holdninger til multikulturalismen. Væsentlige begreber som eleverne arbejder med er lingua franca, multiculturalism, Britishness, immigration, segregation, assimilation, integration. Forløbet arbejder også med fiktionstekster der skildrer de udfordringer og identitetsproblemer multikulturalismen kan have for særligt indiske piger bosat i Storbritannien.
Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
-det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Anvendt materiale: ca.35s
-What is Britishness? http://www.ethnos.co.uk/pdfs/9_what_is_britishness_CRE.pdf
-John Agard, Listen Mr Oxford don (1985)
-BBC, Multiculturalism: What does it mean? (2011) https://www.bbc.com/news/magazine-12381027
-Susmita Bhattacharya, Dusk over Atlantic Wharf (2005)
-Gurinder Chadha, Bend it like Beckham (2002)
-Baggrundstekst, "Introduction" fra What's up, Britain? (2008).
-Baggrundstekst, "Britishness" fra British Values and Beliefs (u.å.)
-Baggrundstekst, Global English fra Worlds of English
-Statistik: Areas of England and Wales by ethnicity fra England and Wales 2021 Census, https://www.ethnicity-facts-figures.service.gov.uk/uk-population-by-ethnicity/national-and-regional-populations/regional-ethnic-diversity/latest/
-Word cloud based on Robin Cook's "Chicken Tikka Masala"-speech (2001)
-Word cloud based on David Cameron's "My War on Multiculturalism"-speech (2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
US presidential election 2024
Et kort forløb der sætter fokus på det amerikanske præsidentvalg i USA. Eleverne skal opnå kendskab til det amerikanske valgmandssystem (herunder begreberne electoral college, popular vote, swing states og stemmeretten i USA samt de problematikker der historisk set har været samt fortsat er i dag (f.eks. voter registration, gerrymandering). Eleverne arbejder kort med hvad der karakteriserer de politiske partier og deres typiske vælgere, samt de to præsidentkandidater; herunder retoriske og stilistiske forskelle i deres TV debat. Eleverne introduceres til sagen om 'the childless cat lady' og arbejder både med Taylor Swifts opslag om støtte til demokraterne, samt begge kandidaters reaktion på støtten - vi diskuterer om endorsements kan få en betydning få valget.
Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Anvendt materiale: ca.25s
-TED-Ed, Belinda Stutzman, How is power divided in the United States government? (2013) https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU
-Scholastic, The Road to the White House https://classroommagazines.scholastic.com/election/articles/road-to-the-white-house.html
-Enchantedlearning.com, US election glossary https://www.enchantedlearning.com/election/glossary.shtml
-Vox, The electoral college, explained (2020) https://www.youtube.com/watch?v=ajavsMbCapY
-Explained, Whose Vote Counts, episodes 1+3 (2020)
-Pew Research Center, In Tied Presidential Race, Harris and Trump Have Contrasting Strengths, Weaknesses (2024) -poll https://www.pewresearch.org/politics/2024/09/09/in-tied-presidential-race-harris-and-trump-have-contrasting-strengths-weaknesses/
-Guardian News, Harris v Trump: highlights of the US presidential election debate (2024) https://www.youtube.com/watch?v=2ec4Oa2L1fo
-ABC News, Riley Hoffman, Harris-Trump presidential debate transcript excerpt (2024) https://abcnews.go.com/Politics/harris-trump-presidential-debate-transcript/story?id=113560542
-Pew Research Center, Carroll Doherty, 10 facts about Democrats in the U.S. (2024) https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/08/16/10-facts-about-democrats-in-the-us/
-Pew Research Center, J. Baxter Oliphant, 10 facts about Republicans in the U.S. (2024) https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/07/12/10-facts-about-republicans-in-the-us/
-Pew Research Center, The political values of Harris and Trump supporters (2024) [url]https://www.pewresearch.org/politics/2024/08/26/the-political-values-of-harris-and-trump-supporters/[url]
-Taylor Swift, Only the Young (2020) https://www.youtube.com/watch?v=GJU-S1t2r1M
-Inside Edition, JD Vance Called People Without Kids 'Childless Cat Ladies' (2024) https://www.youtube.com/watch?v=qBTz3n9ZzPA
-Taylor Swift, Instagram post September 11, 2024 https://www.instagram.com/p/C_wtAOKOW1z/
-Donald Trump, post on Truth Social September 15, 2024
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/113142103182027626
-Kamala Harris/Tim Walz campaign, Trump’s Bad Week (Taylor’s version), statement on X September 15, 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Heroes - EKSAMEN
I forløbet forsøger vi at karakterisere helten/forbilledet. Vi nærmere på forskellige udgaver af helte; virkelighedens forbillede (politisk: Nelson Mandela, i sportens verden: Simone Biles), samt den klassiske superhelt i comics (Captain America), og antihelten i moderne tv-serier (House of cards). Vi ser også kort på fantasy-genrens helt. I forløbet læser vi værket Dead Poets Society og diskuterer i den forbindelse hvilken betydning det har at have/være en rollemodel.
Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Anvendt materiale: ca.180s
-N.H.Kleinbaum, Dead Poets Society (1989), pp.1-166.
- Peter Weir, Dead Poets Society (1989)
-The Script, Superheroes (2014)
-The History Channel Canada, History of Nelson Mandela (2020)https://www.youtube.com/watch?v=9WP3jh001vc
-Escher Walcott, Simone Biles Opens Up About Growing up in Foster Care and Understanding 'Hardships' Kids 'Go Through' People (2023) https://people.com/simone-biles-opens-up-about-childhood-in-foster-care-8417141
-Captain America: The Chosen One, [I]Marvel[/i] (2008)
-Beau Willimon, House of Cards S01E01 (2013)
-Peter Coogan, The definition of the Superhero, adapted version (2018)
-Sport Stories, The Amazing Sports Story of Gymnast Simone Biles || Biography Of Simone Biles (2022) https://www.youtube.com/watch?v=aRq-8l1RWMY
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Australia - EKSAMEN
Forløbet omhandler Australien som tidligere britisk koloni og den oprindelige australske befolknings identitet. Fokus er på ”The Stolen Generation”, som betegner de mange aboriginal-børn der blev tvangsfjernet af myndighederne fra ca. 1900-1970erne, idet vi ser nærmere på hvad dette har betydet for den australske identitet og samfund.
Anvendt materiale: ca. 48s.
-Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen, (Re-) Discovering Australia fra i-bogen Boomerang (2023) https://boomerang.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130
-Afferbeck Lauder (Alastair Ardoch Morrison), With Air Chew (1965)
-Baz Luhrmann, Australia (2008)
-Archie Weller, Going Home (1986)
-Phillip Noyce, Rabbit-Proof Fence (2002)
-Archie Roach, Took the Children Away (1990)
-ABC News (Australia), Archie Roach looks back on a remarkable life (2019) https://www.youtube.com/watch?v=zqG3cXDRqgA
-Australia to apologize to Aborigines (2008) https://breakingnewsenglish.com/0802/080203-aborigine.html
-Kevin Rudd, Apology to Australia's Indigenous Peoples (2008)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Crime - EKSAMEN
Forløbet undersøger kort genren True Crime, herunder murder ballads, sagen om Adnan Syed, sagen om The Elkhart 4 og Jack the Ripper. Derudover ser vi nærmere på forskellige former for straf, bl.a. felony murder og the death penalty. Eleverne arbejder med forskellige non-fiktion materialetyper (podcast, dokumentar, artikel) men ser også nærmere på hvordan seriemorderen fremstilles i fiktionens verden. Vi inddrager teori omkring psykopaten og seriemoderens 7 psykologiske faser.
Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Anvendt materiale: ca. 90s
- Stephen King, The Man Who Loved Flowers (1977)
- Roald Dahl, Lamb to the Slaughter (1953)
- James Mangold, Identity (2003)
- Sarah Koenig, Serial (podcast) S01E01 (2014) https://serialpodcast.org/season-one
- Inside the Criminal Mind S01E01 (2017)
- UN calls for death penalty abolition (2017), https://breakingnewsenglish.com/0711/071117-death_penalty.html
- The last meals of death row inmates executed for crimes they were proved to be INNOCENT of years later, Daily Mail (2013) https://www.dailymail.co.uk/news/article-2278434/Can-stomach-Human-rights-group-launches-ad-campaign-featuring-meals-death-row-inmates-executed-crimes-did-commit.html
- Last Meal restaurant, AMNESTY international (2013)
https://www.youtube.com/watch?v=XFCpcxx2Mqo
- Jay Rayner, Last meals on death row: A peculiar American fascination, The Star (2020) https://www.thestar.com/life/2020/05/05/last-meals-on-death-row-a-peculiar-american-fascination.html
- Facts about the death penalty https://deathpenaltyinfo.org/
- Execution list 2024 https://deathpenaltyinfo.org/executions/2024
- Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, Narrating Truth (2021), pp.218-130;134-135.
- Nick Cave and the Bad Seeds, Where the Wild Roses Grow (1996)
-Omnivore, Criminal Minds S04E18 (2009)
-White Bear, Black Mirror S02E02 (2013)
-The controversial felony murder case of the Elkhart 4: Should teens be sentenced to 50 years in prison? newsclip, ABCNews (2014)
-The History Channel, The UnXplained: Jack the Ripper's Unsolvable Killing Spree (2024) https://www.youtube.com/watch?v=GVASftNawjY
-
-Adolescence E01 (2025)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58687506381",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58687506381",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58687506381"
}