Holdet 2g tyB/1 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Kirsten Krehan
Hold 2023 tyB/1 (1g tyB/1, 2g tyB/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Freundschaft
Titel 2 Krimi
Titel 3 Fankultur
Titel 4 Lebenswege (EKSAMEN - 50 sider)
Titel 5 Gelungene Integration in Deutschland? (EKSAMEN)
Titel 6 Erziehung im 3. Reich (16 sider) EKSAMEN
Titel 7 Nachhaltigkeit  (EKSAMEN 25 sider)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Freundschaft

Forløbet er et introduktionsforløb til tysk B, hvor der læses lettere tekster med fokus på venskab.
Der vil blive læst følgende:
Fra Mette Hermann "Wie geht´s", Gyldendal 2018 er der blevet læst følgende tekster:
Tobias Wieland: Der grösste Fehler seines Lebens (2 sider)
Namika: Lieblingsmensch (tekst + opgaver 4 sider)
Fatih Aktin: Tschick (film + opgaver 11 sider)
Brüder Grimm: Die drei Brüder (tekst og opgaver 7 sider)
Fra Ursula Hermes: Kurzgeschichten - einmal anders (1995): Tilde Michels: Freundschaftsringe (tekst + opgaver 11 sider)

Grammatik:
Der arbejdes med ordklasser, ordforråd, de svage verbers bøjning, ordstilling på tysk - som kobles på de læste tekster.
Eleverne skal skrive en kort tekst om filmen "Tschick" samt holde et kort mundtligt oplæg for læreren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufsatz 1: Tschick 12-12-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krimi

I forløbet er der fokus på forskellige krimigenre, som også bliver repræsenteret i det litterære tekster.
Eleverne har fået udleveret en tekstsamling bestående af tekster samt opgaver. Der bliver arbejdet med følgende materiale:
Rikke Taber og Martin Graverholt "Dein Deutschland" i-bog, systime: "Gattung" -( tekst og opgaver ca. 7 sider)
Herman Bauer: Mord im Hotel: Fra: Rikke Taber og Martin Graverholt "Dein Deutschland" i-bog, systime (2014):
Milena Moser: "Der Haarschnitt" fra Häckert & Hansen (1999) Literatur um die Jahrtausendwende. (Tekst + opgaver 8 sider)
Ferdinand von Schirach: "Anatomie" fra Uffe Hartvig Larsen (2013) "Schuld". (Tekst og opgaver ca. 4 sider)
Filmen "Who am I? Kein System ist sicher" (2014) (Film + opgaver 10 sider.)
Der arbejdes med følgende grammatiske emner: sætningsanalyse + kasus samt ordstilling. De grammatiske emner samt træning af ordforråd er koblet på opgaverne til teksterne. Eleverne har også fået udleveret grammatikark om de nævnte grammatiske emner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Einen Krimi schreiben 12-03-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fankultur

Emnet "Fankultur" har fokus på fankulturen i fodbolden, hvor der arbejdes med begrebet subkultur og forskellige typer af fans. Disse begreber bruges i arbejdet med teksterne, hvor der er fokus på fankulturen blandt mænd og kvinder.
Der arbejdes med følgende tekster:
Fra Krehan/Stammerjohann "Wer bin ich?, Gyldendal 2020
Supplerende tekster:
Krehan, Stammerjohann: Was ist Subkultur? (tekst + opgaver 3 sider)
Krehan, Stammerjohann: Unterschiedliche Fankulturen (tekst + opgaver 3 sider)
Kernestof:
Lea Flechtner: Wie der Opa so der Enkel - (tekst + opgaver 6 sider)
Lea Flechtner: Frauen in der aktiven Fanszene - (tekst + opgaver 4 sider=
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lebenswege (EKSAMEN - 50 sider)

Emnet "Lebenswege" sætter fokus på, hvordan livet udvikler sig forskelligt alt efter, hvilken generation man tilhører, og hvilke valg man foretager sig, som får afgørende betydning for ens liv.
Der indgår hovedsageligt sagprosatekster og videoklips.
Følgende tekster indgår:
Brisant: Kampf der Generationen - Gen X Y Z oder was? Ein Überblick (tekst + opgaver 7 sider)
Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann: Honneths soziologische Theorie. Fra: Krehan, Stammerjohann (2020) Wer bin ich? Gyldendal. (Tekst og opgaver 4 sider)
Fürchterlich klischeehaft -Hanna (17 Jahre) Fra: Katharina Weiss: "Generation Geil. Jugend im Selbstporträt. 2010 (tekst + opgaver 5 sider)
Sarah Connor: Vincent (Tekst + opgaver 4 sider)
Daniel Drepper: Stabhochspringer Buschbaum: "Ich war nie eine Frau" Fra: Krehan, Stammerjohann (2020) Wer bin ich? Gyldendal. (Tekst og opgaver 9 sider)
Jung und alleinerziehend - Nicos Kampf um seinen Sohn - https://www.youtube.com/watch?v=Owbt4z6_bAE - (videoklip på 16.min + opgaver 12 sider)
Annalena Sippl: Obwohl ich so offen damit umgehe, ist es mir unangenehm. www.jetzt.de, gekürzt, letzter Zugriff am 23.1.18. (tekst + opgaver 9 sider
Der arbejdes med ordforråd, dialog, og hvordan "Redemittel kan bruges til samtale og dialog
Grammatisk set arbejdes der med pronominer (possessive, personlige og relative pronominer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gelungene Integration in Deutschland? (EKSAMEN)

Emnet tager udgangspunkt i spørgsmålet om, hvad integration er. Der arbejdes med lettilgængelige samfundsfaglige teorier på tysk, og der læses tekster, der afspejler forskellige udfordringer, som indvandrere møder i det tyske samfund. Emnet har et omfang af ca. 52 sider
Følgende tekster samt opgaver fra Krehan/Stammerjohann: Wer bin ich? (2020) læses:
Was ist Integration? (tekst + opgaver 4 sider)
el.Mafaalani og Topraks soziologische Theorie (tekst og opgaver 3 sider)
Sozanska: Beim Sport ... (tekst og opgaver 8 sider)
Warmbrunn: Reine Kopfsache (tekst og opgaver 10 sider)
Götz: Erstmal ankommen (tekst + opgaver 7)
Mesut Özil: Die Magie des Spiels (tekst + opgaver 12 sider
Filmen Almanya. Willkommen in Deutschland (film + opgaver 10 sider)
Grammatik:
Der er blevet arbejdet med det præpositioner med akk og dativ samt dobbeltstyrende præpositioner. Egne grammatikark: 14 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufsatz 2 19-11-2024
Aufsatz 3 10-01-2025
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Erziehung im 3. Reich (16 sider) EKSAMEN

Der vil være fokus på opdragelse og propaganda i det 3. rige, hvor der arbejdes med forskellige former for materiale: sagprosa, skønlitteratur, film samt plakater.
Der arbejdes med følgende materiale (ca. 16 sider)
Der Giftpilz (ukendt oprindelse) tekst + opgaver 7 sider
Ernst Hiermer: Herr Doktor! Lassen sie mich bitte in Ruhe tekst + opgaver 5 sider
Napola - Elite für den Führer - film + tekstuddrag + opgaver 6 sider

I samme periode har der været et kort forløb (2 moduler) om det tyske valg, hvor eleverne har læst om det politiske system i Tyskland (Krehan/Springer: Tyskland - et land i forandring - opdateret af forfatterne ca. 10 sider samt opgaver). Derudover er der arbejdet med de politiske partier og valgplakater. Eleverne har holdt mundtlige præsentationer om de politiske partier samt valgresultatet. Denne del indgår ikke i eksamenspensum.
Grammatik:
Adjektivernes bøjning
Dobbeltstyrende præpositioner
Opgaver fra Herman Wie geht´s + egne opgaver
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mündliche Präsentation 24-02-2025
Mündliche Präsentation 3 03-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nachhaltigkeit (EKSAMEN 25 sider)

I emnet arbejdes der med bæredygtighed ud fra forskellige perspektiver. Begrebet "Halthaltigkeit" bliver defineret samt hvordan det enkelte individ selv kan bidrage til et liv med bæredygtighed. Der arbejdes med madspild, recycling, "at skralde" og fast fashion.
Der vil være fokus på indlæring af centrale gloser til emnet, således at eleverne oparbejder et ordforråd til at indgå i en dialog. Der arbejdes med sammenfatning af tekster (eksamenstræning) samt centrale "Redemittel", som kan bruges til den mundtlige eksamen.
Følgende tekster er blevet læst:
Christoph Schulz "Was ist Nachhaltigkeit? _ einfach erklärt" www. careelite.de/nachhaltigkeit/ - tekst + opgaver 5 sider
Wortschatzübungen -Nachhaltigkeit und Mode (Goethe-Institut Niederlande) 3 sider
https://www.zerowastefamilie.de/zero-waste.htm: Zero Waste (teksten er forkortet) tekst + opgaver 7 sider
Youtubevideo: "Containern - Mein Essen aus dem Müll" (varighed 9 minuter) Videoklip + opgaver 5 sider
Lena Horrwarth: Fast-Fashion: 3 Gründe, warum du Primark, H&M, und Co. nicht unterstützen solltest. (fra www.infranken.de - teksten er forkortet) tekst og opgaver 5 sider.
Der arbejdes desuden med mundtlige præsentation (lydfiler samt oplæg for læreren) som eksamenstræning.
Grammatik:
Der arbejdes med adjektivernes bøjning for udvalgte elever - ellers mest fokus på ordforråd og faste vendinger i forhold til eksamen) Grammatikark ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test in der Stunde 02-05-2025
Mündliche Präsentation in der Stunde 05-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer