Holdet 2g tyB/2 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Bo Skibelund, Karsten Skov Mogensen, Muhsin Karaman
Hold 2023 tyB/2 (1g tyB/2, 2g tyB/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grammatik og sprog i 2 g
Titel 2 Freundschaft
Titel 3 Krimi EKSAMEN
Titel 4 Leben in der DDR
Titel 5 Erziehung im Dritten Reich EKSAMEN
Titel 6 Wer bin ich - Integration in Deutschland  EKSAMEN
Titel 7 Abgründiges  EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grammatik og sprog i 2 g

Holdet har arbejdet "Wie geht's" Mette Hermann, Gyldendal 2016 som grundbog i grammatikundervisningen.
Desuden har holdet arbejdet med bogen "Eins, Zwei, Drei" - Kirsten Blume og Mette Hermann, Gyldendal 2019 som grundbog til mundtlig præsentation af tyske tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Freundschaft

Forløbet er i starten gennemført som introduktion til tysk B. Fokus har været mundtlighed, genopfriskning af grammatik og forskellige aspekter af temaet 'Freundschaft'.

Læste tekster:
Fra Mette Herrmann: Los geht's (Gyldendal 2018):
- Warum wir deutsch lernen & Einander kennenlernen, s. 6-11
- Cartoon: Der grösste Fehler seines Lebens, s, 76-77
- Namika: Lieblingsmensch, s. 79-80 + video: https://www.youtube.com/watch?v=3ryohiCVq3M

Wolfgang Herrndorf: Tschick (fra: Fuchs og Sinding: Stürmer und Dränger (Gyldendal, 2018), s. 94-97)
Martin Selber: Verbannung (fra: Susanne Svendsen, Textmosaik, 1985 s. 17-20)
Dirk Kurbjuweit: Zweier Ohne (fra Kurzum 2005, s. 110-112) - delvist lavet som aflevering 2.

Film: Tschick (Fatih Akin, 2016)

Videoklip til mundtlige øvelser:
Easy German 349: 8 Dinge, die man in Deutschland nicht machen soll https://www.youtube.com/watch?v=lrrBNFqG1oI  
Die deutsche Sprache in der Welt - https://www.youtube.com/watch?v=hEXYJJAxIvU
Weihnachtsmarkt - https://www.youtube.com/watch?v=dxYUYw8GPmk  
Easy German 343 - How to find Friends in Germany https://www.youtube.com/watch?v=C2mSJfk7ZPM
Musik:
Eleverne har på skift valgt et tysk musiknummer som start på timen
(gælder ikke som læst stof)

Grammatik:
Hjælperverber, svage verber, bisætninger og lidt opsamling på AP omkring sætningsanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TYSK 1 05-12-2023
TYSK 2 18-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Krimi EKSAMEN

I dette forløb har tages der udgangspunk på en bestemt litterær genre, nemlig krimi. Vi arbejder med det typiske ordforråd i forbindelse med krimi, og vi læser forskellige typer af krimifortællinger: den klassiske detektivfortælling, thrilleren, men også den mere humoristiske krimi og femikrimien. Desuden beskæftiger vi os med forskellige undergenrer af krimier og ser nærmere på et udvalg af forbrydelser - herunder mord og personskade - i et udvalg af  litterære tekster.

Vigtige begreber: das Verbrechen, der Täter, das Opfer, das Motiv, der Tatort, die Waffe, der/die Verdächtige, der Zeuge/die Zeugin, die Gattung (Detektiverzählung, Thriller, sozialer Krimi, authentische, wirkliche Krimigeschichte, ganz offene Form, zufällige Lösung, humoristischer Krimi, Femikrimi).

Læste tekster (de fleste fra Taber & Graverholt, Dein Deutschland, Systime):
1. Hermann Bauer: Mord im Hotel
2. Ferdinand von Schirach: Anatomie
3. Milena Moser: Der Haarschnitt
4. Baran Bo Odar (Regisseur), 2014: WhoAmI - Kein system ist sicher (film)


Supplerende stof:
5. Erik Christophersen: Der Krimi - einige Informationen (eine kurze Definition + die klassischen Krimiformen + moderne Tendenzen des Krimis)

Grammatik: Pronominer (herunder relative pronominer), præpositioner.

Skriftligt arbejder:
- Skrive en krimi, hvori der indgår specifikke krav
- Mundtlig 'eksamen' fremlæggelse af en vilkårlig krimi fra pensum

Omfang: ca. 38 sider

Opdateres.....
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufgabe 3 09-02-2024
Aufgabe 4 12-03-2024
TikTok Gramma 02-04-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Leben in der DDR

Leben in der DDR:
I forløbet ’Leben in der DDR’ har vi arbejdet med den politiske situation i Østtyskland fra 1961 til 1989. Med særlig fokus på Stasis rolle for forskellige personers liv og flugtforsøg i DDR har eleverne gennem arbejdet med non-fiktive og fiktive tekster, film, videoklip og websites fået kendskab til både mørkere og lysere sider af Tysklands deling.

Kernestof:
- Niemals vergessen: Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute, "Kapitel 5 DDR & Kapitel 5.7 Die ersten 25 Jahre" - Marie Søgaard Thellesen et.al.: Systime, 2016
            (https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=123#c795)
- 'Ballon', instruktion - Michael Herbig, Tyskland 2018
- Third Ear: Operation Romeo (2021)
             (https://thirdear.dk/romeo/)
- Tyskbogen – Grundbog til tysk, "Kapitel 6: Die DDR: Einstieg - die DDR & Kapitel 6.1.3 Videos und Songs" - Heidi W. Madsen og Sus Storgaard: Systime, 2019
                Kapitel 6: "Einstieg - die DDR"
               Kapitel 6.1.3: "Leben im geteilten Berlin - Flucht aus der DDR"
             (https://tyskbogen.systime.dk/?id=137)

Supplerende materiale:
- explanity Erklärvideos: Die Berliner Mauer einfach erklärt
            (www.youtube.com/watch?v=XxWn75LSO48)
- Christiane Toyka-Seid: Stasi/Staatssicherheit der DDR: Lexikon
              (https://www.hanisauland.de/wissen/lexikon/grosses-lexikon/s/stasi.html)
- Geolino Wissen (2018): Was ist Kapitalismus? & Der Kommunismus
            (www.geo.de/geolino/wissen/18873-rtkl-weltanschauung-im-
             schnellcheck-der-kapitalismus)
- Das Ministerium für Staatssicherheit (Die Stasi) i: Literatur um die
             Jahrtausendwende, Kaleidoscope, 1999
- Zeit Klick
             (https://www.zeitklicks.de/ddr/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/)
- Fluchten, fra: Chronik der Mauer (www.chronik-der-mauer.de/fluchten/)
- Spektakuläres Fluchtvideo – Wie Ines Faller 1989 in den Westen kam,
             fra: Der Spiegel (2019) (www.youtube.com/watch?
             v=GoBbGE6IYIs)
- Ballon: Vor dem Film
             https://filmcentralen.dk/files/uv-pdf/2021-04/ballon_didaktisierung_vor_dem_film.pdf
- Rikke Weinreich Sørensen - Vil du flygte fra DDR: DR.dk
            (https://www.dr.dk/viden/webfeature/skole-vil-du-flygte-fra-ddr?fbclid=IwAR0W7KGBuyN1AXsfriWZe1J8a6VigAabasIc9zZ8ct7cYCgokMHnEQ_7rgw)


Grammatik:
- Modalverbers bøjning, pronominer (possessive samt personlige)


Omfang ca. 55 sider inkl. grammatik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufgabe 5 25-04-2024
Aufgabe 6 10-05-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Erziehung im Dritten Reich EKSAMEN

Napola - Elite für den Führer (udg. af Mikael Busch og Kirsten Krehan), Tyskforlaget 2006.
Holdet har set filmen og læst udvalgte scener. (i alt ca. 30 sider)
Holdet har desuden læst "Meine Erziehung ist hart"  hentet i en udgave på nettet: file:///C:/Users/KOGY-U~1/AppData/Local/Temp/MicrosoftEdgeDownloads/d62d347f-9e08-4f3f-bbe5-9a60add879d4/04_Hitler%20Jugenderziehung%202.pdf ca 1 side

Holdet har set dokumentaren - Der deutsche Abgrund Teil 1 -
https://www.zdf.de/dokumentation/zdfinfo-doku/krieg-und-holocaust-der-deutsche-abgrund-saat-der-gewalt-1918-1922-100.html  ca. 20 sider
Holdet har også set dokumentaren Jugend im Nationalsozialismus:
https://youtu.be/iraKtSfVgFk fra serien "Musste wissen"
Fra samme serie har eleverne set: "NS-ideologie I Nationalsozialismus I Musste wissen Geschichte - https://youtu.be/nyzCwtXqRv0
Holdet har også læst "1938" fra "Mein Jahrhundert" af Günter Grass, dtv, 1999
I alt ca. 55 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Wer bin ich - Integration in Deutschland EKSAMEN

Holdet har arbejdet med temaet Integration ud fra bogen "Wer bin ich - sport und Identität" , Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal 2020.

Holdet har her læst følgende tekster fra bogen "Wer bin ich? Sport und Identität" af Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal 2020:
1) Was ist Integration?
2)El Mafaalani und Topraks soziologische Theorie
3) Benedikt Warmbrunn: Reine Kopfsache
s. 79 - 86; s. 95 - 104
4) Bourdieus soziologische Theorie s 105 - 108
5) Mesut Özil - Die Magie des Spiels - s 109 - 123
i sammenhæng med Özilteksten har eleverne set YouTubevideoen Deutschland - Türkei 3:0 (Euro 2012 Kvalifikation) - https://www.youtube.com/watch?v=mq2AfL8QjXY
Holdet har set filmen: "Almanya -wilkommen in Deutschland", af Yasemin Samdereli, 2011

Ialt ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Abgründiges EKSAMEN

Holdet har arbejdet med temaet  "Abgründiges" fra bogen "Auf uns", Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016
Holdet har arbejdet med 1) Einstieg - Freuds psykoanalyse; 2) Thomas Bernhard "Frühzug"; 3) Ferdinand von Schirach "Anatomie";  Johann Wolfgang von Goethe "Der Fischer"; Marie Louise Kaschnitz "Das dicke Kind" og Gottfried Keller "Winternacht.
I tillæg til disse tekster har eleverne set videoen "Freuds Pschychoanalyse einfach erklärt - Definition, Arten und Methoden. (https://www.youtube.com/watch?v=lBGteJoH0Lw)
og også set videoen "https://www.youtube.com/watch?v=mVtQJUgKeqc" Kurzgeschichte: Merkmale und einfache Erklärung schnell zusammengefasst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer