Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Ida Rønn Nissen, Julie Morgenstjerne Nielsen
|
Hold
|
2024 bkC/1 (1g bkC/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#1 Billedkunstens virkemidler (IJN)
Forløbsbeskrivelse
Kort introducerende forløb til faget og til de kunstneriske virkemidler i to-dimensionelle kunstarter med fokus på Farveteori, komposition, form og flade - herunder rumskabende virkemidler og fraværet af rum.
Farve: Eleverne har arbejdet i teori, analyse og praksis med farveteori, herunder farvecirklen, kontraster, akromatiske farver og brækkede farver, herunder skitseringsøvelser med lys og skygge.
Komposition: eleverne har analyseret kompositionen i en række kunstværker ud fra principper om statisk-dynamisk, åben-lukket, balance-ubalance, det gyldne snit og har derefter skulle arbejde med kompositionsprincipper i en fotoserie om skolestart.
Rum: eleverne har først arbejdet med perspektiv herunder central- og linearperspektiv. Derefter har vi bygget ovenpå med overlapning, repoussoir, raumflucht, farveperspektiv, synsvinkler, kontrast skarphed og detaljer samt størrelse placering og højde. I praksis har de undersøgt rum gennem perspektivtegninger og ved at skabe et dybt billedrum ved brug af rumskabende virkemidler.
Praktiske øvelser i forløbet:
- Farvecirkel + skema med brækkede farver
- Akromatiske farver: skitseringsøvelse
- Kompositionsøvelse: fotografiserie
- Rumskabende virkemidler: perspektivtegninger
- Rumskabende virkemidler: skab et dybt billedrum
Materialer:
Katrine Busk og Janne Yde: Billedkunstbogen. iBog Systime.
Kapitel 1.a Komposition
Kapitel 1.b Rum
Kapitel 1.d Farver
Faglige mål
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ anvende fagterminologi
Kernestof
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#2 Selviscenesættelse (IJN)
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har eleverne undersøgt gennem teori, analyse og praksis forskellige strategier og formål med at iscenesætte sig selv og andre med fokus på den todimensionelle billedkunst. Forløbet har en kunsthistoriskvinkel med nedslag i kunsthistorien fra Renæssancen og frem til samtidskunsten på den internationale kunstscene. Eleverne skal overveje hvad de forskellige måder at iscenesætte sig selv kan bruges til: er mest vellignende portræt lig med det bedste portræt?
Under forløbet har eleverne også været til Pærfekt Croquis med Muskelsvindsfonden til croquisøvelser af "pÆrfekte kroppe" og en paneldebat om de unges selvbillede og selvfremstilling i dag.
Eleverne har arbejdet med følgende:
- Kort introduktion til visuel kultur og selfies
- Det naturalistiske, realistiske portræt med blandt andet nedslag i renæssancen og perspektiverer til realisme i moderne kunst
- Det ekspressive portræt
- Portrættet som stileksperiment
Afslutningsvist har eleverne analyseret selvportrætter fra et udvalg af samtidskunstens vestlige og ikke-vestlige kunstnere, hvor de har skulle lave et kort oplæg i grupper hvor de kobler formanalysen på deres fortolkning af portrættet og selv udvælger et professionelt værk fra forløbet de perspektiverer til. (Kunstnere : Yayoi Kusama, Vik Muniz, Tracey Emin, Banksy, Yue Minjun, Victor Diop, Peter Carlsen, Stanislava Kovalcikova, Gillian Wearing)
Praktiske øvelser i forløbet:
Realistisk selvportræt med kvadreringsteknik
Ekspressivt portræt med linoleumstryk
Blindtegning
Stileksperiment ud fra blindtegning med tusch
Surrealistisk collage ud fra blindtegning
Croquis tegninger fra Pærfekt Croquis
Materialer:
Katrine Busk og Janne Yde: Billedkunstbogen. iBog Systime.
Kapitel 8.2 Selviscenesættelse
Faglige mål
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
Kernestof
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Installationskunst
I dette forløb har eleverne primært arbejdet med installationskunst.
Eleverne har været på en heldagstur på ARoS med særlig fokus på "Sky Gazing", "Barbara Kruger" og installationskunsten i kælderen.
Eleverne har analyseret et givent værk fra ARoS i grupper og fremlagt.
Derefter har eleverne udarbejdet deres eget installationsværk med fokus på beskuerens rolle. Konceptet har vægtet tungt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur og kroppen
Skulpturforløb med fokus på kroppen.
Kunsthistorisk perspektiv fra antikken til i dag.
Eleverne har lavet små oste-voksøvelser med begreber, fx "dynamisk", på tid.
Derudover har eleverne i grupper lavet store tapeskulpturere af menneskekroppen og udstillet dem på skolen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt.
Eleverne arbejder med deres individuelle selvstændige eksamensprojekt med udgangspunkt i emnet "Sky Gazing".
Eksamensprojektet tager altså udgangspunkt i udstillingen af samme navn på ARoS kunstmuseum, som eleverne i januar fik en omvisning i.
Deres proces er dokumenteret med ord og visualiseringer, herunder tilvalg og fravalg af bl.a. motiv, materialer, ide - og de afslutter med et endeligt projekt.
Slutteligt har eleverne udstillet værkerne på skolens fællesområde med tilhørerne informationstekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309692696",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309692696",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309692696"
}