Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jens Raaberg Gade
|
Hold
|
2024 biB/r (2rbiB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01 - Natur & Produktion
I dette forløb har der været lidt ”Brush up” af flere af den centrale punkter inden for økologi, hvor fotosyntese og vækst indledningsvis har været i centrum – muligt at bygge lidt videre på det pensum som eleverne har været igennem i NF i 1 HF. Dernæst har eleverne set nærmere på kvælstof- og kulstofkredsløbets opbygning samt funktion i forhold til økosystemet.
Øvelser:
• Fotosyntese og respiration med vandpest
• Skovundersøgelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
02 - Nerver & Hormoner
I dette forløb har klassen mere dybdegående arbejdet med hvordan nervesystemet fungerer og set nærmere på udvalgte hormonsystemer.
Øvelser:
• Nerveledningshastighed
• Test af reaktionsevne
• Regulering af blodglukose – kobling til insulin og glukagon
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
02 - Nervesystem
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
03 - Celler & Gener
I dette forløb er vi begyndt på celleniveau og set på transport over cellemembranen samt hvilke centrale roller DNA og RNA spiller for cellens overlevelse mm. Dernæst er der arbejdet med de humane reproduktionssystemer samt genetikken bag den biologiske arv fra en generation til næste generation og dermed grundlag for forandring samt evolution. Til at slutte forløbet af med er der blevet fokuseret på genteknologiske metoder som elektroforese, PCR, gensplejsning samt CRISPR.
Forsøg:
• Transport over cellemembranen (diffusion + osmose)
• DNA-replikation & Proteinsyntese (papir simuleringsøvelse)
• Simulering af evolution (overlevelse af dyr i forskellige miljø'er)
• Menneskedyret – en online undersøgelse af forskellige abearters morforlogi
• Blodtypebestemmelse
• Undersøgelse af enzymaktiviteten af katalase
• Ekstrahering af DNA
• Elektroforese – find en morder ud fra DNA
• Gensplejsning – papir simulering af hvordan man splejser et gen ind en bakterie
• PGLO
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
03 - Osmose
|
08-11-2024
|
04 - Find en morder
|
21-03-2025
|
05 - pGLO
|
04-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
04 - Krop & Mikroorganismer
I dette forløb er der først blevet set nærmere på fordøjelsen og samspillet med de mange mikroorganismer som findes i blandt andet vores tarmsystem. Dernæst blev fokus rettet mod hvordan man kan begrænse mikroorganismers vækst og hvordan immunforsvaret kan bekæmpe fjender som er trængt ind i kroppen. Til slut har der været fokus på energiproduktion i samspil med kredsløbet i kroppen med henblik på at lave energi.
Forsøg:
• Mikroorganismer og vækst – gæring ved forskellige temp. og pH
• Inhibering af mikroorganismer
• ELISA – undersøg om en person har kyssesyge
• Dissektion af svinehjerte + EKG (demoforsøg)
• Undersøgelse af a) vitalkapacitet og b) lungeventilation under forskellige forhold
• Hæmatokrit
• Konditest – 2-punkts-test
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
06 - Test af kredsløb
|
16-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309949728",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309949728",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309949728"
}