Holdet 2rbiB (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Jens Raaberg Gade
Hold 2024 biB/r (2rbiB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 - Natur & Produktion
Titel 2 02 - Nerver & Hormoner
Titel 3 03 - Celler & Gener
Titel 4 04 - Krop & Mikroorganismer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 - Natur & Produktion

I dette forløb har der været lidt ”Brush up” af flere af den centrale punkter inden for økologi, hvor fotosyntese og vækst indledningsvis har været i centrum – muligt at bygge lidt videre på det pensum som eleverne har været igennem i NF i 1 HF. Dernæst har eleverne set nærmere på kvælstof- og kulstofkredsløbets opbygning samt funktion i forhold til økosystemet.

Øvelser:
• Fotosyntese og respiration med vandpest
• Skovundersøgelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 02 - Nerver & Hormoner

I dette forløb har klassen mere dybdegående arbejdet med hvordan nervesystemet fungerer og set nærmere på udvalgte hormonsystemer.

Øvelser:
• Nerveledningshastighed
• Test af reaktionsevne
• Regulering af blodglukose – kobling til insulin og glukagon
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
02 - Nervesystem 04-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 03 - Celler & Gener

I dette forløb er vi begyndt på celleniveau og set på transport over cellemembranen samt hvilke centrale roller DNA og RNA spiller for cellens overlevelse mm. Dernæst er der arbejdet med de humane reproduktionssystemer samt genetikken bag den biologiske arv fra en generation til næste generation og dermed grundlag for forandring samt evolution. Til at slutte forløbet af med er der blevet fokuseret på genteknologiske metoder som elektroforese, PCR, gensplejsning samt CRISPR.



Forsøg:
• Transport over cellemembranen (diffusion + osmose)
• DNA-replikation & Proteinsyntese (papir simuleringsøvelse)
• Simulering af evolution (overlevelse af dyr i forskellige miljø'er)
• Menneskedyret – en online undersøgelse af forskellige abearters morforlogi
• Blodtypebestemmelse
• Undersøgelse af enzymaktiviteten af katalase
• Ekstrahering af DNA
• Elektroforese – find en morder ud fra DNA
• Gensplejsning – papir simulering af hvordan man splejser et gen ind en bakterie
• PGLO
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
03 - Osmose 08-11-2024
04 - Find en morder 21-03-2025
05 - pGLO 04-04-2025
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 04 - Krop & Mikroorganismer

I dette forløb er der først blevet set nærmere på fordøjelsen og samspillet med de mange mikroorganismer som findes i blandt andet vores tarmsystem.  Dernæst blev fokus rettet mod hvordan man kan begrænse mikroorganismers vækst og hvordan immunforsvaret kan bekæmpe fjender som er trængt ind i kroppen. Til slut har der været fokus på energiproduktion i samspil med kredsløbet i kroppen med henblik på at lave energi.



Forsøg:
• Mikroorganismer og vækst – gæring ved forskellige temp. og pH
• Inhibering af mikroorganismer
• ELISA – undersøg om en person har kyssesyge
• Dissektion af svinehjerte + EKG (demoforsøg)
•      Undersøgelse af a) vitalkapacitet og  b) lungeventilation under forskellige forhold
• Hæmatokrit
• Konditest – 2-punkts-test

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
06 - Test af kredsløb 16-05-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde