Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Bente Gade
|
Hold
|
2024 biC/b (1b biC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til biologi og celler
Celler, cellemembran, forsøg med osmose i kartoffel, oversigt over organsystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikrobiologi og enzymer
Mikrobiologi, forsøg med kimfald og podning, forsøg med katalase i gær
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost, fordøjelse og sundhed
Kostens energigivende stoffer, fordøjelse, forsøg med æg og pepsin, blodglukoseregulering, forsøg med blodglukose og kulhydratkilde, diabetes, hurtige og langsomme kulhydrater, kostanalyse, energi og energibalance
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kostens energigivende stoffer.docx
-
Biologi i udvikling; sider: 55-91, 117-123
C-niveau, 2. udgave, 3. oplag
-
Fokus på kostens indhold
-
image.png
-
Vi ser udsendelsen: Sundhedsmagasinet: om fedt
-
Kostens funktion.docx
-
Fokus på kostens funktion
-
Forsøg med pepsinnedbrydning af protein.docx
-
Fordøjelsen (1).docx
-
Fordøjelsen
-
marie kostoversigt.pdf
-
kost marie.docx
-
Husk at skriver hypoteser til forsøg med protein og pepsin.
-
Opsamling og tid til at arbejde med rapport.
-
Opgaver_hurtige-og-langsomme-carbohydrater-og-diabetes.pdf
-
type 1 type 2 sammenligning.docx
-
Hurtige og langsomme kulhydrater
-
Vi skal vælge et antal forsøgspersoner til forsøg næste uge (bestemmelse af blodglukose efter indtagelse af forskellige typer af kulhydrat)
-
Mulige kulhydratkilder: glukose, sukker/cola/juice, æble/gulerod, rugbrød/knækbrød, kartoffel, pasta, kikærter.
-
Biu-2C_kap3_Eksperiment_Glykæmisk-indeks.pdf
-
energi og energibalance.docx
-
Forsøg: Bestemmelse af blodglukose efter indtagelse af forskellige typer af kulhydrat. Forsøgspersonerne springer frokost over (skal være fastende inden forsøget)
-
Hjalte (glukose), Selma (rugbrød), Sefda (gulerod), Abdellah (vindrue), Issam(cola) og Susan (vindrue) faster, dvs. springer frokost over.
-
Opsamling på forløb om kost og sundhed og tid til at arbejde med rapport over forsøg med blodglukosemåling
-
proteinsyntese (3).pdf
-
Opsamling: energi og energibalance, mæthed og sult
-
DNA, Fantastic! Mr. W's DNA Rap
-
DNA replication - 3D
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik og genteknologi
Grundlæggende genetik, Mendels 1. lov, kromosomer, mutationer, celledelinger, PCR og elektroforese, forsøg med gelelektroforese, gentest og deres anvendelse, forsøg med isolering af DNA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sexologi
Hormoner, forplantning, kønsorganer, hormonregulering, positiv og negativ feedback, mikroskopi af ovarier og testikler, design forsøg: smitter kondomer mod smitte af klamydia, prævention og sexsygdomme, fosterdiagnostik, genomundersøgelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Evolution
Naturlig og kunstig selektion, forsøg med ris og selektion, opgave med Grants finker, selektion i alle retninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi og biodiversitet
Fotosyntese, Respiration, Fødekæder, netto- og bruttoproduktion, kulstofs kredsløb, biodiversitet, arbejde med datamateriale, (intro til biodiversitet), film: da insekterne forsvandt, Øvelse med fotosyntese og respiration,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309995473",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309995473",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309995473"
}