Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Karsten Korsholm Mathiesen
|
Hold
|
2024 biC/c (1c biC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler
Et kort forløb som omhandler celler, herunder:
- forskellige cellers overordnede opbygning (bakterier, dyreceller og planteceller)
- forskellige celleorganeller og deres opbygning og funktion i cellen.
- cellemembranens opbygning og funktion
- diffusion over cellemembranen og osmose.
- kort om livets udvikling i forhold til celler.
eksperimentelt:
- osmose i kartofler
- elodea og kindskrab (mikroskopi af forskellige celler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikroorganismer, DNA og bioteknologi
Et forløb, der ser på forskellige typer af mikroorganismer, mikroorganismers vækst og hvordan mikroorganismer anvendes i dagligdagen og indenfor bioteknologien. prokaryote og eukaryote mikroorganismer, herunder bakterier, (arkæer), svampe, alger, protozoer (dyreceller). Mikrobiel vækst herunder: vækstfaserne, nølefasen, den eksponentielle fase, den stationære fase og dødsfasen, vækstfaktorer som temperatur og pH. enzymers funktion og opbygning, ølbrygning som eksempel på anvendelse af mikroorganismer og bioteknologi, DNA's opbygning og funktion samt proteisyntesen og mutationer.
bioteknologi herunder gensplejsning og kort om GMO.
Eksperimentelt:
- gæringsforsøg (gæringsprocessens temperaturafhængighed)
- Isolering af DNA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik, arv og evolution
Et forløb der arbejder med genetik og nedarvning herunder:
gener og kromosomer, Karyotypekort, kønskromosomer, autosomer, homologe og heterologe kromosomer, mutationer og deres betydning for variation i genomet, mutationer og arvelige sygdomme, nedarvning af monogene sygdomme, dominante og recessive egenskaber, genotype og fænotype, homozygot og heterozygot, allele gener, krydningsskemaer, nedarvning af autosomale og kønsbundne egenskaber. Stamtavler for nedarvning af egenskaber.
Der arbejdes også med blodtyper, herunder AB0 og rhesus systemet, herunder begrebet co-dominans.
der er yderligere arbejdet med genetiske analysemetoder i form af elektroforese og DNA-profiler.
til sidst er der arbejdet med evolution, herunder genetisk variation, naturlig selektion, herunder er blodtyper blevet sat ind i en evolutionær kontekst.
eksperimentelle øvelser:
- blodtypebestemmelse med eldonkort
- gelelektroforeseforsøg (hvem er far til barnet)
- simulering af evolution (ris i rasp øvelsen)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1c
-
Biologi til tiden; sider: 101-109, 112-116
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et al. Nucleus Forlag, 2. udgave, 11. oplag 2011
-
opgaver_nedarvning.doc
-
blodtyper - biologi i udvikling 192 194 OCR.pdf
-
Biologi i udvikling; sider: 146-147, 192-194
Marianne Frøsig et al. Biologi i udvikling, 1. udagev 2. oplag, Nucleus 2014
-
Hej 1c bio C
-
Blodtype bestemmelse fremgangsmåde.docx
-
elektroforese Biologi i udvikling 2. udgave 146 147.pdf
-
Hvem er far til barnet øvelsesvejledning elevudgave bio C.docx
-
Evolution Biologibogen 230 234.pdf
-
Biologibogen; sider: 230-234
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al. Gads forlag. 2. udgave, 1. oplag, 2005.
-
Biologisk evolution
-
Variation
-
Genetisk variation
-
Naturlig selektion
-
Hvorfor har vi forskellige blodtyper Videnskab dk.pdf
-
Simulering af evolution.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sundhed, kost og fordøjelse
et forløb, der handler om sundhed kost og fordøjelse, hvor der er arbejdet med følgende:
udvikling af sundheden i danmarks befolkning, BMI, energibalance, anbefalede energifordeling af kosten, de officielle kostråd. kulhydrater, fedt og proteiner og fordøjelse af de tre hovednæringsstoffer, enzymer og deres virkemåde, blodglukoseregulering, homeostase, hormoner (insulin og glukagon), nerver (kort), diabetes type 1 og 2. diabetes type 2 som livvstilssygdom.
eksperimentelt:
- Termamyl en alpha-amylases nedbrydning af stivelse
- Blodglukose øvelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1c
-
Biologi til tiden; sider: 16-17, 19-34, 147-149
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et al. Nucleus Forlag, 2. udgave, 11. oplag 2011
-
Spørgsmål til udvikling.docx
-
Biologibogen; sider: 102-107
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al. Gads forlag. 2. udgave, 1. oplag, 2005.
-
Biologibogen side 102-107 blodsukkerregulering, Niels S Hansen et al..pdf
-
Blodglukoseøvelsen.docx
-
Hej 1c bio C
-
Biologi C + B; sider: 102-103
-
Biologi C + B. 102-103 Diabetes, Troels Wolf et al, Systime.pdf
-
Hej 1c Bio C
-
Termamyl bio C.docx
-
Opgaver til fordøjelsessystemet.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Reproduktion
Et forløb, der har reproduktion som tema og hvor der arbejdes med følgende emner og fagbegreber:
- typer af formering: kønnet og ukønnet.
- sex-strategier
- sex-signaler hos mennesket og dyr.
- funktionen af forskellige seksuelle reaktioner som fx forelskelse og utroskab
- kønsorganers opbygning og funktion hos kvinder og mænd
- kønshormoner og negativ feedback mekanisme
- kvindens menstruationscyklus og den hormonelle regulering af denne
- befrugtning og graviditet (kort)
- mitose og meiose
- prævention og seksuelt overførte sygdomme.
Eksperimentelt:
- øvelse med smittespredning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1c bio C
-
Biologi til tiden; sider: 16-17, 19-34, 63-100, 147-149
Biologi til tiden, Lone Als Egebo et al. Nucleus Forlag, 2. udgave, 11. oplag 2011
-
Hej biologi C hold
-
Hej 1c
-
Øvelse Smittespredning bio C.doc
-
Artikel Sex og samfund Klamydia i Kolding 2022.pdf
-
Biologi C + B; sider: 102-103
-
Biologibogen; sider: 102-107
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al. Gads forlag. 2. udgave, 1. oplag, 2005.
-
Biologibogen side 102-107 blodsukkerregulering, Niels S Hansen et al..pdf
-
Biologi C + B. 102-103 Diabetes, Troels Wolf et al, Systime.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi rep
Et forløb, der samler op og repetere økologi fra NV-forløbet, dog vinklet en smule anderledes end i NV. Her arbejder eleverne bla. med:
økosystemer, biotiske og abiotiske faktorer, fotosyntese og respiration, BPP, NPP, grænsningsfødekæder, nedbryderfødekæder, energi i økosystemer. vandløb som økosystem, søen som økosystem, vanddyrs tilpasning til livet i vand, forurening af et vandløb (primær forurening).
eksperimentelt:
- fotosynteseforsøg (BTB og vandpest)
- makroindeksmetoden (udført i et vandløb)
Indholdet for NV-forløbet som er afholdt i grundforløbet:
et nv-forløb i fysik og biologi der arbejder med det fælles tema: liv i universet.
Biologi arbejder med følgende:
- Cellen som den mindste enhed for liv.
- Levende organismers krav til deres omgivelser og betingelser for liv.
- Økologi: økosystemer, biotiske og abiotiske faktorer, fødekæder og økosystemets struktur.
- Energi i økosystemer, fotosyntese og respiration, energistrømme i økosystemet
- Livet i vand: vandlevende organismers krav til deres omgivelser.
- Iltindholdet i vand og makroindeksmetoden.
- Vandløbet som økosystem og primær forurening af et vandløb.
- Søen som økosystem og sekundær forurening af en sø.
Eksperimentelt i biologi:
- Betydning af lys for fotosynteseaktiviteten (fotosynteseøvelse)
- Makroindeksmetoden i Marielundsøen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64315643594",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64315643594",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64315643594"
}