Holdet 1c biC (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Karsten Korsholm Mathiesen
Hold 2024 biC/c (1c biC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler
Titel 2 Mikroorganismer, DNA og bioteknologi
Titel 3 Genetik, arv og evolution
Titel 4 Sundhed, kost og fordøjelse
Titel 5 Reproduktion
Titel 6 Økologi rep

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler

Et kort forløb som omhandler celler, herunder:
- forskellige cellers overordnede opbygning (bakterier, dyreceller og planteceller)
- forskellige celleorganeller og deres opbygning og funktion i cellen.
- cellemembranens opbygning og funktion
- diffusion over cellemembranen og osmose.
- kort om livets udvikling i forhold til celler.



eksperimentelt:
- osmose i kartofler
- elodea og kindskrab (mikroskopi af forskellige celler)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mikroorganismer, DNA og bioteknologi

Et forløb, der ser på forskellige typer af mikroorganismer, mikroorganismers vækst og hvordan mikroorganismer anvendes i dagligdagen og indenfor bioteknologien. prokaryote og eukaryote mikroorganismer, herunder bakterier, (arkæer), svampe, alger, protozoer (dyreceller). Mikrobiel vækst herunder: vækstfaserne, nølefasen, den eksponentielle fase, den stationære fase og dødsfasen, vækstfaktorer som temperatur og pH. enzymers funktion og opbygning, ølbrygning som eksempel på anvendelse af mikroorganismer og bioteknologi, DNA's opbygning og funktion samt proteisyntesen og mutationer.
bioteknologi herunder gensplejsning og kort om GMO.

Eksperimentelt:
- gæringsforsøg (gæringsprocessens temperaturafhængighed)
- Isolering af DNA

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik, arv og evolution

Et forløb der arbejder med genetik og nedarvning herunder:
gener og kromosomer, Karyotypekort, kønskromosomer, autosomer, homologe og heterologe kromosomer, mutationer og deres betydning for variation i genomet, mutationer og arvelige sygdomme, nedarvning af monogene sygdomme, dominante og recessive egenskaber, genotype og fænotype, homozygot og heterozygot, allele gener, krydningsskemaer, nedarvning af autosomale og kønsbundne egenskaber. Stamtavler for nedarvning af egenskaber.

Der arbejdes også med blodtyper, herunder AB0 og rhesus systemet, herunder begrebet co-dominans.

der er yderligere arbejdet med genetiske analysemetoder i form af elektroforese og DNA-profiler.

til sidst er der arbejdet med evolution, herunder genetisk variation, naturlig selektion, herunder er blodtyper blevet sat ind i en evolutionær kontekst.


eksperimentelle øvelser:
- blodtypebestemmelse med eldonkort
- gelelektroforeseforsøg (hvem er far til barnet)
- simulering af evolution (ris i rasp øvelsen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sundhed, kost og fordøjelse

et forløb, der handler om sundhed kost og fordøjelse, hvor der er arbejdet med følgende:
udvikling af sundheden i danmarks befolkning, BMI, energibalance, anbefalede energifordeling af kosten, de officielle kostråd. kulhydrater, fedt og proteiner og fordøjelse af de tre hovednæringsstoffer, enzymer og deres virkemåde, blodglukoseregulering, homeostase, hormoner (insulin og glukagon), nerver (kort), diabetes type 1 og 2. diabetes type 2 som livvstilssygdom.

eksperimentelt:
- Termamyl en alpha-amylases nedbrydning af stivelse
- Blodglukose øvelsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Reproduktion

Et forløb, der har reproduktion som tema og hvor der arbejdes med følgende emner og fagbegreber:
- typer af formering: kønnet og ukønnet.
- sex-strategier
- sex-signaler hos mennesket og dyr.
- funktionen af forskellige seksuelle reaktioner som fx forelskelse og utroskab
- kønsorganers opbygning og funktion hos kvinder og mænd
- kønshormoner og negativ feedback mekanisme
- kvindens menstruationscyklus og den hormonelle regulering af denne
- befrugtning og graviditet (kort)
- mitose og meiose
- prævention og seksuelt overførte sygdomme.

Eksperimentelt:
- øvelse med smittespredning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økologi rep

Et forløb, der samler op og repetere økologi fra NV-forløbet, dog vinklet en smule anderledes end i NV. Her arbejder eleverne bla. med:
økosystemer, biotiske og abiotiske faktorer, fotosyntese og respiration, BPP, NPP, grænsningsfødekæder, nedbryderfødekæder, energi i økosystemer. vandløb som økosystem, søen som økosystem, vanddyrs tilpasning til livet i vand, forurening af et vandløb (primær forurening).

eksperimentelt:
- fotosynteseforsøg (BTB og vandpest)
- makroindeksmetoden (udført i et vandløb)



Indholdet for NV-forløbet som er afholdt i grundforløbet:

et nv-forløb i fysik og biologi der arbejder med det fælles tema: liv i universet.

Biologi arbejder med følgende:
- Cellen som den mindste enhed for liv.
- Levende organismers krav til deres omgivelser og betingelser for liv.
- Økologi: økosystemer, biotiske og abiotiske faktorer, fødekæder og økosystemets struktur.
- Energi i økosystemer, fotosyntese og respiration, energistrømme i økosystemet
- Livet i vand: vandlevende organismers krav til deres omgivelser.
- Iltindholdet i vand og makroindeksmetoden.
- Vandløbet som økosystem og primær forurening af et vandløb.
- Søen som økosystem og sekundær forurening af en sø.

Eksperimentelt i biologi:
- Betydning af lys for fotosynteseaktiviteten (fotosynteseøvelse)
- Makroindeksmetoden i Marielundsøen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer