Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anders Ejlskov Jensen
|
Hold
|
2024 biC/d (1d biC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og liv
Gennemgået
- Kendetegn for liv
- Opbygning af pro- og eukaryoter
- Louis Pasteurs forsøg omkring spontan genese
- Enzymers opbygning, enzymreaktionen, og betydning af pH, Temperatur, substratkoncentration, enzymkoncentration.
- Bioteknologi og Enzymproduktion (Film: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/film/#1531137275253-5765bc63-3c39)
- Cellemembranen og transportprocessen (Diffusion, Faciliteret diffusion, osmose, aktivtransport)
- Mikroorganismer og sygdom
- Gavnlige mikroorganismer
- Mikrobiel vækst + den mikrobielle vækstkurve.
- Kroppens organsystemer
Eksperimentelt:
- Gentagelse af Pasteurs forsøg med sterile agarplader + beregning af kimfald.
- Diffusion og cellestørrelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Gennemgået:
- Sundhedsbegrebet
- Kostens energigivende stoffer
- Opbygning og betydning af carbohydrater, protein, lipider i kosten
- Kostfibre og præbiotika
- Fordøjelsessystemet
- Glykæmiske indeks og ’hurtige/langsomme cardohydrater’
- Diabetes - Fokus på problemer med blodsukkerreguleringen ved type 1 og type 2 diabetes
- Kondition, energiproduktion og energibalance.
- Respirationsprocessen
- Insulin og glukagons rolle i blodsukkeregulering
Eksperimentelt
- Blodglukose og glykæmisk indeks
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
På opdagelse i generne
Gennemgået:
- Opbygning af DNA
- Det centrale dogme - DNA-replikation og proteinsyntesen
- Kromosomer og gener
- Kromosomanomelier, kromosommutationer, genmutationer
- Genmutationer og betydningen for proteindannelsen
- Genetiske grundbegreber: Gener og alleller, genotype, fænotype, dominant, recessiv, Co-dominans, ufuldstændig dominans.
- Eksempler på genetisk betingede egenskaber: Øjenfarve, rødt hår/lys hud, blodtyper.
- Krydsningskemaer, nedarvningsmønstre, stamtræsanalyser
- Eksempel på arvelige sygdomme: Laktoseintollerans, Farveblindhed, cystisk fibrose
- Genetikken bag blodtyperne
Eksperimentelt:
- Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Evolution
Gennemgået:
- Evolutionsteoriens grundlag
o Mere afkom end der overlever
o Fænotypisk variation
o Fænotypisk variation gør at der er forskel på individers chance for at overleve
- Eksempler på biologisk variation
o Blodtyper
o Næbhøjde hos galapagos finker
- Naturlig selektion og betydningen af mutationer for den fænotypiske variation.
- Det biologiske artsbegreb
- Artsdannelse
- Stamtræer
- Eksempel på naturlig selektion: Birkemåleren, Mus og pelsfarve.
- Analysemetoder i evolution: Fossiler, Proteinanalyse, DNA-analyse.
- Homologe og analoge træk
- Betydning af kønnet formering (Seksuel formering)
Experimentelt
- Simulering af evolution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Biodiversitet og repetition af NV (Liv i universet
Gennemgået:
- Hvad er økologi
- Økosystemets opbygning
- Energi i økosystemet
- Autotrofe og heterotrofe organismer
- Fotosyntese og respiration
- Fødekæder og fødenet (Herunder græsningsfødekæder og nedbryderfødekæder)
- Bruttoprimærproduktion, Nettoprimærproduktion og respiration
- Fødepyramider og respirationstab
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Konkurrence og sammenhæng til evolution
- Carbons kredsløb
- Drivhuseffekt og Klimakrisen
- Biodiversitet: Genetisk-niveau, Arts-niveau, Økosystem-niveau
- Økologisk fodaftryk
Eksperimentelt:
- Biodiversitetsøvelse (Shannonindeks)
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hormoner og forplantning
Gennemgået
- Mandens og kvindens kønsorganer (Opbygning og funktion
- Hormoner: Insulin, EPO, GnRH, FSH, LH, Østrogen, Progesteron, Testosteron
- Hormonproducerende kirtler
- Hormoner og pubertet
- Negativ og positiv feedback
- Sædcelledannelse
- Menstruationscyklus
- Prævention
- Seksuelt overførte sygdomme (Fokus på klamydia)
- Evolution betydning af seksuel reproduktion
Eksperimentelt:
- Måling af hæmatokrit
- Forsøg med kondomer og sexsygdomme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64315645187",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64315645187",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64315645187"
}