Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Bo Skibelund
|
Hold
|
2024 muC/1 (1g muC/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tematisk forløb 1
Progression
Eleverne skal lære musikfaglige begreber og opnå en forståelse for toner, harmonik, puls og rytme. De skal have en forståelse af hvad musik er, hvordan den bruges i vores hverdag, hvordan man kan arbejde med den. Eleverne lærer at anvende begreberne og deres viden i simple praktiske opgaver. Endvidere er det også målet at skabe et fundament for senere analytisk arbejde.
Almene kompetencemål er at kunne anvende teori til praktisk opførelse samt at kunne arbejde fokuseret sammen i en gruppe.
Anvendte tekstmateriale
Johannes Grønager ”Nøgle til musikken” s. 7-11
Johannes Grønager ”C-nøglen” s. 21-27 + 30-33
Johannes Grønager ”C-nøglen” s. 43-47
Samt en række arbejdsark fra Nicolai Glaeders hjemmeside: http://tartelet.dk/
og Gert Utthentals hjemmeside: http://www.frborg-gymhf.dk/gj/mus/
Holdet har desuden arbejdet med den harmoniske trekant fra Grønagers bog "Rockanalyse" som forståelsesramme til analyse af de tonale forhold i bluesharmonik, modalharmonik og funktionsharmonik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tematisk forløb 2 (rytme)
Holdet har arbejdet med indlæring af den grundlæggende rytmeforståelse. Eleverne har her indøvet basale færdigheder, herunder indøvet en rytmerondo (Grønager),
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sang og sammenspil og koncerter
Holdet har gennem de to semestre sunget en lang række danske og udenlandske sange:
Frihedens lysdøgn - Anne Vad, Julie Maria, Nikolaj Busk
Let it Be - Lennon/McCartney
With a little help from my friends -Lennon/McCartney
Gi´ os lyset tilbage -Rasmus Skov Borring
Danse i måneskin - Frans Bak, Per Nielsen
Rør ved mig -Juan Carlos Calderon Victor Skaarup
Til havs med solfyllda segel - Stefan Forssén et al.
Smuk og dejlig - Anne Linnet
Hjem fra fabrikken - Andreas Odbjerg
Kor og sammenspilsnumre:
"One of us" Joan Osborne
"Under din sne" Minds of '99
"Mercy" Sean Mendez
"Amagerforbrænding" Carl Emil
Holdet har deltaget i Operation Syng i efteråret 2024 i Esbjerg:
Syng selected"På Kanten af Ingenting" (Arr. Morten Vinther og Line Groth)
PATINA: Flammer Rammer (Arr. Kirsten Bjerregaard)
Pil og Andreas odbjerg: Omvendt (Arr. Margrethe Debel)
Holdet har hørt en koncert med MGK-elever fra Kolding Kulturskole.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal medbringe jeres C-nøglebog til timen. Vi skal arbejde med node- og rytmeforståelse.
-
I skal medbringe c-nøglebogen til timen.
-
Vi afslutter vores rytmearbejde og i de sidste 45 minutter øver vi "One of us"
-
I de første 45 minutter skal vi arbejde med nodelæsning, så husk C-nøglebogen. Derefter arbejder vi med sammenspil.
-
I skal øve stamtoner i g-nøglen alle øvelserne til og med bilinjer: Øvelser » Toner | Musikipedia
-
I skal huske C-nøgle bogen -vi arbejder videre med noder. I sidste halvdel skal I finde et nyt sammenspilsnummer.
-
Husk c-nøglebogen. Vi skal også i gang med sammenspilsnummeret.
-
I skal gennemgå akkordøvelserne i Musikipedia: Øvelser » Akkorder | Musikipedia de første i dur og mol både klaver, noder og hørelære.
-
I skal gennemføre øvelserne i akkorder på Musikipedia i dur/mol, dim/aug/sus og opsamling af treklange: Øvelser » Akkorder | Musikipedia
-
Første del af timen laver vi teori - så I skal øve jer Musikipedia i akkorder. I anden del spiller vi musik.
-
Vi skal arbejde med musikteori i den første halvdel af timen. I anden halvdel skal I lave sammenspil.
-
I skal huske jeres papirer med Barok, Klassik, Romantik - vi skal være med færdig Quizzen i dag! Hvis der er tid, skal vi lave sammenspil.
-
Vi skal synge og lave sammenspil.
-
I skal huske jeres bluespapirer og nodearket med akkorder til timen.
-
Til timen skal i have læst den første tekst "Blues". I skal forberede et lille referat af teksten ved hjælp af stikord, som I har skrevet ind i elevfeedback til timen. Og så skal I selvfølgelig have teksten med til timen. og noderne!
-
Vi skal arbejd videre med at par Bluesnumre. Så tag jeres tekster og Bluesnoder med til timen. I 2 del skal vi i gang med et nyt nummer.
-
I skal lave en koranalyse af bluesnummeret "Dust my Broom" i liveudgaven med Walter Trout -I skal også finde de blå toner - hvis der er nogen - og tjekke akkorderne - er det typisk blues akkorder? I skal bruge det udleverede analyseark. Band: https:
-
I skal lytte til den sidste blues i rækken "Folsom Prison Blues" med Johnny Cash (https://open.spotify.com/track/0LTSNmOLBt25GMjHlxp9OR?si=99b737b0c5e64192) Er det her en rigtig blues? Lyt til musikken kig i noderne. Lav et lille korskema med en ov
-
I skal læse det udleverede papir "Den vestlige populærmusiks historie" fra ende til anden. I skal også huske de to højskolesange til timen.
-
I skal medbringe jeres musikhistoriepapir om den rytmiske musik og noderne der hører til. I 2. halvdel øver vi Sean Mendes.
-
Vi arbejder med Mercy - Husk generalprøve om fredagen.
-
I skal lytte til podcasten om sangen "Hvad tænker Ingrid på". Den kan I finde her: De nye sangskrivere | 2:5 - Mads Eslund | DR LYD
-
I skal huske noder og tekster om den rytmiske musik. I skal også medbringe noderne til de to højskolesange.
-
I skal lytte til De nye sangskrivere | DR LYD om sangen "Fortabt er jeg stadig" - I skal også overveje et nyt sammenspilsnummer til en evt. eksamen.
-
I skal lytte til sangen "Hvis døden tager noget fra dig" https://open.spotify.com/track/2kIO36SsC3cr4sgxqyfaeF?si=3c186c36838146c8 og hsuk noden til timen. I 2. halvdel af timen skal I blive enige om et sammenspilsnummer.
-
Vi går i gang med sammenspil. I skal lytte til "Amagerforbrænding" derhjemme som forberedelse.
-
I skal huske jeres papirer med funktionsharmonik til timen. Og jeres papirer til sammenspil!
-
I skal læse i Beatles bogen s. 6 - 8 og 10 -15; til afsnittet "Brian Epstein" I skal tage noter til siderne, så I kan genfortælle dem. I skal også medbringe de funktionsharmoniske analysepapirer og noderne til "Please, please me"
-
Vi skal arbejde videre med The Beatles - I skal lytte til nummeret "Please, please me" og prøve at lave en analyse af nummeret mht instrumentation, form, melodi, harmonik og vokalarbejde.
-
Til timen skal I have læst siderne 21 -31 i Beatlesbogen og skrive 15 stikord til en gennemgang af teksten. I skal også lytte til de tre sange på side 22 - læs gennemgangen af sangene særligt med henblik på de modale eksempler i sangene. Hvorfor syne
-
Lave:Beatlemania
-
Vi begynder timen med at få præsenteret 3 afsnit fra bogen om the Beatles:
-
I skal læse analysen af "Lucy in the sky with diamonds" side 82 -83 i Beatlesbogen. I skal også læse resten af afsnittet og kapitlet "Summer of love" frem til side 91. Husk noden til Lucy in the sky"
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tematisk forløb 3 Blues, R&B, Soul
Holdet har arbejdet med bluesgenren indenfor den rytmisk musik.
1) blues - Eleverne har her arbejdet med lytning og analyse og diskussion af fire musikstykker: "Dust my Broom" med Walter Trout Band (https://open.spotify.com/track/4zFDw5IO5qLDlJR7NVmEwb?si=a3e7cfbbcffb49b0)
2) "Evil is goin on" med Howlin Wolf (https://open.spotify.com/track/7LdbDjg6esKNAsnFElpFnB?si=b486091bd3284998)
3) "Folsom prison blues" (https://open.spotify.com/track/0LTSNmOLBt25GMjHlxp9OR?si=43dd9a8aca2c44db)
4) Sweet Home Chicago i en version med Robert Johnson (https://open.spotify.com/track/1guIEbEw6v69ubNOuH9Aug?si=ed7adf5dd1a94922) og i en version med Eric Clapton (https://open.spotify.com/track/2SrJs30sg11tsG1jfmHPxQ?si=4943f877fce446a0)
Her har holdet arbejdet med bluesform, trintalsanalyse, blå toner. Tekstligt udtryk, swingrytme, ambitus, tessitura.
Holdet har i forbindelse med bluesmusikken set 1. del af serien "Blues America" :https://www.youtube.com/watch?v=9hZMHLGMpzc
Som en del af oplægget til bluesmusikken har holdet gennemgået Jacob Jensens "Den vestlige populærmusiks historie" (https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/res/populaermusikhistorie.pdf )
Holdet har her lyttet og delvist analyseret Hank Williams "Honkey Tonk Blues"; "All the things you are" i to udgaver 1) Barbara Streisand og Keith Jarret; "Shake Rattle and roll" i to udgaver: 1) Big Joe Turner og 2) Bill Haley and the Comets; "Stop in the name of Love" med the Supremes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tematisk forløb 4 Tre Højskolesange
Holdet har sunget og arbejdet med tre moderne højskolesange fra 19. udgave af Højskolesangbogen:
1) "Fortabt er jeg stadig"; tekst: Stine Pilgaard, musik: Katrine Muff Enevoldsen
2) "Har døden taget noget fra dig"; tekst: Naja Marie Aidt, musik: Janne Mark
3) "Hvad tænker Ingrid op"; tekst: Mads Eslund, musik: Tue West
Eleverne har arbejdet med musikalske fænomener som form, toneart, intervaller og melodisk bevægelse , sammenhæng mellem tekst og musik.
I den forbindelse har holdet derhjemme lyttet til DR's udsendelsesrække:
https://www.dr.dk/lyd/p1/de-nye-sangskrivere, afsnittene 1,2 og 5 hvor de tre sange og tekster bliver diskuteret i en samtale mellem Katrine Muff og tekstforfatterne. I de efterfølgende timer er vigtige pointer fra samtalerne blevet trukket frem og diskuteret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5 The Beatles - særligt studeret emne
Som det særligt studerede emne har holdet arbejdet med popgruppen the Beatles ud fra Ejvind Dengsøs bog "The Beatles - Deres historie, musik og samtid" , systime 1990
Holdet har læst følgende sider: 6 -40; 48 -54; 72 -74; 79 -88.
Følgende musikstykker er helt eller delvist blevet analyseret: "Please, please me", "P.S. I love you"; "Ther's a place"; "Ask me why"; "Summer Holiday" med Cliff Richard; "Lucy in the Sky with diamonds" ; "A day in the life"
Fokus i arbejdet har været parametre som form, melodik, harmonik og instrumentation. Holdet har også analytisk beskæftiget sig med "Devil in disguise" "Summer Holiday" med henholdsvis Elvis Presley og Cliff Richard som eksempler på 60'ernes mainstream popmusik.
I forbindelse med arbejdet har eleverne set "Milksamp montage" af Phillip Tagg: "https://tagg.org/Clips/HTML5/MilksapOnly_VP8.webm"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64320712639",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64320712639",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64320712639"
}