Holdet 1g muC/1 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Bo Skibelund
Hold 2024 muC/1 (1g muC/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tematisk forløb 1
Titel 2 Tematisk forløb 2 (rytme)
Titel 3 Sang og sammenspil og koncerter
Titel 4 Tematisk forløb 3 Blues, R&B, Soul
Titel 5 Tematisk forløb 4 Tre Højskolesange
Titel 6 Forløb 5 The Beatles - særligt studeret emne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tematisk forløb 1


Progression
Eleverne skal lære musikfaglige begreber og opnå en forståelse for toner, harmonik, puls og rytme. De skal have en forståelse af hvad musik er, hvordan den bruges i vores hverdag, hvordan man kan arbejde med den. Eleverne lærer at anvende begreberne og deres viden i simple praktiske opgaver. Endvidere er det også målet at skabe et fundament for senere analytisk arbejde.
Almene kompetencemål er at kunne anvende teori til praktisk opførelse samt at kunne arbejde fokuseret sammen i en gruppe.
Anvendte tekstmateriale
Johannes Grønager ”Nøgle til musikken” s. 7-11
Johannes Grønager ”C-nøglen” s. 21-27 + 30-33
Johannes Grønager ”C-nøglen” s. 43-47
Samt en række arbejdsark fra Nicolai Glaeders hjemmeside: http://tartelet.dk/
og Gert Utthentals hjemmeside: http://www.frborg-gymhf.dk/gj/mus/
Holdet har desuden arbejdet med den harmoniske trekant fra Grønagers bog "Rockanalyse" som forståelsesramme til analyse af de tonale forhold i bluesharmonik, modalharmonik og funktionsharmonik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sang og sammenspil og koncerter

Holdet har gennem de to semestre sunget en lang række danske og udenlandske sange:
Frihedens lysdøgn - Anne Vad, Julie Maria, Nikolaj Busk
Let it Be -  Lennon/McCartney
With a little help from my friends  -Lennon/McCartney
Gi´ os lyset tilbage -Rasmus Skov Borring
Danse i måneskin - Frans Bak, Per Nielsen
Rør ved mig -Juan Carlos Calderon Victor Skaarup
Til havs med solfyllda segel - Stefan Forssén et al.
Smuk og dejlig - Anne Linnet
Hjem fra fabrikken - Andreas Odbjerg                                 
Kor og sammenspilsnumre:
"One of us" Joan Osborne
"Under din sne" Minds of '99
"Mercy" Sean Mendez
"Amagerforbrænding" Carl Emil
Holdet har deltaget i Operation Syng i efteråret 2024 i Esbjerg:
Syng selected"På Kanten af Ingenting" (Arr. Morten Vinther og Line Groth)
PATINA: Flammer Rammer (Arr. Kirsten Bjerregaard)
Pil og Andreas odbjerg: Omvendt (Arr. Margrethe Debel)
Holdet har hørt en koncert med MGK-elever fra Kolding Kulturskole.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tematisk forløb 3 Blues, R&B, Soul

Holdet har arbejdet med bluesgenren indenfor den rytmisk musik.
1) blues - Eleverne har her arbejdet med lytning og analyse og diskussion af fire musikstykker: "Dust my Broom" med Walter Trout Band (https://open.spotify.com/track/4zFDw5IO5qLDlJR7NVmEwb?si=a3e7cfbbcffb49b0)
2) "Evil is goin on" med Howlin Wolf (https://open.spotify.com/track/7LdbDjg6esKNAsnFElpFnB?si=b486091bd3284998)
3) "Folsom prison blues" (https://open.spotify.com/track/0LTSNmOLBt25GMjHlxp9OR?si=43dd9a8aca2c44db)
4) Sweet Home Chicago i en version med Robert Johnson (https://open.spotify.com/track/1guIEbEw6v69ubNOuH9Aug?si=ed7adf5dd1a94922)  og i en version med Eric Clapton (https://open.spotify.com/track/2SrJs30sg11tsG1jfmHPxQ?si=4943f877fce446a0)

Her har holdet arbejdet med bluesform, trintalsanalyse, blå toner. Tekstligt udtryk, swingrytme, ambitus, tessitura.

Holdet har i forbindelse med bluesmusikken set 1. del af serien  "Blues America" :https://www.youtube.com/watch?v=9hZMHLGMpzc

Som  en del af oplægget til bluesmusikken har holdet gennemgået Jacob Jensens "Den vestlige populærmusiks historie" (https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/res/populaermusikhistorie.pdf )
Holdet har her lyttet og delvist analyseret Hank Williams "Honkey Tonk Blues"; "All the things you are" i to udgaver 1) Barbara Streisand og Keith Jarret; "Shake Rattle and roll" i to udgaver: 1) Big Joe Turner og 2) Bill Haley and the Comets; "Stop in the name of Love" med the Supremes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tematisk forløb 4 Tre Højskolesange

Holdet har sunget og arbejdet med tre moderne højskolesange fra 19. udgave af Højskolesangbogen:
1) "Fortabt er jeg stadig"; tekst: Stine Pilgaard, musik: Katrine Muff Enevoldsen
2) "Har døden taget noget fra dig"; tekst: Naja Marie Aidt, musik: Janne Mark
3) "Hvad tænker Ingrid op"; tekst: Mads Eslund, musik: Tue West
Eleverne har arbejdet med musikalske fænomener som form, toneart, intervaller og melodisk bevægelse , sammenhæng mellem tekst og musik.
I den forbindelse har holdet derhjemme lyttet til DR's udsendelsesrække:
https://www.dr.dk/lyd/p1/de-nye-sangskrivere, afsnittene 1,2 og 5 hvor de tre sange og tekster bliver diskuteret i en samtale mellem Katrine Muff og tekstforfatterne. I de efterfølgende timer er vigtige pointer fra samtalerne blevet trukket frem og diskuteret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 5 The Beatles - særligt studeret emne

Som det særligt studerede emne har holdet arbejdet med popgruppen the Beatles ud fra Ejvind Dengsøs bog "The Beatles - Deres historie, musik og samtid" , systime 1990
Holdet har læst følgende sider: 6 -40; 48 -54; 72 -74; 79 -88.
Følgende musikstykker er helt eller delvist blevet analyseret: "Please, please me", "P.S. I love you"; "Ther's a place"; "Ask me why";  "Summer Holiday" med Cliff Richard;  "Lucy in the Sky with diamonds" ; "A day in the life"
Fokus i arbejdet har været parametre som form, melodik, harmonik og instrumentation. Holdet har også analytisk beskæftiget sig med "Devil in disguise" "Summer Holiday" med henholdsvis Elvis Presley og Cliff Richard som eksempler på 60'ernes mainstream popmusik.
I forbindelse med arbejdet har eleverne set "Milksamp montage" af Phillip Tagg: "https://tagg.org/Clips/HTML5/MilksapOnly_VP8.webm"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer