Holdet 2pidB (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Louise Holst-Salomonsen
Hold 2024 idB/p (2pidB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold
Titel 2 Crossfit
Titel 3 Padel
Titel 4 Basketball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold

Fodbold
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet. I de første lektioner er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen afslutningsvist i timerne, hvor sammenspil og taktik er i fokus.
Vi afholder et par indendørs turneringer for at få kampelementerne med.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Inderside afleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand - Udføre 2 forskellige former for driblinger/ finter med og uden moderat pres fra modstander - Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Teori: Idræt C - Teori i praksis. s. 75-80. Omhandlende kategorisering af boldspil, Boldspil som et holdspil - herunder den gode holdspiller samt motivation og flow.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crossfit

Eleverne introduceres til fitness-sportsgrenen CrossFit og historien bag. Eleverne skal:  

have kendskab til crossfit og overfladisk kenskab til de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.
have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, træk og pres.
kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
kunne lave og følge et træningsprogram, der forbedrer elevens crossfitness.

Teknikken er i fokus, når eleverne skal evalueres. Derfor vil vi vende tilbage til de centrale øvelser (f.eks. øvelserne i afsluttende WOD-test) og evt. en teknisk svær øvelse (eksempelvis squat, dødløft, row, clean, push press, wall climbs, spiderman crawl) flere gange i løbet af forløbet. Med denne tilbagevenden til øvelserne udvikles teknikken.

Teori-praktikkobling (i eksamens dialogen):

Når eleverne er til eksamen, vil det være naturligt at spørge ind til hvilke bevægemønstre, der indgår i øvelsen, og hvilke fysiske domæner WODen/øvelsen træner. Det forventes ikke, at de har indgående kendskab til træningsfysiologien på baggrund af dette forløb, men de skal have en idé om hvad domænerne dækker over, og hvordan man træner det. Eleverne kan eventuelt selv åbne for dialogen om bevægemønstrene ved at nævne dem i drejebogen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Padel

Padeltennis

De faglige mål koblet til den praktiske del af undervisningen.
Tekniske elementer:

kunne udfører serv.
kunne udføre forhånds- og baghåndsgrundslag.
kunne udføre for- og baghåndsflugtninger.
kunne returnere lige bold fra bagvæg.
kunne udføre lob.
Taktiske elementer:

Korrekt placering ved modtagelse af serv og fornuftigt valg af servreturnering.
Spilsamarbejde med makker, herunder: Kommunikation, dækning af hver sin halvbane samt at være på samme højde i banen.

Som en del af padelforløbet afprøver vi også andre ketchersport herunder badminton, pickleballe og skumtennis. Men eksamensforløbet bliver padeltennis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Basketball

FORMÅL
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende forståelse i centrale dele af basketball.
Forløbet har lagt vægt på de tekniske elementer i spillet som aflevering, modtagning, driblinger, skud, lay-up og løbemønstre. Der er desuden arbejdet med taktik/spilforståelse, for at skabe en forståelse af placering på banen i angreb og forsvar, løb uden bold, løb med bold og kommunikation på holdet. Disse elementer er trænet via forskellige øvelser med afleverings - og løbemønstre og udviklet til mere kamp relaterede spiløvelser og almindelig kamp 5 mod 5. Afslutningvist i forløbet er der arbejdet med at udforme en drejebog og afprøve øvelserne i praksis.

Basale regler i basketball er udvalgt og gennemgået. Teoretisk har vi haft fokus på streetsport som mulig aktivitet til integration og fællesskab.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- At kende til og beherske afleveringer: brystaflevering, studsaflevering, over hovedet
- At kunne modtagning af afleveringer: vær klar med hænderne ved bryst
- At kunne drible med højre og venstre hånd - og rimeligt beherske at kigge op samtidig med
- At have kendskab til og rimeligt kunne demonstrere et Lay-up: fokus på skridt og håndledsafvikling (have styr på bolden med modsatte hånd)  
- At have kendskab og på rimelig vis kunne beherske forskellige bevægelsesmuligheder på banen: Jump-stop, jump-stop-skud, give-and-go, V-cut, backdoor cut, jab step
- At kende til og på rimelig vis beherske fast-break
- At kende til forsvarsbevægelse (følge bolden med krop og arme), og forskellige typer forsvarstaktik (personligt eller zone forsvar)
- Taktik/spilforståelse: at løbe i de frie rum i forskellige løbemønstre (forståelse af cuts)
- Indgå i kampsituationer, hvor bolden modtages og spilles videre

TEORETISK FOKUS:
Basale regler i basketball:
- skridt regel (1 skridt med bold i hånden) dobbeltdribling
- Sekundregler er introduceret men ikke strengt overholdt i kamp, for at holde flow i spillet: 24 sek. regel for  scoringsforsøg, 5-sekundsfrlst tor en tæt opdækket spiller, 3-sekundsfrist for angrebsspillere i modspillernes felt, når det angribende hold har bolden.

- Idrættens organisering: Organiseret, uorganiseret, selv-organiseret og kommerciel idræt
- Artikel: Streetsport som som mulig aktivitet til integration og fællesskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer