Holdet 2rdeB (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Design B
Lærer(e) Dorthe Andersen
Hold 2024 deB/r (2rdeB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktions forløb
Titel 2 Ekskursion til Berlin
Titel 3 Design City i Kolding Aktiver og bind sammen
Titel 4 Keramik/ Flora Danica
Titel 5 Lamper og kulturer
Titel 6 Zero Waste / Logo og produkt
Titel 7 Informations pjece
Titel 8 Transformtioner i Arkitektur
Titel 9 Eksamensforløb - præsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktions forløb

Hvad er design B?
Vi repetere stilperioderne fra sidste år. Eleverne laver en planche for hver stilperiode som hænges op i designlokalet.
Eleverne arbejder med Mette Volfs formfabulering.
De skitsere og tegner perspektivtegning
6C modellen repeteres

Faglige mål:
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ekskursion til Berlin

Klassen er sammen med faget religion ( KULT) på ekskursion til Berlin.

Eleverne er afsted med fagene Religion og Design B
Inden afgang har vi gennemgået i design: Byrumsanalyse, Fænomenlogi, Stilperioden: Bauhause (funktionalismen) og  Dekonstruktivisme ( Det jødiske museum i Berlin)

Vi besøger: Det Jødiske Museum, - Udstillingen: "After" og DDR Museet.
Eleverne laver oplæg om rundt i byen: Berlinmuren, Check point Charlie, m.m. + Kanalrundfart
Teaterforestilling om aftenen: Falling in Lov,  kurateret af den parisiske stjernedesigner Jean Paul GAULTIER. Berlins nye showjuvel med den ubeskrivelige magi fra 100 millioner Swarovski-krystaller. Flotte scenografi + dragter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Design City i Kolding Aktiver og bind sammen

Efter indledende teoretisk introduktion til Jan Gehls byrumsteori og kvalitetskriterier, skal eleverne anvende dem i praksis.
Eleverne skal udvælge et byrum i Designcity Kolding som ligger langs åen. De skal aktivere dette rum så det bliver et spændende, overraskende og måske udfordrende rum at færdes i. De skaber elementer der går i dialog med en eller flere af de omgivende bygninger. De skal tage stilling til om de vil arbejde symbolsk, mimisk eller komplementært i forhold til de omkringliggende bygninger.

Brief: I skal hver især udvælge et byrum i Designcity Kolding. I skal aktivere dette rum så det bliver et spændende, overraskende og måske udfordrende rum at færdes i. Det I skaber skal indeholde elementer der går i dialog med en eller flere af de omgivende bygninger.

I designprocessen har eleverne arbejdet med følgende:
• Indledende har de lavet en byrums analyse af pladsen + en grøn, gul rød analyse med Jan Gehlst 12 kriterier
• Valg af plads og begrundelse
• Analyse af plads og omgivende bygninger
• Skitser hvor eleverne afprøver forskellige ideer
• Begrundelse af endeligt valg af idé samt hovedgreb
• Visualisering og detaljering af den endelige løsning. En skitse af deres område/ Situationsplan + en  MogUp en af detalje i området.

Nøgleord
Jan Gehls kvalitetskriterier I Fænomenologi/ sansevandring| Den organiske by vs. Den geometriske planlagte by| Grid-struktur | The Human Scale | fodgængerperspektiv | byrumsundersøgelse | adgangsforhold | potentielle brugere | grundplan | situationsplan

Litteratur  
Tekst: 12 kvalitetskriterier Gehl Architects
”TAP – Teori til analyse og praksis i billedkunst” af Andersen og Porse: Fænomenologi- Sansning af verden omkring dig
Designbogen af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde:  Kapitel 5:2 Design til byen og Kapitel 5:3: Design til stedet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Keramik/ Flora Danica

Vi får en omvisning i den store Flora Danica-porcelæn som er udstillet på Koldinghus. Porcelænet er fremstillet 1790-1803 på Den kgl. Porcelænsfabrik. Stellet er dekoreret med tegninger af Danmarks flora. Ifølge gammel tradition bestilt som en gave til Catharina den Store af Rusland, der imidlertid døde inden stellet var færdigt.
Stellet er et af verdens største planteværker, som blev udgivet 1761-1883 med smukt kolorerede tavler af hele Danmark-Norges, (senere Skandinaviens) flora. Hoveddelen af værket består af 51 hæfter + 3 supplementshæfter med i alt 3.240 kobberstukne tavler med afbildninger i folioformat af alle de planter, som forekom vildtvoksende i riget.

Brief: I skal lave en kop og tallerken til en kendt person, med udgangspunkt i udstillingen: Verdens vildeste stel af Flora Danice på Koldinghus.
I skal tænke over hvilke planter I vil have på stellet, samt hvordan de skal placeres.
Husk at der skal være sammenhæng mellem designet på kop og tallerken

Workshop 1: Kop og tallerken + dekoration - Forglødning i ovn
Workshop 2: Farver tørrer/ Glasur - Brænding i ovn
Opsamling: Moodboard af persona

Stilperiode: Design efter årtusindskiftet. Biodiversitet, miljø og bæredygtighed

Vi snakker komposition og stel. Eleverne medbringer selv planter fra have og skov.

Vi får Besøg af Keramikeren Helene Thing. Hun laver et kort oplæg om komposition og pladeteknik.
Eleverne laver 1 kop og 1 tallerken De overvejer, form, dekoration, komposition, målgruppe m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lamper og kulturer

I dette forløb har vi arbejdet med dansk, marokkansk og japansk æstetik og kultur med udgangspunkt i lampedesign . Det danske design tager udgangspunkt i Organisk Modernisme og Poul Henningsens lampedesigns. Kontrasten mellem Japansk og Marokkansk Æstetik belyses igennem begrebsparret Amor Vacui og Horror Vacui

Inden eleverne skal formulere deres eget designbriefet, har de arbejdet eksperimenterende med form og funktion inden for lys og lamper:
-  Lyslaboratorium med forskellige lyskilder og skærme.
- Skitsering m Formfabulering og formforvandling.
- Mønsterdesign inspireret af marokkansk æstetik.

I forlængelse af de mindre øvelser med æstetik, lys og lamper, har eleverne skulle arbejde med en slutopgave om lampedesign og kultur, hvor de  skulle formulere deres eget Brief og hovedgreb og strukturere deres designproces vha. indsnævringsmodellen, som har skulle resultere i en model af en lampe.

Afslutningsvist har eleverne præsenteret deres designproces og produkt for hinanden og elevernes prototyper på lampeskærmene blevet udstillet på skolens kantine.

Nøgleord
Æstetik som designparameter | Æstetik og kultur | minimalisme | maksimalisme | Amor vacui | horror vacui | Japansk, Dansk og Marokkansk æstetik  | Organisk Modernisme | Poul Henningsen| Lys | Formeksperimenter | Forvandling og fabulering | Indsnævringsmodel |

Litteratur  
Mette Volf: "skitsering som idégenererende metode". Uddrag fra ”Design og designprocessen” i Mette Volf: Design - proces og metode. Systime 2022.
Artikel: Concept of “Ma” Is at the Heart of Japanese Minimalism
Video:  Ted-ed: The complex geometry of Islamic design - Eric Broug


Faglige mål:
- Viden om forskellige kulturers design og arkitektur
Indsigt i forskellige kulturers forudsætning for forskelle i design og arkitektur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Zero Waste / Logo og produkt

I dette forløb var der fokus på modeindustriens uheldige aspekter i forhold til bæredygtighed. Kan viden om modeindustriens forurening og kritisable vilkår omsættes til praktiske tiltag, der er interessante for unge tøjforbrugere? Kan det blive zero waste, eller i det mindste minimal waste?

Opgave: I skal udvikle jeres koncept for jeres firma: Hvordan er jeres produkt bæredygtigt?
Find på et navn til jeres virksomhed
Hvilket produkt – produkter vil i sælge?
Hvem er jeres målgruppe?
Brugerundersøgelse (Hvad vil I spørge om, og hvem vil I spørge? Fx: hvad ved udvalgte unge om bæredygtighed indenfor mode? hvilke tanker gør udvalgte unge sig om mode? osv... Overvej metode: interview? Spørgeskema? Hvilke svar, hvilke evalueringer af svarene får I?)

Brief:
Hvordan kan vi få unge til at handle mere bæredygtig mode?
Er zero waste-fashion vejen frem, eller hvilke alternativer til fast fashion kan vi opstille?
I grupperne skal i  udvikle et koncept for et modefirma, der opererer med bæredygtighed. Der skal være konkrete ideer til firmaets koncept, og der skal være konkrete tøjmodeller.

Til firmaets koncept: Research og indsaml mindst tre forskellige måder, der kan handles med genbrug/gensalg/re-fashion på nettet eller fysisk.
Jeres koncept handler både om et logo til forretningen og et produktdesign.
Til tøjdesignet: Der skal være mindst et fysisk produkt, der tager udgangspunkt i eksisterende beklædning/stof/ materialer.

Benspænd:
Jeres redesign skal være bæredygtigt
Jeres redesign skal være af genbrugstøj eller genbrugsmaterialer (fx duge, puder, aflagt tøj, tøj fra en genbrugsbutik, osv.)
Jeres redesign skal kunne bruges/bæres af en person
Funktionen og anvendelsen af jeres redesign skal være klart og tydeligt for jeres persona

Introduktion til grafisk design via pp. Øvelse og analyse af hvad er et godt eller dårligt logo. Der er arbejdet med Kanyleteorien med Harold Lasswell, AIDA model, minervamodel, mindmap, skitsering og rentegning. De sætter deres Logo på noget Merchandise. Eleverne arbejder med Canva med deres endelige Logo

Faglige Nøgleord kommunikationsdesign: Navnetræk I Bomærke I Displaytypografi I Majuskler og MinusklerI Formkontrast | Farvekontrast | størrelseskontrast | statisk og dynamisk | geometrisk og organisk| moderne vs. Klassisk | feminint vs. Maskulint | font | grotesk | antikva/ Skriveskrift/ de 5 gestaltloveI Målgruppe m.m.

Faglige mål:
Analysere og diskutere design.
Identificere et designproblem og gennemføre en designproces.
Arbejde iterativt.
Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
Formativ evaluering undervejs og til sidst i forløbet

Zero Waste: Bæredygtighed,  Upcyckling, reuse, reduseI fra vugge til dødI Design efter årtusindskiftetI MaterialerI

Litteratur:
Design B-bogen: Stilperiode: Efter Årtusindskiftet
Design og arkitekturbogen af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde Kapitel 3:1: Graffiske virkemidler, kapitel 3:2: Logo, Kapitel 3:3 Branding.
Analysemodel fra design B- bogen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Informations pjece

Tværfagligt forløb mellem Design B og Psykologi C + B.
Eleverne samarbejder om udarbejdelse af informationsmateriale: Brochure, henvendt til patienter, pårørende eller andre interesserede, der ønsker bred information om Stress eller en anden psykiske lidelse.
Psykologi eleverne fortæller i gruppen en bestemt diagnose og derefter arbejder leverne med at udarbejde en informationspjece og en bestemt diagnose.

Brief: I skal udvikle en informativ brochure om depression for Psykiatrifonden med fokus på at oplyse om symptomer, årsager og behandlingsmuligheder.
Pjecen skal indeholde billeder som illustrere tekstens budskab.
Pjecen kan indehold en case, så pjecen fremstår mere personlig.
I skal overveje hvilken målgruppe og steder hvor brochuren skal ligge

Faglige mål:
-Visuelt og mundtligt formidle og reflektere over designprocesser og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
̶  Behandle problemstillinger i samspil med faget psykologi
̶  Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

I designprocessen har de arbejdet med:
̶  Anvende forskellige strategier til generering af designidéer og konceptudvikling
̶ Undersøge et designproblem ud fra et samfundsmæssigt udgangspunkt og ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet
̶ Kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i en pjece
̶ Præsentere et designprojekt visuelt og mundtligt
̶ Bevæge sig bevidst mellem praksis og teori,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Transformtioner i Arkitektur

I skal arbejde med fremtidens hus eller i kan vælge at arbejde med transformation af en eksisterende bygning i Kolding
Historisk, kulturel og bæredygtig dimension til at arbejde kritisk med transformationer.
Undersøgelse og analyse af eksisterende transformationer i Kolding & omegn samt udvalgte bygninger i resten af Danmark. Både vellykkede og mindre vellykkede eksempler.
Eleverne kan vælge mellem opgaver
Designbrief:
A ) Der skal findes en ny funktion til en eksisterende bygning i Kolding eller omegn. Bygningen og området omkring skal revitaliseres (have nyt liv). Transformationen skal gennemføres med respekt for genius loci /stedets ånd. Bæredygtighed skal tænkes med.
Funktion:
Ikke til privat brug, men åbent for flere brugere og/eller lokalområdet til en nærmere defineret form for aktivitet og liv.
Form: Fri, men i respekt for genius loci/stedets ånd forstået som natur og bygninger i umiddelbar nærhed.

B) I skal lave en idéskitse til jeres bud på Fremtidens Hus.
Tænk på hvordan Fremtidens Hus kan integrere fremtidig teknologi,  bæredygtige løsninger som f.eks. grønne tage, solceller, genanvendte materialer og energieffektive løsninger. Overvej, hvordan bygningens design kan bidrage til både økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.
Vælg mellem Genius Logi eller international stil

Til A og B arbejder i med: Tegn en fælles ideskitse: Grundplan og Situationsplan til Fremtidens Hus. Lav et moodboard (fysisk eller elektronisk) med billeder af materialer, detaljer af bygningen, skitser og forklarende stikord.

Nøgleord
|  Transformation, Revitalisering , renovering restaurering, ombygning, nyfortolkning | arkitekturanalyse | stedsanalyse | Fredning og bygningsbevaring | lokalplaner | bæredygtighed | upcycling | adaptive reuse | genius loci vs. International stil |
Relationer | overgange | additiv-, subtraktiv- og dimensional transformation | målfaste tegninger | teknisk tegning | målestok og skala | plantegning | facade | snittegning | opstalt | situationsplan

Litteratur  
Janne Yde og Katrine Busk: "Transformation i arkitektur" + "Stedet"  i Design og arkitekturbogen. Columbus forlag 2022. iBog
Janne Yde og Katrine Busk: Øvele 4:6:4 - Fremtidens hus + 4.6 Bæredygtigt byggeri
DAC: Målfaste tegninger og modeller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksamensforløb - præsentation

Eleverne arbejder med deres eksamensoplæg til Design B- eksamen.
Deres oplæg skal være lidt mere teoretiske funderet – TAP -bogen mm.
Oplæg om 3 genstandsfelter under et hovedemne 😊
I skal vise forskellige måder at arbejder med designprocessen.

De sidste 10 lektioner. Hvad skal i her?
1. hvad er eksamen på Design B
I skal udvælge 3 produkter +  1 overemne samt udtænke, hvad mit sidste selv valgte produkt kunne være.
2. Idegenerering og resarch på det sidste design under dit hovedemne + informationer om dit hovedemne.
3. Undersøge målgrupper og formulere mit eget Brief
4. skitsering og undersøgelse af materialevalg
5. Rentegning/ arbejder med mit produkt
6. Endelige produkt
7. Endelige produkt / I fletter jeres oplæg sammen – lav en disposition for jeres oplæg
8. I fletter jeres eksamensoplæg sammen
9. oplæg for hinanden

Emner:

Cecilie Agnethe Buch, 2r Grøn fremtid!
Christoffer Korshøj Ehlers, 2r Bæredygtighed
Inga Rós Finnsdóttir: Bæredygtighed i design
Mathilde Høvinghoff Jakobsen, 2r Design til Unge
Maya Bahr, 2r Natur i design
Ruth Schmidt, 2r Design til ungdommen
Sofie Lindby Pedersen, 2r: Organisk design
Sofie Schmidt Linneberg, 2r Design med fokus på omsorg for fremtiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer