Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Birgitte Nielsen
|
Hold
|
2024 saB/q (2q saB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kriminalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det amerikanske valg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk økonomi og velfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klima i sociologisk perspektiv.
Formålet er at opnå en dybdegående forståelse af menneskets klimaadfærd. Det er ambitionen at eleverne opnår en forståelse for hvorfor nogle individer har klimavenlige holdninger, andre ikke, og hvorfor nogle individer er villig til og i stand til at omsætte deres holdninger til klimavenlige handlinger. Dette vil foregå igennem en bred vifte af teoretiske perspektiver på klimaadfærd, samt analyser af koblinger mellem forbrug og identitet i en tid med klimaforandringer. Forløbet er struktureret omkring nedenstående 11 overordnede spørgsmål, som giver den tematiske undervisning en problemorienteret og undrende tilgang, som er relateret til elevernes egen livsverden.
• Klimaet forandrer sig, også under Corona, og hvordan reagerer vi på klimaforandringer?
• Hvorfor ændrer vi (ikke) klimaadfærd - er det fordi vi er fornuftige/rationelle?
• Hvorfor ændrer vi (ikke) klimaadfærd - er det mine forældres skyld?
• Hvorfor ændrer vi (ikke) klimaadfærd - er det mine venners skyld?
• Hvorfor ændrer vi (ikke) klimaadfærd - er det samfundets skyld?
• Hvilken rolle spiller forbrug og livsstil i en tid med klimaforandringer?
• Jeg forbruger, ergo er jeg – er vores identitet knyttet til vores forbrug?
• Black Friday og/eller bæredygtigt forbrug?
• Har vi frihed til at forbruge eller pligt til mådehold?
• Klimabevægelser - hvilken rolle spiller de i kampen mod klimaforandringer?
• Hvordan kom vi hertil - at leve i et risikosamfund?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dansk politik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343375984",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343375984",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343375984"
}