Holdet 2psaB (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Kåre Ørum Andersen
Hold 2024 saB/p (2psaB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1. Hvorfor bliver unge kriminelle?
Titel 2 Forløb 2. Ulighed og sundhed i Danmark
Titel 3 Forløb 3. Valg i USA
Titel 4 Forløb 4. Har vi råd til vores velfærdsmodel?
Titel 5 Forløb 5. Fri eller fortabt - senmodernitet
Titel 6 Forløb 6. Politik: SVM-regeringen i krise?
Titel 7 Forløb 7. Integration
Titel 8 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1. Hvorfor bliver unge kriminelle?

Forløbet forkuser på sociologiske årsager til kriminalitet og forklaringer herpå. Der inddrages teoretiske og ideologiske perspektiver på straf. Forløbet afsluttes med at fokusere resocialisering og på at diskutere fordele og ulemper ved straf.

Forløbet kombineres med et besøg i Kolding byret.

Kernestof:
-̶ identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2. Ulighed og sundhed i Danmark

Forløbet fokusere på levevilkår, ulighed og social arv.
Udgangspunktet for forløbet er DR dokumentaren en syg forskel om Ulighed i sundhed i Aalborg.Der inddrages viden og social stratifikation, ulighed, fattigdom, Gini-koefficient, ideologi og lighed og retfærdighed. Med teori, bl.a. Bourdieus teori om social arv og kapitalbegreber.

Kernestof:
- Levevilkår, social differentiering og social mobilitet.

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
- Påvise sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre
- Formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
- På et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3. Valg i USA

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4. Har vi råd til vores velfærdsmodel?

Forløbet indledes med at gøre status over dansk økonomis tilstand. Derefter arbejdes med de økonomiske mål. det økonomiske kredsløb og økonomisk politikker (pengepolitik, finanspolitik og strukturpolitik)
Herefter fokuseres der på statens indtægter og udgifter, velfærdsstaten og forskellige velfærdsmodeller, klemmerne herpå, stat, marked, civilsamfund. Ideologierne anvendes i mindre omfang.
Kernestof:
– Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund
– Forskellige velfærdsmodeller inddrages samt velfærdssamfundets grundlæggelse i DK inddrages.
– Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, styring og bæredygtig udvikling.–
– økonomiske styringsprincipper, herunder bæredygtig udvikling
– makroøkonomiske sammenhænge, multiplikatorvirkning, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
– De politiske grundholdninger/ideologier økonomiske syn inddrages

.Faglige mål:
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
-Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5. Fri eller fortabt - senmodernitet

Fri eller fortabt - Perspektiver på senmodernitet - frit valg på alle hylder.

Identitetsdannelse og livsstil i det senmoderne samfund. Sociologiske teoretikere inddrages herunder Habermas, Beck, Sennett, Bauman, Eherenberg og Rosa. Der fokuseres på accelerationssamfundet og præstationssamfund. Afsluttes med fokus på køn og ligestilling

Faglige mål:
Forklare og perspektivere samfundsfaglige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teori.
Sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.

Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisation
Social differetiering, kulturelle mønstre og levevilkår
Køn og ligestillng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer