Holdet 2prtC (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Retorik C
Lærer(e) Rune Staun Søndergaard
Hold 2024 rtC/p (2prtC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: De retoriske faser
Titel 2 Forløb 2: Kommunikationssituationer og appelformer
Titel 3 Forløb 3: Argumentation
Titel 4 Forløb 4: Genre og funktion
Titel 5 Forløb 5: Faglig formidling
Titel 6 Forløb 6: Tema om offentlig og pol. argumentation
Titel 7 Forløb 7: Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: De retoriske faser

Introduktionsforløb om de retoriske forarbejdningsformer (inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio).

Ytring 1: Argumenterende tale (mundtlig, movere)
Hold en tale for retorikholdet om et relevant emne for denne målgruppe (funktion: movere, mundtlig). Talen skal være struktureret efter den klassiske dispositio, være provokerende og indeholde minimum 3 retoriske virkemidler. Taletid: Max 3 min.

Materiale:
• Lærebog: ”Grundbog i retorik”: Kapitel 1: Indledning, s. 7-8 + Kapitel 2: De fem forarbejdningsfaser
• Undervisningsvideo: ”Hvad er retorik?” https://www.youtube.com/watch?v=8Ic5UnLMIZA
• Undervisningsvideo: ”De fem retoriske faser” https://www.youtube.com/watch?v=Ql2d58UWx-o

• Jens Stoltenbergs tale ved mindehøjtideligheden i Oslo Domkirke d. 24. juli 2011
• Rick Rigsbys dimissionstale: "Lessons from a high school-dropout"
• Steve Jobs' Stanfordtale
•  Phil Davisons tale (https://www.youtube.com/watch?v=djfDZrm9KZs)
• Leonardo DiCaprios tale til FN 2014
• Marys fødselsdagstale til kronprins Frederik
• Barack Obamas indtrædelsestale, 2009
• Lærernoter til "How to win friends and influence people"
• Tale af gymnasieelev til klassekammeraterne: At rejse (s. 19 i "Grundbog i retorik)

Faglige begreber:
• Usus, ars, imitatio, natura.
• De fem forarbejdningsfaser (inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio)
• Inventio: Emne, fokus, formål, argumentation
• Inventio: Topik: topos (topoi): Heuristisk spørgeliste + tematisk topikliste
• Dispositio: Udvælgelse af argumentation
• Udvælgelse, vægtning og rækkefølge
• Den klassiske dispositio: Indledning (exordium + partitio), corpus (narratio + argumentatio (probatio + refutatio)) og afslutning (peroratio).
• ANSVA: Attention, Need, Satisfaction, visualisation, action)
• Talekort og manuskript
• Påklædning, udseende, kropssprog, gestik og stemme (udtrykselementer: tempo, pauser, tryk, artikulation og volumen)
• Konstruktiv, kærlig og konkret kritik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Kommunikationssituationer og appelformer

I forløb 2 præsenteres eleverne for forskellige kommunikationssituationsmodeller (Cicero, Bitzer og den retoriske diaman), som benyttes på forskellige taler fra forløb 1. Derudover får eleven indsigt i de tre retoriske appelformer: patos, etos og logos.

Derudover holder eleverne i forløbet deres ytring 1, som de skrev i løbet af forløb 1 om de retoriske forarbejdsformer. De kobler derudover forløb 2's begreber på deres egen tale.


Materiale:
• "Grundbog i retorik", kapitel 3: "Kommunikationssituationen" og kapitel 4: "Appelformer"


Faglige begreber:
• Ciceros retoriske pentagram: afsender, modtager, sprog, omstændigheder og emne
• Bitzers retoriske situation (fitting response, exigence, audience, constraints)
• Det retoriske kompas (modtager, afsender, formål, emne, medium, genre, forløb, form, kontekst)
• Kairos
• Kritik: Kærlig, konkret og konstruktiv kritik + hvordan modtager du kritik?

Appelformsanalyse:

I denne del af forløbet blev de retoriske appelformer også gennemgået i dybden, især med fokus på etosbegrebet.

Materiale:
• "Grundbog i retorik", kapitel 4: "Appelformerne"
• Debatindlæg, Kamma Ankjærø: "Høj pris for et nyt organ" (BT, 27. april 2004)

Faglige begreber:
• De tre appelformer: logos, patos, etos
• Logos i form og i indhold
• Patos i form og indhold
• De klassiske etosdyder (phronesis, areté, eunoia)
• De moderne etosdyder: Kompetence, åbenhed og engagement
• Låneetos
• Dynamisk etos: Forventningsetos, situationsetos, slutetos
• Direkte (tekstuel) og indirekte (kontekstuel) etos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Argumentation

I dette forløb er fokus på den retoriske argumentationslære. Forløbet er meget praktisk orienteret med mange små øvelser undervejs. Som en del af forløbet skriver eleverne ytring 2 og giver hinanden feedback. Derudover indgår også en såkaldt hf-dag i forløbet, hvor eleverne underviser de kommende retorikelever.

Ytring 2
Eleverne skal skrive et skriftligt debatindlæg om uddannelse. De vælger selv publikationssted. Hvis eleverne vælger at målrette ytringen til Politiken, kan de deltage i Retoriklærerforeningens konkurrence.

Materiale:
• Grundbog i retorik, kapitel 5: "Argumentation", . 65-90
• Lærerhandout: Skemaer med argumentkneb og argumenttyper
• Adskillige argumentøvelser
• Facebook-opslag af Steffen Videbæk Fredsgaard (s. 72-74 i "Grundbog i retorik"
• Debatindlæg fra Politiken: "Organdonation: Min krop tilhører mine pårørende"
• Detektor-videoer om forskellige retoriske uskikke (DR)

Faglige begreber:
• ANSVA-diposition
•  Argumentmodel: påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, gendrivelse og styrkemarkør
• Argumentkneb og dårlig argumentation: ad hominem, stråmandsargument, trusselsargument, mængdeargument osv.
• Argumenttyper: definition, årsagsargument, sammenligning osv.
• Argumentationsfaser: konstaterende, definerende evaluerende, advokerende
• Argumentvaccination
• Vurderingskriterier: Er argumentationen interessant, sammenhængende og redelig?
• Krav til den gode debattør: situationsfornemmelse, opfindsomhed, vovemod, åbenhed, respekt, lydhørhed og anerkendelse af det bedste argument tæller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Genre og funktion

Et forløb om retoriske genreteori og funktion.

Materialer:
Kapitel 6: "Genre og funktion" i "Grundbog i retorik"

Begreber:
De tre genrefunktioner: delectare, docere og movere
De tre klassiske talegenrer: deliberativ (politisk) tale, epideiktisk tale (lejlighedstale, forensisk tale (retstale)
Genrehybrid
Stemmesamlende/stemmeflyttende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Faglig formidling

Forløb med fokus på faglig formidling.


Ytring 3: Formidlingsartikel
Skriv en skriftlig (populærvidenskabelig) formidlingsartikel om et emne, som du ved noget om. Emnet kan være fagligt (fra biologi, samfundsfag eller psykologi - tag fx dit SSO-emne) eller en interesse eller hobby, som du har (fx heste, musik eller lignende). Du beslutter selv, hvor din formidlingsartikel skal publiceres henne, men husk, at modtageren har betydning for din fremstilling af emnet. Din ytring skal både docere og delectare.

Undervejs skal du overveje:

De fire tekstkvaliteter (det levende sprog, det overbevisende sprog, det klare sprog eller det læservenlige sprog)
Brug af metaforer til at anskueliggøre problemet
Brug af visuelle virkemidler (modeller, grafik, illustrationer, billeder osv.)
Konkrete eksempler
Aptum
Længde: 2 sider (med illustrationer osv.)

Materialer:
• Kapitel 7: "Faglig formidling" i "Grundbog i retorik" + uddrag af ibog om skalering og brug af billeder.
• Annonce i Magasinet Skøn nr. 144, november 2016
• Eksempler på formidlingsplakater m.m. på Kolding Gymnasium
• Uddrag af leksikonopslag om retorik fra Den store danske.
• Eksempler på kancellisprog
• Eksempler på grafer og modeller fra lærerbøger

• Eline Palm Meldgaard: Ph.d.-cup-indslag 2019
• Tedtalk: Rediscovering Rhetoric - Persuasion from a Heart of Love | Michael Collender | TEDxBillings
• DR: Explainer: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-er-aspartam-farligt-for-mennesker_425
• Carsten Madsen (AU): Retorik i antikken og i dag (https://www.youtube.com/watch?v=fLFh0CqjkPc&ntb=1&msockid=cf5bcab603c711f08e5120e9f53f15c0)

• Selvvalgte artikler i Illustreret videnskab/Historie
• "Fra klimakrise til narkokrig: Sådan kan vi (måske) tæmme de vildeste problemer" (Fra videnskab.dk

Faglige begreber:
• Forskel på mundtligt og skriftligt sprog
• Fagfaglig formidler >< faglig formidler
• Typer af formidling: uddannelse, populærvidenskab, anvendt viden
• De fire tekstkvaliteter: oerbevisende, klar, levende og læservenligt sprog
• Metaforer, billeder og skalering
• Multimodalitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Tema om offentlig og pol. argumentation

Kort dobbeltlektion om offentlig og politisk argumentation.

Materialer:
Kapitel: "Argumentation i den politiske debat" i "Grundbog for retorik"
Kapitel : "Offentlig debatkultur" i "Grundbog i retorik

Begreber:
Argumentkneb (ad hominem, eristisk argumentation m.fl.)
Framing/newspeak
Retorisk debatideal
Redelig argumentation
Deliberativt demokrati
Politikerhad og debattone
Retorisk medborgerskab/agency
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Repetition og eksamensforberedelse

Vi afslutter faget med et repetitions- og eksamensforberedelsesforløb. Ud over træning i den teoretiske delprøve arbejder eleverne også med en af deres egne ytringer (som de ikke har valgt som eksamensytringer), så de træner at formidle retoriske overvejelser i forhold til en ny kommunikationssituation.  

Rammer for eksamen:
Forberedelse: 60 minutter
Eksamen: 30 minutter (men minus spørgsmåltrækning osv.)
To delprøver: en praktisk og en teoretisk
Den teoretiske delprøve (5 min.'s oplæg + 5-7 min.'s samtale)
Du trækker en ukendt tekst, og du skal lave en retorisk analyse og vurdering af teksten.
Den praktiske delprøve: (5 min.'s oplæg + 5-7 min.'s samtale)
Du har valgt en eksamensytring. RSS stiller et individuelt spørgsmål til dig med afsæt i din eksamensytring.
Fx: "Du har skrevet en tale til retorikholdet om Israel-Palæstina-konflikten. Forestil dig nu, at du skal skrive et skriftligt debatindlæg til Berlingske Tidende. Hvilke retoriske overvejelser gør du dig? Skriv en ny titel og 2-3 linjer af debatindlægget."

Materialer:
HF og VUC Fyns "Det grønne bord Retorik C" med afsæt i  Geeti Amiris debatindlæg: "Aisha, er du jomfru?" (https://www.berlingske.dk/kommentatorer/aisha-er-du-jomfru)
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 (1,9 ns) + Retorisk analyse af Lindes tale skrevet af Lisa Storm Villadsen
"Sara Elgaard vil forstå de smerter, hvis årsag ingen kender". Interview i Information, 20. april 2019 (2,7 ns).
Asbjørn Sennels: "Privat profil og stil giver flere stemmer", Viborg Stifts Folkeblad, 24. februar 2021 (1,7 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer