Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Retorik C
|
Lærer(e)
|
Rune Staun Søndergaard
|
Hold
|
2024 rtC/p (2prtC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: De retoriske faser
Introduktionsforløb om de retoriske forarbejdningsformer (inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio).
Ytring 1: Argumenterende tale (mundtlig, movere)
Hold en tale for retorikholdet om et relevant emne for denne målgruppe (funktion: movere, mundtlig). Talen skal være struktureret efter den klassiske dispositio, være provokerende og indeholde minimum 3 retoriske virkemidler. Taletid: Max 3 min.
Materiale:
• Lærebog: ”Grundbog i retorik”: Kapitel 1: Indledning, s. 7-8 + Kapitel 2: De fem forarbejdningsfaser
• Undervisningsvideo: ”Hvad er retorik?” https://www.youtube.com/watch?v=8Ic5UnLMIZA
• Undervisningsvideo: ”De fem retoriske faser” https://www.youtube.com/watch?v=Ql2d58UWx-o
• Jens Stoltenbergs tale ved mindehøjtideligheden i Oslo Domkirke d. 24. juli 2011
• Rick Rigsbys dimissionstale: "Lessons from a high school-dropout"
• Steve Jobs' Stanfordtale
• Phil Davisons tale (https://www.youtube.com/watch?v=djfDZrm9KZs)
• Leonardo DiCaprios tale til FN 2014
• Marys fødselsdagstale til kronprins Frederik
• Barack Obamas indtrædelsestale, 2009
• Lærernoter til "How to win friends and influence people"
• Tale af gymnasieelev til klassekammeraterne: At rejse (s. 19 i "Grundbog i retorik)
Faglige begreber:
• Usus, ars, imitatio, natura.
• De fem forarbejdningsfaser (inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio)
• Inventio: Emne, fokus, formål, argumentation
• Inventio: Topik: topos (topoi): Heuristisk spørgeliste + tematisk topikliste
• Dispositio: Udvælgelse af argumentation
• Udvælgelse, vægtning og rækkefølge
• Den klassiske dispositio: Indledning (exordium + partitio), corpus (narratio + argumentatio (probatio + refutatio)) og afslutning (peroratio).
• ANSVA: Attention, Need, Satisfaction, visualisation, action)
• Talekort og manuskript
• Påklædning, udseende, kropssprog, gestik og stemme (udtrykselementer: tempo, pauser, tryk, artikulation og volumen)
• Konstruktiv, kærlig og konkret kritik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære alle. Se gerne denne video hjemmefra:
-
Program
-
Samlet rhetorkursus (1).pdf
-
Lektie til næste time: Læs s. 9-13 i kapitel 2. Fokuspunkter: Forstå forskellen på de fem forarbejdningsfaser (inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio) + fokuspunkter på inventio: Emne, fokus, formål, argumentation (herunder topik)
-
Program 1) Repetition m. kahoot: https://play.kahoot.it/v2/*?quizId=58be8f99-1e47-40d7-a2d9-f19a8e8dbec6
-
Hold A: IMod påstanden
-
Faglige pointer
-
Tale af gymnasieelev til klassekammeraterne: At rejse
-
5) Arbejd på din ytring 1:
-
1) Dagens omformuleringer:
-
Ingen lektie.
-
Elocutio
-
Blooket: Cryptohack, cafe, tower defense, Guld Quest, monsterbrawl, Racing, blook rush
-
I timens start skal du kunne genfortælle sin fabel med saft og kraft, så folk siger høre på den. Du må gerne begynde eller slutte med at præsentere pointen/moralen.
-
Memoria
-
Fordele og ulemper ved fuldt og stikordsmanuskript
-
Ytring 1: Argumenterende tale
-
I timen vil vi begynde med at repetere med nogle småspil (begrebskort + puslespil). Derefter vil der være en lille prøve, hvor vi tester fagbegreberne af. Endelig skal vi se på Barack Obamas tale, som findes i bogen. Velmødt.
-
Barack Obama inaugural address: Jan. 20, 2009
-
Skriv ytring 1 færdig.
-
Hav ytring 1 færdig.
-
RSS præsenterer eksamenen + vi hører jeres ytringer, så vær klar!
-
Retorik eksamen.Forberedelse. 60 min.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Kommunikationssituationer og appelformer
I forløb 2 præsenteres eleverne for forskellige kommunikationssituationsmodeller (Cicero, Bitzer og den retoriske diaman), som benyttes på forskellige taler fra forløb 1. Derudover får eleven indsigt i de tre retoriske appelformer: patos, etos og logos.
Derudover holder eleverne i forløbet deres ytring 1, som de skrev i løbet af forløb 1 om de retoriske forarbejdsformer. De kobler derudover forløb 2's begreber på deres egen tale.
Materiale:
• "Grundbog i retorik", kapitel 3: "Kommunikationssituationen" og kapitel 4: "Appelformer"
Faglige begreber:
• Ciceros retoriske pentagram: afsender, modtager, sprog, omstændigheder og emne
• Bitzers retoriske situation (fitting response, exigence, audience, constraints)
• Det retoriske kompas (modtager, afsender, formål, emne, medium, genre, forløb, form, kontekst)
• Kairos
• Kritik: Kærlig, konkret og konstruktiv kritik + hvordan modtager du kritik?
Appelformsanalyse:
I denne del af forløbet blev de retoriske appelformer også gennemgået i dybden, især med fokus på etosbegrebet.
Materiale:
• "Grundbog i retorik", kapitel 4: "Appelformerne"
• Debatindlæg, Kamma Ankjærø: "Høj pris for et nyt organ" (BT, 27. april 2004)
Faglige begreber:
• De tre appelformer: logos, patos, etos
• Logos i form og i indhold
• Patos i form og indhold
• De klassiske etosdyder (phronesis, areté, eunoia)
• De moderne etosdyder: Kompetence, åbenhed og engagement
• Låneetos
• Dynamisk etos: Forventningsetos, situationsetos, slutetos
• Direkte (tekstuel) og indirekte (kontekstuel) etos
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi hører taler + lidt andet godt.
-
Vi har hørt: Sigrid, Lærke, Mille, Clara, Clara, Maya, Andy, Emma, Thea
-
1) Snakspil - en fiasko2) Taler3) Læs om kommunikationssituationen i "Grundbog i retorik", og beskriv talesituationen for ytring 1. Gem denne beskrivelse sammen med jeres ytring.
-
Fredag 22. juli 2011 oplevede Norge det værste terrorangreb i nyere tid. I alt 77 mennesker mistede livet, da Anders Behring Breivik først detonerede en bilbombe i regeringskvarteret i centrum af Oslo (6 dræbte og 200 sårede) og kort efter begik en r
-
Kommunikationssituationens elementer
-
Program
-
Bitzers retoriske situation
-
Vi har hørt: Sigrid, Lærke, Mille, Clara, Clara, Maya, Andy, Emma, Thea, Stine, Adrianna, Adam, Asta
-
Indledning:
-
Logos
-
Øvelse:
-
Etos
-
Opgave 1 – Etos
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Argumentation
I dette forløb er fokus på den retoriske argumentationslære. Forløbet er meget praktisk orienteret med mange små øvelser undervejs. Som en del af forløbet skriver eleverne ytring 2 og giver hinanden feedback. Derudover indgår også en såkaldt hf-dag i forløbet, hvor eleverne underviser de kommende retorikelever.
Ytring 2
Eleverne skal skrive et skriftligt debatindlæg om uddannelse. De vælger selv publikationssted. Hvis eleverne vælger at målrette ytringen til Politiken, kan de deltage i Retoriklærerforeningens konkurrence.
Materiale:
• Grundbog i retorik, kapitel 5: "Argumentation", . 65-90
• Lærerhandout: Skemaer med argumentkneb og argumenttyper
• Adskillige argumentøvelser
• Facebook-opslag af Steffen Videbæk Fredsgaard (s. 72-74 i "Grundbog i retorik"
• Debatindlæg fra Politiken: "Organdonation: Min krop tilhører mine pårørende"
• Detektor-videoer om forskellige retoriske uskikke (DR)
Faglige begreber:
• ANSVA-diposition
• Argumentmodel: påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, gendrivelse og styrkemarkør
• Argumentkneb og dårlig argumentation: ad hominem, stråmandsargument, trusselsargument, mængdeargument osv.
• Argumenttyper: definition, årsagsargument, sammenligning osv.
• Argumentationsfaser: konstaterende, definerende evaluerende, advokerende
• Argumentvaccination
• Vurderingskriterier: Er argumentationen interessant, sammenhængende og redelig?
• Krav til den gode debattør: situationsfornemmelse, opfindsomhed, vovemod, åbenhed, respekt, lydhørhed og anerkendelse af det bedste argument tæller.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nyt forløb om argumentation og Ytring 2
-
Indledning til kapitel om argumentation
-
Ytring 2: Argumenterende debatindlæg
-
ANSVA-modellen
-
Program
-
Den udvidede argumentmodel
-
472789283_10160578922896199_5214509486167976847_n.jpg
-
Læs s. 78-80 om argumenttyper
-
Modargumentation For at fremstå overbevisende, når man argumenterer, er det ikke nok at kunne argumentere for egne synspunkter. Det er også vigtigt at være opmærksom på, hvilke modargumenter andre kan komme med. At gendrive andres argumenter er derfo
-
Vurdering af argumentation
-
Oversigt over argumenttyper
-
Øvelse: "Organdonation"
-
Lærke tager kage med!
-
Ytring 2 skal være færdig!
-
Plan for i morgen
-
Når den danske regering skal præsentere et nyt politisk udspil, foregår det altid via et annonceret pressemøde med diverse journalister og medier til stede. Denne tradition tog dog en drejning i august 2016, da daværende statsminister Lars Løkke skul
-
Du skal altid gøre dig det klart, hvad der er den vigtigste funktion i den ytring, du arbejder med, altså hvad teksten først og fremmest skal kunne. I retorikken arbejder vi med tre hovedfunktioner:
-
1q- 2 grupper.xlsx
-
Fællesskabssøgende argumenttyperTypeForklaringEksemplerMængdesargumentetNår afsender argumenterer med, at mange er enige med ham/hende."Jeg har snakket med mange, som deler min bekymring."Det politisk korrekte argumentNår afsender argumenterer ved at
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Genre og funktion
Et forløb om retoriske genreteori og funktion.
Materialer:
Kapitel 6: "Genre og funktion" i "Grundbog i retorik"
Begreber:
De tre genrefunktioner: delectare, docere og movere
De tre klassiske talegenrer: deliberativ (politisk) tale, epideiktisk tale (lejlighedstale, forensisk tale (retstale)
Genrehybrid
Stemmesamlende/stemmeflyttende
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Faglig formidling
Forløb med fokus på faglig formidling.
Ytring 3: Formidlingsartikel
Skriv en skriftlig (populærvidenskabelig) formidlingsartikel om et emne, som du ved noget om. Emnet kan være fagligt (fra biologi, samfundsfag eller psykologi - tag fx dit SSO-emne) eller en interesse eller hobby, som du har (fx heste, musik eller lignende). Du beslutter selv, hvor din formidlingsartikel skal publiceres henne, men husk, at modtageren har betydning for din fremstilling af emnet. Din ytring skal både docere og delectare.
Undervejs skal du overveje:
De fire tekstkvaliteter (det levende sprog, det overbevisende sprog, det klare sprog eller det læservenlige sprog)
Brug af metaforer til at anskueliggøre problemet
Brug af visuelle virkemidler (modeller, grafik, illustrationer, billeder osv.)
Konkrete eksempler
Aptum
Længde: 2 sider (med illustrationer osv.)
Materialer:
• Kapitel 7: "Faglig formidling" i "Grundbog i retorik" + uddrag af ibog om skalering og brug af billeder.
• Annonce i Magasinet Skøn nr. 144, november 2016
• Eksempler på formidlingsplakater m.m. på Kolding Gymnasium
• Uddrag af leksikonopslag om retorik fra Den store danske.
• Eksempler på kancellisprog
• Eksempler på grafer og modeller fra lærerbøger
• Eline Palm Meldgaard: Ph.d.-cup-indslag 2019
• Tedtalk: Rediscovering Rhetoric - Persuasion from a Heart of Love | Michael Collender | TEDxBillings
• DR: Explainer: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-er-aspartam-farligt-for-mennesker_425
• Carsten Madsen (AU): Retorik i antikken og i dag (https://www.youtube.com/watch?v=fLFh0CqjkPc&ntb=1&msockid=cf5bcab603c711f08e5120e9f53f15c0)
• Selvvalgte artikler i Illustreret videnskab/Historie
• "Fra klimakrise til narkokrig: Sådan kan vi (måske) tæmme de vildeste problemer" (Fra videnskab.dk
Faglige begreber:
• Forskel på mundtligt og skriftligt sprog
• Fagfaglig formidler >< faglig formidler
• Typer af formidling: uddannelse, populærvidenskab, anvendt viden
• De fire tekstkvaliteter: oerbevisende, klar, levende og læservenligt sprog
• Metaforer, billeder og skalering
• Multimodalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Tema om offentlig og pol. argumentation
Kort dobbeltlektion om offentlig og politisk argumentation.
Materialer:
Kapitel: "Argumentation i den politiske debat" i "Grundbog for retorik"
Kapitel : "Offentlig debatkultur" i "Grundbog i retorik
Begreber:
Argumentkneb (ad hominem, eristisk argumentation m.fl.)
Framing/newspeak
Retorisk debatideal
Redelig argumentation
Deliberativt demokrati
Politikerhad og debattone
Retorisk medborgerskab/agency
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Repetition og eksamensforberedelse
Vi afslutter faget med et repetitions- og eksamensforberedelsesforløb. Ud over træning i den teoretiske delprøve arbejder eleverne også med en af deres egne ytringer (som de ikke har valgt som eksamensytringer), så de træner at formidle retoriske overvejelser i forhold til en ny kommunikationssituation.
Rammer for eksamen:
Forberedelse: 60 minutter
Eksamen: 30 minutter (men minus spørgsmåltrækning osv.)
To delprøver: en praktisk og en teoretisk
Den teoretiske delprøve (5 min.'s oplæg + 5-7 min.'s samtale)
Du trækker en ukendt tekst, og du skal lave en retorisk analyse og vurdering af teksten.
Den praktiske delprøve: (5 min.'s oplæg + 5-7 min.'s samtale)
Du har valgt en eksamensytring. RSS stiller et individuelt spørgsmål til dig med afsæt i din eksamensytring.
Fx: "Du har skrevet en tale til retorikholdet om Israel-Palæstina-konflikten. Forestil dig nu, at du skal skrive et skriftligt debatindlæg til Berlingske Tidende. Hvilke retoriske overvejelser gør du dig? Skriv en ny titel og 2-3 linjer af debatindlægget."
Materialer:
HF og VUC Fyns "Det grønne bord Retorik C" med afsæt i Geeti Amiris debatindlæg: "Aisha, er du jomfru?" (https://www.berlingske.dk/kommentatorer/aisha-er-du-jomfru)
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 (1,9 ns) + Retorisk analyse af Lindes tale skrevet af Lisa Storm Villadsen
"Sara Elgaard vil forstå de smerter, hvis årsag ingen kender". Interview i Information, 20. april 2019 (2,7 ns).
Asbjørn Sennels: "Privat profil og stil giver flere stemmer", Viborg Stifts Folkeblad, 24. februar 2021 (1,7 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343431291",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343431291",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343431291"
}