Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Søren Detlefsen
|
Hold
|
2024 fyC/c (1c fyC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi 1c 24/25
Grundlæggende fysik
Repetition: Fysiske størrelser & Enheder
Energi
Energi som fysisk størrelse: Symbol & Enhed
Energiformer
Termodynamikkens 1. hovedsætning: Energibevarelse
Termodynamikkens 2. hovedsætning: Varme strømmer fra varmt til koldt
Energikvalitet
Brændværdi
Effekt
Nyttevirkning
Termisk energi, herunder:
Specifik varmekapacitet
Absolut temperatur & Det absolutte nulpunkt (Kelvinskalaen)
Tilstandsformer & Faseovergange: Smeltning & Fordampning (Latent energi)
Mekanisk energi: Kinetisk & Potentiel energi
Bevarelse af E_mek
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger Lys Atomer 1c 24/25
Generel bølgelære (delvis repetition fra NV)
Bølgetyper
Mekaniske bølger og EM-bølger
Længdebølger og tværbølger
Bølger = Energitransport, ikke massetransport
Beskrivelse af bølger
λ, A, f, T, v
Diffraktion
Interferens
Stående bølger
Lys
Lys (farver) = EM-bølger med forskellige bølgelængder
Gitterligningen
Refleksionsloven & Brydningsloven (Snells lov)
Totalrefleksion
Wiens forskydningslov & Varmestråling
Termiske lyskilder
Lys & Atomer
Fotoner og deres energier
Det Elektromagnetiske Spektrum
Bohrs atommodel og emissions- og absorptionsspektre samt anvendelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lyd 1c 24/25
Hvad er lyd? Små luftmolekyler der svinger.
Lydopfattelse igennem øret: Betydningen af A og f i forhold til hørelsen.
Lydens fart:
Eksperimentelt bestemt vha. klaptræ og mikrofoner.
Teoretisk formel.
Resonans (fx Tacoma Narrows Bridge).
Stående bølger på strenge.
Dopplereffekten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Universet 1c 24/25
Solsystemet (Repetition fra NV)
Model af Solsystemet i målestoksforholdet 1:10.000.000.000.
Dag/Nat og Årstider.
Midnatssol.
Månen i bunden rotation omkring Jorden.
Månefaser.
Solformørkelse og Måneformørkelse.
Universet
Afstande i universet
AE, ly
Universets udvidelse
Rødforskydning
Hubbles lov
Big Bang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition 1c 24/25
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350663820",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350663820",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350663820"
}