Holdet 1d fyC (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Jesper Uhre
Hold 2024 fyC/d (1d fyC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Farver
Titel 2 Energi 1d 24/25
Titel 3 Lyd
Titel 4 Atomer og lys
Titel 5 Universet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Farver

Farveteori
   Det Elektromagnetiske Spektrum
   Øjet & Farvesyn (Stave & Tappe)
   Farvecirklen & Komplementærfarver
   Additive & subtraktive farveblandinger
   Brækkede farver (fx brun & grå)

Bølgeteori
   Bølger (amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, hastighed)
   EM-bølger = Elektromagnetiske bølger
   Lysets hastighed
   Interferens & Diffraktion
   Optisk Gitter & Gitterligningen

Portfolioforsøg
   På jagt efter farver
   Gitteret. Bestemmelse af spaltetal
   Mit farvesyn
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi 1d 24/25

Energiformer
Termodynamikkens 1. og 2, hovedsætning
Energikvalitet
Elektrisk energi og effekt
Termisk energi
Specifik varmekapacitet
Nyttevirkning
Kelvin-skalaen
Tilstandsformer
Faseovergange, smeltevarme og fordampningsvarme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lyd

Lydbølgers form
Lydstyrke
Det hørbare område
Strengeinstrumenter
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stående bølger på en streng 11-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Atomer og lys

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Universet

Verdensbilleder
Kosmologi
Hubbles Lov
Universets udviklingshistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer