Holdet 1a saC (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Louise Holst-Salomonsen
Hold 2024 saC/a (1a saC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Økonomi og velfærdsstat
Titel 2 Dansk politik
Titel 3 Forløb: Fri eller fortabt?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Dansk politik

Dansk politik.

Kerneområder:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb: Fri eller fortabt?

Vi arbejder med sociologisk teori og anvender dem til at forklare hvorfor så mange unge mistrives. Desuden om ulighed og fattigdom og en diskussion af hvordan man nedbringer den sociale arv.
Vi arbejder med sociologerne: Giddens, Ziehe, Rosa, Goffman, Bourdieu.
Faglige mål:
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestoffet er:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer