Holdet 3a reC (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Mette Maja Johannessen
Hold 2024 reC/3a (3a reC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Religionsfænomenologi
Titel 2 Kristendommen
Titel 3 Religionskritik/fjerde emne
Titel 4 Hinduisme
Titel 5 Islam

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Religionsfænomenologi

Forløbsbeskrivelse: Introduktionsforløb til religionsfaget. Forskellige religionsdefinitioner og elementære religionsfaglige fænomener, perspektiver og begreber præsenteres gennem tekster, billeder, film og objekter. Derudover gives der et overblik over verdens religioner både før og nu. Forløbet afsluttes med en begrebsstafet.

Anvendt kildemateriale:
Poulsen, Allan m.fl. Religion og kultur. Systime 2010. s. 7-30, 278-281

Tekster:
Verdens skabelse (Genesis 1,1 - 2,4)
Indra og Vritra
Folkekirkens dåbsritual / www.folkekirken.dk

Videomateriale
Menneskets fantastiske ritualer: Livets store overgange / BBC
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendommen

Forløbsbeskrivelse:
Med udgangspunkt i kristendommens jødiske ophav fokuseres der på kristendommens grundlæggelse, træk af kristendommens historie og afslutningsvis et udblik til nyere dansk kristendom i dag.

Forløbet veksler mellem oversigtsbaseret gennemgang og tematiske uddybninger, herunder forskellige tolkninger af jesusfiguren, den kristne etik, den protestantiske reformation, synd, frelse, den rituelle dimension og den danske folkekirke.

Eleverne har i forløbet arbejdet med både ældre primærtekster fra både det gamle og det nye testamente, samt nyere tekster, der beskriver kristendommen både indefra og udefra. Billeder og film (The Passion of the Christ) har også indgået i undervisningen.

Anvendt kildemateriale:
Poulsen, Allan. Kristendommen - fra oldkirke til folkekirke. Det Ny Forlag 2020, s. 10-80, 95-110, 128-133, 145-160, 163-170, 178-179, 202-203, 205-207 og 212-214.


Tekster (medtalt ovenfor):
Tekst 2: Genesis, 2,4b-25
Tekst 3: Genesis 3
Tekst 4: Exodus, 19,1-8 og 20, 1-17
Tekst 6. Luk. 10, 25-37
Tekst 7: Matt. 5, v. 21-26 og v. 38-48
Tekst 8: Mark. 7, 1-23
Matt. 14, 13-21
Matt. 16, 13-20
Den apostolske trosbekendelse
Tekst 13: M.L. Nygaard: Skabelsesberetningen skal forstås bogstaveligt
Tekst 14: B.H. Præstholm: Har Gud skabt verden?
Tekst 29: Martin Luther: Om gode gerninger
Tekst 31: Søren Krarup: Menneskerettigheder og kærlighed til næsten
Tekst 32: Anders Gadegaard: Næstekærlighed
Tekst 36: Anders Stjernholm: Hvorfor tro på en Gud?
Tekst 37: Lars Sandbeck: Gudløse hjerner (uddrag).
Artikel fra Information: Han bryder loven med åbne øjne (om Leif Bork Hansen)

Film: The Passion of the Christ

Diverse links fra religion.dk: "Hellig", Profan", "Civil religion".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Religionskritik/fjerde emne

I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med religionskritik fra middelalderen til senmoderniteten.

Eleverne introduceres til religionskritik gennem historien og introduceres til sekulariserings teori. Derudover introduceres de til det præmoderne, moderne og senmoderne religionssyn.

Eleverne har arbejdet med to klassiske religionskritikere, Feuerbach og Marx samt moderne religionskritikere, Anders Stjernholm, Naser Khader og fænomenet feministisk teologi.


Fra bogen Sinding Jensen: 'Det er religion - en historisk mosaik' har eleverne arbejde med følgende tekster:
Ludwig Feuerbach: Metoden
Ludwig Feuerbach: Menneskeopfattelsen
Karl Marx: Teser om Feuerbach

Fra bogen Poulsen 'Kristendommen - fra oldkirke til folkekirke' har eleverne arbejdet med teksterne:
- Anders Stjernholm: Hvorfor tro på en Gud?
- Præsten tror ikke på Gud. Interview med Thorkild Grosbøll
- Lars Christiansen og Lars Sandbeck: Gudløse hjerner

Derudover har eleverne arbejdet med en artikel fra kristeligt dagblad:
- Naser Khader: Min tro anerkendes af tvivl
- Patriarkalsk eller progressiv? Hvad feministisk teologi kan fortælle os om Bibelen


Eleverne har set dokumentaren 'Illusionen om Gud'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hinduisme

Forløbsbeskrivelse: Med udgangspunkt i vedisk religion er der blevet fokuseret på almene karakteristika ved hinduismen herunder karma, samsara, moksha, athman, brahman, dharma, gudeforestillinger, frelsesbegrebet, den etiske dimension, helligsteder, kastesystemet og hinduismen i Indien i dag. Eleverne har arbejdet både med ældre primærtekster samt nyere tekster, billeder og film.

Anvendt kildemateriale:
Poulsen, Allan: Hinduismen. Systime 2012, s. 22-51, 56-68, 91-115, 121-123, 126-132, 135-136, 147-148, 151-153 og 171-176

Tekster (alle fra Poulsen 2012):

Tekst 1: Maitrayaniya-Upanishad: Krop og forgængelighed
Tekst 2: Maitrayniya-Upanishad: Karma
Tekst 3: Brihadaranyaka-Upanishad: Atman
Tekst 6: Bhagavadgita
Tekst 18: Interview med en hindu i Benares
Tekst 19: Eck: Benares
Tekst 29: Rigveda: Purusha-hymnen

Dokumentar og videoklip:
Rejsen ad de hellige floder - Ganges (CFU)
Puja ritual https://www.youtube.com/watch?v=ARaNRTJPnpg
We are not untouchable https://www.youtube.com/watch?v=M5eyXPAvGfM&t=528s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Islam

Med udgangspunkt i Islams formative periode har forløbet især fokuseret på teologi, eskatologi, Muhammed, koranen, de 5 søjler, hajj, islamisk praksis (hverdags-islam) og afslutningsvis konversion i en dansk kontekst.

I forløbet er Ninian smarts 7 dimensioner, tekstanalyse, Van Genneps ritualteori, Victor Turners communitasbegreb og Rambos konversionsteori benyttet som analyseværktøjer.

Materialet består af klassiske koran- og hadithtekster samt nyere indefra- og udefra perspektiver på islam har indgået i undervisning. Derudover har eleverne arbejdet med dokumentarprogrammerne Hajj fra BBC, Mehmet öztoprak: rundtur i  moskeen (Religionsportalen, Systime) og Min vens vilde forvandling fra DR.


Anvendt kildemateriale:
Steffensen, Jens: Islam fra beduinkult til verdensreligion. Systime 2001, s. 7-43, 74-75, 90-94

Madsen, Lene et.al.: Grundbogen til Religion C. Systime 2012, s. 106

Kitir, Deniz: Klassisk og moderne islam. Systime 2021, s. 161-183

Tekster:
Tekst 7: Af Sura 75 Opstandelsen
Tekst 14: Af Sura 4 Kvinderne
Tekst 25: Hadith Qudsi
Tekst 30: Af sura 4 Kvinderne
Tekst 31: Af sura 2 Koen

Artikel fra Religion.dk: Pilgrimsfærden til Mekka
Waseem Hussain: Er det tilladt at have en hund som kæledyr? (islamsvar.dk)


Antal normalsider: ca. 70
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer