Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Mette Maja Johannessen
|
Hold
|
2024 reC/3b (3b reC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Religionsfænomenologi
Forløbsbeskrivelse: Introduktionsforløb til religionsfaget. Forskellige religionsdefinitioner og elementære religionsfaglige fænomener, perspektiver og begreber præsenteres gennem tekster, billeder, film og objekter. Derudover gives der et overblik over verdens religioner både før og nu. Forløbet afsluttes med en begrebsstafet.
Anvendt kildemateriale:
Poulsen, Allan m.fl. Religion og kultur. Systime 2010. s. 7-30, 278-281
Tekster:
Verdens skabelse (Genesis 1,1 - 2,4)
Indra og Vritra
Folkekirkens dåbsritual / www.folkekirken.dk
Videomateriale
Menneskets fantastiske ritualer: Livets store overgange / BBC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendommen
Forløbsbeskrivelse:
Med udgangspunkt i kristendommens jødiske ophav fokuseres der på kristendommens grundlæggelse, træk af kristendommens historie og afslutningsvis et udblik til nyere dansk kristendom i dag.
Forløbet veksler mellem oversigtsbaseret gennemgang og tematiske uddybninger, herunder forskellige tolkninger af jesusfiguren, den kristne etik, den protestantiske reformation, synd, frelse, den rituelle dimension og den danske folkekirke.
Eleverne har i forløbet arbejdet med både ældre primærtekster fra både det gamle og det nye testamente, samt nyere tekster, der beskriver kristendommen både indefra og udefra. Billeder og film har også indgået i undervisningen.
Anvendt kildemateriale:
Poulsen, Allan. Kristendommen - fra oldkirke til folkekirke. Det Ny Forlag 2020, s. 10-80, 95-110, 128-133, 145-160, 163-170, 178-179, 202-203, 205-207 og 212-214.
Tekster (medtalt ovenfor):
Tekst 2: Genesis, 2,4b-25
Tekst 3: Genesis 3
Tekst 4: Exodus, 19,1-8 og 20, 1-17
Tekst 5: Matt. 14,13-21
Tekst 6. Luk. 10, 25-37
Tekst 7: Matt. 5, v. 21-26 og v. 38-48
Tekst 8: Mark. 7, 1-23
Tekst 9: Johs. 8, 1-18
Tekst 16: Jan Lindhardt: Er mennesket ondt?
Tekst 29: Martin Luther: Om gode gerninger
Tekst 38: Præsten tror ikke på Gud. Interview med Thorkild Grosbøll.
Matt. 16, 13-20
Den apostolske trosbekendelse
Film: The Passion of the Christ
Dokumentar: De unge præster afsnit 1 (DRTV)
Diverse links fra religion.dk: "Hellig", Profan", "Civil religion".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Religionskritik
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med religionskritik fra middelalderen til senmoderniteten.
Eleverne introduceres til religionskritik gennem historien og introduceres til sekulariserings teori. Derudover introduceres de til det præmoderne, moderne og senmoderne religionssyn.
Eleverne har arbejdet med to klassiske religionskritikere, Feuerbach og Marx samt moderne religionskritikere, Anders Stjernholm, Naser Khader og fænomenet feministisk teologi.
Fra bogen Sinding Jensen: 'Det er religion - en historisk mosaik' har eleverne arbejde med følgende tekster:
Ludwig Feuerbach: Metoden
Ludwig Feuerbach: Menneskeopfattelsen
Karl Marx: Teser om Feuerbach
Fra bogen Poulsen 'Kristendommen - fra oldkirke til folkekirke' har eleverne arbejdet med teksterne:
- Anders Stjernholm: Hvorfor tro på en Gud?
- Præsten tror ikke på Gud. Interview med Thorkild Grosbøll
- Lars Christiansen og Lars Sandbeck: Gudløse hjerner
Derudover har eleverne arbejdet med en artikel fra kristeligt dagblad:
- Naser Khader: Min tro anerkendes af tvivl
- Patriarkalsk eller progressiv? Hvad feministisk teologi kan fortælle os om Bibelen
Eleverne har set dokumentaren 'Illusionen om Gud'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Forløbsbeskrivelse: Med udgangspunkt i vedisk religion er der blevet fokuseret på almene karakteristika ved hinduismen herunder karma, samsara, moksha, athman, brahman, dharma, gudeforestillinger, frelsesbegrebet, den etiske dimension, helligsteder, kastesystemet og hinduismen i Indien i dag. Eleverne har arbejdet både med ældre primærtekster samt nyere tekster, billeder og film.
Anvendt kildemateriale:
Poulsen, Allan: Hinduismen. Systime 2012, s. 22-51, 56-68, 91-115, 121-123, 126-132, 135-136, 147-148, 151-153 og 171-176
Tekster (alle fra Poulsen 2012):
Tekst 1: Maitrayaniya-Upanishad: Krop og forgængelighed
Tekst 2: Maitrayniya-Upanishad: Karma
Tekst 3: Brihadaranyaka-Upanishad: Atman
Tekst 6: Bhagavadgita
Tekst 18: Interview med en hindu i Benares
Tekst 19: Eck: Benares
Tekst 29: Rigveda: Purusha-hymnen
Dokumentar og videoklip:
Rejsen ad de hellige floder - Ganges (CFU)
Puja ritual https://www.youtube.com/watch?v=ARaNRTJPnpg
We are not untouchable https://www.youtube.com/watch?v=M5eyXPAvGfM&t=528s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Islam
Med udgangspunkt i Islams formative periode har forløbet især fokuseret på teologi, eskatologi, Muhammed, koranen, de 5 søjler, hajj, islamisk praksis (hverdags-islam) og afslutningsvis konversion i en dansk kontekst.
I forløbet er Ninian smarts 7 dimensioner, tekstanalyse, Van Genneps ritualteori, Victor Turners communitasbegreb og Rambos konversionsteori benyttet som analyseværktøjer.
Materialet består af klassiske koran- og hadithtekster samt nyere indefra- og udefra perspektiver på islam har indgået i undervisning. Derudover har eleverne arbejdet med dokumentarprogrammerne Hajj fra BBC, Mehmet öztoprak: rundtur i moskeen (Religionsportalen, Systime) og Min vens vilde forvandling fra DR.
Anvendt kildemateriale:
Steffensen, Jens: Islam fra beduinkult til verdensreligion. Systime 2001, s. 7-43, 74-75, 90-94
Madsen, Lene et.al.: Grundbogen til Religion C. Systime 2012, s. 106
Kitir, Deniz: Klassisk og moderne islam. Systime 2021, s. 161-183
Tekster:
Tekst 7: Af Sura 75 Opstandelsen
Tekst 14: Af Sura 4 Kvinderne
Tekst 25: Hadith Qudsi
Tekst 30: Af sura 4 Kvinderne
Tekst 31: Af sura 2 Koen
Artikel fra Religion.dk: Pilgrimsfærden til Mekka
Waseem Hussain: Er det tilladt at have en hund som kæledyr? (islamsvar.dk)
Antal normalsider: ca. 70
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362414878",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362414878",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362414878"
}