Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Knud Kalf
|
Hold
|
2024 olC/a (3a olC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Iliaden Det homeriske samfund
Forløbet er introducerende til den antikke verden og inddrager derfor et bredt spektrum af tilgange til det antikke samfund. Forholdet mellem Homers mundtlige poesi og hans publikum har været bærende for læsningen, og herigennem er det forsøgt at afkode det homeriske samfunds normer for at konstruere et helteideal fra samtiden. Dette er perspektiveret med et mere moderne kristent og kritik af dette. Dette forløb tegner samtidig det første billede af helten som kriger, og bygger op til det senere sokratiske sindelagsetiske ideal, der forkaster denne. Den homeriske verden er afsluttende konstateret mere mytisk end egentlig religiøst funderet.
Biblen
Matthæus-evangeliet 5-7
"Der Antikrist" af F. Nietzsche.
Paragrafferne 1-5
Homers Illiade
- 1.sang vv. 1-611, - 3.sang vv. 1-85 og 340-461 - 6. sang vv. 237-529 - 9. sang vv. 1-429 - 19. sang vv. 1-424 - 22. sang vv. 1-515.
Samlet = 82,5 sider
Troy
Filmen set i uddrag
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Diskussion
Forelæsninger
Temaer:
- Fortælletekniske behov
- Homer som mundtlig poesi
- Samfundsstruktur hos Homer - høvdingesamfundet
- Litterær læsning - strukturalistisk
- Homeriske fjernforbindelser
- Kontraposto - opbygning
- Tekstoverlevering - interpolationer?
- Guder vs. Mennesker
- Handlingsbaseret etik
- Magt som ideal
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til OLDTIDSKUNDSKAB!
-
Iterum salvete!
-
Hej med jer :-)
-
Vi gennemgår jeres arbejde med spørgsmålene til 1. sang, som I forresten også lige læser færdig ;-)
-
Vær hilsede!
-
Vi arbejder færdig med 3. sang, som vi kiggede på sidst. Derudover bedes I læse VI. sang vv. 237-529. Vi springer IV og V over, men jeg skal nok lige give et kort resume...de er vilde!
-
I har til dagens modul læst 6. sang vv. 237-529 og lavet en karakteristik af Hektor ud fra vv. 237-404.
-
I læser til dagens modul 9. sang vv. 1-431; 7+8 er igen kamp-sange, hvor krigslykken vender og det nu er Troja, der er ovenpå - som Zeus har forlangt det efter aftale med Thetis ;-)
-
I har til dagens modul analyseret Odysseus tale IX, vv. 225-306 efter retorisk model og endvidere læst XIX. sang, der meget fint samler IX. sang op. Hvad er der egentlig sket i mellemtiden? Lav lidt resarch på sangene X-XVIII.
-
Vi snakker en smule om 19. sang, men er reelt langt mere interesserede i 22. sang, som I har læst til dagens modul.
-
I har til dagens modul analyseret Hektors tale i 22. sang vv. 98-130 med henblik på at finde mekanismer/tekstnedslag, som I kan uddybe/fortolke/forklare.
-
I har til dagens modul læst "Matt. 5-7" og "Antichrist" - begge ligger i "Dokumenter" og prøvet at regne ud, hvorfor i alverden I skal læse dem i oldtidskundskab!? :-D
-
Vi afslutter Homer...:´( Det sker reelt ved, at jeg viser nogle klip fra en filmatisering af Homers Iliade fra 2004, som vi skal prøve at læse som en perspektivtekst. I har derfor ingen lektier for ;-)
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunsthistorisk søjle - skulptur
Forløbet har fokuseret på den græske idealisme i kunsten og dermed forsøgt at bygge op til erkendelses-forløbet, der fortsætter tanken om det universelle ideal i filosofien, særligt hos Platon. Perspektivet til nyklassicismen har haft samme fokus, og overvejende fokuseret på Winkelmanns platonisk funderede universelle teori om mimesis som ideal. En del af forløbet har lagt op til en høj grad af selvstændigt elev-arbejde.
Græsk skulptur
Gennemgåede romerske monumenter Prima porta Diverse Augustus-buster Udsnit af Ara-Pacis Pompejus-buste Trajan-buste Nero-buste Cicero-buste Perspektivmateriale Hansen Jacobsen "En Trold der vejrer kristenkød" Hansen Jacobsen "Skyggen" Hansen Jacobsen "Militarismen" Arno Brekers "Partiet" Arno Brekers "Hæren" Arno Brekers "Psyche"
Gennemgåede antikke monomenter: Auxerrekoren Kleobis og Biton Peploskoren Kalvebæreren Anavysoskouros Mandeløjekoren Herakles fra Aphaiai Kritiasdrengen Vognstyreren fra Delphi Zeus Artimision Spydbæreren De siddende guder (Parthenonfrisen) Den sandalbindende Nike Periklesbusten Amfaretes gravstele Afrodite fra Knidos Hermes med det lille Dionysosbarn Skraberen Herakles Farnese Nike fra Olympia Galler, der dræber sig selv Laokoon-gruppen Apollon Belvedere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Attisk drama - Sofokles Ødipus
Arbejde med det græske drama generelt, dets kontekst og tilknytning til religion.
Dramaet er anskueliggjort som genre i forhold til epos og den mundtlige tradition ved sammenligning med Homer "Iliaden" og ved nærlæsning af forskellige passager som indirekte referencer til publikum.
Efterfølgende skal forløbet ligeledes kobles til den filosofiske søjle, hvis emne er 'Viden'.
Tragedien er forsøgt læst fra både et filologisk og et psykoanalytisk metodisk udgangspunkt, og fokus har været på de forskellige læsninger, de forskellige metoder producerer - eksemplificeret ved perspektivteksterne. I den filologiske læsning har fokus overvejende været på begreberne skæbne, skyld og straf, og samtidens underliggende debat om retfærdighedsbegrebet i filosofisk og juridisk kontekst, ligesom Sofokles´ valg er blevet diskuteret ift. mythos-logos perspektivet. I den psykoanalytiske del har fokus været på de mere fremadrettede universelle temaer som selverkendelse og forståelseshorisont (slægten).
Freud/Vernant
Tekst 44 Uddrag af Sigmund Freud Die Traumdeutung + tekst 45 Uddrag af Jean-Pierre Vernant: Ødipus uden kompleks
PPT, det græske drama
Ødipus side 7-119 (Garff/Hjortsø, 4. reviderede udgave) = 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Elevtrivselsmåling og undervisningsmiljøvurdering
-
Så kom vi i gang med Ødipus Rex, hvor i til dagens modul har læst de første 150 vers og lavet en personkarakteristik af vores hovedkarakter, Ødipus, på baggrund af prologos (de første 150 vers).
-
Jeg kan desværre ikke være der til modulet i dag, da jeg er blevet syg henover weekenden :-( I bedes derfor arbejde selv med nedenstående ark. Spørgsmålene er til vv. 299-512, så I bedes læse til og med vers 512 først. Alle laver alle spørgsmål og læ
-
Vi har vist rigeligt at arbejde med...😉
-
I laver analysen af Parodos færdig til dagens modul, hvor jeg regner med, at vi når frem til vers 512, hvor I har arbejdet med spørgsmål til i virtuelt modul.
-
I bedes som nævnt i tirsdagens modul genlæse vv. 299-512 i lyset af vores indsigt i Teiresias funktion - hvad er det reelt de to kamphaner diskuterer om? Prøv at fortolke korsangen sidst i stykket på samme måde som vi fortolkede Parodos på klassen.
-
Velkommen til old i 2025!
-
I har til dagens modul analyseret Ødipus forsvarstale - hvis det da er en sådan... - vv. 582-613, og konkluderet, om den indeholder tegn på at være en juridisk tale? Derudover bedes I læse til og med vers 908, hvor særligt korsangen 861-908 er MEGET
-
I bedes til dagens modul, hvor vi først lige gennemgår resten af korsangen fra sidst, have læst til og med vers 989, og jeg forventer et vist chok...
-
Vi kigger på jeres metodiske arbejde med hhv. Freud og Vernant, og så bedes I læse videre til og med vers 1106.
-
I læser resten af tragedien, der slutter med en meget lang Exodus... Hvad er egentlig moralen i med hele dette stykke, hvis I skal sige det...?
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Platon
Forløbet tager sit udgangspunkt i en nutidig problemstilling og udgør en filosofisk søjle.
Forløbet arbejder med forskellige virkelighedsopfattelser, epistemologi, ontologi, kronologi, retorik og receptionen af platonisk dualisme fra Parmenides til kristendom. Der har - som i alle forløb - også været fokus på den gradvise forandring fra Homers sociale mythos-anskuelse til den mere analytisk filosofiske logos-anskuelse.
Gorgias I uddrag (447a-466c) = 29 sider
Symposion - (Hele teksten læst) = 59 sider
Staten I uddrag (506b-525a - lignelserne sol, linie og hule) = 18 sider
The Matrix: Set i uddrag
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I bedes kigge ppt fra mappen igennem og tage spørgsmål med til dagens modul - med det lukker vi forløbet om Ødipus og tragedien. Derudover skal I lige læse de første par sider af Platons Gorgias - til og med 449 c (indtil første samtale)
-
SÅ skal vi i gang med Platon! I bedes til dagens modul have læst til og med 457c ("...ham, ikke hans lærer."). Jeg skal nok introducere persongalleri og setting, hvis I prøver at definere samtalens kerne og fremdrift.
-
I har til dagens modul fundet de 4 første definitioner på retorik iflg. Gorgias - derudover læser I indtil 2. samtale (461b), så vi kan overskue, hvad der skete i dialogen med Gorgias.
-
I har til dagens modul fået styr på Sokrates definition på Retorik (464b ff.), så I nogenlunde kan forklare den - tegn evt. et diagram over hans termer og deres defintioner (der er nogle stykker...;-). Derefter tager vi fat på "Staten", som jeg nok s
-
Og så blev det "Staten" - Platons hovedværk, om man vil definere et sådant... I bedes læse 506c-509c - også kaldet "Sollignelsen". Hvad taler Sokrates lige om her...? Hvad er formålet med lignelsen?
-
Liniebilledet! Prøv at tegne det... Og så når vi måske også hulebilledet :-D
-
I har læst resten af uddraget fra Staten, tegnet hulelignelsen, og overvejer ganske grundigt, hvad Platon dog vil med sin hulelignelse...? Nogle ting er oplagte, men hvad med nuancerne...?
-
Ja, I valgte jo "Symposion", så den læser vi da! I bedes læse til og med 185e (på side 8 PDF), hvor Eryximachos skal lige til at tale; det er et stykke, men rammefortællingen/indledningen er også temmelig lang, og det er først i talerne, at der rigti
-
Så er vi igang! Til dette modul bedes I have læst til og med 201d, hvor Sokrates begynder at referere en gammel samtale; det er reelt 3 taler + Sokrates, og vi arbejder med det på timen, så læs det ekstensivt.
-
Velkommen tilbage til old!
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sallust - Staten under angreb
Dette korte forløb tager igen udgangspunkt i en moderne problemstilling og inddrager samtidig romersk antik litteratur i form af Sallust. Forløbet køres primært som opsummerende metodisk træning i selvstændig tilegnelse af en ukendt kultur, og sigter desuden på konkret eksamenstræning. Det bærende element er paralleliteten mellem antikke og moderne politiske forhold, når staten er under angreb som institution, og den deraf følgende retoriske tone hos politikere.
Sallust: Catilinas komplot 50-55 (oversættelse i "Veje til Rom", Ole Thomsen, 2008). = 8 sider
Barack Obama: Tale om nationens sikkerhed Maj 2009 (https://www.politico.com/story/2009/05/full-transcript-barack-obamas-speech-022825)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362420605",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362420605",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362420605"
}