Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Knud Kalf
|
Hold
|
2024 olC/b (3b olC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Iliaden Det homeriske samfund
Forløbet er introducerende til den antikke verden og inddrager derfor et bredt spektrum af tilgange til det antikke samfund. Forholdet mellem Homers mundtlige poesi og hans publikum har været bærende for læsningen, og herigennem er det forsøgt at afkode det homeriske samfunds normer for at konstruere et helteideal fra samtiden. Dette er perspektiveret med et mere moderne kristent og kritik af dette. Dette forløb tegner samtidig det første billede af helten som kriger, og bygger op til det senere sokratiske sindelagsetiske ideal, der forkaster denne. Den homeriske verden er afsluttende konstateret mere mytisk end egentlig religiøst funderet.
Biblen
Matthæus-evangeliet 5-7
"Der Antikrist" af F. Nietzsche.
Paragrafferne 1-5
Homers Illiade
- 1.sang vv. 1-611, - 3.sang vv. 1-85 og 340-461 - 6. sang vv. 237-529 - 9. sang vv. 1-429 - 19. sang vv. 1-424 - 22. sang vv. 1-515.
Samlet = 82,5 sider
Troy
Filmen set i uddrag
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Diskussion
Forelæsninger
Temaer:
- Fortælletekniske behov
- Homer som mundtlig poesi
- Samfundsstruktur hos Homer - høvdingesamfundet
- Litterær læsning - strukturalistisk
- Homeriske fjernforbindelser
- Kontraposto - opbygning
- Tekstoverlevering - interpolationer?
- Guder vs. Mennesker
- Handlingsbaseret etik
- Magt som ideal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunsthistorisk søjle - skulptur
Forløbet har fokuseret på den græske idealisme i kunsten og dermed forsøgt at bygge op til erkendelses-forløbet, der fortsætter tanken om det universelle ideal i filosofien, særligt hos Platon. Perspektivet til nyklassicismen har haft samme fokus, og overvejende fokuseret på Winkelmanns platonisk funderede universelle teori om mimesis som ideal. En del af forløbet har lagt op til en høj grad af selvstændigt elev-arbejde.
Græsk skulptur
Gennemgåede romerske monumenter Prima porta Diverse Augustus-buster Udsnit af Ara-Pacis Pompejus-buste Trajan-buste Nero-buste Cicero-buste Perspektivmateriale Hansen Jacobsen "En Trold der vejrer kristenkød" Hansen Jacobsen "Skyggen" Hansen Jacobsen "Militarismen" Arno Brekers "Partiet" Arno Brekers "Hæren" Arno Brekers "Psyche"
Gennemgåede antikke monomenter: Auxerrekoren Kleobis og Biton Peploskoren Kalvebæreren Anavysoskouros Mandeløjekoren Herakles fra Aphaiai Kritiasdrengen Vognstyreren fra Delphi Zeus Artimision Spydbæreren De siddende guder (Parthenonfrisen) Den sandalbindende Nike Periklesbusten Amfaretes gravstele Afrodite fra Knidos Hermes med det lille Dionysosbarn Skraberen Herakles Farnese Nike fra Olympia Galler, der dræber sig selv Laokoon-gruppen Apollon Belvedere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Attisk drama - Sofokles Ødipus
Arbejde med det græske drama generelt, dets kontekst og tilknytning til religion.
Dramaet er anskueliggjort som genre i forhold til epos og den mundtlige tradition ved sammenligning med Homer "Iliaden" og ved nærlæsning af forskellige passager som indirekte referencer til publikum.
Efterfølgende skal forløbet ligeledes kobles til den filosofiske søjle, hvis emne er 'Viden'.
Tragedien er forsøgt læst fra både et filologisk og et psykoanalytisk metodisk udgangspunkt, og fokus har været på de forskellige læsninger, de forskellige metoder producerer - eksemplificeret ved perspektivteksterne. I den filologiske læsning har fokus overvejende været på begreberne skæbne, skyld og straf, og samtidens underliggende debat om retfærdighedsbegrebet i filosofisk og juridisk kontekst, ligesom Sofokles´ valg er blevet diskuteret ift. mythos-logos perspektivet. I den psykoanalytiske del har fokus været på de mere fremadrettede universelle temaer som selverkendelse og forståelseshorisont (slægten).
Freud/Vernant
Tekst 44 Uddrag af Sigmund Freud Die Traumdeutung + tekst 45 Uddrag af Jean-Pierre Vernant: Ødipus uden kompleks
PPT, det græske drama
Ødipus side 7-119 (Garff/Hjortsø, 4. reviderede udgave) = 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Så går vi i gang med den græske tragedie! I bedes til første modul læse de første 150 vers af Sofokles "Kong Ødipus", der ligger i den nye mappe her på Lectio - I skal stoppe, når I når til "Koret - Parodos" ;-) Det er nok lidt noget mærkeligt noget.
-
I bedes til dagens lektion læse til og med vers 468 af Ødipus - formen er lidt mærkelig, men jeg skal nok trække linjerne op i dagens modul :-)
-
I har til dagens modul læst til og med vers 512 - SÅ er vi rustede til, at I kan arbejde med teksten ;-)
-
NB: Jeg er desværre blevet syg og kan ikke være der til timen i dag...:-( I skal derfor arbejde selv med nedenstående dokument. Det er delt op i grupper, men I skal jo have tiden til at gå, så I laver bare alle spørgsmål alle sammen ;-) Jeg vil bede
-
Der er vist nok at lave efter jeres virtuelle modul...😉
-
I har analyseret korsangen, der slutter vers 512 i lyset af vores gennemgang seneste modul, og så bedes I læse til og med vers 646.
-
I læser til dagens modul til og med vers 908 med SÆRLIGT FOKUS på korsangen 861-908, der er helt central for værket! I skal lave en hel reel fortolkning af korsangen i stil med de andre, vi har forsøgt os med. Jeg forventer, at I kan fremlægge en læs
-
Velkommen tilbage til Old i 2025!
-
I har til dagens modul fået styr på hhv. Freud og Vernant og I læser videre til og med vers 1106.
-
I læser Ødipus færdig - Exodus er usædvanlig lang...:-s
-
Ødipus - filologisk.pptx
-
I har til dagens modul gennemlæst mit ppt. om Ødipus, og tager evt. spørgsmål med til gennemgangen, så vi kan få helt styr på tragedien i dens samtid.
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Platon
Forløbet tager sit udgangspunkt i en nutidig problemstilling og udgør en filosofisk søjle.
Forløbet arbejder med forskellige virkelighedsopfattelser, epistemologi, ontologi, kronologi, retorik og receptionen af platonisk dualisme fra Parmenides til kristendom. Der har - som i alle forløb - også været fokus på den gradvise forandring fra Homers sociale mythos-anskuelse til den mere analytisk filosofiske logos-anskuelse.
Gorgias I uddrag (447a-466c) = 29 sider
Symposion - (Hele teksten læst) = 59 sider
Staten I uddrag (506b-525a - lignelserne sol, linie og hule) = 18 sider
The Matrix: Set i uddrag
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Så er vi i gang med Platon! I bedes til dagens modul have læst til og med 449c (på side 20) af "Gorgias". Selv om man måske ikke skulle tro det, så ER det faktisk værkets åbning - hvad mener I om den måde at åbne et værk på?
-
I har til dagens modul fundet de 4 trinvist udviklede definitioner på Retorik i stykket 449c-456a. Derudover bedes I have læst til og med 461b, hvor første samtale slutter. Hvad sker der i løbet af den samtale...og hvorfor?
-
I har til dagens modul læst resten af Gorgias-uddraget, og prøvet at tegne og forstå Sokrates forsøg på at definere "retorik", der starter 464b. Hvorfor kalder han det "lefleri"?
-
Og så nåede vi til Staten! I har til dagens modul læst 506a-509d, hvor Sokrates forklarer "Sollignelsen" - hvad er det liiiiige, han prøver at formidle...? Teksten ligger i mappen ;-)
-
I har til dagens modul prøvet at tegne Liniebilledet, så I er i stand til at forklare nogenlunde, hvad i alverden Sokrates prøver at illustrere... Derudover læser I lige resten af dokumentet = hulelignelsen - nok Platons mest berømte passage :-)
-
Vi gør hulelignelsen helt færdig, og så skal vi vælge, hvilket sidste værk af Platon, vi gerne vil læse... i sin helhed, så vi også har prøvet det :-D
-
Ja, I valgte jo "Symposion", så den læser vi da! I bedes læse til og med 185e (på side 8 PDF), hvor Eryximachos skal lige til at tale; det er et stykke, men rammefortællingen/indledningen er også temmelig lang, og det er først i talerne, at der rigti
-
I bedes overfladisk læse de 4 næste taler; 185e-201d. Det er en del, men vi arbejder mere grundigt med det på klassen, så bare hav læst det :-)
-
I læser resten af Symposion, som vi lukker i dagens modul - det gik stærkt!! :-D
-
SÅ lukker vi Symposion...og hele Platon-forløbet :-(
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sallust - Staten under angreb
Dette korte forløb tager igen udgangspunkt i en moderne problemstilling og inddrager samtidig romersk antik litteratur i form af Sallust. Forløbet køres primært som opsummerende metodisk træning i selvstændig tilegnelse af en ukendt kultur, og sigter desuden på konkret eksamenstræning. Det bærende element er paralleliteten mellem antikke og moderne politiske forhold, når staten er under angreb som institution, og den deraf følgende retoriske tone hos politikere.
Sallust: Catilinas komplot 50-55 (oversættelse i "Veje til Rom", Ole Thomsen, 2008). = 8 sider
Barack Obama: Tale om nationens sikkerhed Maj 2009 (https://www.politico.com/story/2009/05/full-transcript-barack-obamas-speech-022825)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362421964",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362421964",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362421964"
}