Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Knud Kalf
|
Hold
|
2024 olC/c (3c olC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Iliaden Det homeriske samfund
Forløbet er introducerende til den antikke verden og inddrager derfor et bredt spektrum af tilgange til det antikke samfund. Forholdet mellem Homers mundtlige poesi og hans publikum har været bærende for læsningen, og herigennem er det forsøgt at afkode det homeriske samfunds normer for at konstruere et helteideal fra samtiden. Dette er perspektiveret med et mere moderne kristent og kritik af dette. Dette forløb tegner samtidig det første billede af helten som kriger, og bygger op til det senere sokratiske sindelagsetiske ideal, der forkaster denne. Den homeriske verden er afsluttende konstateret mere mytisk end egentlig religiøst funderet.
Biblen
Matthæus-evangeliet 5-7
"Der Antikrist" af F. Nietzsche.
Paragrafferne 1-5
Homers Illiade
- 1.sang vv. 1-611, - 3.sang vv. 1-85 og 340-461 - 6. sang vv. 237-529 - 9. sang vv. 1-429 - 19. sang vv. 1-424 - 22. sang vv. 1-515.
Samlet = 82,5 sider
Troy
Filmen set i uddrag
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Diskussion
Forelæsninger
Temaer:
- Fortælletekniske behov
- Homer som mundtlig poesi
- Samfundsstruktur hos Homer - høvdingesamfundet
- Litterær læsning - strukturalistisk
- Homeriske fjernforbindelser
- Kontraposto - opbygning
- Tekstoverlevering - interpolationer?
- Guder vs. Mennesker
- Handlingsbaseret etik
- Magt som ideal
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til OLDTIDSKUNDSKAB!
-
Iterum salvete!
-
I har til dagens lektion fået styr på den dramatiske udvikling i de første 56 vers; hvem gør hvad og hvorfor...? Husk at stille spørgsmål til mekanismerne... Derudover bedes I læse til og med vers 365, og så vil jeg prøve at sætte tempoet alvorligt o
-
Hej 3.C
-
I har til dagens modul tænkt grundigt over, hvorfor i alverden Zeus skulle gå med til Achilleus plan, og så gør vi første sang færdig. Anden sang springer vi over - jeg skal nok give et resume - og så bedes I læse 3. sang vv. 1-140 + 340-461 (I sprin
-
I har tænkt over spørgsmål til 3. sang, og får noget tid på modulet til at formulere dem.
-
Vi samler lige op på 3. sang ud fra jeres spørgsmål, og derudover bedes I læse VI. sang vv. 237-529. Vi springer IV og V over, men jeg skal nok lige give et kort resume...de er vilde!
-
Velkommen tilbage!
-
Vi bruger modulet på 9. sang, hvor I har GENLÆST vv. 1-431. Overvej også lige følgende:
-
I har til dagens modul læst 19. sang og selv researchet lidt på, hvad der er sket i de mellemliggende 9 sange. Det er ikke så lidt...:-I
-
I har til dagens modul analyseret vv. 98-130 i 22. sang, som I forresten også lige læser resten af. Hermed afslutter vi vores læsning af Homers Iliade...:´( Homerforløbet er dog langt fra slut, men det skal jeg nok forklare alt sammen ;-)
-
NB: Jeg kan desværre ikke være tilstede i dagens modul, da min lille dreng ikke er frisk :-( Jeg vil derfor bede jer læse perspektivteksterne til Homers Iliade. De ligger i mappen og hedder hhv. Matt. 5-7 og Antikrist (i 2 versioner - I vælger selv:-
-
Vi samler op på jeres læsning af 22. sang, lukker Homers Iliade og prøver at nå jeres perspektivtekster oveni :-D
-
I har til dagens modul prøvet at forklare, hvorfor jeg har valgt "Antikrist" som perspektivtekst til Homers Iliade, og så ser vi nogle klip fra et andet perspektiv på den trojanske krig - nemlig Wolfgang Petersens "Troja".
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunsthistorisk søjle - skulptur
Forløbet har fokuseret på den græske idealisme i kunsten og dermed forsøgt at bygge op til erkendelses-forløbet, der fortsætter tanken om det universelle ideal i filosofien, særligt hos Platon. Perspektivet til nyklassicismen har haft samme fokus, og overvejende fokuseret på Winkelmanns platonisk funderede universelle teori om mimesis som ideal. En del af forløbet har lagt op til en høj grad af selvstændigt elev-arbejde.
Græsk skulptur
Gennemgåede romerske monumenter Prima porta Diverse Augustus-buster Udsnit af Ara-Pacis Pompejus-buste Trajan-buste Nero-buste Cicero-buste Perspektivmateriale Hansen Jacobsen "En Trold der vejrer kristenkød" Hansen Jacobsen "Skyggen" Hansen Jacobsen "Militarismen" Arno Brekers "Partiet" Arno Brekers "Hæren" Arno Brekers "Psyche"
Gennemgåede antikke monomenter: Auxerrekoren Kleobis og Biton Peploskoren Kalvebæreren Anavysoskouros Mandeløjekoren Herakles fra Aphaiai Kritiasdrengen Vognstyreren fra Delphi Zeus Artimision Spydbæreren De siddende guder (Parthenonfrisen) Den sandalbindende Nike Periklesbusten Amfaretes gravstele Afrodite fra Knidos Hermes med det lille Dionysosbarn Skraberen Herakles Farnese Nike fra Olympia Galler, der dræber sig selv Laokoon-gruppen Apollon Belvedere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Attisk drama - Sofokles Ødipus
Arbejde med det græske drama generelt, dets kontekst og tilknytning til religion.
Dramaet er anskueliggjort som genre i forhold til epos og den mundtlige tradition ved sammenligning med Homer "Iliaden" og ved nærlæsning af forskellige passager som indirekte referencer til publikum.
Efterfølgende skal forløbet ligeledes kobles til den filosofiske søjle, hvis emne er 'Viden'.
Tragedien er forsøgt læst fra både et filologisk og et psykoanalytisk metodisk udgangspunkt, og fokus har været på de forskellige læsninger, de forskellige metoder producerer - eksemplificeret ved perspektivteksterne. I den filologiske læsning har fokus overvejende været på begreberne skæbne, skyld og straf, og samtidens underliggende debat om retfærdighedsbegrebet i filosofisk og juridisk kontekst, ligesom Sofokles´ valg er blevet diskuteret ift. mythos-logos perspektivet. I den psykoanalytiske del har fokus været på de mere fremadrettede universelle temaer som selverkendelse og forståelseshorisont (slægten).
Freud/Vernant
Tekst 44 Uddrag af Sigmund Freud Die Traumdeutung + tekst 45 Uddrag af Jean-Pierre Vernant: Ødipus uden kompleks
PPT, det græske drama
Ødipus side 7-119 (Garff/Hjortsø, 4. reviderede udgave) = 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Platon
Forløbet tager sit udgangspunkt i en nutidig problemstilling og udgør en filosofisk søjle.
Forløbet arbejder med forskellige virkelighedsopfattelser, epistemologi, ontologi, kronologi, retorik og receptionen af platonisk dualisme fra Parmenides til kristendom. Der har - som i alle forløb - også været fokus på den gradvise forandring fra Homers sociale mythos-anskuelse til den mere analytisk filosofiske logos-anskuelse.
Gorgias I uddrag (447a-466c) = 29 sider
Symposion - (Hele teksten læst) = 59 sider
Staten I uddrag (506b-525a - lignelserne sol, linie og hule) = 18 sider
The Matrix: Set i uddrag
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Så er vi i gang med Platon! I bedes til dagens modul have læst til og med 449c (på side 20) af "Gorgias". Selv om man måske ikke skulle tro det, så ER det faktisk værkets åbning - hvad mener I om den måde at åbne et værk på?
-
I har til dagens modul læst til og med 463b, hvor Sokrates faktisk prøver at definere retorik...at ingen så fatter, hvad han mener, er jo uheldigt, men her kommer I så ind i billedet...;-) Glæder mig til at høre jeres forklaring :-D
-
I læser resten af Gorgias-teksten til dagens modul.
-
Og så nåede vi til Staten! Jeg skal nok introducere værket, hvis bare I til dagens modul har læst 506a-509d, hvor Sokrates forklarer "Sollignelsen" - hvad er det liiiiige, han prøver at formidle...? Teksten ligger i mappen ;-)
-
I har til dagens modul prøvet at tegne Liniebilledet, så I er i stand til at forklare nogenlunde, hvad i alverden Sokrates prøver at illustrere... Derudover læser I lige resten af dokumentet = hulelignelsen - nok Platons mest berømte passage :-)
-
I har til dagens modul tegnet hulelignelsen, så I er i stand til detaljeret at forklare, hvad meningen dog er!? Og der er altså MANGE detaljer, så tag ikke for let på det...
-
Ja, det blev jo en uafgjort... Så vi læser "Symposion" - det er den korteste, nok også letteste og i hvert fald mest berømte af de 2 tekster :-) I bedes til dagens modul læse til og med Pausanias tale i 185e - det er et godt stykke, men indledningen
-
I bedes alle læse til og med 212c, hvor Alkibiades kommer væltende i en gigantisk brandert :-D
-
I læser resten af Symposion, som vi lukker i dagens modul...hvor vi også afrunder hele Platon-forløbet...:´(
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sallust - Staten under angreb
Dette korte forløb tager igen udgangspunkt i en moderne problemstilling og inddrager samtidig romersk antik litteratur i form af Sallust. Forløbet køres primært som opsummerende metodisk træning i selvstændig tilegnelse af en ukendt kultur, og sigter desuden på konkret eksamenstræning. Det bærende element er paralleliteten mellem antikke og moderne politiske forhold, når staten er under angreb som institution, og den deraf følgende retoriske tone hos politikere.
Sallust: Catilinas komplot 50-55 (oversættelse i "Veje til Rom", Ole Thomsen, 2008). = 8 sider
Barack Obama: Tale om nationens sikkerhed Maj 2009 (https://www.politico.com/story/2009/05/full-transcript-barack-obamas-speech-022825)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362429219",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362429219",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362429219"
}