Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Knud Kalf
|
Hold
|
2024 olC/d (3d olC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Iliaden Det homeriske samfund
Forløbet er introducerende til den antikke verden og inddrager derfor et bredt spektrum af tilgange til det antikke samfund. Forholdet mellem Homers mundtlige poesi og hans publikum har været bærende for læsningen, og herigennem er det forsøgt at afkode det homeriske samfunds normer for at konstruere et helteideal fra samtiden. Dette er perspektiveret med et mere moderne kristent og kritik af dette. Dette forløb tegner samtidig det første billede af helten som kriger, og bygger op til det senere sokratiske sindelagsetiske ideal, der forkaster denne. Den homeriske verden er afsluttende konstateret mere mytisk end egentlig religiøst funderet.
Biblen
Matthæus-evangeliet 5-7
"Der Antikrist" af F. Nietzsche.
Paragrafferne 1-5
Homers Illiade
- 1.sang vv. 1-611, - 3.sang vv. 1-85 og 340-461 - 6. sang vv. 237-529 - 9. sang vv. 1-429 - 19. sang vv. 1-424 - 22. sang vv. 1-515.
Samlet = 82,5 sider
Troy
Filmen set i uddrag
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Diskussion
Forelæsninger
Temaer:
- Fortælletekniske behov
- Homer som mundtlig poesi
- Samfundsstruktur hos Homer - høvdingesamfundet
- Litterær læsning - strukturalistisk
- Homeriske fjernforbindelser
- Kontraposto - opbygning
- Tekstoverlevering - interpolationer?
- Guder vs. Mennesker
- Handlingsbaseret etik
- Magt som ideal
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til OLDTIDSKUNDSKAB!
-
Så kom vi i gang! I bedes nu prøve at analysere og fortolke de første 7 vers, og derefter læse til og med vers 56 ("...dø for sit øje."), som vi vil arbejde lidt med på klassen. Tænk i "mekanismer"; altså, hvad der får tingene til at ske i det homeri
-
I har til dagens lektion fået styr på den dramatiske udvikling i de første 56 vers; hvem gør hvad og hvorfor...? Husk at stille spørgsmål til mekanismerne... Derudover bedes I læse til og med vers 365, og så vil jeg prøve at sætte tempoet alvorligt o
-
I laver spørgsmålene om første sang færdige til dagens modul.
-
I har til dagens modul læst første sang færdig og overvejet, hvad Homer mon egentlig vil med den...?
-
Vær hilsede!
-
I bedes til dagens modul læse VI. sang vv. 237-529 og efterfølgende lave en personkarakteristik af Hektor ud fra vv. 237-404; hvordan fremstår han? Find mindst 7 adjektiver, der passer godt på ham OG noter hvilke vers, der får dig til at tænke på net
-
Vi samler op på jeres længst forgangne arbejde med III. sang, og så skal I læse uddraget fra IV. sang til dagens modul - NU ligger det i mappen! (Jeg er sgu ved at blive for gammel...:-s).
-
I har til dagens modul færdiggjort jeres karakteristik af Hektor og genlæst vv. 405-529, hvor der står underlige ting...:-s
-
NB! Jeg kan ikke være der til dagens modul, da min lille dreng ikke er frisk :-( I bedes derfor gå videre og læse et uddrag af 9. sang (som ligger i mappen til dem, der ikke fik en bog i går). I bedes læse vv. 1-431 og helt specifikt prøve at lave en
-
Vi samler op på jeres arbejde med 6. sang, og så prøver vi at nå 9. sang, som I også har læst... Det er lidt meget, men nu ser vi, hvad vi når :-)
-
Ja, det bliver så det HELT STORE opsamlingsmodul!! Jeg satser hårdt på ikke at have syge børn, og så kigger I på alt det, I har lavet i mit skammelige fravær ;-)
-
Så er vi tilbage på sporet! I læser til dagens modul 19. sang og researcher selv lidt på, hvad er er sket i de mellemliggende 9 sange.
-
I læser til dagens modul 22. Sang og laver analysen af Hektors tale vv. 98-130, som vi startede på sidst.
-
I bedes til dagens modul læse de 2 lidt mærkværdige tekster i mappen på lectio: "Matt. 5-7" og "Antichrist" (ligger i 2 versioner - I vælger selv;-), og overveje, hvad i alverden de har med Homer at gøre!?
-
Suk...vi skal se film...:´(
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunsthistorisk søjle - skulptur
Forløbet har fokuseret på den græske idealisme i kunsten og dermed forsøgt at bygge op til erkendelses-forløbet, der fortsætter tanken om det universelle ideal i filosofien, særligt hos Platon. Perspektivet til nyklassicismen har haft samme fokus, og overvejende fokuseret på Winkelmanns platonisk funderede universelle teori om mimesis som ideal. En del af forløbet har lagt op til en høj grad af selvstændigt elev-arbejde.
Græsk skulptur
Gennemgåede romerske monumenter Prima porta Diverse Augustus-buster Udsnit af Ara-Pacis Pompejus-buste Trajan-buste Nero-buste Cicero-buste Perspektivmateriale Hansen Jacobsen "En Trold der vejrer kristenkød" Hansen Jacobsen "Skyggen" Hansen Jacobsen "Militarismen" Arno Brekers "Partiet" Arno Brekers "Hæren" Arno Brekers "Psyche"
Gennemgåede antikke monomenter: Auxerrekoren Kleobis og Biton Peploskoren Kalvebæreren Anavysoskouros Mandeløjekoren Herakles fra Aphaiai Kritiasdrengen Vognstyreren fra Delphi Zeus Artimision Spydbæreren De siddende guder (Parthenonfrisen) Den sandalbindende Nike Periklesbusten Amfaretes gravstele Afrodite fra Knidos Hermes med det lille Dionysosbarn Skraberen Herakles Farnese Nike fra Olympia Galler, der dræber sig selv Laokoon-gruppen Apollon Belvedere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Attisk drama - Sofokles Ødipus
Arbejde med det græske drama generelt, dets kontekst og tilknytning til religion.
Dramaet er anskueliggjort som genre i forhold til epos og den mundtlige tradition ved sammenligning med Homer "Iliaden" og ved nærlæsning af forskellige passager som indirekte referencer til publikum.
Efterfølgende skal forløbet ligeledes kobles til den filosofiske søjle, hvis emne er 'Viden'.
Tragedien er forsøgt læst fra både et filologisk og et psykoanalytisk metodisk udgangspunkt, og fokus har været på de forskellige læsninger, de forskellige metoder producerer - eksemplificeret ved perspektivteksterne. I den filologiske læsning har fokus overvejende været på begreberne skæbne, skyld og straf, og samtidens underliggende debat om retfærdighedsbegrebet i filosofisk og juridisk kontekst, ligesom Sofokles´ valg er blevet diskuteret ift. mythos-logos perspektivet. I den psykoanalytiske del har fokus været på de mere fremadrettede universelle temaer som selverkendelse og forståelseshorisont (slægten).
Freud/Vernant
Tekst 44 Uddrag af Sigmund Freud Die Traumdeutung + tekst 45 Uddrag af Jean-Pierre Vernant: Ødipus uden kompleks
PPT, det græske drama
Ødipus side 7-119 (Garff/Hjortsø, 4. reviderede udgave) = 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I bedes til dagens modul læse de første 150 vers (indtil "Parodos" på side 14) af Ødipus, som ligger i den nye mappe om græsk tragedie her på Lectio. Jeg skal nok introducere omstændighederne omkring det græske drama i dagens modul, så vi får lidt st
-
Vi fortsætter med Ødipus, hvor I har læst til og med vers 461 (= 1. Epeisodion), hvor spåmanden Teiresias tilkaldes for at hjælpe... Det går ikke så godt, men hvad er det EGENTLIG, at de 2 skændes så heftigt om...?
-
Sofokles 299-512.doc
-
I har til dagens modul besvaret jeres gruppes spørgsmål, så I er klar til at forklare os andre, hvad der sker mellem Ødipus og Teiresias... Derudover læser I lige til og med vers 620, hvis nu der skulle blive tid til at gå videre med teksten...
-
I har til dagens modul fortolket korsangen, der slutter vers 512, og har endvidere styr på teksten frem til vers 620, hvortil I læste til seneste modul.
-
Hvis jeg ikke husker helt forkert, så blev I sat til at lave en retorisk analyse af vv. 582-613 (Kreons monolog), for at undersøge hypotesen om, at der skulle være tale om en apologi (forsvarstale) formmæssigt. Den analyse regner jeg med, at I har gj
-
I har til dagens modul fortolket korsangen 861-908 og endvidere læst til og med vers 989, hvor I står noget chokerede tilbage...
-
I har til dagens modul et bud på, hvordan hhv. Freud og Vernant metodisk tilgår Iokastes udsagn om mænd og deres mødre; I skal altså ret konkret opregne deres metode som et generelt regelsæt og så først derefter anvende det på tekststedet.
-
I bedes læse resten af Ødipus til dagens modul. Jeg HÅBER, at vi når det hele, for der er ikke såååå meget indhold i det sidste, men nu får vi at se... Det er lidt meget, men det er ret hurtigt læst :-)
-
I bedes til dagens modul gennemgå ppt. "Ødipus - filologisk", der ligger i mappen her på Lectio; det er min opsummering af tragedien, men i mine termer! Så kig det igennem og tag evt. spørgsmål med til modulet, hvor vi vil prøve at få et afsluttende
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Platon
Forløbet tager sit udgangspunkt i en nutidig problemstilling og udgør en filosofisk søjle.
Forløbet arbejder med forskellige virkelighedsopfattelser, epistemologi, ontologi, kronologi, retorik og receptionen af platonisk dualisme fra Parmenides til kristendom. Der har - som i alle forløb - også været fokus på den gradvise forandring fra Homers sociale mythos-anskuelse til den mere analytisk filosofiske logos-anskuelse.
Gorgias I uddrag (447a-466c) = 29 sider
Symposion - (Hele teksten læst) = 59 sider
Staten I uddrag (506b-525a - lignelserne sol, linie og hule) = 18 sider
The Matrix: Set i uddrag
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I bedes til dagens modul læse til og med 456a af "Gorgias" - læs det ekstensivt, så bruger vi tid på det i dagens modul. Platon prøver i første omgang at sætte scenen, men hvad i alverden foregår der egentlig...?
-
I bedes til dagens modul have læst til og med 461b, hvor første samtale slutter... Hvad skete der lige i den? Hvorfor står Gorgias tilbage og ser en smule dum ud...?
-
Ja, I har som aftalt tegnet digrammet over Sokrates definition af Retorik, og dermed selvfølgelig også læst resten af Gorgias-teksten (og, ja, jeg glemte at skrive lektien ind...:-(
-
I har til dagens modul læst "Staten" 506a-511e - Det er de 2 meget berømte lignelser om hhv. sol og linie. Særligt linie-billedet er mildest talt ikke gennemskueligt, men prøv jeres bedste, så tager vi det på klassen :-D
-
I læser resten af uddraget fra Platons Staten - reelt er der tale om Hulelignelsen, som I måske har læst før? Hvad vil han så lige med den...?
-
Vi samler lige lidt op på hulelignelsen fra seneste modul, og så går vi i gang med det sidste Platon-værk; I bedes læse indtil 185e af "Symposion", som er et lidt besynderligt værk... (ligger i mappen). Jeg skal nok introducere det, hvis bare I har l
-
Så er vi i gang! Til dette modul bedes I have læst til og med 201d, hvor Sokrates begynder at referere en gammel samtale; det er reelt 3 taler + Sokrates, og vi arbejder med det på timen, så læs det ekstensivt.
-
I læser til dagens modul resten af Symposion, som vi lukker i dagens modul...sammen med resten af Platon-forløbet :´(
-
Vi gør Platon HELT færdig :-D Og så introducerer jeg vores sidste forløb, hvor vi skal en smule frem i tiden...
-
I bedes til dagens modul læse "Intro"-teksten, der præsenterer Sallusts tekst, og første del af selve teksten = fra "Catilinas komplot 50-55 og til "...en tale af følgende indhold:" på PDF-side 3.
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sallust - Staten under angreb
Dette korte forløb tager igen udgangspunkt i en moderne problemstilling og inddrager samtidig romersk antik litteratur i form af Sallust. Forløbet køres primært som opsummerende metodisk træning i selvstændig tilegnelse af en ukendt kultur, og sigter desuden på konkret eksamenstræning. Det bærende element er paralleliteten mellem antikke og moderne politiske forhold, når staten er under angreb som institution, og den deraf følgende retoriske tone hos politikere.
Sallust: Catilinas komplot 50-55 (oversættelse i "Veje til Rom", Ole Thomsen, 2008). = 8 sider
Barack Obama: Tale om nationens sikkerhed Maj 2009 (https://www.politico.com/story/2009/05/full-transcript-barack-obamas-speech-022825)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362432747",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362432747",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362432747"
}