Holdet 2d ngC (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Malene Snedker Adamsen
Hold 2024 ngC/d (2d ngC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kan det ekstreme vejr overbevise? 2024/2025
Titel 2 Jordens energi – hvordan kan vi udnytte den?
Titel 3 Bæredygtig udvikling - er det muligt?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kan det ekstreme vejr overbevise? 2024/2025

Fokuspunkter:
Klimazoner og plantebælter, luftens fugtighed, stigningsregn, frontnedbør, det globale vindsystem, ITK, Golfstrømmen, strålingsbalance, drivhuseffekt og albedo (Arktis). Naturlige og menneskeskabte klimaændringer samt konsekvenser af disse.

Kernestof:
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Forsøg/eksperimentel arbejde:
- Strålingsbalancen
- Albedo
- Golfstrømmen
- Sky-generator
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Albedo 16-09-2024
Strålingsbalancen 04-10-2024
Golfstrømmen 25-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jordens energi – hvordan kan vi udnytte den?

Fokuspunkter:  Oliedannelse. Pladetektonik og jordens opbygning. Jordskælv. Vulkaner, Kulstofkredsløbet, Vedvarende og ikke vedvarende energi, sol-og vind energi, Power-2-X, grøn omstilling.

Kernestof:
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold


Forsøg/eksperimentel arbejde:
- Skattejagt i google earth
- Virtuel Jordskælv
- CO2 -aftryk fra de fødevare i har spist en dag
- Olieudvinding
- Sol- og vindenergi
- Power to X (elektrolyse)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Pladegrænser, vulkaner, jordskælv 17-02-2025
Sol og vind 30-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bæredygtig udvikling - er det muligt?

Fokuspunkter:
FNs verdensmål, bæredygtighed, Demografisk transition, befolkningsvækst, levevilkår, affald, naturgrundlag og fødevareproduktion, den grønne revolution, vandets kredsløb, gletsjermel, bæredygtig fødevareproduktion, fremtidens fødevareproduktion - hvordan mætter vi 11 milliarder, vertikal landbrug, Vugge til vugge, Cirkulær økonomi, minedrift på havbunden og påvirkning på havmiljø

Kernestof:
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
- Vandets kredsløb samt grundvandsforurening
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling

Forsøg/eksperimentel arbejde:
- Befolkningsudvikling iland og uland
- Infiltrationshastighed i jordbund
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til prøve 22-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer