Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Malene Snedker Adamsen
|
Hold
|
2024 ngC/d (2d ngC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kan det ekstreme vejr overbevise? 2024/2025
Fokuspunkter:
Klimazoner og plantebælter, luftens fugtighed, stigningsregn, frontnedbør, det globale vindsystem, ITK, Golfstrømmen, strålingsbalance, drivhuseffekt og albedo (Arktis). Naturlige og menneskeskabte klimaændringer samt konsekvenser af disse.
Kernestof:
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Forsøg/eksperimentel arbejde:
- Strålingsbalancen
- Albedo
- Golfstrømmen
- Sky-generator
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Google Earth
-
Introduktion Naturgeografi C-niveau.pptx
-
Climate planet
-
Indbetaling til ekskursion (29/8) mobilpay
-
Naturgeografi - vores verden; sider: 15-21, 26-33, 188-190, 193-194, 244-247, 249-256, 264-267
Geografforlaget 2011
-
Medbring Hæfte
-
Albedoforsøg_MSA.docx
-
Albedo - I klimaforskernes fodspor
-
Albedoforsøg, grupper
-
Program_info.docx
-
Øvelse_ Klima og plantebælter.docx
-
Intro til klimazoner og plantebælter.ppt
-
Øvelse_Bestemmelse af strålingsbalancen_opdateret.docx
-
Strålingsbalance_billeder_ stor bånd.zip
-
Strålingsbalance_billeder_lille bånd.zip
-
Lav jeres klimazone-powerpoint færdige og upload i elevfeedback på denne time, vi laver præsentationer.
-
CO2-beregner - Mål dit personlige CO2-aftryk
-
Sort plet på vores grønne selvbillede: Tal afslører, at Danmark er blandt verdens værste klimasyndere
-
Arktis_is.pptx
-
Indlandsisen smelter - har den altid gjort det?
-
Undervisningsmateriale om klimaet i Arktis - I klimaforskernes fodspor
-
Gruppearbejde om Arktis
-
Climate Emergency: Feedback Loops - Part 1: Introduction
-
Feedback mekanismer
-
HTX/STX/HF - I klimaforskernes fodspor
-
image.png
-
Feedback Loops: Climate Change - Part 2: Forests
-
Climate Emergency: Feedback Loops - Part 3: Permafrost
-
Climate Emergency: Feedback Loops - Part 4: Atmosphere
-
Climate Emergency: Feedback Loops - Part 5: Albedo
-
Grønlandsk gletsjermel kan være med til at støvsuge atmosfæren for CO2
-
Spørgsmål til into the ice
-
Naturlige klimaændringer.pptx
-
earth :: a global map of wind, weather, and ocean conditions
-
Forsøg_Golfstrøm_MSA.docx
-
Golfstrømmen og Grønlandspumpen.pptx
-
Hvor kommer vinden fra?
-
Globale vindsystem
-
Det Globale Vindsystem_Eksempel.docx
-
Medbring hæfte
-
Kolding Gymnasium
-
Luften fugtighed_skema.docx
-
Videovejledning til luftfugtighed og føhnvind.zip
-
Fønvind.doc
-
Jeg er desværre blevet syg i dag. Så det bliver et virtuelt modul.
-
CFU-login
-
lav jeres spørgsmål færdig til øvelse med føhnvind
-
Nedbørsfordeling.pptx
-
Forsøg_Sky-generator.docx
-
Blue square.png
-
Havniveaustigning i Google Earth.docx
-
Sea level rise and coastal flood risk maps -- a global screening tool by Climate Central
-
Tale til en du kender
-
2d_Klimaændringers konsekvenser
-
Konsekvenser ved global opvarmning.pptx
-
2d_NG_2024_ Kan det ekstreme vejr overbevise
-
geoviden-4-2005_Jordens opbygning.pdf
-
Geologiske kredsløb
-
Jordens opbygning.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Albedo
|
16-09-2024
|
Strålingsbalancen
|
04-10-2024
|
Golfstrømmen
|
25-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jordens energi – hvordan kan vi udnytte den?
Fokuspunkter: Oliedannelse. Pladetektonik og jordens opbygning. Jordskælv. Vulkaner, Kulstofkredsløbet, Vedvarende og ikke vedvarende energi, sol-og vind energi, Power-2-X, grøn omstilling.
Kernestof:
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Forsøg/eksperimentel arbejde:
- Skattejagt i google earth
- Virtuel Jordskælv
- CO2 -aftryk fra de fødevare i har spist en dag
- Olieudvinding
- Sol- og vindenergi
- Power to X (elektrolyse)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pladegrænser, vulkaner, jordskælv
|
17-02-2025
|
Sol og vind
|
30-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bæredygtig udvikling - er det muligt?
Fokuspunkter:
FNs verdensmål, bæredygtighed, Demografisk transition, befolkningsvækst, levevilkår, affald, naturgrundlag og fødevareproduktion, den grønne revolution, vandets kredsløb, gletsjermel, bæredygtig fødevareproduktion, fremtidens fødevareproduktion - hvordan mætter vi 11 milliarder, vertikal landbrug, Vugge til vugge, Cirkulær økonomi, minedrift på havbunden og påvirkning på havmiljø
Kernestof:
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
- Vandets kredsløb samt grundvandsforurening
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling
Forsøg/eksperimentel arbejde:
- Befolkningsudvikling iland og uland
- Infiltrationshastighed i jordbund
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forberedelse til prøve
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362493897",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362493897",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362493897"
}