Kolding Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Kolding Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Kolding Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Birgitte Nielsen, Jane Nørgaard Jacobsen, Mette Kjær Bækgaard, Mette Lau Deichmann, Mette Maja Johannessen
Hold
2024 ks/p (
1p ks
,
1p ks hi
,
1p ks re
,
1p ks sa
,
2p ks
,
2p ks hi
,
2p ks re
,
2p ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tema 1: Styreformer (historie, særfagligt)
Titel 2
Tema 2: USA (historie, særfagligt forløb)
Titel 3
SF 1: Dansk politik (samfundsfag)
Titel 4
Tema 3: Nazisme og holocaust (Historie, særfaglig)
Titel 5
Særfagligt religion: Grønlandsk religion
Titel 6
Tema 4: Identitet (Historie, fællesfagligt forløb)
Titel 7
KS 1: Identitet (religion) buddhisme
Titel 8
FF1: Identitet (samfundsfag)
Titel 9
FF2 forløb: Kulturmøder (samfundsfag)
Titel 10
Tema 5: Kulturmøder (historie, fællesfagligt)
Titel 11
Tema 6: Det gode samfund (historie, fællesfagligt)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tema 1: Styreformer (historie, særfagligt)
Med udgangspunkt i antikken og konflikten mellem Athen og Sparta (Thukydids fælde) undersøges styreformer og statsformer; herunder monarki, oligarki og demokrati.
Indhold
Kernestof:
1hf hi demokrati og styreformer, materiale.docx
Klassespejl 1p aug2024.docx
historisk metode (6) (4).ppt
Herodot de tre persiske stormænd.docx
Kronik Thukydids fælde Derfor er krig mellem Kina og USA mere sandsynlig, end du tror, Berlingske 15.05.18.docx
DRTV - Civilisationernes storhed og fald: Epidemiernes rasen
Læsefokus - besvares imens I læser og uploades under elevfeedback :
DRTV - Civilisationernes storhed og fald: Byer og imperier
Vores verdenshistorie 1 s. 60-77.pdf
Romerrigets fald.pdf
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Enevælde og oplysning fra Civilisationernes verdenshistorie.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Tema 2: USA (historie, særfagligt forløb)
Forløbet har fokus på amerikansk selvforståelse og identitet. Vi indleder med at undersøge våbenkulturen i USA. Dernæst beskæftiger vi os med dannelsen af den amerikanske nation (Uafhængighedskrigen, det puritanske samfund, frontier-tesen og indianerpolitikken i forbindelse med ekspansionen mod vest), baggrunden for Borgerkrigen (Slaveriet, Nord-Syd konflikten og Genopbygningen). I forløbet har vi også arbejdet med udvandringen fra Danmark til Amerika.
Emner:
Den puritanske arv, de purtianske værdier, exceptionalismen
På vej mod uafhængighed
Den amerikanske uafhængighed
Udvandringen til Amerika
Manifest Destiny og Frontiertesen
Indianerne
Slaveriet
Den amerikanske borgerkrig
Anvendt materiale:
- Bæk Meier, Jeppe og Rasmus Thestrup Østergaard: USA's tilblivelse. Columbus, 2019, s 10-18, 28-41, 47-48
-Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie: 84-92, 233--252, 257-268
Dokumentarer:
History of the world (6): Revolution (fra 12:41-18:30)
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-derfor-kan-man-blive-usas-praesident-uden-flertallet-af-alle-stemmerne_211947
https://www.dr.dk/drtv/serie/rejsen-til-amerika-_-de-danske-udvandrere_374205
Læste kilder (der kan være små afvigelser, da eleverne har gået på forskellige hold i grundforløbet):
Kilder fra "USAs tilblivelse": Mayflowerpagten, 1620, Larry Schweikart og Michael Atten om amerikansk exceptionalisme, 2014, Steven K. Green om puritanernes betydning i USA’s historie, 2015, uddrag fra bogen USA's tilblivelse, Norman Rockwell ”Freedom from want” 1943,
Kilder fra Vores Verdenshistorie: Brev fra Boston korrespondancekomité, Kongens bekendtgørelse om at undertrykke oprør, uddrag af Uafhængighedserklæringen, KILDE 75: Vejledning om de nye områder mod vest, KILDE 78: Manifest Destiny, KILDE 80: Historiens betydning for dannelsen af Amerika, KILDE 84: Mudsill Theory, KILDE 85: William Harpers erindringer,
Andre kilder: Tintin i Amerika
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen “ USA’s tilblivelse”
Jesper Bæk Meier: USA's tilblivelse.; sider: 17-18, 28-34
Lektion 3 Exceptionalisme og den puritanske arv.docx
Vores verdenshistorie 2 s. 84-92.docx
Lektion 4 på vej mod uafhængigheden.docx
Lektion 5 Den amerikanske uafhængighed og forfatning.docx
Vores Verdenshistorie 2 kapitel 15 Drømmen om Amerika.docx 233-240
Vores Verdenshistorie 2 kapitel 15 Drømmen om Amerika.docx
Lektion 7 Udvandringen til Amerika.docx
Lektion 8 Manifest Destiny og Frontiertesen.docx
Lektion 9 Indianerne.docx
Elevtrivselsmåling og undervisningsmiljøvurdering
Arbejdsspørgsmål
Den amerikanske borgerkrig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
SF 1: Dansk politik (samfundsfag)
De politiske ideologier, de danske politiske partier, fordelingspolitik og værdipolitik, demokrati og demokratiets udfordringer
Indhold
Kernestof:
DRTV - Statsministerens nytårstale
Lektion 1 Statsministerens nytårstale.docx
Velkommen til samfundsfag, jeg glæder mig til at møde jer. Vi starter op på et forløb om dansk politik.
Arbejdsark til lektion 2 - Liberalisme.docx
Læs s. 108-112 i Luk samfundet op (se pdf) og besvar følgende:
Luk samfundet op 3. udgave side 108-123.pdf
Vigtigt: Hvis du har bogen så husk at tage den med til denne time.
KG indefra 25 - samfundsfaglig metode og spørgsmål til interview.pptx
Ideologier - Luk Samfundet Op
Lektion 3 konservatisme og socialisme.docx
Læs side 112-115 i Luk samfundet op
Udfyld det sidste af arbejdsarket om liberalisme fra sidst hvis du ikke blev færdig i timen.
Lektien er at udfylde skemaet for konservatisme og socialisme færdigt. Vi skal arbejde med det i timen.
Luk samfundet op! 3. udgave; sider: 118-123, 127-131, 138-142, 147-154
Læs om de politiske partier og læs også om 3 vigtige modeller som vi bruger i samfundsfag.
Lektion 5 Skal staten passe sig selv.docx
Lægeforeningen vil sætte ind over for den danske drukkultur Der er typisk tale om impulskøb, hvor rusen allerede er godt i gang, Politiken 28.11.2024.docx
Læs artiklen om lektie
Lektion 6 Hvad er demokrati Arbejdsark til Luk samfundet på siderne 127-131.docx
Vi skal samle op på det vi talte om i sidste time: skal staten blande sig i vores alkoholvaner.
Lektion 7 Lovgivningsprocessen.docx
Luk samfundet op 3. udgave side 125-155.pdf
Vi samler op på jeres arbejde om partierne fra sidste time.
DRTV - Stockholms blodige bandekrig: Vejen ind
”Indfør medborgerskab og dannelse som et obligatorisk fag i folkeskolen”, Berlingske 19.09.24
Lektion 9 Arbejdsark om demokratisk deltagelse.docx
Vi samler op på jeres arbejde om partierne fra sidste time
Læs afsnittet i bogen om Politisk deltagelse, rettigheder og pligter - hvad er den gode medborger?
Makrelmadder og håndbold-jubel: Er politikernes brug af sociale medier et problem?
Lektion 10 Sociale medier og politik.docx
Luk samfundet op 4. udgave s. 160-66 Politisk deltagelse på sociale medier (1).pdf
Læs siderne i det vedhæftede dokument om politisk deltagelse på sociale medier. Prøv at få styr på de vigtigste begreber inden timen, skriv det ned der er svært at forstå.
DRTV - Fortidens hemmeligheder: Nikolaj Jacobsen
Opsamling på Politik forløbet.docx
Vi skal samle op på forløbet om dansk politik så medbring alle dine noter og bogen (meget vigtigt!) Derefter starter vi op på næste forløb om identitet.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tema 3: Nazisme og holocaust (Historie, særfaglig)
Forløbet har undersøgt årsagerne til Holocaust under 2. verdenskrig. Vi har beskæftiget os med Versailles-traktaten, Tysklands situation i 1930’erne (arbejdsløshed, økonomisk krise og antisemitisme), Hitlers vej til magten og de propagandamidler, der hjalp ham på vej dertil. Derudover har vi arbejdet med efterspillet efter 2. verdenskrig, herunder Nürnbergprocessen og FNs folkedrabskonvention. Vi har undersøgt definitioner og årsager til folkedrab generelt, og afslutningsvist perspektiveret til brud på folkedrabskonventionen med fokus på Rwanda.
Anvendt materiale:
- Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie 3 (Columbus 2021) s. 52-56, 74-78, 78-82, 82-86, 86-89, 119-122
- Frederiksen, Peter: Det Tredje Rige (Systime 2004) s. 75-79
- Perspektivering til Israel/Hamas konflikten
https://www.dr.dk/nyheder/udland/fn-rapport-rimelig-mistanke-om-israel-har-begaaet-folkedrabslignende-handlinger-i
- Artikler fra
Folkedrab.dk
o Gerningsmænd
o Folkedrabsteorier
o Gruppepres, lydighed og ideologi
o Koncentrationslejrene (kz-lejrene)
o Hvad er folkedrab?
Videoklip
- Dokumentar: Den umulige fred, afsnit 1. DR 2018.
- Dokumentar: Jøden og Arieren,
Filmcentralen.dk
- Film: The Zone of Interest
- Film: Hotel Rwanda
Læste kilder
- Wilsons fredsmål (Vores Verdenshistorie 3 s. 53)
- Regnskabet gøres op (Vores Verdenshistorie 3 s. 55)
- Valgplakat fra 1928 fra De Tyske Demokrater (Vores Verdenshistorie s. 77)
- Derfor blev jeg nazist (Vores Verdenshistorie s. 80)
- Bemyndigelsesloven (Vores Verdenshistorie s. 81)
- Rigsborgerloven (Vores Verdenshistorie s. 84)
- Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære (Vores Verdenshistorie s. 84)
- Overlevendes beretning fra udryddelseslejren Treblinka (Fra
Folkedrab.dk
)
- De første transporter til Auschwitz. Fortalt af kommandanten i Auschwitz, Rudolf Höss (Fra
Folkedrab.dk
)
Indhold
Kernestof:
Dokumentar: Den umulige fred, afsnit 1. DR 2018.
Fredens betingelser.pptx
Nazisme 1 Fredens betingelser side52-56.pdf
Læsefokus spørgsmål til lektien
Lektion 2 Weimarrepublikken.pptx
Nazisme 2 Weimar side 74-78.pdf
Lektion 3 den nazistiske magtovertagelse.pptx
Nazisme 3 Den nazistiske bevægelse og magtovertagelse side 78-82.pdf
Læse fokus spørgsmål
Lektion 3 den nazistiske ideologi.pptx
Nazisme 4 Den nazistiske ideologi s. 82-86.pdf
Læsefokus spørgsmål
Lektion 5 fællesskabet.pptx
Kildeanalyse, fællesskabet i det tredje rige.docx
Lektie-spørgsmål
Nazisme 5 Fællesskab side 86-89.pdf
Jøden og arieren
Arbejdsark til propaganda og jødeforfølgelse.docx
Quizlet holocaust
Holocaust.pptx
Nazisme 6 Holocaust side 119-123.pdf
Hverdagen i Auschwitz
Kilde: De første transporter til Auschwitz. Fortalt af kommandanten i Auschwitz, Rudolf Höss
Arbejdsark til The Zone of Interest og Auschwitz.docx
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd
Folkedrab og dets aktører.pptx
Brud på folkedrabskonventionen Rwanda.pptx
Film i historie fra Rwandabogen.pdf
Attentat, hadekampagne og massakrer
Filmanalyse Hotel Rwanda.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Særfagligt religion: Grønlandsk religion
Forløbsbeskrivelse:
Særfagligt forløb. I forløbet har vi fokuseret på inuitreligion i Grønland, vi har undersøgt ritualer og myter, og afslutningsvis perspektiveret til grønlandsk identiet i dag.
Baggrundstekst:
Klaus Engelbrechtsen og Jørgen Thomsen: Inuitisk religion og mytolog:
13-17, 31-36,
Anders Bjørn: Sila – Grønlandsk religion, s. 36-38, 51-54, 74-81, 82-90
Allan Poulsen: Religion kort og godt s. 35-38
Læste tekster:
Klaus Engelbrechtsen og Jørgen Thomsen: Inuitisk religion og mytolog:
De første mennesker (tekst 1)
Den gang for længe, længe siden, da mennesker blev til (tekst 2)
Inuits kosmologi (tekst 3)
Havets moder og havdyrenes oprindelse (19-23)
Månemanden (27-31)
Knud Rasmussen: Sjæl gør dig smuk (s. 143)
Knud Rasmussen: Dyresjælens vandring (s. 145)
H.C. Glan: Inua og Sila
Knud Rasmussen: Taburegler ved fødsel og død (s. 155-157)
Lars Dalager: Førstefangstsritualet (s. 160)
Christian Rosing: Lampeslukningsleg
Peter Freuchten: Polareskimoernes sexmoral
Anders Bjørn: Sila – Grønlandsk religion:
T. 20: Otto Sandgreen: Naaja gøres lysende
T.21: Christian Rosing: En angakkoq fortæres og gendannes
T.23: Mitsivarnianga-familiens tupilakker
Websites:
Thilde Thordahl Andersen, 2014: 10 vigtige ting om animisme (https://www.religion.dk/viden/2014-05-07-10-vigtige-ting-om-animisme)
De 10 vigtigste ting om inuitreligion
https://www.religion.dk/viden/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-inuit-religion
Tidslinje over Grønland og Danmarks fælles historie:
https://www.dr.dk/dr-laer/webfeature/tidslinje-groenland
Om oprindelige folk:
https://glsamf.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=192#c573
DR: Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/vilde-ansigtstatoveringer-breder-sig-blandt-groenlaendere-det-er-en-superfed-maade
Podcast: Audiens: Den grønlandske tro:
https://www.dr.dk/radio/p1/audiens/audiens-den-groenlandske-tro
Kristendom? Inuit-religion? Tre unge fortæller om troen i Grønland -
Religion.dk
Dokumentarudsendelser:
Historien om Grønland og Danmark / afsnit 1: Mødet (CFU)
DR2 “Menneskets enestående ritualer” afsnit 3 - drengens første fangst fra 23 min.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til KS Religion - Kopi.pptx
Info om Flensborgturen 1hf 2025.docx
Lektion 01 Religionsdefinitioner.docx
Introduktion til inuitreligion i Grønland.pptx
De 10 vigtigste ting at vide om inuit-religion
Inuit 03 Den mytiske dimension.pptx
Inuit 03 Arbejdsark.docx
Inuit 03 Tekster til den mytiske dimension.pdf
Religion kort og godt s. 27-29
Inuit 04 Verdensopfattelsen.pptx
Inuit 04 arbejdsark.docx
Scan fra flere sider af KS Grønland.pdf
Menneskets enestående ritualer - livscyklus
ReC Overgangsritualer Arbejdsark.docx
Flensborg program 3-4 februar .docx
Inuit 05 Den rituelle dimension I.pptx
Religion kort og godt s. 35-38
Førstefangsritualet, side 160 Førstefangsritualet, side 160.pdf
Arbejdsspørgsmål, side 125-128.docx
Inuit 06 Den rituelle dimension II.pptx
Inuit 07 Arbejdsark elever.docx
Inuit 07 tekster til arbejdsark.pdf
Shamanisme Angakkoq.pptx
Religion kort og godt s. 53-54
Inuit 08.pdf
Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: 'Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er'
Den materielle dimension.pptx
Religion kort og godt s. 39-42
Den etiske dimension.pptx
Inuit 09.pdf
Religion kort og godt s. 43-46
Spørgsmål til side 129-139.docx
Flere sider af KS - Grønland s. 129-139
Afslutning på inuit.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tema 4: Identitet (Historie, fællesfagligt forløb)
Forløb om identitetsdannelse (i samarbejde med historie, religion og samfundsfag) med fokus på individets identitet i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund.
Historie: Fokus på den historiske udvikling med fokus på erhverv og identitetstyper i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
Nøglebegreber fra det tradtionelle samfund: Feudalisme, landsbyfællesskabet, landboreformer og enevælde.
Nøglebegreber fra det moderne samfund: Industrialisering, urbanisering og klassesamfund.
Nøglebegreber fra det senmoderne samfund: Den anden industrialisering og senmoderne familiestruktur. Desuden fokus på dannelsen af dansk national identitet i 1800-tallet; helstatspatriotisme, nationalliberalisme og demokrati.
Anvendt materiale:
- Frederiksen, Peter: Vores Danmarkshistorie (Columbus 2022) s. 111-116, 127-131, 131-137, 139-145, 150-156, 159-164, 164-170, 176, 198-204, 242-247, 254-262, 263-268, 283-284
Videoklip:
- Historien om Danmark afsnit 7, 8 og 10:
https://www.dr.dk/drtv/saeson/historien-om-danmark_474369
- Dengang vi var Bønder afsnit 1 og 4:
https://www.dr.dk/drtv/se/dengang-vi-var-boender_251829
- Et sted, to verdener Fabrikken 1920: DRTV
- Tiden før den fri abort: VIDEO: Sådan var det før den fri abort | Indland | DR
- Morten Korch og bondeidyllen: Morten Korch & bondeidyllen
Læste kilder:
- Kongeloven (Vores Danmarkshistorie s. 113)
- Farvel Du Dyrebare Dannevirke (Vores Danmarkshistorie s. 153)
- Krigsminder fra Dybbøl (Vores Danmarkshistorie s. 154)
- Fæstebrev (Vores Danmarkshistorie s. 128)
- Jordfællesskabets ophævelse (Vores Danmarkshistorie s. 132)
- Forholdet mellem godsejer og bonde (Vores Danmarkshistorie s. 133)
- Forordningen for smitsomme sygdomme på landet (Vores Danmarkshistorie s. 136)
- Næringsfrihedsloven (Vores Danmarkshistorie s. 162)
- Barndom på Christianshavn (Vores Danmarkshistorie s. 163)
- Boligforhold i København (Vores Danmarkshistorie s. 164)
- Maskinens kraft (Vores Danmarkshistorie s. 166)
- Andelskontrakt (Vores Danmarkshistorie s. 169)
- PH om kvinden i ny belysning (Vores Danmarkshistorie s. 201)
- Frivilligt moderskab (Vores Danmarkshistorie s. 202)
- ”Den der hjælper sig selv..” (Vores Danmarkshistorie s. 242)
- Fjernsyn og familien (Vores Danmarkshistorie s. 245)
- Rock’n’roll og Statsradiofonien (Vores Danmarkshistorie s. 247)
- Når jeg bliver statsminister (Vores Danmarkshistorie s. 257)
- Modernisering af den offentlige sektor (Vores Danmarkshistorie s. 265)
Indhold
Kernestof:
Det traditionelle samfund 1 den enevældige stat.pptx
Vores Danmarkshistorie s. 111-116
Det traditionelle samfund 2 - landboreformerne.pptx
Vores Danmarkshistorie s. 127-131
Det traditionelle samfund 3 - konsekvenser af landboreformerne.pptx
Vores Danmarkshistorie s. 131-137
Historieopgaven 2025.pptx
Vejen mod demokrati.pptx
Frederiksen, Vores Danmarkshistorie; sider: 138-145, 150-156
Arbejdsark til 1864 - til elever.docx
Krigen i 1864.pptx
Seksuel sundhed information gymnasieelev KG A4.pdf
Seksuel sundhed program KG A4.pdf
Moderne samfund 1 - tidlig industrialisering.pptx
Vores Danmarkshistorie; sider: 159-164, 200-205, 263-269
Peter Frederiksen, Columbus, 2021, 2. oplag.
Det moderne samfund - bevægelser.pptx
Lektion 7 bevægelser i 1800-tallet.docx
Vores Verdenshistorie s. 164-171
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Det svære demokrati.pptx
Kvindelig valgret 1849-1915
Kvinden det det moderne samfund.pptx
Det senmoderne samfund 1.pptx
Gruppearbejde d.29.4 1p.docx
Vores Danmarkshistorie s. 242-247
Ungdomsoprør.pptx
Kampe for ligestilling s. 49-76.pdf
Vores Danmarkshistorie s. 254-262
Jordskredsvalg og modoprør.pptx
Det senmoderne samfund.pptx
KS bogen s. 24-29
Skabelon til synopsis - KS-dag 1 identitet.docx
KS dag 1 Identitet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
KS 1: Identitet (religion) buddhisme
Forløbsbeskrivelse:
Del af ks1 / Identitet. Vi har i dette forløb arbejdet med buddhismens grundforestillinger med udgangspunkt i grundbogsmaterialet, Buddhalegenden, Benarestalen og livshjulet. Derudover har vi arbejdet med religionens og religiøsitetens udvikling fra det traditionelle til det senmoderne samfund med særligt fokus på eksempler på senmoderne dansk buddhisme (google-buddhisme).
Eksempler på gennemgået teori: Ninian Smarts 7 dimensioner, Jens Peter Schjødts religionsmodel, Peter Bergers opfattelse af forholdet imellem samfund, religion og identitet, Arnold van Genneps treleddede ritualstruktur.
Gennemgået materiale.
Madsen, Maria m.fl: KS-bogen. Forlaget Columbus 2015, side 44-46, 52-56
Poulsen, Allan: Religion - kort og godt. Forlaget Columbus 2018, side 35-39, 177-186, 189-191, 193-202, 204-205
Uddrag af ”Little Buddha” /
https://www.youtube.com/watch?v=IQkmTDx9big
Religionsnørden: Buddhismens grundlæggende begreber /
https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
DR Den Anden Dimension /
https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-buddhisme
Vis mig din tro afsnit 3/
https://www.dr.dk/studie/religion/vis-mig-din-tro-0
Kernestofområde:
- udvalgte sider af yderligere én religion
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder
Indhold
Kernestof:
Lektion 01 Tekst.docx
Lektion 01 Religion og identitetsdannelse Arbejdsark.docx
Buddhisme lektion 1.pptx
Religion kort og godt s. 177-180
Film: Antikkens store tænkere: Buddha
Introduktion til buddhisme.pptx
Arbejdsark til buddhalegenden.docx
Buddhalegenden.pdf
Buddhalegenden.pptx
Buddhistisk tro og dogmatik.pptx
Arbejdsark til Benarestalen.docx
Buddhisme Opsamling
Buddhismen - den rituelle dimension.pptx
Lektion 06 Arbejdsark til buddhistiske ritualer.docx
Religion kort og godt s. 35-39 og 189-191
Lektion 07 Helligsteder og etik Arbejdsark.docx
Buddhismen - helligsteder og etik.pptx
DRTV - Den 2. dimension
Lektion 08 Religion i det senmoderne samf Spørgsmål til side KSbogen 44-46.docx
Vis mig din tro
KS bogen s. 52-56
Religion i det senmoderne samfund.pptx
Lektion 09 Spørgsmål til dokumentaren Vis mig din tro'.docx
Begreber til walk and talk buddhisme.docx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
FF1: Identitet (samfundsfag)
Indhold
Kernestof:
Lektion 1 socialisering og familie.docx
Vi starter nyt forløb om identitet.
Luk samfundet op! 3. udgave; sider: 13-20, 30-36, 53-60, 63-67, 74-77, 81-88, 95-98, 101-104
DRTV - Alle hader feminister: Missionen og revolutionen
Lektion 2 Kønsroller og ligestilling.docx
Debat Beklager drenge Tiden er ved at løbe fra den klassiske maskulinitet, JP 08.09.24.pdf
Lektion 3 Det traditionelle og moderne samfund.docx
Når du har læst lektien skal du kunne forklare hvad en social karakter er samt hvad det har med socialisation at gøre. Du skal også kunne forklare forskellene på det traditionelle og moderne samfund
Hvis du hellere vil læse på computeren er det side 61-65 i den vedhæftede pdf.
Luk samfundet op 4. udg. s. 61-78.pdf
Deadline 3.1.2023 med Brinkmann
Lektion 4 Giddens og Brinkmann.docx
Læs om Giddens i det vedhæftede dokument: Luk samfundet op, 4. udgave side 65-71. Hvis du læser i bogen er det side 67-74.
Presset ungdom episode 1
Lektion 5 Ziehe og presset ungdom.docx
Læs side 74-80 i bogen eller side 71-78 i den vedhæftede pdf. Vi starter timen med oplæg fra sidste gang om Giddens.
Det senmoderne samfund Ziehe.pptx
Lektien er side 81-88 men måske har du også brug for at repetere det du læse som Ziehe til timen i går (side 74-77).
DRTV - FOMO
Lektion 6 Goffman og sociale medier.docx
Læs siderne i bogen om sociologen Goffman og de sociale medier. Forbered dig på at kunne sige noget om Goffmans begreber: face, setting, frontstage og backstage. Du skal også se på begreberne branding og image, se også figuren på side 58.
Case Peter og Kate - sygt sund.pdf
Bourdieu.pptx
I skal starte med at læse nederst side 95, der hvor der står: "Minervamodellen er inspireret af den franske sociolog Bourdieu. ... osv" Bourdieu bruger begreberne "Habitus", "Kapitaler" og "Felt. Prøv at finde ud af hvad de tre begreber betyder. Du k
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
FF2 forløb: Kulturmøder (samfundsfag)
Med udgangspunkt i globaliseringen (økonomisk, politisk, kulturel) ser vi på immigration med særligt fokus på integrationen i Danmark, hvilke udfordringer kan der være og hvilke løsninger. Socialisering repeteres med fokus på kulturel identitet og de politiske partier og ideologierne repeteres med fokus på partiernes syn på integration og løsning på integrationens udfordringer.
Indhold
Kernestof:
Hartmann og den danske model: Globalisering
Explainer Hvorfor risikerer så mange livet på middelhavet
Globalisering fra i-bogen til KS-bogen.docx
Lektion 1 Globalisering.docx
Velkommen tilbage til samfundsfag jeg glæder mig til at se jer igen. Vi skal starte nyt forløb op der hedder "Kulturmøder". Vi starter med lige at tjekke op på om I kan huske hvad I lærte sidste år inden vi starter op på det nye forløb. Ingen lektier
Jeg glæder mig til at møde jer. Vi starter kort op på første forløb "Kulturmøder", inden vi skal til underholdning i hallen :)Mvh Mette
Lektion 2 Kulturel kode og socialisering.docx
100 migranter forsøgte i weekenden at svømme fra Marokko til spansk enklave
KS bogen side 83-86
Imperialismen 1, arbejdsark.docx
Fællesnoter:
Imperialismen 1, Fokus 2.docx
Ingen lektier. Introduktion / de 6 trosartikler. KS-bogen 98-101.
Arbejdark, Imperialismen 2.docx
Imperialismen 2, Fokus 2.docx
Kipling, Hvid mands byrde.pdf
Imperialismen 2.pptx
Færdiggør skemaet fra sidste time om Imperialismen i Kina og Afrika.
Afkoloniseringen 1, arbejdsark.docx
Afkolonisering 1, Vores Verdenshistorie, s. 146-153.pdf
Lektion 3 Kulturmødet.docx
KS-bogen; sider: 87-89
Madsen, Maria m.fl. Columbus 2015.
Indiens afkolonisering, Vores verdenshistorie, s. 154-157.pdf
Lektion 4. Integration under pres.docx
Indvandrere i Danmark 2024
Læs i de vedhæftede side fra "Fri eller fortabt" side 133-136
Fri eller fortabt s. 126-149.pdf
Ingen lektier. Vi indleder med en opsummering fra sidste lektion. Vi ser "5 skarpe om islam" (nåede til 12:12:00) færdig og svarer på opgaverne. Herefter skal i arbejde med islams skriftlige dimension/ Koran og hadith og KS-bogen 101-104.
Islam introduktion
Ingen lektier! Vi indleder med at se lille undervisningsfilm "Introduktion til islam" (vi har set de første 5 minutter).
2q Islam 02 Indefra og udefra.docx
DR. Kampen om mig
Liste over parallelsamfund.pdf
Lektion 5. Parallelsamfund.docx
Læs side 136-140 i "Fri eller fortabt", vedhæftet som pdf.
Vi starter med at høre oplæggende fra sidste gang som gruppe-til-gruppe fremlæggelser.
Lektion 6. Parallelsamfund II.docx
Ingen lektie. Vi skal se en udsendelse om Gjellerup parken og skal diskutere løsning på ghetto problematikkerne.
Ingen lektier! Vi arbejder med KS-bogen om "Forskellige opfattelser af islam, demokrati og sharia" side 111-114. Indleder med en opsummering - og vi taler om de to hovedretninger: sunni- og shiaislam.
Indien & afkoloniseringen.pptx
Robert Guest, Hvorfor er Afrika så fattigt. Fra Fokus 3 s. 95-96.docx
Vi samler op på dokumentaren om Indiens vej til selvstændighed. Repeter gerne lektien fra sidste timer + jeres noter til dokumentaren.
Indvandring til Danmark 1, arbejdsark.docx
DRTV - Indvandringens historie: Gæsterne der blev
Den ny indvandring, Kapitel 2.docx
Kildelæsning, tekst 32+33, Peter Bejder, Fra Huguenotter til afghanere, 138-140.pdf
Indfødsretsprøve 2025: Tag en gratis simulation af prøven.
TV2 om indfødsretsprøven
Lektion 7. Honneth og teorien om anerkendelse.docx
Læs side 140-142 om Axel Honneths teori der har fokus på anerkendelse.
Ingen lektier!
Kapitel 3, Den ny indvandring, 1973-1983.docx
Ingen lektier.
Ingen lektier. Vi indleder med en opsummering fra sidste lektion, hvor vi så den franske dokumentar, "Det hemmelige Mekka". Herefter skal vi læse og analysere Tim Jensens artikel, "Valfart for livet", fra Illustreret videnskab, nr. 496. I forbindelse
Deadline ( 26.08.2018 )
Lektion 8. Medborger og modborgerskab.docx
Læs side 142-147 i det vedhæftede dokument
Dokumentar, Politiske flygtninge til Danmark
Indvandringens historie DR, afsnit 6, fokusspørgsmål.docx
Den ny indvandring, 1983-1993.docx
Ingen lektie til denne time, I skal undersøge de politiske partiers integrationspolitik.
Indvandring og integration, 1993-2001.docx
Ingen lektier. Vi indleder timen med en gennemgang af Jan Hjarpes Model. Herefter skal vi bruge modellen til at analysere forskellige syn på islams holdning til tørklædet.
Afsnit
Oplæg om artiklerne om tørklædet fra sidste lektion.
2q Artikel Unge muslimer.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Tema 5: Kulturmøder (historie, fællesfagligt)
Efter en introduktion til "Hvad er kultur" falder forløbet "Kulturmøder" i to dele i historie.
Kilder læst i introduktionen:
-Stine Bosse om kultur og kulturmøde (2018)
-Dansk Folkeparti – forsvar dansk kultur (2021)
Del 1
fokuserer på kulturmødet i
Imperialismen og Afkoloniseringen.
Emner:
Imperialistiske mål og strategier
Imperialismeteorier
Imperialismen i Indien, Kina og Afrika
Den hvide mands byrde
Årsager til afkoloniseringen
Indiens imperialime og vejen til selvstændighed (East India Company, Sepoy-oprøret, Amritsarsmassakren, ikke-volds strategien (Gandhi)
Anvendt materiale:
Adriansen, Inge: Fokus 2, s. 197-214
Vores Verdenshistorie 3, s. 146-152, 154-157
Dokumentar: Vejen til selvstændighed
Kilder:
-Cecil Rhodes om engelsk imperialisme (1870)
-Traktat med Kongen af Benin 26. marts, 1892
-Kipling: Hvid mands byrde (1899)
-Rober Guest: Hvorfor er Afrika så fattigt (2004)
Del 2
fokuserer på
Indvandringen til Danmark i perioden 1960-2000
(sidste emne er det, vi mødes om fællesfagligt). Fokus er på udviklingen i indvandring, årsager til indvandring (push og pull-faktorer), holdingen til indvandring i befolkningen (kulturmødet) og politisk
Emner:
Gæstearbejdere
Jordskredsvalg, oliekrise og indvandring i en krisetid
Flygtninge, Udlændingelov og indvandring i 1980erne
Indvandring og integration i 1990erne
Materiale:
Karsten Nikolajsen: Den ny indvandring, kapitel 2-5
Indvandringens historie, DR, afsnit 5-6
https://danmarkshistorien.lex.dk/Indvandring_til_Danmark
,_efter_1945
Læse kilder:
Erik Lund: Fremmedarbejderen - en konkurrent (1970)
Jens Fisker: Velkommen Mustafa (1970)
Per Madsen: I Ishøj (1976)
"Om Danmark som flygtningeland”, Helge Dohrmann i Folketinget 1984
Pia Kjærsgaards tale ved landsmødet (1999)
Indhold
Kernestof:
Jeg glæder mig til at møde jer. Vi starter kort op på første forløb "Kulturmøder", inden vi skal til underholdning i hallen :)Mvh Mette
Imperialismen 1, arbejdsark.docx
Fællesnoter:
Imperialismen 1, Fokus 2.docx
Arbejdark, Imperialismen 2.docx
Imperialismen 2, Fokus 2.docx
Kipling, Hvid mands byrde.pdf
Imperialismen 2.pptx
Færdiggør skemaet fra sidste time om Imperialismen i Kina og Afrika.
Afkoloniseringen 1, arbejdsark.docx
Afkolonisering 1, Vores Verdenshistorie, s. 146-153.pdf
Indiens afkolonisering, Vores verdenshistorie, s. 154-157.pdf
Indien & afkoloniseringen.pptx
Robert Guest, Hvorfor er Afrika så fattigt. Fra Fokus 3 s. 95-96.docx
Vi samler op på dokumentaren om Indiens vej til selvstændighed. Repeter gerne lektien fra sidste timer + jeres noter til dokumentaren.
Indvandring til Danmark 1, arbejdsark.docx
DRTV - Indvandringens historie: Gæsterne der blev
Den ny indvandring, Kapitel 2.docx
Kildelæsning, tekst 32+33, Peter Bejder, Fra Huguenotter til afghanere, 138-140.pdf
Kapitel 3, Den ny indvandring, 1973-1983.docx
Dokumentar, Politiske flygtninge til Danmark
Indvandringens historie DR, afsnit 6, fokusspørgsmål.docx
Den ny indvandring, 1983-1993.docx
Indvandring og integration, 1993-2001.docx
Læg jeres svar på spørgsmålene til talen af Pia Kjærsgaard fra sidste time op på elevfeedback.
Eksamensøvelse, Indvandringens historie.docx
KS-grupper:
Skabelon til synopsis - KS-dag kulturmøder.docx
Materiale til KS dag kulturmøder.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Tema 6: Det gode samfund (historie, fællesfagligt)
I forløbet har vi haft fokus på fattigdomssynet og socialpolitikken i Danmark i 1800-tallet og frem til 1980-90erne. Derudover inddrages kort de anbragtes historie og racehygiejne. Vi har diskuteret om aktørbaserede eller strukturbaserede forklaringer svarer på, hvorfor opstod velfærdsstaten?
- Fattigdomssynet og fattiggården
- Arbejderklasse og urbanisering
- Natvægterstaten
- Fra skønsprincip til retsprincip, Socialreformen i 1933
- Velfærdsstatens guldalder, universalisme
- Velfærdsstaten under pres i 1980-90erne
- Racehygiejne og de anbragtes historie
Anvendt materiale:
Jeppe Jensen: Veje til Velfærdsstaten, s. 6-7, 16-20, 34-40, 54-60, 74-75m, 76-81, 82m, 83n-86, 100-104
Kühle: Danmarkshistorie: 219-228
Anbragt, steriliseret og udskrevet,
https://kilderne.dk/wp-content/uploads/2020/02/De_uoenskede-Introtekst_PoulDuedahl.pdf
Frederik Kruse: Racehygiejne i Tyskland og Danmark
Fattiggård eller fjendeland, materiale fra Forsorgsmuseet, inkl. dilemmaspil
Dokumentar:
Ludere, lommetyve og lirekassemænd
Nyrup - søn af en udstødt
Historien om Danmark: Velfærd og kold krig
Schlüter-regeringerne 1982-1993 - velfærdsstatens redning eller undergang?,
https://www.youtube.com/watch?v=6c85iNk95oY
Velfærdsstaten:
https://www.youtube.com/watch?v=OQPRxa8HUnQ&t=21s
Læste kilder:
-Besøg på fattiganstalter 1887
- Hitler og Steincke om racehygiejne
- Vi tjener mere, 1958
- Synspunkter om Velfærdsstaten: Hans Jørgen Lembourn og Villy Sørensen
-Vejen frem 1960, uddrag af Socialdemokratiets program (KS-dag)
-Valgplakat fra Socialdemokratiet 1960 (KS-dag)
Indhold
Kernestof:
Intro til forløb, Velfærdsstatens historie.docx
Hvad er velfærd.pdf
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Med ondt skal ondt fordrives, 1800- 1840
Velfærdsstatens rødder.pdf
Fattigdom, arbejdsark.docx
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880
Kühle, Danmarskhistorie, 219-229.pdf
Kühle, Danmarkshistorie, s. 219-228.pdf
Eksamensøvelse, fattigdom.docx
Besøg på fattiganstaler 1887 .pdf
Steincke, En demokratisk forsørgelseslovgivning, 1915.docx
Kanslergadeforliget.pdf
DRTV - Nyrup - søn af en udstødt: Tvangsanbragt på ubestemt tid
De anbragte.pptx
De uønskede, introduktion.pdf
Hvad er racehygiejne.pdf
Fattigdomssyn-i-besættelsestidens-Danmark.pdf
Vi tjener mere 1958.pdf
Velfærdsstatens guldalder, arbejdsark.docx
Velfærdsstatens Guldalder.pptx
Velfærdsstatens guldalder.pdf
DRTV - Historien om Danmark: Velfærd og kold krig
Eksamensøvelse, Det gode samfund.docx
Eksamensøvelse, Lembourn og Sørensen.pdf
Velfærdsstaten, Fra Guldalder til krise.pdf
I skal færdiggøre de fire spørgsmål fra timen i går, som vi starter med at samle op på. Herefter snakker vi lidt om metoder og begynder opsamlingen på forløbet.
Miniforedrag - Velfærdsstaten
Lektion 8: Velfærdsstaten
Opsamling, Det gode samfund.docx
Medbring alle noter og materiale fra forløbet. Vi samler op. Medbring gerne høretelefoner.
Aktør - Struktur, Hvorfor opstod Velfærdsstaten i Danmark.pptx
Medbring jeres notater fra forløbet og bøger.
Tema 2, USA, repetition.docx
Tema 3, Nazisme og Holocaust, repetition.docx
Tema 4, Identitet, repetition.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362666673", "T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362666673", "H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362666673" }