Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kolding Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk -
|
Lærer(e)
|
Allan Sortkær Pedersen
|
Hold
|
2024 daA/mn (1mn daA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Verdenslitteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektie, jeg glæder mig til at se jer.
-
Husk høretelefoner
-
Læs Albert Camus, Den fremmede (1942). Hvad undrer jer i uddraget?
-
2.At være fremmed for verden.docx
-
Læsetid på timen
-
Læs Kamel Daoud, Mersault en mod-undersøgelse. Læs teksten og tag noter til forholdet mellem broren og moren.
-
3. En fortælling om skyld og ansvar.docx
-
3. Daoud, Kamel, Skriftlig aflevering, Mersault en modundersøgelse, kap. 4 (uddrag 2015).pdf
-
3.Mersault - skriftlig aflevering.docx
-
Læs teksten og opgaven inden timen. I skal ikke begynde at skrive.
-
Thomas Mann, Huset Buddenbrooks (1901). Uddraget handler om Hanno (Johann) Buddenbrock, som er fjerde generation af den rige slægt. Læs og tag noter til en personkarakteristik af Hanno, og af Hannos forhold til Kai og faren.
-
4. Mann, Thomas, arbejdsspørgsmål.docx
-
5.al Aswany, Det man skjuler.docx
-
al Aswany, Yacoubians Hus (2006). Læs uddraget og læg mærke til Hatims forhold til de personer, der omgiver ham.
-
Aleksijevitj, Svetlana, Bøn for Tjernobyl.docx
-
Vi læse på timen. Husk kompendiet.
-
6. Mennesket i katastrofen.docx
-
Ingen lektie
-
0.Verdenslitteratur, kompendium.pdf
-
2. Tegneserie - analysemodel.docx
-
2. Herge, Tintin i Tibet.pdf
-
2. Superman 1938 forside, Batman 1939 hele bladet.pdf
-
Sådan analyserer du en tegneserie
-
3. Christiansen m.fl., Filmatiserede tegneserier.pdf (1-3, 7-11)
-
Læs Batman som lektie
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tegneserier, populærkultur og remediering
Forløbet følger en central populær-kulturel figur, nemlig Batman, fra figurens skabelse i sidst i 1930erne, gennem dens transformationer i 1950erne og igen i 1980erne og sidst filmatiseringen i 1990erne og 2000erne.
Centralt i forløbet er tegneserie-mediet - der begrebsligt analyseres med begreber, som vi har brugt i litteratur- og filmanalysen. På den måde udvides feltet for, hvad begreberne kan bruges til.
Sidst præsenterer forløbet begrebet mediering sammen med de to tilhørende begreber: immediacy og hypermediacy. Ideen er, at skabe en bevidsthed om det særegne for henholdsvis bogen, filmen og tegneserien med hensyn til den måde, hvert medie fortæller på.
værk: Frank Millar, Nattens ridder vender tilbage
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2. Tegneserie - analysemodel.docx
-
2. Herge, Tintin i Tibet.pdf
-
2. Superman 1938 forside, Batman 1939 hele bladet.pdf
-
Sådan analyserer du en tegneserie
-
3. Christiansen m.fl., Filmatiserede tegneserier.pdf (1-3, 7-11)
-
Læs Batman som lektie
-
Trailer Batman 1966
-
3. Sortkær, Om Susan Sontags Notes on camp (1964).docx
-
4. Miller, Frank (1986), Batman, Nattens ridder vender tilbage_scissored.pdf
-
4. Frank Miller, Nattens ridder vender tilbage (arbejdsspørgsmål til første bog).docx
-
Zu Asche zu staub
-
1.Grammatik er et forsøg på at beskrive de regler.docx
-
1.BønneLycke, Gaden fra Ild og ungdom (1917).pdf
-
De brølende 20ere vender tilbage. Læs teksten - og skriv 5 ting ned, der kendetegner de brølende 20ere. + Hvad er ligheden med i dag.
-
6.Kristensen, Nat i Berlin.pdf
-
Dansksiderne: Metrik (versemål) Læs hjemme, når i kommer, skal I kunne tromme rytmen til en trokæ, en jambe, daktyl og anapæst. (I øvrigt er der tryk på første stavelse i de fleste danske ord).
-
5.Tove Ditlevsen, Blinkende lygter (1947).docx
-
Ove Ditlevsen - Blinkende Lygter
-
2. Kristensen, Angst (1930) + alternative versioner.docx
-
Læs Leuziek: I skal kunne forklare kilde- og målområde, metaforernes funktion i normalt sprog, skjule og fremhæve.
-
2.Lezuik Hansen, Kasper, Kort og godt om kognitive metaforer (2006), 3-8.pdf (læs hjemme), 1) hvorfor bruger vi metaforer?, 2) forklar mål- og kildeområde, at fremhæve og skjule, 3) hvorfor skabes nye metaforer?, 4) hvordan bruger man kognitiv semant
-
7.Vampyrdrama var Danmarks første homoerotiske roman _ Videnskab.pdf
-
7.Edith Södergren.docx
-
Poul Henningsen/Liva Weel, Man binder os på mund og hånd
-
Edith Södergran | Gyldendal - Den Store Danske. Hvad er hun inspireret af, og hvilke virkemidler bruger hun?
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mellemkrigstidens lyrik
Forløbet har to dimensioner. Først den analytiske.
Den analytiske praksis starter på ord og sætningsniveau og går videre til billedsproget og figurerne.
Indholdsmæssigt er tesen, at den unge lyrik i 20erne og 30erne (ekspressionismen, vitalismen og surrealismen) i sine provokationer har klare paraller til 2010ernes alt-right bevægelse.
Forløbet slutter med tekster, der i prosa viser, hvordan det politiske polariseres i 30erne.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Zu Asche zu staub
-
1.Grammatik er et forsøg på at beskrive de regler.docx
-
1.BønneLycke, Gaden fra Ild og ungdom (1917).pdf
-
De brølende 20ere vender tilbage. Læs teksten - og skriv 5 ting ned, der kendetegner de brølende 20ere. + Hvad er ligheden med i dag.
-
6.Kristensen, Nat i Berlin.pdf
-
Dansksiderne: Metrik (versemål) Læs hjemme, når i kommer, skal I kunne tromme rytmen til en trokæ, en jambe, daktyl og anapæst. (I øvrigt er der tryk på første stavelse i de fleste danske ord).
-
5.Tove Ditlevsen, Blinkende lygter (1947).docx
-
Ove Ditlevsen - Blinkende Lygter
-
2. Kristensen, Angst (1930) + alternative versioner.docx
-
Læs Leuziek: I skal kunne forklare kilde- og målområde, metaforernes funktion i normalt sprog, skjule og fremhæve.
-
2.Lezuik Hansen, Kasper, Kort og godt om kognitive metaforer (2006), 3-8.pdf (læs hjemme), 1) hvorfor bruger vi metaforer?, 2) forklar mål- og kildeområde, at fremhæve og skjule, 3) hvorfor skabes nye metaforer?, 4) hvordan bruger man kognitiv semant
-
7.Vampyrdrama var Danmarks første homoerotiske roman _ Videnskab.pdf
-
7.Edith Södergren.docx
-
Poul Henningsen/Liva Weel, Man binder os på mund og hånd
-
Edith Södergran | Gyldendal - Den Store Danske. Hvad er hun inspireret af, og hvilke virkemidler bruger hun?
-
102. Flashcards.docx
-
4.Gustaf Munch, til mine forældre.docx
-
3.Mellem woke og røde piller.docx
-
Ingen lektie. Vi læser og skriver på timen.
-
Medbring Sorgens have på papir
-
Minor, sorg 2, personkarakteristik.docx
-
Minor, Caroline Albertine, Sorgens have (2017).pdf
-
Minor, Sorg 1, komposition.docx Minor, sorg 2, personkarakteristik.docx Minor, Sorg 3-4.docx
-
Skriv de afsnit I mangler.
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362697972",
"T": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362697972",
"H": "/lectio/203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64362697972"
}