Holdet 2h2g3g fiC/v1 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kolding Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Martin Krag Rasmussen
Hold 2024 fiC/v1 (2h2g3g fiC/v1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mellem frihed og tvang
Titel 2 Bioetik
Titel 3 Kunstig intelligens versus menneskelig bevidsthed
Titel 4 Det retfærdige samfund
Titel 5 Videnskab eller pesudovidenskab?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mellem frihed og tvang

Tematisk forløb om den frie vilje og forholdet mellem frihed og tvang ud fra de tre grundlæggende positioner i debatten om fri vilje: Hård determinisme (d' Holbach), blød determinisme/kompatibilisme (Schlick) og Libertarianisme (Sartre).

Kernestof:

Paul Henri Thierry d'Holbach (1723-89): af "Naturens system" (1770), i Niels Arne Nielsen: "Frihed og ansvar", Systime, 1990, s. 14-19

Jean-Paul Sartre: af "Eksistentialisme er humanisme" (1946), i Niels Arne Nielsen: "Frihed og ansvar", Systime, 1990, s. 28-33

Moritz Schlick: af Hvornår er et menneske ansvarligt?" (1939, eng. udg.), i Niels Arne Nielsen: "Frihed og ansvar", Systime, 1990, s. 34-40

Supplerende stof:

Closer To Truth: "Experiments in Free Will", https://youtu.be/TTSYzWkK5Qo

The Libet Experiment: Is Free Will Just an Illusion? - https://youtu.be/OjCt-L0Ph5o?si=UDhCFgC8006ugF1Y

DR TV - Horisont: "Staten ser alt", http://kortlink.dk/2fpzx

Determinism vs Free Will: Crash Course Philosophy #24 - https://youtu.be/vCGtkDzELAI?si=TYt4VA81d2NizQA5

The Vienna Circle and Logical Positivism - https://youtu.be/8e1gdGluXI8?si=wv7k9zjU5kCSvRog


Jens Rebensdorff - Algoritmerne kommer! (Berlingske 02.05.2017).pdf

Bonanza | Den europæiske filosofis historie | Den europæiske filosofis historie 28 - Jean-Paul Sartre
   
Kort og godt om Sartre.docx

Kort og godt om d'Holbach.docx

Om Schlick og straf.docx

Samlet omfang: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Bioetik

Tematisk forløb om bioetik, som afsluttes med et gruppeprojekt, hvor eleverne fremlægger deres arbejde (PP) om en selvvalgt bioetisk problemstilling (se forløbsbeskrivelse):

Kernestof  - etiske grundpositioner:

Jeremy Bentham. af "En indføring i principperne for moral og lovgivning", i Bjarne Troelsen: "Moralen og den begrundelse", Systime 2006, s. 40-44

Aristoteles: Dydsetikken

K.E. Løgstrup: af "Norm og spontanitet" + "Etiske begreber", i i Bjarne Troelsen: "Moralen og den begrundelse", Systime 2006, s. 61-66

Mikkel Guldhammer Sparsø: "Filosofi og teknologi 2", Systime, 2. udgave, 2013, 2021, s. 14-19 (Kant) + 21-26 (Bentham) + 27-31 (Løgstrup) + 39-43 (Hans Jonas) + 81-86 (Singer),

Supplerende materiale:

Akademisk Dannelse: Deontologisk etik - https://youtu.be/_RfYSe5nVu8?si=ZQXMnUE6mzjhPYAG

Akademisk Dannelse: Konsekvensetik - https://youtu.be/ZSkUm5i1UEM?si=4mcizaTKm61jj8mQ

DR Kultur: 5 skarpe om Løgstrup, https://ucl.mitcfu.dk/TV0000025239

Hidden Brain: Justifying The Means - What It Means To Treat All Suffering Equally (podcastinterview med Peter Singer), http://kortlink.dk/2fpr9

Hidden Brain: Playing Favorites: When Kindness Toward Some Means Callousness Toward Others (16.10-32.52), http://kortlink.dk/2fpzs

Kant & Categorical Imperatives: Crash Course Philosophy #35 - https://youtu.be/8bIys6JoEDw?si=z70IimJxmyg19lki

Korte lærerformidlede perspektiver til Mill og Singer.

Kort og godt om Bentham (lærerdokument)

Kort og godt om Kant (lærerdokument)

Kort og godt om Løgstrup (lærerdokument)

"Kritik af nytteetikken" (lærerudleveret pdf - se præsentation under modul)

Lærerintroduktion til argumentationsbegreber induktion, deduktion, abduktion, Toulmins argumentmodel (basis), gyldighed, holdbarhed, den naturalistiske fejlslutning, naturlighedsargumenter og glidebaneargumenter ud fra: Argumentation.pptx + Induktion, deduktion og abduktion.pptx + Steffen M. Iversen: af ”Logik og argumentationsteori”, Systime 2010,  s. 22-28 + 41-47

The Moral Sense Test: https://www.moralsensetest.com/



Samlet omfang: Ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunstig intelligens versus menneskelig bevidsthed

Kernestof - filosofiske grundpositioner:

Lærerintroduktion til Platons filosofiske dualisme, herunder den dualistiske tradition

Rene Descartes (dualisme): af "Om metoden" (1637), i Mikkel Guldhammer Sparsø: "Teknologi og filosofi 2", Systime 2013, s. 105-106 (1. udgave)/s.138-139 (2. udgave)

Paul Henry Thierry d'Holbach (materialime/fysikalisme): af Naturens system" (1770), i Niels Arne Nielsen: "Frihed og ansvar", Systime, 1997, s. 15- 19 / Paul Henri Thierry d'Holbach, af Naturens System (1770), i i Mikkel Guldhammer Sparsø: "Teknologi og filosofi 2", Systime 2013, s. 108-110 (1. udgave)/s. 142-145 (2. udgave)

John Searle: af "Bevidsthed, hjerner og programmer (1980), i i Mikkel Guldhammer Sparsø: "Teknologi og filosofi 2", Systime 2013, s. 117-119 (1. udgave)/s. 154157 (2. udgave)
(Det kinesiske værelse - kritik af Alan Türing testen og stærk AI)

Thomas Nagel: af "Hvordan er det at være en flagermus?" (1974), i Mikkel Guldhammer Sparsø: "Teknologi og filosofi 2", Systime 2013, s. 123-125 (1. udgave)/s. 161-164 (2. udgave)

Supplerende tekster:

Closer To Truth: “What is the Mind-Body Problem?” Episode 205,  01.32-06.45, https://youtu.be/3TnBjLmQawQ (uddrag)

CrashCourse: “Where Does Your Mind Reside?” Crash Course Philosophy #22, https://youtu.be/3SJROTXnmus

Inquiring Minds: [You Can’t Know What It’s Like for a Bat to Be a Bat with Jackie Higgins, http://kortlink.dk/2fpzv

Jeffrey Kaplan: “John Searle's Chinese Room”, https://youtu.be/tBE06SdgzwM

Jeffrey Kaplan: “'What is it Like to be a Bat?' by Thomas Nagel”, https://youtu.be/aaZbCctlll4


Mikkel Guldhammer Sparsø: "Teknologi og filosofi 2", Systime 2013, s. 102-128 (1. udgave)/s. 134-167 (2. udgave)

Serious Science: “David Chalmers - Hard Problem of Consciousness”, https://youtu.be/C5DfnIjZPGw

Samlet omfang: ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Det retfærdige samfund

Kernestof:

Platon: af "Staten", i Larsen, Kasper og Skov, Christoffer Boserup: "Mennesket i verden - Grundbog til filosofi", Systime, 2013, s. 118-119

Thomas Hobbes: af "Leviathan", i i Larsen, Kasper og Skov, Christoffer Boserup: "Mennesket i verden - Grundbog til filosofi", Systime, 2013, s. 125-126

John Rawls: af "En teori om retfærdighed" (1971), i Larsen, Thomas Falk og Rasmussen, Michael: "Refleksion - Grundbog i filosofi", 1. udgave, 2. oplag, Gyldendal 2017, s. 117-119

Robert Nozick: af "Utopi, Stat og Utopi" (1974), i Larsen, Thomas Falk og Rasmussen, Michael: "Refleksion - Grundbog i filosofi", 1. udgave, 2. oplag, Gyldendal 2017, s. 120-122

Supplerende stof:

Larsen, Kasper og Skov, Christoffer Boserup: "Mennesket i verden - Grundbog til filosofi", Systime, 2013, s. 108-127 (indføringer i Platon og Hobbes)

Larsen, Thomas Falk og Rasmussen, Michael: "Refleksion - Grundbog i filosofi", 1. udgave, 2. oplag, Gyldendal 2017, s. 100-109 (indføringer i Rawls og Nozick)

Alex Gendler - Plato’s Allegory of the Cave: https://youtu.be/1RWOpQXTltA?si=jLWl9B8oHNmAvdzH

Contractarianism: Crash Course Philosophy #37: https://youtu.be/2Co6pNvd9mc?si=StUxQiF6V02Jsyso

Introduction to Rawls: A Theory of Justice: https://youtu.be/n6k08C699zI?si=xXXzJd1am-71ETag

Samlet omfang: Ca. 45 nomalsider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Videnskab eller pesudovidenskab?

Kernestof:

Karl R. Popper: af ”Gisninger og gendrivelser”, i Karin-Ann Madsen/Rita Werner: Viden, videnskab, Virkelighed, Gyldendal, 1990, s. 37-41 (Kritisk rationalisme)

Thomas S. Kuhn: ”Videnskabens revolutioner” (1962), i Peter L. Sørensen: Filosofi og videnskab, Systime, 2007, s. 32-38

Supplerende materiale:

DR2 ”Viden om: «Horoskoper, fup og fakta!”, http://kortlink.dk/2fpzy

Lærernoter til positivismen

Lærernoter til Popper

Lærernoter til Kuhn

Michael Shermer: Baloney Detection Kit - https://youtu.be/aNSHZG9blQQ?si=wpHzXgaAETCEAtzV

Then & Now: “Thomas Kuhn - The Structure of Scientific Revolutions”, https://youtu.be/L70T4pQv7P8

The Popperian Podcast #6 – Steve Fuller – ‘Karl Popper vs. Thomas Kuhn’ - https://podcasts.apple.com/dk/podcast/the-popperian-podcast-6-steve-fuller-karl-popper-vs/id1542554077?i=1000516650504&l=da

Samlet omfang: ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde